Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiono sylwetkę i dorobek naukowy Profesora Zbigniewa Kwiecińskiego w kontekście współ(u)tworzenia i wieloletniego redagowania czasopisma naukowego Forum Oświatowe (FO) wpisanego w działalność Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego po 1989 roku. Studium oparte jest na jakościowej ana- lizie 37 tomów obejmujących 71 numerów czasopisma oraz innych danych zastanych, głównie innych publikacji dotyczących działalności Towarzystwa. Główną kategorią organizującą zarówno analizy, jak i interpretacje materiału jest wdzięczność w rozumieniu filozofii moralności ujmującej obowiązek okazania wdzięczności w kategoriach relacji między darczyńcą i obdarowanymi przy uwzględnianiu zarówno motywów obu stron, jak i okoliczności wyświadczenia dobra. Po wprowadzeniu w kontekst osadzenia czasopisma w działalności Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego po transformacji ustrojowej 1989 roku rekonstruowane są kolejne okresy kierowania czasopismem przez Profesora Kwiecińskiego naznaczone zaangażowaniem Redaktora w rewitalizację krajowego dyskursu edukacyjnego w dialogu z przedstawicielami pedagogiki, innych nauk społecznych, szeroko rozumianej humanistyki oraz nauczycieli. Całość zamyka szkic kontynuacji dzieła przez spadkobierców, czyli przez aktualną Redakcję.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2024 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania. (1994). 12 Tom specjalny.
- Cervinkova, H., Mendel, M., Nowak-Dziemianowicz, M., Szkudlarek, T. (red.). (2013). Edukacja dla zmiany. Kryzysy, diagnozy, działania. Forum Oświatowe, 25(3(50). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/5
- Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. W: Y. Engeström, R. Miettinen, R-L Punamäki-Gitai (red.), Perspectives on activity theory (s. 19–39). Cambridge University Press.
- Engeström, Y., Sannino, A. (2012). Badania nad ekspansywnym uczeniem się: założenia, wnioski, przyszłe wyzwania. Forum Oświatowe, 24(1(46), 209–266. https:// forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/121
- Fornalczyk, A., Pereświet-Sołtan, A. (red.). (2013). Tutoring, coaching, mentoring – nowoczesne metody uczenia się w organizacjach. Forum Oświatowe, 25(2(49). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/4
- Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (red.). (2012). Ku perspektywie społeczno-kulturowej w edukacji. Forum Oświatowe, 24, (1(46). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/3
- Gołębniak, B.D., Ligus, R., Zamorska, B. (2012). Kongresy International Society for Activity Research (ISCAR), Sevilla 2005; San Diego 2008; Rzym 2011. Forum Oświatowe, 24(1(46), s. 319–325. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopis-mo/issue/view/3
- Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Kędzierska, H., Maciejewska, M. (red.), (2015). Pogranicza pedeutologicznych dyskursów. Forum Oświatowe, 27(2(54) Numer Specjalny. https://forumoswiatowe. pl/index.php/czasopismo/issue/view/16
- Kostyło, P. (red.). (2014). Samotność w kulturze i wychowaniu. Forum Oświatowe, 26(1(51). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/6
- Kozakiewicz, M. (1989). Do czytelników Forum Oświatowego. Forum Oświatowe, (1/2), 3–5.
- Kruszelnicki, M., Kruszelnicki, W. (2008). Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu. Forum Oświatowe, Tom Specjalny.
- Kwieciński, Z. (1994a). Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1(10) , 3–4.
- Kwieciński, Z. (1994b). Teorie i ideologie pedagogiczne a strategie reform oświatowych. Wprowadzenie do zbioru tekstów z konferencji. Forum Oświatowe, (2(11), 3–6.
- Kwieciński, Z. (1997a). Próg zamętu, próg nadziei... Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 5–8.
- Kwieciński, Z. (1997b). Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu, Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 267–275.
- Niemczyk, F. (2007). Wdzięczność jako źródło obowiązków moralnych. Etyka, 40, 93–114. https://doi.org/10.14394/etyka.436
- Rodziewicz, E. (2008). Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w dynamice tworzenia sfery publicznej. Forum Oświatowe, 20(2(39), 125–146.
- Rotkiewicz, H. (2008). IX Walny Zjazd Delegatów Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego 24 IV 2008 r. Protokół obrad. Forum Oświatowe, 20(2(30), s. 147–155.
