Treść głównego artykułu
Abstrakt
Żyjemy w XXI wieku, w dobie kultu szczupłej, wysportowanej sylwetki. Wysokie wymagania względem spełniania narzuconego wzorca stawiane są szczególnie w stosunku do przedstawicielek świata modelingu, gdzie od lat dominuje wizerunek sylwetki w rozmiarze „zero”. Ostatnio jesteśmy jednak świadkami coraz częstszego promowania tzw. modelek XXL, czyli modelek noszących rozmiary 42 i większe. Jednocześnie można zauważyć, że w zamożnych krajach Zachodu ciągle przybywa osób z nadwagą i otyłością. W tych okolicznościach pojawia się pytanie, jaki jest odbiór społeczny modelek XXL? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, autorka porównała blisko 650 opinii Internautów pod trzema artykułami dotyczącymi kampanii firmy bieliźniarskiej Lane Bryant pt. „#I’mNoAngel”, w których modelki XXL zostały bezpośrednio przeciwstawione modelkom o bardzo szczupłej budowie ciała –„Aniołkom” Victoria’s Secret.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. (S. Królak, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Sic!
- Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Warszawa: Univertas.
- Erbel, J. (2006). Zarządzanie cielesnością: o kontrolowaniu materialności kobiecego ciała. Pobrano z http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0009erbel.pdf
- Foucault, M. (1998). Nadzorowac i karać. (T.Komendant, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Athelier.
- Giddens, A. (2010). Nowoczesnośc i tożsamość. (A. Szulżycka, tłum.) Warszawa: PWN.
- Herman, A. (2006). Eksces społecznej nagości. W J. Kurczewski, Praktyki cielesne (s. 113–168). Warszawa: TRIO.
- Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne. (J. Węgrodzka, tłum.) Gdańsk: GWP.
- Mauss, M. (1973). Socjologia i antropologia. (K. Pomian, J. Szacki i M. Król, tłum.) Warszawa: PWN.
- Rogers, M. F. (2003). Barbie jako ikona kultury. (E. Klekot, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
- Wolf, N. (1991). The Body Myth. How Images of Beauty are Used Against Women. New York: Anchor Doubleday.
- Margaret. (2015). #ImNoAngel – promocja bielizny plus size czy antyreklama Victoria's Secret? Snobka. http://www.snobka.pl/artykul/imnoangel-promocja-bielizny-plus-size-czy-antyreklama-victoria-s-secret-21320 [data dostępu 20.06.2017].
- Światowa Organizacja Zdrowia. Obesity and overweight. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [data dostępu 20.06.2017].
- http://www.pudelek.pl/artykul/77998/modelki_xxl_nie_jestesmy_aniolkami_jestesmy_kobietami/ [data dostępu 20.06.2017].
- http://m.kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,114429,17717895,Nie_tylko_modelki_Victoria_s_Secret_moga_byc_seksowne_html [data dostępu 20.06.2017].
Referencje
Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. (S. Królak, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Warszawa: Univertas.
Erbel, J. (2006). Zarządzanie cielesnością: o kontrolowaniu materialności kobiecego ciała. Pobrano z http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0009erbel.pdf
Foucault, M. (1998). Nadzorowac i karać. (T.Komendant, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Athelier.
Giddens, A. (2010). Nowoczesnośc i tożsamość. (A. Szulżycka, tłum.) Warszawa: PWN.
Herman, A. (2006). Eksces społecznej nagości. W J. Kurczewski, Praktyki cielesne (s. 113–168). Warszawa: TRIO.
Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne. (J. Węgrodzka, tłum.) Gdańsk: GWP.
Mauss, M. (1973). Socjologia i antropologia. (K. Pomian, J. Szacki i M. Król, tłum.) Warszawa: PWN.
Rogers, M. F. (2003). Barbie jako ikona kultury. (E. Klekot, tłum.) Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.
Wolf, N. (1991). The Body Myth. How Images of Beauty are Used Against Women. New York: Anchor Doubleday.
Margaret. (2015). #ImNoAngel – promocja bielizny plus size czy antyreklama Victoria's Secret? Snobka. http://www.snobka.pl/artykul/imnoangel-promocja-bielizny-plus-size-czy-antyreklama-victoria-s-secret-21320 [data dostępu 20.06.2017].
Światowa Organizacja Zdrowia. Obesity and overweight. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [data dostępu 20.06.2017].
http://www.pudelek.pl/artykul/77998/modelki_xxl_nie_jestesmy_aniolkami_jestesmy_kobietami/ [data dostępu 20.06.2017].
http://m.kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,114429,17717895,Nie_tylko_modelki_Victoria_s_Secret_moga_byc_seksowne_html [data dostępu 20.06.2017].