Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie istotnego i aktualnego argumentu w debacie na temat roli uniwersytetu w promowaniu poprzez nauczanie akademickie zrównoważonego rozwoju. Dokument ten odnosi się do konkretnych efektów uczenia się zdefiniowanych dla cyklu kształcenia. Omówiony zostanie konkretny obszar nauczania zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym, przyczyniający się do rozwoju edukacji poprzez krytyczne spojrzenie na ontologiczne i epistemologiczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem w szerszym kontekście instytucjonalnych i strukturalnych sił tworzących proces akademickiego nauczania i uczenia się. Praca pedagogiczna zostanie sproblematyzowana wokół kwestii zrównoważonego rozwoju, umiejscawiając na poziomie makro i mezzo obecne wyzwania stojące przed uniwersytetami na całym świecie. W szczególności zostanie sproblematyzowana i omówiona rola uniwersytetu jako konkretnej sytuacji edukacyjnej w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju. Poprzez przegląd argumentów, zostaną przeanalizowane trzy stanowiska: (i) Brak koncepcyjnego porozumienia co do tego, czym jest zrównoważony rozwój; (ii) Sprzeczne próby i pomysły co do tego, jak skuteczne włączyć zrównoważony rozwój do szkolnictwa wyższego; (iii) Sprzeczności systemowe między nauczaniem zrównoważonym w szkolnictwie wyższym a dominującą, kulturą akademicką, stwarzającą wyzwania pedagogiczne. Praca zakończy się przedstawieniem dwóch epizodów praktyk akademickich związanych z nauczaniem zrównoważonego rozwoju w celu wykazania w jaki sposób wyzwania pedagogiczne są osadzone w instytucjonalnej logice szkolnictwa wyższego, i że nie można się nimi zająć bez zreformowania w pierwszej kolejności systemu.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Ashrafi, M., Adams, M., Walker, T.R., Magnan, G. (2018). How corporate social responsibility can be integrated into corporate sustainability. A theoretical review of their relationship. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 25 (8), 672–682.
- Avila, L.V., Leal Filho, W., Brandli, L.L., Macgregor, C.J., Molthan-Hill, P., Gokçin Ozuyar, Martins Moreira, R. (2017). Barriers to innovation and sustainability at universities around the world. Journal of Cleaner Production, 164, 1268–1278.
- Connelly, S. (2007). Mapping Sustainable Development as a Contested Concept. Local Environment, 12 (3), 259–278.
- DuPuis E. M., Ball, T. (2013). How not what: teaching sustainability as process. Sustainability: Science, Practice and Policy, 9 (1), 64–75.
- Dymitrow, M., Halfacree K. (2018). Sustainability – differently. Bulletin of Geography, Socio-Economic Series, 40, 7–16.
- Field, J., Schmidt-Hertha, B., Waxenegger, A. (Eds.). (2016). Universities and Engagement International perspectives on higher education and lifelong learning, Routledge: London – New York.
- Fleming, T. (2010). Condemned to Learn. Habermas, University and Learning Society. In: M. Murphy, T. Fleming (Eds.), Habermas, Critical Theory and Education (pp. 111– 124). Routledge: London – New York.
- Larabee, R. (2019, November 12). The Literature Review. USC Libraries: Research Guides. http://libguides.usc.edu/c.php?g=234974&p=1559473
- Leal Filho, W., Yen-Chun, J., Brandli, L.L., Avila, L.V., Azeiteiro, U.M., Caeiro, S. , da Rosa Gama Madruga, L. R. (2017). Identifying and overcoming obstacles to the implementation of sustainable development at universities. Journal of Integrative Environmental Sciences, 14 (1), 93–108.
- Leal Filho, W., Pallant, E., Enete, A., Richter, B., Brandil L. L. (2018). Planning and implementing sustainability in higher education institutions. An overview of the difficulties and potentials. Internation Journal of Sustainable Development and World Ecology, 25 (8), 713–721.
- Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Posch, A., Steiner, G. (2006). Integrating research and teaching on innovation for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 7 (3), 276–292.
