Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Act on Family Support and Foster Care. (2011, June 9).
- Act on the Education System. (1991, September 7).
- Act on Ombudsman for Children. (2000, January 6).
- Act on Taking Care of Children Below 3 Years Old. (2011, February 4).
- Alderson, P. (2008). Young Children`s Rights Exploring Beliefs, Principles and Practice. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Alderson, P. (2000). Children as Researchers: The Effects of Participation Rights on Research Methodology In P. Christensen, & A. James (Eds.), Research With Children: Perspectives and Practices (pp. 241–275). London: Falmer Press.
- Alderson, P., & Goodey, C. (1996). Research with Disabled Children: How Useful Is Child-Centred Ethics? Children and Society, 10, 106–116.
- Altanis, P., & Goddard, J. (2003). Street Children in Contemporary Greece. Children and Society, 18, 299–311.
- Aptekar, L., & Stoecklin, D. (2014). Street \Children and HomelessYouth: A Cross-Cultural Perspective. New York, NY: Springer.
- Bauman, Z. (1996). Etyka ponowoczesna. Warszawa: PWN.
- Bauman, Z. (2000). Ponowoczeność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
- Benjamin, W. (1963). Das Kunstwerk im zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit: drei studien zu kunstsoziologie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991). Bild och dialektik. Stockholm: Symposion.
- Bielecka, E. (2005). Streetworking Teoria i praktyka. Warszawa: Pedagogium.
- Bohnsack, R. (2004). Metoda dokumentarna- od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji. In Krzychała, S. (Ed.), Społeczne przestrzenie doświadczenia Metoda interpretacji dokumentarnej (pp. 17-35). Wrocław: DSW TWP.
- Butler, U. M. (2009). Freedom, revolt and citizenship. Three pillars of identity for youngsters living on the streets of Rio de Janeiro. Childhood: A journal of global child research, 16(1), 10–29.
- Cele, S. (2006). Communicating Place: Methods for Understanding Children’s Experience of Place (doctoral dissertation). Stockholm University.
- Christensen, P., & James, A. (Eds.). (2000). Research With Children: Perspectives and Practices. London: Falmer Press.
- Christensen, P., & Prout, A. (2002). Working with ethical symmetry in social research with children. Chilhood, 9(4), 477–497.
- Convention on the Rights of the Child. (1989, November 20).
- Farson, R. (1992). Polityka dzieciństwa. In K. Blusz (Ed.), Edukacja i wyzwolenie (pp. 28–29). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Fau, V. (2011). Children of Poland Realizing Children`s Rights in Poland. Retrieved from http://www.humanium.org/en/poland
- Freeman, M. (1998). The Sociology of Childhood and Children`s Rights. International Journal of Children`s Rights, 6(4), 433–444.
- Głowacka, B. (2003). Dzieci ulicy. In: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (p. 878). Warszawa: Żak.
- Hardman, C. (1973). Can there be an anthropology of children? Journal of the Anthropological Society of Oxford, 4 (1), 85–99.
- Hurtubise, R., Roy, S., & Bellot, C. (2003). Youth homelessness: the street and work from exclusion to integration. In L. Roulleau-Berger (Ed.), Youth and Work in the Post Industrial City of North America and Europe: With an Epilogue by Saskia Sassen (pp. 395–405). Leiden, NLD: Brill Academic Publishers.
- Imdahl, M. (1996). Giotto – Arenafresken. Ikonographie – Ikonologie – Ikonik. München: Fink.
- James, A., & Prout, A. (2003). Constructing and reconstructing childhood. London: Routledge Falmer.
- Kantowicz, E. (1996). Ochrona praw dziecka: w kontekście działalności UNICEF. Warszawa: Żak.
- Korczak, J. (2002). Jak kochać dziecko: prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
- Kurzeja, A. (2008). Dzieci ulicy- profilaktyka zagrożeń. Kraków: Impuls.
- Lewin, A. (1990). Czy dziecko ma prawa? Biuletyn Polskiego Komitetu Korczakowskiego, 25.
- Lundy, L. (2007). Voice is not enough: conceptualizing Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927–942.
- Mickelson Roslyn, A. (2000). Children on the Streets of Americas: Globalization, Homelessness Education in Brazil, Cuba and the United States. London: Routledge.
- More, J., & Seipel, M. O. (2007). Survival strategies of street children in Ghana: A qualitative study. International Social Work, 50(4), 489–499.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2006). Kiedy miejsca już nie ma. Rodzinne praktyki wykluczenia. In M. Mendel (Ed.) Pedagogika miejsca. Wrocław: DSW TWP.
- Olszewska-Baka, G. (2000). Dzieci ulicy: problem, profilaktyka, resocjalizacja. Białystok: ERBE.
- Parkour the art of movement. (2014). Retrieved from http://parkour.com.pl/category/artykuly/
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
- Punch, S. (2002). Research with children: The same or different from research with adults? Childhood, 9, 321–341.
- Rupsiene, L. (2004). Position, professional expertise and functions of a educator of child care homes in Lithuania. Social Work and Society, 2. Retrieved from http://www.socwork.net/RupsieneLeliugiene2004.pdf
- Stuart, H. N. (1991). From property to person status: Historical perspective on children`s rights. American Psychologist, 46(1), 53–59.
- Śliwerski, B. (2007). Oswajanie kontestacji, czyli rzecz o postawach pedagogów wobec graffiti i grafficiarzyi reformy pedagogiczne. In B. Śliwerski, Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne (pp. 351–364). Kraków: Impuls.
- Stephenson, S. (2001a). The abandoned children of Russia: from “privileged” class to “underclass.” In S. Weber, & I. Lükanen, (Eds.), Beyond Civil Society: Education and Civic Culture in Post- Communist Countries. Basingtone: Palgrave.
- Stephenson, S. (2001b). Street children in Moscow. The Editorial Board of the Sociological Review, 530–547. The Constitution of the Republic of Poland. (1997, April 2).
- UNICEF. (1989). Guidelines for the application of the methodological guide on situation analysis of children in especially difficult circumstances. Bogota.
- Woodhead, M., & Faulkner, D. (2000). Subjects, Objects or Participants? Dilemmas of Psychological Research with Children. In P. Christensen, & A. James (Eds.), Research with Children: Perspectives and Practices. London: Falmer Press.
- Young, L., & Barrett, H. (2001). Issues of access and identity: Adapting research methods with Kampala street children. Childhood, 8(3), 383–395.
- Zdanowicz-Kucharczyk, K. (2012). Codzienność uliczna z perspektywy dziecka. Elbląg: Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna.