Treść głównego artykułu
Abstrakt
Po ratyfikacji Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ (2009) w niemieckim systemie oświatowym w miejsce modelu szkolnictwa oddzielnego dla osób pełno- i niepełnosprawnych wprowadzono politykę klas inkluzyjnych. Nauczyciele muszą obecnie wprowadzać te przekształcenia w życie, a także zmienić podejście do dzieci z niepełnosprawnościami uczęszczających do szkół powszechnych. W artykule nakreślono współczesne koncepcje teoretyczne niepełnosprawności, a na ich tle przedstawiono i omówiono teoretycznie wywiady z praktykami, którzy nauczanie inkluzyjne rozpoczęli dopiero niedawno. Nauczyciele wyrażają swoje poglądy na takie kwestie, jak zmieniająca się tożsamość nauczyciela, wyobrażenia o dziecku z niepełnosprawnością oraz frustracje wywołane bieżącymi trudnościami. Moje etnograficzne badania ukazują również, że w obliczu ostatnich zmian w polityce edukacyjnej nauczyciele wykazują znaczne poczucie niepewności oraz skłonność do działania na zasadzie prób i błędów, co niestety ma często szkodliwy wpływ na dzieci z niepełnosprawnościami i zamiast do inkluzji prowadzi raczej do stygmatyzacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barnes, C., & Mercer, G. (1997). Breaking the Mould? An introduction to doing disability research. In C. Barnes, & G. Mercer (Eds.), Doing Disability Research (pp. 1–14). Leeds: The Disability Press.
- Brantlinger, E. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Council for Exceptional Children, 71, 195–207.
- Bundesgesetzblatt Jahrgang. (2008). Teil II, 35, 1419–1457.
- Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review, 43, 1241–1299.
- Crenshaw, K. (2015). Black Girls Matter: Pushed Out, Overpoliced and Underprotected. African American Policy Forum, 1–53.
- Crenshaw, K. (2016). On Intersectionality. Southbank Centre’s WOW – Women of the World Festival on Dec 3, 2016. Retrieved October 8, 2016, from https://www.youtube.com
- Deutscher Bundestag: Drucksache 18/9482, Deutscher Bundestag, 18. Wahlperiode. (2016). Retrieved October 5, 2016, from http://dip21.bundestag.de
- Erevelles, N. (2000). Educating Unruly Bodies: Critical Pedagogy, Disability Studies, and the Politics of Schooling. Educational Theory, 50(1), 25–47.
- European Commission. (n.d.). EU Framework for the UN Convention on the Rights of Persons With Disabilities. Retrieved October 5, 2016, from http://ec.europa.eu
- Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge. New York, NY: Pantheon Books.
- Foucault, M. (1979). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York, NY: Vintage Books.
- Foucault, M., & Rabinow, P. (1984). The Foucault Reader. New York, NY: Pantheon Books.
- Gebauer, M., & Simon, T. (2012). Inclusive Sachunterricht concrete: Chances, Limitations, Perspectives, No. 18, pp. 1–19. Retrieved August 10, 2016, from http://www.widerstreit-sachunterricht.de
- Gesetze im Internet. (n.d.). Retrieved October 1, 2016, from https://www.gesetze-im-internet.de
- Giroux, H. A. (2003). Public Pedagogy and the Politics of Resistance: Notes on a critical theory of educational struggle. Educational Philosophy and Theory, 35(1), 5–16.
- Hodkins, A. (2012). Inclusion “All present and correct?“ A critical analysis of New Labour’s inclusive education policy in England. Journal of Critical Education Policy Studies, 11, 242–262.
- International Classification of Impairments, Disabilities, and Handicaps. (1980). Geneva: World Health Organization.
- Jensen, S. Q. (2011). Othering, identity formation and agency. Qualitative Studies, 2(2), 63–78.
- Kaplan, T. (2013). 8-Year-Old Special Needs Student Handcuffed, Arrested for Tantrum in School. The Grio. Retrieved September 22, 2016, from http://thegrio.com
- Klemm, K. (2015). Inklusion in Deutschland. Daten und Fakten. Bertelsmann Stiftung.
- Konferenz der Kultusminister der Länder: Empfehlungen zur sonderpädagogischen Förderung in den Schulen in der Bundesrepublik Deutschland. (1994). Retrieved August 10, 2016, from http://www.kmk.org
- Morton, M., & Mills, D. (2013). Ethnography in Education. London: Sage Publications Limited.
- National Action Plan 2.0: Nationaler Aktionsplan 2.0 der Bundesregierung zur UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK). (2016). Retrieved September 20, 2016, from http://www.bmas.de
- Oliver, M. (1999). Capitalism, disability and ideology: A materialist critique of the normalization principle. In R. J. Flynn, & R. A. Lemay (Eds.), A Quarter-Century of Normalization and Social Role Valorization: Evolution and Impact, 1999. Retrieved August 15, 2016, from http://www.independentliving.org
- Terzi, L. (2010). Justice and Equality in Education: A Capability Perspective on Disability and Special Needs Education. London: Continuum.
- Tremain, S. (2001, October). On the Government of Disability. Social Theory and Practice, 27(4), 617–636.
- United Nations Committee on the Rights of People with Disabilities. (2015). Retrieved September 22, 2016, from http://disabilitycouncilinternational.org
- UNESCO: The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. (1994). Retrieved September 24, 2016, from http://www.unesco.org
- UPIAS. (1976). Fundamental Principles of Disability. London: Union of the Physically Impaired against Segregation. Retrieved August 14, 2016, from http://disability-studies.leeds.ac.uk
- Wacquant, L. (2012). Three steps to a historical anthropology of actually existing neoliberalism. Social Anthropology/ Anthropologie Sociale, 20(1), 66–79.
