Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem prezentowanego artykułu jest zwrócenie uwagi na koniecznośćrozszerzenia zakresu działań, wspierających rozwój zawodowy osób niepełnosprawnych.Uzyskanie zatrudnienia traktowane bywa jako końcowy etap aktywizacji zawodowejtej grupy osób. Podejście takie nie uwzględnia faktu, iż we współczesnymświecie podjęcie pracy w nowoczesnej organizacji staje się tożsame z podjęciemnauki. Zgodnie z koncepcją life-long learning, rozwój zawodowy to proces trwającycałe życie. W procesie tego rozwoju osoba niepełnosprawna potrzebuje wsparcia,uwzględniającego jej indywidualne predyspozycje, możliwości i ograniczenia. Ważnymelementem takiego wsparcia może stać się coaching – metoda rozwojowa, którąnajkrócej określić można jako sztukę wspierania ludzi, którzy chcą przekształcać marzeniaw cele i podejmować wysiłek ich realizacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Borowicz, B., Kasicz-Stępień, G., Liwosz, E., Pankiewicz, K., Kowalska-Korman, K. (2015). Doradztwo zawodowe. Lublin: Fundacja Vocational Competence Certificate.
- Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
- Cytlak, I., Jarmużek, J., Szafran, J. (2016). Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnościami a ich szanse na rynku pracy. Znaczenie coachingu w pracy doradczej. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 213–223), Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Dmochowska, M. (1992). Wypowiedź na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej. Warszawa: Biuletyn z posiedzenia Komisji.
- Dobrowolska, M.A. (2013). Jobcoaching – przykład dobrych praktyk. Forum Oświatowe, 2(49), 143–151. Pobrane 12 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.hp/czasopismo/article/view/28
- Gąsiorek-Madzia, S. (2014). Rozwój zawodowy pracowników sprawnych i niepełnosprawnych – wyniki badań. Przegląd Organizacji, 3, 24–29.
- Głodkowska, J. (2012). Przedmowa. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 9–11). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Hulek, A. (1969). Teoria i praktyka w rehabilitacji inwalidów. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
- Kargulowa, A. (2004). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), 133–157. Pobrane 11 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/426
- Marciniak, Ł.T. (2009). Pojęcie i odmiany coachingu. W: M. Sidor-Rządkowska, Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- McAdam, S. (2011). Coaching kadry kierowniczej. Dopasowanie usług coachingowych do kontekstu i potrzeb przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- McLeod, A. (2008). Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
- Opioła, D. (2012). Znaczenie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 92–109). Warszawa. Wydawnictwo
- Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Parsloe, E., Wray, M. (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza.
- Pisula, D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
- Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Rzycka, O. (2010). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty? Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- Sidor-Rządkowska, M. (1997). Etyczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
- Sidor-Rządkowska, M. (2009). Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- Sidor-Rządkowska, M. (2012). Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- Solarczyk-Ambrozik, E. (red.) (2016). Doradztwo zawodowe w procesie całożyciowego uczenia się. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
- Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
- Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności: rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Warszawa: Wydawnictwo Gruner + Jahr Polska.
- Whitworth, L., Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., Sandahl, P. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
- Wojtasiak, E. (2012). Rehabilitacja procesem kompleksowego przystosowania osób z niepełnosprawnością do życia społeczno-zawodowego. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych
- (s. 15–29). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Wolan-Nowakowska, M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. W: D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym (s. 418–433). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Wolan-Nowakowska, M., Opioła, D. (2012). Możliwości i ograniczenia wykonywania pracy przez osoby z niepełnosprawnością. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.) Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 30–44). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Worsztynowicz, A. (2013). Coaching a poczucie koherencji. Forum Oświatowe, 2(49), 41–55. Pobrane 11 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/ article/view/53
- Zemełka, A. (2016). Wczesna historia coachingu: poszukiwanie definicji i interferencji idei. Forum Oświatowe, 28(2), 143–160.
- Pobrane 7 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe. pl/index.php/czasopismo/article/view/439
Referencje
Borowicz, B., Kasicz-Stępień, G., Liwosz, E., Pankiewicz, K., Kowalska-Korman, K. (2015). Doradztwo zawodowe. Lublin: Fundacja Vocational Competence Certificate.
Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Cytlak, I., Jarmużek, J., Szafran, J. (2016). Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnościami a ich szanse na rynku pracy. Znaczenie coachingu w pracy doradczej. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 213–223), Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Dmochowska, M. (1992). Wypowiedź na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej. Warszawa: Biuletyn z posiedzenia Komisji.
Dobrowolska, M.A. (2013). Jobcoaching – przykład dobrych praktyk. Forum Oświatowe, 2(49), 143–151. Pobrane 12 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.hp/czasopismo/article/view/28
Gąsiorek-Madzia, S. (2014). Rozwój zawodowy pracowników sprawnych i niepełnosprawnych – wyniki badań. Przegląd Organizacji, 3, 24–29.
Głodkowska, J. (2012). Przedmowa. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 9–11). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Hulek, A. (1969). Teoria i praktyka w rehabilitacji inwalidów. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Kargulowa, A. (2004). O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), 133–157. Pobrane 11 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/426
Marciniak, Ł.T. (2009). Pojęcie i odmiany coachingu. W: M. Sidor-Rządkowska, Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
McAdam, S. (2011). Coaching kadry kierowniczej. Dopasowanie usług coachingowych do kontekstu i potrzeb przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
McLeod, A. (2008). Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Opioła, D. (2012). Znaczenie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 92–109). Warszawa. Wydawnictwo
Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Parsloe, E., Wray, M. (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza.
Pisula, D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Rzycka, O. (2010). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty? Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Sidor-Rządkowska, M. (1997). Etyczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Sidor-Rządkowska, M. (2009). Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Sidor-Rządkowska, M. (2012). Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Solarczyk-Ambrozik, E. (red.) (2016). Doradztwo zawodowe w procesie całożyciowego uczenia się. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności: rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Warszawa: Wydawnictwo Gruner + Jahr Polska.
Whitworth, L., Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., Sandahl, P. (2010). Coaching koaktywny. Umiejętności wspierające sukces klienta. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Wojtasiak, E. (2012). Rehabilitacja procesem kompleksowego przystosowania osób z niepełnosprawnością do życia społeczno-zawodowego. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych
(s. 15–29). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wolan-Nowakowska, M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. W: D. Kukla, W. Duda (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym (s. 418–433). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Wolan-Nowakowska, M., Opioła, D. (2012). Możliwości i ograniczenia wykonywania pracy przez osoby z niepełnosprawnością. W: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.) Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych (s. 30–44). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Worsztynowicz, A. (2013). Coaching a poczucie koherencji. Forum Oświatowe, 2(49), 41–55. Pobrane 11 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/ article/view/53
Zemełka, A. (2016). Wczesna historia coachingu: poszukiwanie definicji i interferencji idei. Forum Oświatowe, 28(2), 143–160.
Pobrane 7 kwietnia 2017, z: http://forumoswiatowe. pl/index.php/czasopismo/article/view/439