Treść głównego artykułu

Abstrakt




W artykule przedstawiono sylwetkę i dorobek naukowy Profesora Zbigniewa Kwiecińskiego w kontekście współ(u)tworzenia i wieloletniego redagowania czasopisma naukowego Forum Oświatowe (FO) wpisanego w działalność Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego po 1989 roku. Studium oparte jest na jakościowej ana- lizie 37 tomów obejmujących 71 numerów czasopisma oraz innych danych zastanych, głównie innych publikacji dotyczących działalności Towarzystwa. Główną kategorią organizującą zarówno analizy, jak i interpretacje materiału jest wdzięczność w rozumieniu filozofii moralności ujmującej obowiązek okazania wdzięczności w kategoriach relacji między darczyńcą i obdarowanymi przy uwzględnianiu zarówno motywów obu stron, jak i okoliczności wyświadczenia dobra. Po wprowadzeniu w kontekst osadzenia czasopisma w działalności Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego po transformacji ustrojowej 1989 roku rekonstruowane są kolejne okresy kierowania czasopismem przez Profesora Kwiecińskiego naznaczone zaangażowaniem Redaktora w rewitalizację krajowego dyskursu edukacyjnego w dialogu z przedstawicielami pedagogiki, innych nauk społecznych, szeroko rozumianej humanistyki oraz nauczycieli. Całość zamyka szkic kontynuacji dzieła przez spadkobierców, czyli przez aktualną Redakcję.




Słowa kluczowe

Polish Scientific Society critical pedagogue scientific journal Educational Forum education gratitude pedagog krytyczny polifonia Polskie Towarzystwo Naukowe czasopismo naukowe Forum Oświatowe dziedzictwo zmiana społeczno-kulturowa, edukacja wdzieczność Profesor Zbigniew Kwieciński

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gołębniak, B. D. (2025). Zbigniew Kwieciński: Twórca i wieloletni redaktor "Forum Oświatowego". Forum Oświatowe, 37(2 (72), 53–65. https://doi.org/10.34862/fo.2024.2.4

Referencje

  1. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania. (1994). 12 Tom specjalny.
  2. Cervinkova, H., Mendel, M., Nowak-Dziemianowicz, M., Szkudlarek, T. (red.). (2013). Edukacja dla zmiany. Kryzysy, diagnozy, działania. Forum Oświatowe, 25(3(50). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/5
  3. Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. W: Y. Engeström, R. Miettinen, R-L Punamäki-Gitai (red.), Perspectives on activity theory (s. 19–39). Cambridge University Press.
  4. Engeström, Y., Sannino, A. (2012). Badania nad ekspansywnym uczeniem się: założenia, wnioski, przyszłe wyzwania. Forum Oświatowe, 24(1(46), 209–266. https:// forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/121
  5. Fornalczyk, A., Pereświet-Sołtan, A. (red.). (2013). Tutoring, coaching, mentoring – nowoczesne metody uczenia się w organizacjach. Forum Oświatowe, 25(2(49). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/4
  6. Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (red.). (2012). Ku perspektywie społeczno-kulturowej w edukacji. Forum Oświatowe, 24, (1(46). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/3
  7. Gołębniak, B.D., Ligus, R., Zamorska, B. (2012). Kongresy International Society for Activity Research (ISCAR), Sevilla 2005; San Diego 2008; Rzym 2011. Forum Oświatowe, 24(1(46), s. 319–325. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopis-mo/issue/view/3
  8. Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  9. Kędzierska, H., Maciejewska, M. (red.), (2015). Pogranicza pedeutologicznych dyskursów. Forum Oświatowe, 27(2(54) Numer Specjalny. https://forumoswiatowe. pl/index.php/czasopismo/issue/view/16
  10. Kostyło, P. (red.). (2014). Samotność w kulturze i wychowaniu. Forum Oświatowe, 26(1(51). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/6
  11. Kozakiewicz, M. (1989). Do czytelników Forum Oświatowego. Forum Oświatowe, (1/2), 3–5.
  12. Kruszelnicki, M., Kruszelnicki, W. (2008). Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu. Forum Oświatowe, Tom Specjalny.
  13. Kwieciński, Z. (1994a). Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1(10) , 3–4.
  14. Kwieciński, Z. (1994b). Teorie i ideologie pedagogiczne a strategie reform oświatowych. Wprowadzenie do zbioru tekstów z konferencji. Forum Oświatowe, (2(11), 3–6.
  15. Kwieciński, Z. (1997a). Próg zamętu, próg nadziei... Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 5–8.
  16. Kwieciński, Z. (1997b). Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu, Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 267–275.
  17. Niemczyk, F. (2007). Wdzięczność jako źródło obowiązków moralnych. Etyka, 40, 93–114. https://doi.org/10.14394/etyka.436
  18. Rodziewicz, E. (2008). Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w dynamice tworzenia sfery publicznej. Forum Oświatowe, 20(2(39), 125–146.
  19. Rotkiewicz, H. (2008). IX Walny Zjazd Delegatów Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego 24 IV 2008 r. Protokół obrad. Forum Oświatowe, 20(2(30), s. 147–155.
  20. Rotkiewicz, H. (2016). Nadzwyczajny Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i jubileusz towarzystwa. Rocznik Pedagogiczny, 39, 229–240. https://journals.pan.pl/Content/108224/PDF/Rocznik_ped_39_s_229_240.pdf ?handler=pdf Witkowski, L. (red.). (1998). Listy o edukacji. Forum Oświatowe, (2(39) Tom Specjalny. 64 Zbigniew Kwieciński. Twórca i wieloletni redaktor Forum Oświatowego
  21. Witkowski, L. (1994). Ambiwalencja i Sacrum. O religioznawczym wyzwaniu M. Eliade dla pedagogiki. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy (cz. IV, s. 47–61). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.