Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2012). O edukacji: rozmowy z Ricardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
- Brzezińska, A. i in. (red.). (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zysk i S-ka.
- Brzezińska, A., Lutomski, G. (red.). (1994). Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań: Zysk i S-ka.
- Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.). (1995). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka.
- Cervinkova, H. (2013). Przywracając pamięć miastu: z antropologiczno-pedagogicznych badań w działaniu. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 205–227). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Chomczyńska-Miliszkiewicz, M., Pankowska, D. (1995). Polubić szkołę: ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Cole, M. (1998). Cultural Psychology: once and future discipline. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press.
- Czerepaniak-Walczak, M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas?: o „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Impuls.
- Duch, W. (2014). Nie płaczmy nad humanistyką! Polityka, 8(2946). Pobrane z: http://glos.umk.pl/2014/03/nie_placzmy
- Dudzikowa, M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej: egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko). W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 27–82). Kraków: Impuls.
- Dylak, S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa: WSP ZNP.
- Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin SA.
- Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit Oy.
- Filipiak, E. (2012). „Produkty” kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Forum Oświatowe, 1(46), 159–183. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/119/54
- Fishbein, M., Ajzen, M. (1975). Beliefs, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Geertz, C. (2005). Wiedza lokalna: dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Gołębniak, B. D. (1994). Praktyka w teorii: teoria edukacyjna jako wiązka różnych (utopijnych, deliberatywnych, ewaluatywnych, naukowych) dyskursów odnoszących się do praktyki. Socjologia Wychowania, 12(285), 49–59.
- Gołębniak, B. D. (1995). Między akademickim przekazem a studiowaniem praktyki (uniwersytecki model kształcenia nauczycieli). Studia Edukacyjne, 1, 13–24.
- Gołębniak, B. D. (1996). „Językowy” model nauczania szansą zmniejszania napięć. W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń: między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji (s. 103–110). Kraków: Impuls.
- Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Poznań: Edytor.
- Gołębniak, B. D. (2000). Postawy, przekonania i wiedza praktyczna nauczycieli. W: Cylkowska-Nowak (red.), Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości (s. 237–254). Poznań: Wolumin.
- Gołębniak, B. D. (2001). Ku pedeutologii refleksyjnej – od „agresywnej pewności” do „łagodnej perswazji”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Numer specjalny, 203–222.
- Gołębniak, B. D. (2005). Konstruktywizm – moda, „nowa religia” czy tylko/aż interesująca perspektywa poznawcza i dydaktyczna. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(1), 13–20.
- Gołębniak, B. D. (2006). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki (Tom 2, s. 158–205). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gołębniak, B. D. (red.). (2008). Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o człowieczeństwo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Gołębniak, B. D. (2011). Nauczyciele o społecznym wymiarze uczenia się. W: H. Krauze-Sikorska (red.), Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu: między dzieciństwem a dorosłością (s. 231–243) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu: między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 51–75). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Gołębniak, B. D. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Gołębniak, B. D., Cervinkova, H. (2010). W poszukiwaniu emancypacyjno-transformacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. VII–XVII). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Gołębniak, B. D., Teusz, G. (1999). Edukacja poprzez język: o całościowym uczeniu się (wyd. 2). Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
- Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatow, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (Tom 1, s. 281–313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gutiérrez, K. D., Rogoff, B. (2010). Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 183–198). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.). (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Impuls.
- Jones, S. H. (2009). Autoetnografia: polityka tego, co osobiste. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (Tom 2, s. 175–219). Warszawa: PWN.
- Kawecki, I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela: studium etnograficzne. Kraków: Impuls.
- Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
- Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Klus-Stańska, D. (2005). Polska wersja integracji treści w perspektywie teorii psychologicznych, czyli dlaczego ogórek nie śpiewa? W: M. Nowicka (red.), Zreformowana wczesna edukacja: od refleksji ku działaniom nauczyciela (s. 15–45). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Krenz, R. (2013). Pro et contra – głos krytyczny o emancypacyjnym potencjale systemu. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 89–102). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kwiatkowska, H. (2010). Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony. W: J. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 67–86). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kwieciński, Z. (2011b). Pedagogika po przejściach. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 13–35). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Lave, J., Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
- Leontiew, A. N. (1962). O rozwoju psychiki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Ligus, R. (2009). Biograficzna tożsamość nauczycieli: historie z pogranicza. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Ligus, R. (2013a). Research-Based Teacher Education and Professional Development. Achievements and Contributions of Edite. Forum Oświatowe, 3(50), 137–149.
