Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie autorskiej koncepcji międzyprzedmiotowych programów kształcenia „SOFT CLIL”. Programy te wykorzystują myślenie narracyjne, podejście dialogowe oraz metody aktywizujące w odniesieniu do życia codziennego uczniów oraz ich implementacji przez nauczycieli anglistów na I oraz II etapie edukacyjnym w Polsce. W artykule zaprezentowano badania, w których wykorzystano dane z raportów nauczycieli, dotyczących wdrożenia programów nauczania „SOFT CLIL” w szkołach podstawowych. Zebrane dane pozwoliły wnioskować na temat praktyki nauczycielskiej związanej z wykorzystaniem owych materiałów dydaktycznych. Niniejszy artykuł pokazuje, iż programy „SOFT CLIL” stanowią ważne wsparcie w nauczaniu i uczeniu się języka angielskiego w szkołach podstawowych. Dzięki zastosowaniu omawianego podejścia w kształceniu, również w trakcie zajęć prowadzonych zdalnie, zaobserwowano większe zaangażowanie uczniów, co potwierdziły raporty zebrane od nauczycieli. Co istotne, wdrożenia, tychże programów kształcenia, miały istotny wpływ na (re)organizację pracy nauczycieli, zmieniając optykę patrzenia na sposób przygotowania się do zajęć oraz ich przeprowadzania.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2021 Forum Oświatowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Coyle, D., Hood, P., & Marsh D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge University Press.
- Cywińska, M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne, (20), 153–166.
- Gołębniak, B. D. (2014). O „upedagogicznianiu” szkoły poprzez akademicki dyskurs edukacyjny: Ku autoetnografii. Forum Oświatowe, 2(52), 147–169. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/279
- Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-Wesley.
- Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary (M. Guzowska, Tłum.). Wydawnictwo Dobra Literatura. (Praca oryginalna wydana w 2017).
- Klus-Stańska, D. (2011). Dlaczego szkolna kultura dydaktyczna się nie zmienia? Studia Pedagogiczne, 64, 43–50. https://journals.pan.pl/Content/98082/mainfile.pdf
- Kowalewski, M. (2016). Ocenianie uczniów we współczesnej i przyszłej praktyce edukacyjnej szkoły – szanse, zagrożenia, perspektywy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 12, 21–32. https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=191349
- Muszyńska, B. (2019a). Soft CLIL Programme:Program nauczania języka angielskiego dla szkoły podstawowej. Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://epodreczniki.pl/a/program-ze-scenariuszami-do-jezyka-angielskiego-i/DRSYb09q7
- Muszyńska, B. (2019b). Soft CLIL Programme: Program nauczania języka angielskiego dla szkoły podstawowej dla I etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://epodreczniki.pl/a/program-ze-scenariuszami-do-jezyka-angielskiego-edukacja-wczesnoszkolna-2/D13axmCV2
- Muszyńska, B. (2020). Dialog i narracja na lekcjach języka obcego, czyli o programie nauczania języka angielskiego Soft CLIL. Języki Obce w Szkole, (4), 55–60. http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows-4-2020_online_2.pdf
- Muszyńska, B., & Papaja, K. (2019). Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Content and Language Integrated Learning (CLIL): Wprowadzenie. PWN; partner wydania Uniwersytet Śląski w Katowicach; partner wydania Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Noga, H. (2014). Analiza treści w pracy pedagogicznej. Trendy ve vzdĕláváni, 7(1), 349–352. http://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201401-0076_ANALIZA_TRE_CI_W_PRACY_PEDAGOGICZNEJ.php
- Ornstein A. C., & Hunkins, F. P. (Eds.). (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues (7th ed.). Pearson Education. http://daneshnamehicsa.ir/userfiles/file/Manabeh/Francis_P_Hunkins_Allan_C_Ornstein.pdf
- Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Ośrodek Badań Prasoznawczych.
- Putkiewicz, E. (2004). Ocenianie szkolne – podejście teoretyczne. In T. Pilch (Red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku: T. 3. Żak.