- Waldschmidt A., & Schneider, W. (2007). Disability Studies und Soziologie der Behinderung. In A. Waldschmidt, & W. Schneider (Eds.), Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung: Erkundungen in einem neuen Forschungsfeld (pp. 9–27). Bielefeld: Transcript Verlag.
- Watts, I.E., & Erevelles, N. (2004). These Deadly Times: Reconceptualizing School Violence by Using Critical Race Theory and Disability Studies. American Educational Research Journal, 41(2), 271–299.
Referencje
Barnes, C., & Mercer, G. (1997). Breaking the Mould? An introduction to doing disability research. In C. Barnes, & G. Mercer (Eds.), Doing Disability Research (pp. 1–14). Leeds: The Disability Press.
Brantlinger, E. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Council for Exceptional Children, 71, 195–207.
Bundesgesetzblatt Jahrgang. (2008). Teil II, 35, 1419–1457.
Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review, 43, 1241–1299.
Crenshaw, K. (2015). Black Girls Matter: Pushed Out, Overpoliced and Underprotected. African American Policy Forum, 1–53.
Crenshaw, K. (2016). On Intersectionality. Southbank Centre’s WOW – Women of the World Festival on Dec 3, 2016. Retrieved October 8, 2016, from https://www.youtube.com
Deutscher Bundestag: Drucksache 18/9482, Deutscher Bundestag, 18. Wahlperiode. (2016). Retrieved October 5, 2016, from http://dip21.bundestag.de
Erevelles, N. (2000). Educating Unruly Bodies: Critical Pedagogy, Disability Studies, and the Politics of Schooling. Educational Theory, 50(1), 25–47.
European Commission. (n.d.). EU Framework for the UN Convention on the Rights of Persons With Disabilities. Retrieved October 5, 2016, from http://ec.europa.eu
Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge. New York, NY: Pantheon Books.
Foucault, M. (1979). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York, NY: Vintage Books.
Foucault, M., & Rabinow, P. (1984). The Foucault Reader. New York, NY: Pantheon Books.
Gebauer, M., & Simon, T. (2012). Inclusive Sachunterricht concrete: Chances, Limitations, Perspectives, No. 18, pp. 1–19. Retrieved August 10, 2016, from http://www.widerstreit-sachunterricht.de
Gesetze im Internet. (n.d.). Retrieved October 1, 2016, from https://www.gesetze-im-internet.de
Giroux, H. A. (2003). Public Pedagogy and the Politics of Resistance: Notes on a critical theory of educational struggle. Educational Philosophy and Theory, 35(1), 5–16.
Hodkins, A. (2012). Inclusion “All present and correct?“ A critical analysis of New Labour’s inclusive education policy in England. Journal of Critical Education Policy Studies, 11, 242–262.
International Classification of Impairments, Disabilities, and Handicaps. (1980). Geneva: World Health Organization.
Jensen, S. Q. (2011). Othering, identity formation and agency. Qualitative Studies, 2(2), 63–78.
Kaplan, T. (2013). 8-Year-Old Special Needs Student Handcuffed, Arrested for Tantrum in School. The Grio. Retrieved September 22, 2016, from http://thegrio.com
Klemm, K. (2015). Inklusion in Deutschland. Daten und Fakten. Bertelsmann Stiftung.
Konferenz der Kultusminister der Länder: Empfehlungen zur sonderpädagogischen Förderung in den Schulen in der Bundesrepublik Deutschland. (1994). Retrieved August 10, 2016, from http://www.kmk.org
Morton, M., & Mills, D. (2013). Ethnography in Education. London: Sage Publications Limited.
National Action Plan 2.0: Nationaler Aktionsplan 2.0 der Bundesregierung zur UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK). (2016). Retrieved September 20, 2016, from http://www.bmas.de
Oliver, M. (1999). Capitalism, disability and ideology: A materialist critique of the normalization principle. In R. J. Flynn, & R. A. Lemay (Eds.), A Quarter-Century of Normalization and Social Role Valorization: Evolution and Impact, 1999. Retrieved August 15, 2016, from http://www.independentliving.org
Terzi, L. (2010). Justice and Equality in Education: A Capability Perspective on Disability and Special Needs Education. London: Continuum.
Tremain, S. (2001, October). On the Government of Disability. Social Theory and Practice, 27(4), 617–636.
United Nations Committee on the Rights of People with Disabilities. (2015). Retrieved September 22, 2016, from http://disabilitycouncilinternational.org
UNESCO: The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. (1994). Retrieved September 24, 2016, from http://www.unesco.org
UPIAS. (1976). Fundamental Principles of Disability. London: Union of the Physically Impaired against Segregation. Retrieved August 14, 2016, from http://disability-studies.leeds.ac.uk
Wacquant, L. (2012). Three steps to a historical anthropology of actually existing neoliberalism. Social Anthropology/ Anthropologie Sociale, 20(1), 66–79.
Waldschmidt A., & Schneider, W. (2007). Disability Studies und Soziologie der Behinderung. In A. Waldschmidt, & W. Schneider (Eds.), Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung: Erkundungen in einem neuen Forschungsfeld (pp. 9–27). Bielefeld: Transcript Verlag.
Watts, I.E., & Erevelles, N. (2004). These Deadly Times: Reconceptualizing School Violence by Using Critical Race Theory and Disability Studies. American Educational Research Journal, 41(2), 271–299.