- Rotkiewicz, H. (2016). Nadzwyczajny Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i jubileusz towarzystwa. Rocznik Pedagogiczny, 39, 229–240. https://journals.pan.pl/Content/108224/PDF/Rocznik_ped_39_s_229_240.pdf ?handler=pdf Witkowski, L. (red.). (1998). Listy o edukacji. Forum Oświatowe, (2(39) Tom Specjalny. 64 Zbigniew Kwieciński. Twórca i wieloletni redaktor Forum Oświatowego
- Witkowski, L. (1994). Ambiwalencja i Sacrum. O religioznawczym wyzwaniu M. Eliade dla pedagogiki. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy (cz. IV, s. 47–61). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Referencje
Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania. (1994). 12 Tom specjalny.
Cervinkova, H., Mendel, M., Nowak-Dziemianowicz, M., Szkudlarek, T. (red.). (2013). Edukacja dla zmiany. Kryzysy, diagnozy, działania. Forum Oświatowe, 25(3(50). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/5
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. W: Y. Engeström, R. Miettinen, R-L Punamäki-Gitai (red.), Perspectives on activity theory (s. 19–39). Cambridge University Press.
Engeström, Y., Sannino, A. (2012). Badania nad ekspansywnym uczeniem się: założenia, wnioski, przyszłe wyzwania. Forum Oświatowe, 24(1(46), 209–266. https:// forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/121
Fornalczyk, A., Pereświet-Sołtan, A. (red.). (2013). Tutoring, coaching, mentoring – nowoczesne metody uczenia się w organizacjach. Forum Oświatowe, 25(2(49). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/4
Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (red.). (2012). Ku perspektywie społeczno-kulturowej w edukacji. Forum Oświatowe, 24, (1(46). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/3
Gołębniak, B.D., Ligus, R., Zamorska, B. (2012). Kongresy International Society for Activity Research (ISCAR), Sevilla 2005; San Diego 2008; Rzym 2011. Forum Oświatowe, 24(1(46), s. 319–325. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopis-mo/issue/view/3
Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kędzierska, H., Maciejewska, M. (red.), (2015). Pogranicza pedeutologicznych dyskursów. Forum Oświatowe, 27(2(54) Numer Specjalny. https://forumoswiatowe. pl/index.php/czasopismo/issue/view/16
Kostyło, P. (red.). (2014). Samotność w kulturze i wychowaniu. Forum Oświatowe, 26(1(51). https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/issue/view/6
Kozakiewicz, M. (1989). Do czytelników Forum Oświatowego. Forum Oświatowe, (1/2), 3–5.
Kruszelnicki, M., Kruszelnicki, W. (2008). Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu. Forum Oświatowe, Tom Specjalny.
Kwieciński, Z. (1994a). Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1(10) , 3–4.
Kwieciński, Z. (1994b). Teorie i ideologie pedagogiczne a strategie reform oświatowych. Wprowadzenie do zbioru tekstów z konferencji. Forum Oświatowe, (2(11), 3–6.
Kwieciński, Z. (1997a). Próg zamętu, próg nadziei... Słowo wprowadzające. Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 5–8.
Kwieciński, Z. (1997b). Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu, Forum Oświatowe, (1/2(16/17), 267–275.
Niemczyk, F. (2007). Wdzięczność jako źródło obowiązków moralnych. Etyka, 40, 93–114. https://doi.org/10.14394/etyka.436
Rodziewicz, E. (2008). Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w dynamice tworzenia sfery publicznej. Forum Oświatowe, 20(2(39), 125–146.
Rotkiewicz, H. (2008). IX Walny Zjazd Delegatów Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego 24 IV 2008 r. Protokół obrad. Forum Oświatowe, 20(2(30), s. 147–155.
Rotkiewicz, H. (2016). Nadzwyczajny Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i jubileusz towarzystwa. Rocznik Pedagogiczny, 39, 229–240. https://journals.pan.pl/Content/108224/PDF/Rocznik_ped_39_s_229_240.pdf ?handler=pdf Witkowski, L. (red.). (1998). Listy o edukacji. Forum Oświatowe, (2(39) Tom Specjalny. 64 Zbigniew Kwieciński. Twórca i wieloletni redaktor Forum Oświatowego
Witkowski, L. (1994). Ambiwalencja i Sacrum. O religioznawczym wyzwaniu M. Eliade dla pedagogiki. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy (cz. IV, s. 47–61). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.