- Ligus, R. (2013b). Tutoring akademicki i badania w działaniu: jakościowe studium przypadku. W: B. D. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele: programowe (nie)przygotowanie (s. 249–264). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Lutomski, G. (1994). Uczyć inaczej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji „Humaniora”.
- Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Michalak, J. M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J. M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 87–121). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 315–346). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Opłocka, U. (2012). Społeczno-kulturowe konstruowanie sensów nauczycielskiego oceniania. Forum Oświatowe, 1(46), 185–208. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/120/55
- Palka, S. (1989). Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Reason, P., Torbet, W. R. (2010). Zwrot działaniowy: ku transformacyjnej nauce społecznej. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 117–152). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. New York, NY: Basic Books.
- Skorobogata, M. (2014). EQ i przekonania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej odnośnie do wspierania rozwoju dzieci w zakresie inteligencji emocjonalnej w szkole (Niepublikowana rozprawa doktorska). Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
- Siarkiewicz, E., Trębińska-Szumigraj, E., Zielińska-Pękał, D. (2012). Edukacyjne prowokacje: wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców. Kraków: Impuls.
- Szymański, M. J. (2008). W poszukiwaniu drogi: szanse i problemy edukacji w Polsce (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Śliwerski, B. (2008). O fenomenie i problemach popularności pedagogiki jako upragnionego kierunku studiów. W: B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o człowieczeństwo (s. 172–196). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Wołodźko, E. (2013). Ku autonomii studiowania: procesy, znaczenia, konteksty, zmiana. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Wygotski, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Wygotski, L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne: Tom 2. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Zysk i S-ka.
- Zamorska, B. (2008). Nauczyciele: (re)konstrukcje bycia-w-świecie edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Referencje
Bauman, Z. (2012). O edukacji: rozmowy z Ricardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Brzezińska, A. i in. (red.). (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska, A., Lutomski, G. (red.). (1994). Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska, A., Lutomski, G., Smykowski, B. (red.). (1995). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka.
Cervinkova, H. (2013). Przywracając pamięć miastu: z antropologiczno-pedagogicznych badań w działaniu. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 205–227). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M., Pankowska, D. (1995). Polubić szkołę: ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Cole, M. (1998). Cultural Psychology: once and future discipline. Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press.
Czerepaniak-Walczak, M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas?: o „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Impuls.
Duch, W. (2014). Nie płaczmy nad humanistyką! Polityka, 8(2946). Pobrane z: http://glos.umk.pl/2014/03/nie_placzmy
Dudzikowa, M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej: egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko). W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 27–82). Kraków: Impuls.
Dylak, S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa: WSP ZNP.
Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin SA.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit Oy.
Filipiak, E. (2012). „Produkty” kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Forum Oświatowe, 1(46), 159–183. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/119/54
Fishbein, M., Ajzen, M. (1975). Beliefs, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley.
Geertz, C. (2005). Wiedza lokalna: dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gołębniak, B. D. (1994). Praktyka w teorii: teoria edukacyjna jako wiązka różnych (utopijnych, deliberatywnych, ewaluatywnych, naukowych) dyskursów odnoszących się do praktyki. Socjologia Wychowania, 12(285), 49–59.
Gołębniak, B. D. (1995). Między akademickim przekazem a studiowaniem praktyki (uniwersytecki model kształcenia nauczycieli). Studia Edukacyjne, 1, 13–24.
Gołębniak, B. D. (1996). „Językowy” model nauczania szansą zmniejszania napięć. W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń: między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji (s. 103–110). Kraków: Impuls.
Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Poznań: Edytor.
Gołębniak, B. D. (2000). Postawy, przekonania i wiedza praktyczna nauczycieli. W: Cylkowska-Nowak (red.), Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości (s. 237–254). Poznań: Wolumin.