- Richards, J. (2013). Curriculum approaches in language teaching: Forward, central, and backward design. RELC Journal, 44(1), 5–33. https://doi.org/10.1177%2F0033688212473293
- Szostkiewicz, S. (1961). Procedury i techniki badań socjologicznych: Skrypt (wyd. 2 popr. i uzup.). Wojskowa Akademia Polityczna im. F. Dzierżyńskiego.
- Szpiter, M. (2004). Nauczyciel wobec wychowania do prawdy. Edukacja, (1), 64–70.
- Trutkowski, C. (1999). Analiza treści wspomagana komputerowo. Badanie społecznych reprezentacji polityki. Ask: Research and Methods, 8(1), 113–133. https://kb.osu.edu/handle/1811/69500
- Weber, R.P. (1990). Basic content analysis. London: Sage Publications.
Referencje
Coyle, D., Hood, P., & Marsh D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge University Press.
Cywińska, M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne, (20), 153–166.
Gołębniak, B. D. (2014). O „upedagogicznianiu” szkoły poprzez akademicki dyskurs edukacyjny: Ku autoetnografii. Forum Oświatowe, 2(52), 147–169. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/279
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-Wesley.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary (M. Guzowska, Tłum.). Wydawnictwo Dobra Literatura. (Praca oryginalna wydana w 2017).
Klus-Stańska, D. (2011). Dlaczego szkolna kultura dydaktyczna się nie zmienia? Studia Pedagogiczne, 64, 43–50. https://journals.pan.pl/Content/98082/mainfile.pdf
Kowalewski, M. (2016). Ocenianie uczniów we współczesnej i przyszłej praktyce edukacyjnej szkoły – szanse, zagrożenia, perspektywy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 12, 21–32. https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=191349
Muszyńska, B. (2019a). Soft CLIL Programme:Program nauczania języka angielskiego dla szkoły podstawowej. Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://epodreczniki.pl/a/program-ze-scenariuszami-do-jezyka-angielskiego-i/DRSYb09q7
Muszyńska, B. (2019b). Soft CLIL Programme: Program nauczania języka angielskiego dla szkoły podstawowej dla I etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://epodreczniki.pl/a/program-ze-scenariuszami-do-jezyka-angielskiego-edukacja-wczesnoszkolna-2/D13axmCV2
Muszyńska, B. (2020). Dialog i narracja na lekcjach języka obcego, czyli o programie nauczania języka angielskiego Soft CLIL. Języki Obce w Szkole, (4), 55–60. http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows-4-2020_online_2.pdf
Muszyńska, B., & Papaja, K. (2019). Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Content and Language Integrated Learning (CLIL): Wprowadzenie. PWN; partner wydania Uniwersytet Śląski w Katowicach; partner wydania Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Noga, H. (2014). Analiza treści w pracy pedagogicznej. Trendy ve vzdĕláváni, 7(1), 349–352. http://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201401-0076_ANALIZA_TRE_CI_W_PRACY_PEDAGOGICZNEJ.php
Ornstein A. C., & Hunkins, F. P. (Eds.). (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues (7th ed.). Pearson Education. http://daneshnamehicsa.ir/userfiles/file/Manabeh/Francis_P_Hunkins_Allan_C_Ornstein.pdf
Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Putkiewicz, E. (2004). Ocenianie szkolne – podejście teoretyczne. In T. Pilch (Red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku: T. 3. Żak.
Richards, J. (2013). Curriculum approaches in language teaching: Forward, central, and backward design. RELC Journal, 44(1), 5–33. https://doi.org/10.1177%2F0033688212473293
Szostkiewicz, S. (1961). Procedury i techniki badań socjologicznych: Skrypt (wyd. 2 popr. i uzup.). Wojskowa Akademia Polityczna im. F. Dzierżyńskiego.
Szpiter, M. (2004). Nauczyciel wobec wychowania do prawdy. Edukacja, (1), 64–70.
Trutkowski, C. (1999). Analiza treści wspomagana komputerowo. Badanie społecznych reprezentacji polityki. Ask: Research and Methods, 8(1), 113–133. https://kb.osu.edu/handle/1811/69500
Weber, R.P. (1990). Basic content analysis. London: Sage Publications.