Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań jakościowych, którymi objęto 4 nauczycieli uczniów zdolnych pracujących w liceach ogólnokształcących, posiadających kwalifikacje zawodowe określone rozporządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty, różnymi stopniami awansu zawodowego oraz stażem pracy od 13 do 36 lat. W badaniach wykorzystany został wywiad indywidualny półstandardowy. Celem badań było poznanie strategii kształcenia uczniów zdolnych z perspektywy doświadczeń nauczyciela. Badania pozwoliły także na poszerzenie wiedzy na temat pracy nauczyciela uczniów zdolnych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Cieślikowska J. (2005). Nauczyciel ucznia zdolnego w teorii i badaniach. [w] Limont W., Cieślikowska J. (red.). Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Gardner H., Kornhaber M.L., Wake K. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
- Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
- Góralski A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Gołębniak B.D. (2004). Nauczanie i uczenie się w klasie. [w] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). Pedagogika, t.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gutek G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Karwowski M. (2005). Konstalacje zdolności. Typy inteligencji a kreatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kohlberg L., Mayer R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. [w] Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa – Toruń: IBE.
- Kozielecki J. (1980). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
- Kwieciński Z. (2000) Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Poznań–Olsztyn: Wydawnictwo Edytor.
- Leppert R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
- Limont W. (red.) (2004). Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Limont W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Limont W., Cieślikowska J. (red.). (2005). Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. t.1,2, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Mönks F.J. (2014). Zdolności a twórczość. [w] Limont W. (red.). Teoria i praktyka uczniów zdolnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Mönks F.J., I.H. Ypenburg (2017). Jak rozpoznać uzdolnione dziecko. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Panek W. (1990). Zróżnicowanie intelektualne w populacji uczniów szkolnych i opieki nad uzdolnionymi. Białystok: Uniwersytet Warszawski, Filia w Białymstoku.
- Partyka M. (2000). Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Polak K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
- Rutkowiak J. (red.). (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Siekańska M. (2000). Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych. [w] Sękowski A.E. (red.). Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sękowski A.E. (2004). Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Tyszkowa M. (1990). Zdolności, osobowość i działalność uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Cieślikowska J. (2005). Nauczyciel ucznia zdolnego w teorii i badaniach. [w] Limont W., Cieślikowska J. (red.). Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gardner H., Kornhaber M.L., Wake K. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Góralski A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Gołębniak B.D. (2004). Nauczanie i uczenie się w klasie. [w] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). Pedagogika, t.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gutek G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Karwowski M. (2005). Konstalacje zdolności. Typy inteligencji a kreatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kohlberg L., Mayer R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. [w] Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa – Toruń: IBE.
Kozielecki J. (1980). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kwieciński Z. (2000) Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Poznań–Olsztyn: Wydawnictwo Edytor.
Leppert R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Limont W. (red.) (2004). Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Limont W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Limont W., Cieślikowska J. (red.). (2005). Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. t.1,2, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mönks F.J. (2014). Zdolności a twórczość. [w] Limont W. (red.). Teoria i praktyka uczniów zdolnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mönks F.J., I.H. Ypenburg (2017). Jak rozpoznać uzdolnione dziecko. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Panek W. (1990). Zróżnicowanie intelektualne w populacji uczniów szkolnych i opieki nad uzdolnionymi. Białystok: Uniwersytet Warszawski, Filia w Białymstoku.
Partyka M. (2000). Modele opieki nad dzieckiem zdolnym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Polak K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
Rutkowiak J. (red.). (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Siekańska M. (2000). Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych. [w] Sękowski A.E. (red.). Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sękowski A.E. (2004). Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyszkowa M. (1990). Zdolności, osobowość i działalność uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.