Treść głównego artykułu
Abstrakt
Niniejszy dokument przedstawia w zarysie warsztat programu doskonalenia zawodowego nauczycieli w National University of Education (UNAE) w Ekwadorze. Warsztat ten jest częścią serii innowacyjnych praktyk pedagogicznych, które zwiększają zawodową świadomość w kształceniu nauczycieli. Przedstawia doświadczenie, które koncentruje się na relacji pomiędzy ciałem a edukacją jako osią analizy rozwoju zawodowego i kompetencji osobistych. Ramy teoretyczne i pojęciowe tego doświadczenia są rozwinięciem myślenia o ciele w edukacji, pojmowanego jako kategoria obserwacji i analizy. W niniejszym wniosku opracowano strategie dydaktyczne na rzecz wspólnej i autonomicznej pracy w klasach wirtualnych i tradycyjnych, z uwzględnieniem reedukacji ciała.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Anttila, E. (2015). The Embodied Learning in the Arts. In: S. Shonmann (ed.) International Yearbook for Research in Arts Education, 3, 372–377. Münster: Waxmann.
- Arias, W.L., Linares, G.M. (2018). Inteligencias múltiples y estrategias metacognitivas en profesores universitarios. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 57(1), 120–140. WWW ‘Accessed 02.03.2019 from: http://www.perspectivaeduca-cional.cl/index.php/peducacional/article/view/669
- Arroyo et al. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje en comunidades de práctica de docentes universitarios del Ecuador. Revista Ensayos Pedagógicos, 13 (2), 185–200. DOI : https://doi.org/10.15359/rep.13-2.9
- Ayala, R. (2018). La relación pedagógica. En las fuentes de la experiencia educativa con van Manen. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 27–41. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.51925
- Behares, L., Rodríguez, R. (2008). Cuerpo, Lenguaje y Enseñanza. Montevideo: Editorial de la Facultad de Humanidades, UdelaR.
- Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación Educativa (RIE), 21 (1), 7–43.
- Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95–114.
- Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
- Cabrera, J., de la Herrán, A. (2015). Creatividad, complejidad y formación. Un enfoque transdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 26 (3), 505–526. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876
- Castells, M. (2003). The Power of Identity. The information Age. Economy, Society and Culture. Vol. II. New Jersey: Blackwell publishing.
- Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society. The Information Age. Economy, Society and Culture. Vol. I. New Jersey: Wiley-Blackwell.
- Chiappe, A., Cuesta, J. (2013). Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores. Interacción en los ambientes virtuales. Educación y Educadores, 16(3), 503–524.
- Crisorio, R., Escudero, C. (2012). Notas para una ética de la Educación Corporal. Actas de las VII Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad de La Plata, Argentina.
- Daura, F.T. (2017). Aprendizaje autorregulado e intervenciones docentes en la universidad. Revista Educación, 41(2). DOI: dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21396
- Escudero, C. (2014). Prácticas corporales y la educación del cuerpo: danza y subjetividad. Revista Contemporânea de Educação, 9(18), 281–298. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8455/pr.8455.pdf
- Feldenkrais, M. (1985). Autoconciencia por el movimiento. (3a reimpresión). Barcelona: Paidós.
- Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión.
- Gallo, L.E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39 (2), 199–205.
- Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós..
- Gardner, H. (2016). Las cinco mentes del futuro. Barcelona: Paidós.
- Gil, J., Martínez, J. (2018). El empoderamiento del alumnado en los sMOOC. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 43–60. DOI: doi.org/10.5209/RCED.51932
- Goleman, D. (1997). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
- Ires, W., Tur, G. (2016). La reeducación del cuerpo y la oralidad. Dos caras de la mis-ma moneda. Oralidad-es, 2 (3), 33–37. http://revistaoralidad-es.com/index.php/ro-es/article/view/39
- Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Edición Nueva Visión SAIC.
- Le Breton, D. (2006). La conjugaison de senses: essai. Anthropologie et Sociétés, 30 (3), 19–28. WWW ‘Accessed 02.03.2019 from: http://id.erudit.org/ideru-dit/014923ar10.7202/014923ar
- Lecoq, J. (2000). The Moving Body. Teaching creative theatre. (Trans. David Bradby). London: Methuen Drama.
