Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem tekstu jest ukazanie dialektyki funkcjonowania ignorancji w szkole. Na przykładzie rzeczywistej sytuacji ucznia szkoły podstawowej starano się uchwycić znaczenie ignorancji rodziców, która prowadziła do sprzeciwu wobec autorytetu, jakim, z założenia, jest nauczyciel. Zatem ignorancja paradoksalnie może przyczynić się do upełnomocnienia podmiotu. W tekście zostały również omówione epistemologie ignorancji w celu ukazania odmiennych perspektyw funkcjonowania tej kategorii w przestrzeni życia szkolnego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Alcoff, L. M. (2007). Epistemologies of Ignorance: Three Types. In S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
- Allport, F. H. (1924). Social Psychology. Boston: New York Houghton Mifflin.
- Babicka-Wirkus, A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Bailey, A. (2007). Strategic Ignorance. In: S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
- Becker, H. S. (2009). Outsiderzy: Studia z socjologii dewiacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Biesta, G. (2011). Learner, Student, Speaker: Why it matters how we call those we teach. In M. Simons, & J, Masschelein (Eds.), Rancière, Public Education and The Taming of Democracy. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Chomsky, N. (1996). Class Warfare. London: Pluto Press.
- Code, L. (1993). Taking Subjectivity Into Account. In L. Alcoff, & E. Potter (Eds.), Feminist Epistemologies. New York: Routledge.
- Cornelissen, G. (2011). The Public Role of Teaching: To keep the door closed. In M. Simons, J, Masschelein (Eds.), Rancière, Public Education and The Taming of Democracy. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Czerepaniak-Walczak, M. (2005). Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji. Forum Oświatowe, 17(1), 5–21.
- Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna: rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Emancypacja w codzienności i przez codzienność. Egzemplifikacje edukacyjne. In M. Dudzikowa, & M. Czerepaniak-Walczak (Eds.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (vol. 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Debord, G. (2013). Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Flicker, M. (2007). Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. Oxford: OUP.
- Freire, P. (2000). Pedagogy of the Oppressed. New York, NY: Bloomsbury.
- Giroux, H. A. (1988). Schooling and the Struggle for Public Life, Critical Pedagogy in the Modern Age. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Giroux, H. A. (2001) Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport, CT: Bergin & Garvey.
- Ignorance. (n.d.). In Webster’s Dictionary. Retrieved October 13, 2016, from http://www.webster-dictionary.org/definition/ignorance
- Kittay, E. F. (2009). The Ethics of Philosophizing: Ideal Theory and the Exclusion of People with Severe Cognitive Disabilities. In L. Tessman (Ed.), Feminist Ethics and Social and Political Philosophy: Theorizing the Non-Ideal. New York, NY: Springer.
- Kretch, D., & Crutchfield, R. S. (1948). Theory and Problems of Social Psychology. New York, NY: McGraw-Hill.
- Lemert, E. (1972). Human Deviance, Social Problems and Social Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- McDermott, R., & Herve, E. (1995). Culture as Disability. Anthropology and Education Quarterly, 26(3).
- McLaren, P. (1999). Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
- McLaren, P. (2015). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. Boulder: Paradigm Publishers.
- Mills, Ch. W. (2007). White Ignorance. In S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
- Oser, F. K. (1986). Moral education and values education: the discourse perspective. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York, NY: Macmillan Publishing Company.
- Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Stanford: Stanford University Press.
- Rancière, J. (2010). On Ignorant Schoolmasters. In Ch. Bingham, & G. Biesta (Eds.), Jacques Rancière: Education, Truth, Emancipation. London: Continuum.
- Saint-Exupéry de, A. (2012). Twierdza. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
- Sarup, M. (1989). An Introductory Guide to Postmodernism and Poststructuralism. Athens: The University of Georgia Press.
