Treść głównego artykułu
Abstrakt
Matematyczna wiedza dydaktyczna nauczyciela wczesnej edukacji potocznie postrzegana jest jako zestaw instruktażowych metod przekazywania uczniom podstawowych pojęć. Studenci wczesnej edukacji dysponują osobistymi doświadczeniami szkolnymi oraz skonstruowanymi na tej podstawie matematycznymi przekonaniami. Umiejętność (lub jej brak) rozwiązywania zadań matematycznych z poziomu klas początkowych przez przyszłych nauczycieli również odsłania określone ich rozumienie, czym jest wiedza matematyczna oraz jej rozwijanie w szkole. Wyniki badań studentów wczesnej edukacji ukazują ich potoczne koncepcje związane z nauczaniem matematyki najmłodszych uczniów. Badani studenci rozumieją ten proces przede wszystkim jako przekaz pojęć i gotowych strategii postępowania. Odsłaniają również niewielkie zaufanie do uczniowskich możliwości samodzielnego poznawania matematyki, Oprócz niskiej wiedzy merytorycznej, ujawniane w badaniach przekonania wskazują również na ich znacząco ograniczone kompetencje dydaktyczne w zakresie wczesnej edukacji matematycznej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Arends R.I. (1994), Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
- Bruner J., Poza dostarczone informacje. Warszawa 1978, PWN.
- Czajkowska M., Jasińska A., Sitek M. (2010), Kształcenie nauczycieli w Polsce. Wyniki międzynarodowego badania TEDS-M 2008. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
- Dagiel M., Żytko M. (red.) (2009), Nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008 – wiele różnych światów?. Raport z badań. Warszawa: CKE.
- Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Wyd. II. Warszawa: CKE.
- Dąbrowski M.. (2013), Za trudne, żeby myśleć. Warszawa: CKE.
- Dumont H., Istance D., Benavides F. (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
- Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształtowanie nauczycieli. Warszawa: WSP ZNP.
- Rumelhart D. E. (2007), Schematy – cegiełki poznania. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.
- Klus-Stańska D. (2017), Dydaktyka – między potocznością a nauką – W druku.
- Klus-Stańska D. (2017), Paradygmaty interpretatywno- konstruktywistyczne - W druku.
- Klus-Stańska D., Nowicka M. (2014), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
- Murphy G. L., Medin D. L. (2007). Rola teorii w spójności pojęć. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.
- Piotrowska E. (2008), Społeczny konstruktywizm a matematyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Strykowski W. (2005), Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28.
- Treliński G. (2015), Integracja nauczania – uwarunkowania, praktyka. W: Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o. o.
- Turnau S. (1988), Wprowadzenie do nauki o ułamkach. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela. tom 4. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Referencje
Arends R.I. (1994), Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
Bruner J., Poza dostarczone informacje. Warszawa 1978, PWN.
Czajkowska M., Jasińska A., Sitek M. (2010), Kształcenie nauczycieli w Polsce. Wyniki międzynarodowego badania TEDS-M 2008. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Dagiel M., Żytko M. (red.) (2009), Nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008 – wiele różnych światów?. Raport z badań. Warszawa: CKE.
Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Wyd. II. Warszawa: CKE.
Dąbrowski M.. (2013), Za trudne, żeby myśleć. Warszawa: CKE.
Dumont H., Istance D., Benavides F. (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Dylak S. (2000), Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształtowanie nauczycieli. Warszawa: WSP ZNP.
Rumelhart D. E. (2007), Schematy – cegiełki poznania. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.
Klus-Stańska D. (2017), Dydaktyka – między potocznością a nauką – W druku.
Klus-Stańska D. (2017), Paradygmaty interpretatywno- konstruktywistyczne - W druku.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2014), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Murphy G. L., Medin D. L. (2007). Rola teorii w spójności pojęć. W: Z. Chlewiński (red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.
Piotrowska E. (2008), Społeczny konstruktywizm a matematyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Strykowski W. (2005), Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28.
Treliński G. (2015), Integracja nauczania – uwarunkowania, praktyka. W: Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o. o.
Turnau S. (1988), Wprowadzenie do nauki o ułamkach. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela. tom 4. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.