Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorka omawia swe uczestniczące badania przeprowadzone wspólnie z rodzicami i działaczami z lokalnych społeczności podjęte w sprzeciwie wobec neoliberalnej polityki oświatowej wdrażanej w Chicago. Artykuł przedstawia pokrótce kilka projektów, których celem było przeciwstawienie się rasizmowi i prywatyzowaniu edukacji. Wśród nich poczesne miejsce zajmuje wykorzystywanie danych dostarczonych przez nauki społeczne do podważania zasadności zamykania szkół, współpraca z lokalną społecznością, aby uwypuklić jej własny ogląd skutków zamykania szkół oraz niedoinwestowania afro-amerykańskich uczniów i szkół, oraz badania dążące do zawiązania ogólnomiejskiej koalicji na rzecz ustanowienia wybieralnego zarządu szkolnictwa. Autorka odwołuje się do tych projektów, aby zilustrować różnorodność aktywistycznej nauki, także jej złożoności i wewnętrzne sprzeczności.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Apple, M. W. (2007). Education, markets, and an audit culture. International Journal of Educational Policies, 1(1), 4–19. Retrieved from http://ijep.icpres.org/vol1_1/Apple%281%291_4_20.pdf
- Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. London: Falmer.
- Fleming, J., Greenlee, A., Gutstein, E., Lipman, P. & Smith, J. (2009, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, phase out, consolidate, turn-around 22 schools (Research Paper Series, 2). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/DataAndDemocracyRelease.pdf
- Gilmore, R. W. (2008). Forgotten places and the seeds of grassroots planning. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 31–61). Berkeley, CA: University of California Press.
- Greenlee, A., Hudspeth, N., Lipman, P., Smith, D. A. & Smith, J. (2008, February). Data and Democracy Project: Investing in Neighborhoods: Examining CPS’ plan to close, consolidate, turn-around 18 schools (Research Paper Series: Paper #1). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorheesctr/Publications/CPS%20 Closing%202008.pdf
- Gutierrez, R. R. & Lipman, P. (2012, July). Dyett High School & the 3 Ds of Chicago School Reform: Destabilization, Disinvestment, Disenfranchisement. Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Fact%20Sheet%20Dyett.pdf
- Hale, C. R. (2008). Introduction. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradictions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 1–30). Berkeley, CA: University of California Press.
- Kelley, R. D. G. (2003). Freedom Dreams: The Black radical imagination. Boston, MA: Beacon Press.
- Lipman, P. (2004). High Stakes Education: Inequality, Globalization, and Urban School Reform. New York, NY: Routledge.
- Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race, and the right to the city. New York, NY: Routledge.
- Lipman, P. & Gutstein, E. (2011, February). Should Chicago Have an Elected, Representative School Board? A Look at the Evidence (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/Printed%20school%20board%20report.pdf
- Lipman, P. & Person, A. (2007, January). Students as collateral damage? A preliminary study of the Renaissance 2010 school closings in the Midsouth (Report). Retrieved from http://www.uic.edu/educ/ceje/articles/midsouth%20initial%20report%201-31-07.pdf
- Lipman, P., Smith, J. & Gutstein, E. (2012, February). Data and Democracy: Investing in Neighborhoods : Examining CPS’ plan to close, phase-out, turn-around 17 schools (Research Paper Series, #3). Retrieved from http://www.uic.edu/cuppa/voorhee- sctr/Publications/DD2012_Report_2_21_2012.pdf
- Lipsitz, G. (2008). Breaking the chains and steering the ship: How activism can help change teaching and scholarship. In C. R. Hale (Ed.), Engaging contradic- tions: Theory, politics, methods of activist scholarship (pp. 88–113). Berkeley, CA: University of California Press.
- Santos, B. S. (2002). Cultural and post-colonial critiques in LatCrit thoery: Nuestra America: Re-inventing a Subaltern Paradigm of Recognition and Redistribution. Rutgers Law Review, 54, 1049–1086.