Gołębniak, B. D. (2001). Ku pedeutologii refleksyjnej – od „agresywnej pewności” do „łagodnej perswazji”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Numer specjalny, 203–222.
Gołębniak, B. D. (2005). Konstruktywizm – moda, „nowa religia” czy tylko/aż interesująca perspektywa poznawcza i dydaktyczna. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(1), 13–20.
Gołębniak, B. D. (2006). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki (Tom 2, s. 158–205). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołębniak, B. D. (red.). (2008). Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o człowieczeństwo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gołębniak, B. D. (2011). Nauczyciele o społecznym wymiarze uczenia się. W: H. Krauze-Sikorska (red.), Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu: między dzieciństwem a dorosłością (s. 231–243) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu: między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 51–75). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gołębniak, B. D. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Gołębniak, B. D., Cervinkova, H. (2010). W poszukiwaniu emancypacyjno-transformacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. VII–XVII). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gołębniak, B. D., Teusz, G. (1999). Edukacja poprzez język: o całościowym uczeniu się (wyd. 2). Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatow, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (Tom 1, s. 281–313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gutiérrez, K. D., Rogoff, B. (2010). Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 183–198). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.). (2009). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Impuls.
Jones, S. H. (2009). Autoetnografia: polityka tego, co osobiste. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (Tom 2, s. 175–219). Warszawa: PWN.
Kawecki, I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela: studium etnograficzne. Kraków: Impuls.
Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli: konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Adam Marszałek.
Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska, D. (2005). Polska wersja integracji treści w perspektywie teorii psychologicznych, czyli dlaczego ogórek nie śpiewa? W: M. Nowicka (red.), Zreformowana wczesna edukacja: od refleksji ku działaniom nauczyciela (s. 15–45). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Krenz, R. (2013). Pro et contra – głos krytyczny o emancypacyjnym potencjale systemu. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 89–102). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kwiatkowska, H. (2010). Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony. W: J. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 67–86). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kwieciński, Z. (2011b). Pedagogika po przejściach. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 13–35). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Lave, J., Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Leontiew, A. N. (1962). O rozwoju psychiki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ligus, R. (2009). Biograficzna tożsamość nauczycieli: historie z pogranicza. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Ligus, R. (2013a). Research-Based Teacher Education and Professional Development. Achievements and Contributions of Edite. Forum Oświatowe, 3(50), 137–149.
Ligus, R. (2013b). Tutoring akademicki i badania w działaniu: jakościowe studium przypadku. W: B. D. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele: programowe (nie)przygotowanie (s. 249–264). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Lutomski, G. (1994). Uczyć inaczej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji „Humaniora”.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Michalak, J. M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J. M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 87–121). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika: zakorzenienie i transgresja (s. 315–346). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Opłocka, U. (2012). Społeczno-kulturowe konstruowanie sensów nauczycielskiego oceniania. Forum Oświatowe, 1(46), 185–208. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/120/55
Palka, S. (1989). Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Reason, P., Torbet, W. R. (2010). Zwrot działaniowy: ku transformacyjnej nauce społecznej. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 117–152). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. New York, NY: Basic Books.
Skorobogata, M. (2014). EQ i przekonania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej odnośnie do wspierania rozwoju dzieci w zakresie inteligencji emocjonalnej w szkole (Niepublikowana rozprawa doktorska). Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
Siarkiewicz, E., Trębińska-Szumigraj, E., Zielińska-Pękał, D. (2012). Edukacyjne prowokacje: wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców. Kraków: Impuls.
Szymański, M. J. (2008). W poszukiwaniu drogi: szanse i problemy edukacji w Polsce (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Śliwerski, B. (2008). O fenomenie i problemach popularności pedagogiki jako upragnionego kierunku studiów. W: B. D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą: w trosce o człowieczeństwo (s. 172–196). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Wołodźko, E. (2013). Ku autonomii studiowania: procesy, znaczenia, konteksty, zmiana. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Wygotski, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wygotski, L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne: Tom 2. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Zysk i S-ka.
Zamorska, B. (2008). Nauczyciele: (re)konstrukcje bycia-w-świecie edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.