Treść głównego artykułu

Abstrakt

Żyjemy w XXI wieku, w dobie kultu szczupłej, wysportowanej sylwetki. Wysokie wymagania względem spełniania narzuconego wzorca stawiane są szczególnie w stosunku do przedstawicielek świata modelingu, gdzie od lat dominuje wizerunek sylwetki w rozmiarze „zero”. Ostatnio jesteśmy jednak świadkami coraz częstszego promowania tzw. modelek XXL, czyli modelek noszących rozmiary 42 i większe. Jednocześnie można zauważyć, że w zamożnych krajach Zachodu ciągle przybywa osób z nadwagą i otyłością. W tych okolicznościach pojawia się pytanie, jaki jest odbiór społeczny modelek XXL? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, autorka porównała blisko 650 opinii Internautów pod trzema artykułami dotyczącymi kampanii firmy bieliźniarskiej Lane Bryant pt. „#I’mNoAngel”, w których modelki XXL zostały bezpośrednio przeciwstawione modelkom o bardzo szczupłej budowie ciała –„Aniołkom” Victoria’s Secret.

Słowa kluczowe

slim/fit culture plus-size models size-zero models social reception of plus-size models kultura slim/fit modelki XXL modelki w rozmiarze zero społeczny odbiór nadwagi w modzie

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Krogulec, M. A. (2019). Modelki w rozmiarze „zero” vs. modelki XXL – zapowiedź końca kultury slim/fit?. Forum Oświatowe, 31(1(61), 135–154. https://doi.org/10.34862/fo.2019.1.9

Referencje

  1. Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. (S. Królak, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  2. Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Warszawa: Univertas.
  3. Erbel, J. (2006). Zarządzanie cielesnością: o kontrolowaniu materialności kobiecego ciała. Pobrano z http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0009erbel.pdf
  4. Foucault, M. (1998). Nadzorowac i karać. (T.Komendant, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Athelier.
  5. Giddens, A. (2010). Nowoczesnośc i tożsamość. (A. Szulżycka, tłum.) Warszawa: PWN.
  6. Herman, A. (2006). Eksces społecznej nagości. W J. Kurczewski, Praktyki cielesne (s. 113–168). Warszawa: TRIO.
  7. Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  8. Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne. (J. Węgrodzka, tłum.) Gdańsk: GWP.
  9. Mauss, M. (1973). Socjologia i antropologia. (K. Pomian, J. Szacki i M. Król, tłum.) Warszawa: PWN.
  10. Rogers, M. F. (2003). Barbie jako ikona kultury. (E. Klekot, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
  11. Wolf, N. (1991). The Body Myth. How Images of Beauty are Used Against Women. New York: Anchor Doubleday.
  12. Margaret. (2015). #ImNoAngel – promocja bielizny plus size czy antyreklama Victoria's Secret? Snobka. http://www.snobka.pl/artykul/imnoangel-promocja-bielizny-plus-size-czy-antyreklama-victoria-s-secret-21320 [data dostępu 20.06.2017].
  13. Światowa Organizacja Zdrowia. Obesity and overweight. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [data dostępu 20.06.2017].
  14. http://www.pudelek.pl/artykul/77998/modelki_xxl_nie_jestesmy_aniolkami_jestesmy_kobietami/ [data dostępu 20.06.2017].
  15. http://m.kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,114429,17717895,Nie_tylko_modelki_Victoria_s_Secret_moga_byc_seksowne_html [data dostępu 20.06.2017].