- Les Goff, J., Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Barcelona: Paidós.
- Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
- Toivanen, T., Kaasinenb, M. (2016). Developing Drama Teachers’ Body Awareness and Holistic Interactions Using Theatre Based Methods. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 122–131. DOI: dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11.13
- Torralba, F. (2001). Rostro y sentido de la acción educativa. Barcelona: EDEBE. Torres, E. (2018). Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del burnout en docentes mexicanos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17 (35), 15–27. DOI: 10.21703/rexe.20181735torres1
Referencje
Anttila, E. (2015). The Embodied Learning in the Arts. In: S. Shonmann (ed.) International Yearbook for Research in Arts Education, 3, 372–377. Münster: Waxmann.
Arias, W.L., Linares, G.M. (2018). Inteligencias múltiples y estrategias metacognitivas en profesores universitarios. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 57(1), 120–140. WWW ‘Accessed 02.03.2019 from: http://www.perspectivaeduca-cional.cl/index.php/peducacional/article/view/669
Arroyo et al. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje en comunidades de práctica de docentes universitarios del Ecuador. Revista Ensayos Pedagógicos, 13 (2), 185–200. DOI : https://doi.org/10.15359/rep.13-2.9
Ayala, R. (2018). La relación pedagógica. En las fuentes de la experiencia educativa con van Manen. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 27–41. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.51925
Behares, L., Rodríguez, R. (2008). Cuerpo, Lenguaje y Enseñanza. Montevideo: Editorial de la Facultad de Humanidades, UdelaR.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación Educativa (RIE), 21 (1), 7–43.
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95–114.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
Cabrera, J., de la Herrán, A. (2015). Creatividad, complejidad y formación. Un enfoque transdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 26 (3), 505–526. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876
Castells, M. (2003). The Power of Identity. The information Age. Economy, Society and Culture. Vol. II. New Jersey: Blackwell publishing.
Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society. The Information Age. Economy, Society and Culture. Vol. I. New Jersey: Wiley-Blackwell.
Chiappe, A., Cuesta, J. (2013). Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores. Interacción en los ambientes virtuales. Educación y Educadores, 16(3), 503–524.
Crisorio, R., Escudero, C. (2012). Notas para una ética de la Educación Corporal. Actas de las VII Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad de La Plata, Argentina.
Daura, F.T. (2017). Aprendizaje autorregulado e intervenciones docentes en la universidad. Revista Educación, 41(2). DOI: dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21396
Escudero, C. (2014). Prácticas corporales y la educación del cuerpo: danza y subjetividad. Revista Contemporânea de Educação, 9(18), 281–298. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8455/pr.8455.pdf
Feldenkrais, M. (1985). Autoconciencia por el movimiento. (3a reimpresión). Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión.
Gallo, L.E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39 (2), 199–205.
Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós..
Gardner, H. (2016). Las cinco mentes del futuro. Barcelona: Paidós.
Gil, J., Martínez, J. (2018). El empoderamiento del alumnado en los sMOOC. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 43–60. DOI: doi.org/10.5209/RCED.51932
Goleman, D. (1997). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Ires, W., Tur, G. (2016). La reeducación del cuerpo y la oralidad. Dos caras de la mis-ma moneda. Oralidad-es, 2 (3), 33–37. http://revistaoralidad-es.com/index.php/ro-es/article/view/39
Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Edición Nueva Visión SAIC.
Le Breton, D. (2006). La conjugaison de senses: essai. Anthropologie et Sociétés, 30 (3), 19–28. WWW ‘Accessed 02.03.2019 from: http://id.erudit.org/ideru-dit/014923ar10.7202/014923ar
Lecoq, J. (2000). The Moving Body. Teaching creative theatre. (Trans. David Bradby). London: Methuen Drama.
Les Goff, J., Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Barcelona: Paidós.
Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Toivanen, T., Kaasinenb, M. (2016). Developing Drama Teachers’ Body Awareness and Holistic Interactions Using Theatre Based Methods. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 122–131. DOI: dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11.13
Torralba, F. (2001). Rostro y sentido de la acción educativa. Barcelona: EDEBE. Torres, E. (2018). Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del burnout en docentes mexicanos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17 (35), 15–27. DOI: 10.21703/rexe.20181735torres1