- Szkudlarek, T. (2009). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Szkudlarek, T. (2015). Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja. In A. Komorowska-Zielony, & T. Szkudlarek (Eds.), Różnice – Edukacja – Inkluzja. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Szwabowski, O. (2014). Uniwersytet – Fabryka – Maszyna: Uniwersytet w perspektywie radykalnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.
Referencje
Alcoff, L. M. (2007). Epistemologies of Ignorance: Three Types. In S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
Allport, F. H. (1924). Social Psychology. Boston: New York Houghton Mifflin.
Babicka-Wirkus, A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bailey, A. (2007). Strategic Ignorance. In: S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
Becker, H. S. (2009). Outsiderzy: Studia z socjologii dewiacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Biesta, G. (2011). Learner, Student, Speaker: Why it matters how we call those we teach. In M. Simons, & J, Masschelein (Eds.), Rancière, Public Education and The Taming of Democracy. Oxford: Wiley-Blackwell.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chomsky, N. (1996). Class Warfare. London: Pluto Press.
Code, L. (1993). Taking Subjectivity Into Account. In L. Alcoff, & E. Potter (Eds.), Feminist Epistemologies. New York: Routledge.
Cornelissen, G. (2011). The Public Role of Teaching: To keep the door closed. In M. Simons, J, Masschelein (Eds.), Rancière, Public Education and The Taming of Democracy. Oxford: Wiley-Blackwell.
Czerepaniak-Walczak, M. (2005). Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji. Forum Oświatowe, 17(1), 5–21.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna: rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Emancypacja w codzienności i przez codzienność. Egzemplifikacje edukacyjne. In M. Dudzikowa, & M. Czerepaniak-Walczak (Eds.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (vol. 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Debord, G. (2013). Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Flicker, M. (2007). Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. Oxford: OUP.
Freire, P. (2000). Pedagogy of the Oppressed. New York, NY: Bloomsbury.
Giroux, H. A. (1988). Schooling and the Struggle for Public Life, Critical Pedagogy in the Modern Age. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Giroux, H. A. (2001) Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport, CT: Bergin & Garvey.
Ignorance. (n.d.). In Webster’s Dictionary. Retrieved October 13, 2016, from http://www.webster-dictionary.org/definition/ignorance
Kittay, E. F. (2009). The Ethics of Philosophizing: Ideal Theory and the Exclusion of People with Severe Cognitive Disabilities. In L. Tessman (Ed.), Feminist Ethics and Social and Political Philosophy: Theorizing the Non-Ideal. New York, NY: Springer.
Kretch, D., & Crutchfield, R. S. (1948). Theory and Problems of Social Psychology. New York, NY: McGraw-Hill.
Lemert, E. (1972). Human Deviance, Social Problems and Social Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
McDermott, R., & Herve, E. (1995). Culture as Disability. Anthropology and Education Quarterly, 26(3).
McLaren, P. (1999). Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
McLaren, P. (2015). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. Boulder: Paradigm Publishers.
Mills, Ch. W. (2007). White Ignorance. In S. Sullivan, & N. Tuana (Eds.), Race and Epistemologies of Ignorance. New York, NY: State University of New York Press.
Oser, F. K. (1986). Moral education and values education: the discourse perspective. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York, NY: Macmillan Publishing Company.
Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Stanford: Stanford University Press.
Rancière, J. (2010). On Ignorant Schoolmasters. In Ch. Bingham, & G. Biesta (Eds.), Jacques Rancière: Education, Truth, Emancipation. London: Continuum.
Saint-Exupéry de, A. (2012). Twierdza. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Sarup, M. (1989). An Introductory Guide to Postmodernism and Poststructuralism. Athens: The University of Georgia Press.
Szkudlarek, T. (2009). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szkudlarek, T. (2015). Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja. In A. Komorowska-Zielony, & T. Szkudlarek (Eds.), Różnice – Edukacja – Inkluzja. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Szwabowski, O. (2014). Uniwersytet – Fabryka – Maszyna: Uniwersytet w perspektywie radykalnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.