Treść głównego artykułu
Abstrakt
Postępujące procesy globalizacji i integracji państw w struktury ponadnarodowe sprzyjają ruchliwości społecznej. W ten ogólnoświatowy trend wpisują się również uczelnie wyższe poprzez umożliwianie m.in. studentom partycypowania w międzynarodowej mobilności edukacyjnej. Zakładam, że okresowe przebywanie w środowisku odmiennym kulturowo, wzmożone kontakty z przedstawicielami innych kultur oddziałują na kształtowanie się poczucie tożsamości jednostki. Podstawę teoretyczną tekstu stanowi Koncepcja profili identyfikacyjnych autorstwa Mirosława Sobeckiego (2007, 2009). Badania prowadzone były z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety wśród studentów z Belgii, Litwy i Polski. Z badań wynika, że młodzież akademicka uczestnicząca w międzynarodowej mobilności edukacyjnej, doświadczając kontaktów z przedstawicielami innych kultur, poszerza swe poczucie tożsamości o sferę euroglobalną, jednocześnie zachowując poczucie tożsamości lokalno-regionalnej i narodowej. Może to świadczyć o tym, że studenci rozbudowują swoje poczucie tożsamości w kierunku tożsamości otwartej i wielowymiarowej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Cybal-Michalska, A. (2010). W stronę globalnej cywilizacji przyszłości – o potrzebie twórczego dialogu z innością. Ars inter Culturas.
- Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
- Dyczewski, L. (1995). Kultura polska w procesie przemian. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
- Dyczewski L. (2000). Tożsamość społeczno-kulturowa w globalizującym się świecie. Kultura i Społeczeństwo, 1.
- Jawłowska, A. (2001). Tożsamość na sprzedaż. W: eadem (red.), Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Literackie Towarzystwo Wydawnicze.
- Kłoskowska, A. (1982). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: PWN.
- Konaszewski, K. (2014). Kształtowanie tożsamości młodzieży nieprzystosowanej w środowisku otwartym. W:K. Sawicki, K. Konaszewski (red.), Środowiskowy wymiar niedostosowania, teorie – badania – praktyka. Białystok: Agencja Wydawnicza Ekopress.
- Konaszewski, K. (2015). Autoidentyfikacje młodzieży nieprzystosowanej społecznie na przykładzie wychowanków Młodzieżowego Ośrodkowa Wychowawczego w Goniądzu. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.), Zagrożone człowieczeństwo. Od źródeł zagrożeń i patologii do profilaktyki i wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Magris, C. (2009) Tożsamość to matrioszka: suma spotkań i opowieści. Herito. Dziedzictwo, Kultura, Współczesność, 2.
- Malewska-Peyre, H. (1992). Ja wśród swoich i obcych. W: P. Boski, M. Jarymowicz, H. Malewska-Peyre (red.), Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
- Mamzer, H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Markowska, D. (1999). Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
- Misiejuk, D. (2013). Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Studium teoretyczno-empiryczne o procesach dziedziczenia kulturowe na historycznym pograniczu Podlasia. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
- Nikitorowicz, J. (2001). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
- Nikitorowicz, J. (2002). Edukacja międzykulturowa wobec dylematów kształtowania tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych. W: M. Malewska, B. Śliwerski (red.), Pedagogiki i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
- Sobecki, M. (2009). Profile identyfikacyjne w analizie tożsamości kulturowej. W: L. Dyczewski, D. Wadowski (red.), Tożsamość polska w odmiennych kontekstach. Tożsamość osób, zbiorowości, instytucji, t. I, Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Trubiłowicz, E. (2006). Studenci i ich świat – od stanu wojennego do Unii Europejskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- UNESCO – Weltkonferenz über Kulturpolitik. Mexico 1983, pp. 20–21, za: Bartz, B. (1997). Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach. Duisburg–Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji.
- Wiloch, T. J. (1970). Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Warszawa: PWN.
Referencje
Cybal-Michalska, A. (2010). W stronę globalnej cywilizacji przyszłości – o potrzebie twórczego dialogu z innością. Ars inter Culturas.
Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Dyczewski, L. (1995). Kultura polska w procesie przemian. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dyczewski L. (2000). Tożsamość społeczno-kulturowa w globalizującym się świecie. Kultura i Społeczeństwo, 1.
Jawłowska, A. (2001). Tożsamość na sprzedaż. W: eadem (red.), Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Literackie Towarzystwo Wydawnicze.
Kłoskowska, A. (1982). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: PWN.
Konaszewski, K. (2014). Kształtowanie tożsamości młodzieży nieprzystosowanej w środowisku otwartym. W:K. Sawicki, K. Konaszewski (red.), Środowiskowy wymiar niedostosowania, teorie – badania – praktyka. Białystok: Agencja Wydawnicza Ekopress.
Konaszewski, K. (2015). Autoidentyfikacje młodzieży nieprzystosowanej społecznie na przykładzie wychowanków Młodzieżowego Ośrodkowa Wychowawczego w Goniądzu. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.), Zagrożone człowieczeństwo. Od źródeł zagrożeń i patologii do profilaktyki i wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Magris, C. (2009) Tożsamość to matrioszka: suma spotkań i opowieści. Herito. Dziedzictwo, Kultura, Współczesność, 2.
Malewska-Peyre, H. (1992). Ja wśród swoich i obcych. W: P. Boski, M. Jarymowicz, H. Malewska-Peyre (red.), Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Mamzer, H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Markowska, D. (1999). Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
Misiejuk, D. (2013). Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Studium teoretyczno-empiryczne o procesach dziedziczenia kulturowe na historycznym pograniczu Podlasia. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2001). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2002). Edukacja międzykulturowa wobec dylematów kształtowania tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych. W: M. Malewska, B. Śliwerski (red.), Pedagogiki i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Sobecki, M. (2009). Profile identyfikacyjne w analizie tożsamości kulturowej. W: L. Dyczewski, D. Wadowski (red.), Tożsamość polska w odmiennych kontekstach. Tożsamość osób, zbiorowości, instytucji, t. I, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Trubiłowicz, E. (2006). Studenci i ich świat – od stanu wojennego do Unii Europejskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
UNESCO – Weltkonferenz über Kulturpolitik. Mexico 1983, pp. 20–21, za: Bartz, B. (1997). Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach. Duisburg–Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji.
Wiloch, T. J. (1970). Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Warszawa: PWN.