Treść głównego artykułu
Abstrakt
Proces badawczy związany jest z refleksją na temat poprawności formułowanych wniosków. W badaniach jakościowych, które nie posługują się tak sformalizowanymi procedurami do oceny trafności i rzetelności jak w badaniach ilościowych, pojawia się przestrzeń do dyskusji nad innymi warunkami, na podstawie których można ocenić poprawność. Badania jakościowe prowadzą do wyjaśnień jednostkowych i ugruntowanych w określonym kontekście. Kwestia kontekstu danych nabiera szczególnie ważnego znaczenia i jest obecna na każdym etapie procesu badawczego. W niniejszym tekście dokonuję analizy obecności kontekstu, odnosząc się do definicji językowych. Podaję przykłady z przeprowadzonych badań etnograficznych w gimnazjum.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Burszta, W.J. (1992). Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Cuprjak, M. (2016a). Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Cuprjak, M. (2016b). Uczeń gimnazjum: wykreowana tożsamość „pomiędzy”. Studia Edukacyjne, 40, s. 149–162. doi:10.14746/se.2016.40.9.
- Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Ferguson, G.A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Fronczyk, K. (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
- Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Henzel, P., Glinka, B. (2012). Teoria ugruntowana. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 89–114). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Konecki, K. (2009). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kubinowski, D. (2010). Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 79–90). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kuligowski, W. (2001). Antropologia refleksyjna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
- Nowaczyk, A. (2008). Filozofia analityczna. Z dziejów filozofii współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18, 2, s. 361–369.
- Rubacha, K. (2008). Metodologiczna struktura przedmiotu badań pedagogiki. W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki (s. 161–171). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Rubacha, K. (2010). Prawidłowości i/lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 55–62). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Rubacha, K. (2013). Standardy badań społecznych. Problematyzowanie praktyki edukacyjnej, Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 16, s. 43–51. doi: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.004
- Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Literackie.
- Szczepanik, R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Urbaniak-Zając, D. (2017). Proces badawczy jako podejmowanie decyzji – refleksja metodologiczna. W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne (s. 181–195). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Weis, D., Willems, H. (2017). Aggregation, Validation, and Generalization of Qualitative Data – Methodological and Practical Research Strategies Illustrated by the Research Process of an empirically Based Typology, Integrative Psychological Behavioral Science, 51, 2, s. 223–243. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12124-016-9372-4
- Zamorska, B. (2008). Nauczyciele. (Re)konstrukcje bycia w świecie edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Referencje
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Burszta, W.J. (1992). Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cuprjak, M. (2016a). Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cuprjak, M. (2016b). Uczeń gimnazjum: wykreowana tożsamość „pomiędzy”. Studia Edukacyjne, 40, s. 149–162. doi:10.14746/se.2016.40.9.
Gulczyńska, A. (2013). „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ferguson, G.A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fronczyk, K. (2009). Psychometria. Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Henzel, P., Glinka, B. (2012). Teoria ugruntowana. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 89–114). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konecki, K. (2009). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kubinowski, D. (2010). Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 79–90). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kuligowski, W. (2001). Antropologia refleksyjna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Nowaczyk, A. (2008). Filozofia analityczna. Z dziejów filozofii współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18, 2, s. 361–369.
Rubacha, K. (2008). Metodologiczna struktura przedmiotu badań pedagogiki. W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki (s. 161–171). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rubacha, K. (2010). Prawidłowości i/lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 55–62). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rubacha, K. (2013). Standardy badań społecznych. Problematyzowanie praktyki edukacyjnej, Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 16, s. 43–51. doi: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.004
Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Literackie.
Szczepanik, R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Urbaniak-Zając, D. (2017). Proces badawczy jako podejmowanie decyzji – refleksja metodologiczna. W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne (s. 181–195). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Weis, D., Willems, H. (2017). Aggregation, Validation, and Generalization of Qualitative Data – Methodological and Practical Research Strategies Illustrated by the Research Process of an empirically Based Typology, Integrative Psychological Behavioral Science, 51, 2, s. 223–243. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12124-016-9372-4
Zamorska, B. (2008). Nauczyciele. (Re)konstrukcje bycia w świecie edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.