- van den Bor, W., Holen, P. Wals, A.E.J. and Filho, W. (Eds.). (2000). Integrating Concepts of Sustainability into Education for Agriculture and Rural Development, Frankfurt: Peter Lang Publishers.
- Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., Taddei, J. (2006). Sustainable University: What can be the matter? Journal of Cleaner Production, 14, 810–819.
- Wals, A. (2014). Sustainability in higher education in the context of the UN DESD. A review of learning and institutionalization processes. Journal of Cleaner Production, 62, 8–15.
- Wals, A., Jickling, B. (2002). “Sustainability” in higher education. From doublethink and newspeak to critical thinking and meaningful learning. International Journal of Sustainability in Higher Education, 3 (3), 221–232.
- Zizek S. (2010). Capitalism and the assault on reason. ABC Religion and Ethics. https://www.abc.net.au/religion/capitalism-and-the-assault-on-reason/10101880.
Referencje
Ashrafi, M., Adams, M., Walker, T.R., Magnan, G. (2018). How corporate social responsibility can be integrated into corporate sustainability. A theoretical review of their relationship. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 25 (8), 672–682.
Avila, L.V., Leal Filho, W., Brandli, L.L., Macgregor, C.J., Molthan-Hill, P., Gokçin Ozuyar, Martins Moreira, R. (2017). Barriers to innovation and sustainability at universities around the world. Journal of Cleaner Production, 164, 1268–1278.
Connelly, S. (2007). Mapping Sustainable Development as a Contested Concept. Local Environment, 12 (3), 259–278.
DuPuis E. M., Ball, T. (2013). How not what: teaching sustainability as process. Sustainability: Science, Practice and Policy, 9 (1), 64–75.
Dymitrow, M., Halfacree K. (2018). Sustainability – differently. Bulletin of Geography, Socio-Economic Series, 40, 7–16.
Field, J., Schmidt-Hertha, B., Waxenegger, A. (Eds.). (2016). Universities and Engagement International perspectives on higher education and lifelong learning, Routledge: London – New York.
Fleming, T. (2010). Condemned to Learn. Habermas, University and Learning Society. In: M. Murphy, T. Fleming (Eds.), Habermas, Critical Theory and Education (pp. 111– 124). Routledge: London – New York.
Larabee, R. (2019, November 12). The Literature Review. USC Libraries: Research Guides. http://libguides.usc.edu/c.php?g=234974&p=1559473
Leal Filho, W., Yen-Chun, J., Brandli, L.L., Avila, L.V., Azeiteiro, U.M., Caeiro, S. , da Rosa Gama Madruga, L. R. (2017). Identifying and overcoming obstacles to the implementation of sustainable development at universities. Journal of Integrative Environmental Sciences, 14 (1), 93–108.
Leal Filho, W., Pallant, E., Enete, A., Richter, B., Brandil L. L. (2018). Planning and implementing sustainability in higher education institutions. An overview of the difficulties and potentials. Internation Journal of Sustainable Development and World Ecology, 25 (8), 713–721.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Posch, A., Steiner, G. (2006). Integrating research and teaching on innovation for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 7 (3), 276–292.
van den Bor, W., Holen, P. Wals, A.E.J. and Filho, W. (Eds.). (2000). Integrating Concepts of Sustainability into Education for Agriculture and Rural Development, Frankfurt: Peter Lang Publishers.
Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., Taddei, J. (2006). Sustainable University: What can be the matter? Journal of Cleaner Production, 14, 810–819.
Wals, A. (2014). Sustainability in higher education in the context of the UN DESD. A review of learning and institutionalization processes. Journal of Cleaner Production, 62, 8–15.
Wals, A., Jickling, B. (2002). “Sustainability” in higher education. From doublethink and newspeak to critical thinking and meaningful learning. International Journal of Sustainability in Higher Education, 3 (3), 221–232.
Zizek S. (2010). Capitalism and the assault on reason. ABC Religion and Ethics. https://www.abc.net.au/religion/capitalism-and-the-assault-on-reason/10101880.