Treść głównego artykułu
Abstrakt
W 2014 r. ukazał się artykuł Janiny Paradowskiej na temat akcji protestacyjnej rodziców dzieci niepełnosprawnych. Rodzice wraz z dziećmi uczestniczyli w strajku okupacyjnym w budynku polskiego Sejmu. Paradowska napisała, że miała mieszane uczucia na temat tego wydarzenia. Autorka rozważała poczucie niesprawiedliwości ukryte w tym sformułowaniu. Argumentację oparła na modelu współczesnego sposobu myślenia, opracowanego przez Iris Murdoch. Angielska filozof zaproponowała alternatywny sposób myślenia na temat doświadczeń wykraczających poza nasze możliwości zrozumienia. Ludzie niepełnosprawni zawsze byli w Europie marginalizowani, a teraz dzieci niepełnosprawne mają stać się częścią nauczania włączającego. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na ich nauczanie?
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barnes, C., & Mercer, G. (2003). Disability. Cambridge: Polity Press.
- Bellah, R., Madsen, R., Sullivan, W., Swindler, A., & Tipton, S. M. (1985). Habits of the Heart. Berkely: Unversity of California Press.
- Cavell, S. (1979). The Claims of Reason. Oxford: Clarendon Press.
- Centrum Badania Opinii Społecznej. (2009). Bilans zmian w Polsce w latach 1989–2009. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
- Centrum Badania Opinii Społecznej. (2103). Wartości i normy. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
- Cervinkova, H. (2012). Nauczanie do zmiany społecznej: uczestniczące badania w działaniu ludzi młodych i zaangażowane badania etnograficzne: studium przypadku. Forum Oświatowe, 1(46), 267–283.
- Diamond, C. (1988). Losing Your Concepts. Ethics, 98. Chicago: The University of Chicago.
- Documentary. (2016). Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=8q9Hy-ONL_10
- Duke, M. (1985). Politics Needs Literature. Retford, Nottinghamshire: Brynmill Press.
- Evans-Pritchard, E. (1976). Witchcraft, Oracles and Magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press.
- Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York, NY: Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
- Galtung, J. (1969). Violence, Peace, and Peace Research. Journal of Peace Research, 6(3), 167–191.
- Grotowska-Leder, J. (2002). Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Gussow, Z., & Tracy, G. (1968, winter). Status, Idealogy and Adaptation to Stigmatized Illness: A Study of Leprosy. Human Organization, 27(4).
- Hare, R. M. (1972). Essays on the Moral Concepts. Berkeley: University of California Press.
- MacIntyre, A. (2007). After Virtue. Notre Dame Indiana: University of Notre Dame Press.
- Murdoch, I. (1998). Vision and Choice in Morality. In: Existentialists and Mystics, Writings on Philosophy and Literature. New York, NY: Allen Lane The Penguin Press.
- New School for Social Research. (2016). Retrieved from http://blogs.newschool.edu/tcds/full-program-information
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2007). Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany. In Narracja – krytyka – zmiana, praktyki badawcze we współczesnej pedagogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Our Everday Life. (2016). Retrieved from http://oureverydaylife.com/responsibilities-duties-parents-7816.html
- Pezdek, K., & Rasiński, L. (2016). Between Exclusion and Emancipation: Foucault’s Ethics and Disability. Nursing Philosophy. http://dx.doi.org/10.1111/nup.12131
- Potulicka, E., & Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
- Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. In Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- TVN24. (2016). Retrieved from http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/rodziceniepelnosprawnych-dzieci-zszokowani-slowami-krzywonos,410881.html
- Wiadomości.dziennik.pl. (2016). Retrieved from http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/454892,janina-paradowska-o-protescie-rodzicow-dzieci-niepelnosprawnych-w-sejmie.html
- Winch, P. (1964, October). Understanding a Primitive Society. American Philosophical Quarterly, 1(4).
- Young, I. M. (1990). Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton University Press.
Referencje
Barnes, C., & Mercer, G. (2003). Disability. Cambridge: Polity Press.
Bellah, R., Madsen, R., Sullivan, W., Swindler, A., & Tipton, S. M. (1985). Habits of the Heart. Berkely: Unversity of California Press.
Cavell, S. (1979). The Claims of Reason. Oxford: Clarendon Press.
Centrum Badania Opinii Społecznej. (2009). Bilans zmian w Polsce w latach 1989–2009. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Centrum Badania Opinii Społecznej. (2103). Wartości i normy. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Cervinkova, H. (2012). Nauczanie do zmiany społecznej: uczestniczące badania w działaniu ludzi młodych i zaangażowane badania etnograficzne: studium przypadku. Forum Oświatowe, 1(46), 267–283.
Diamond, C. (1988). Losing Your Concepts. Ethics, 98. Chicago: The University of Chicago.
Documentary. (2016). Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=8q9Hy-ONL_10
Duke, M. (1985). Politics Needs Literature. Retford, Nottinghamshire: Brynmill Press.
Evans-Pritchard, E. (1976). Witchcraft, Oracles and Magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press.
Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York, NY: Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
Galtung, J. (1969). Violence, Peace, and Peace Research. Journal of Peace Research, 6(3), 167–191.
Grotowska-Leder, J. (2002). Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gussow, Z., & Tracy, G. (1968, winter). Status, Idealogy and Adaptation to Stigmatized Illness: A Study of Leprosy. Human Organization, 27(4).
Hare, R. M. (1972). Essays on the Moral Concepts. Berkeley: University of California Press.
MacIntyre, A. (2007). After Virtue. Notre Dame Indiana: University of Notre Dame Press.
Murdoch, I. (1998). Vision and Choice in Morality. In: Existentialists and Mystics, Writings on Philosophy and Literature. New York, NY: Allen Lane The Penguin Press.
New School for Social Research. (2016). Retrieved from http://blogs.newschool.edu/tcds/full-program-information
Nowak-Dziemianowicz, M. (2007). Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany. In Narracja – krytyka – zmiana, praktyki badawcze we współczesnej pedagogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Our Everday Life. (2016). Retrieved from http://oureverydaylife.com/responsibilities-duties-parents-7816.html
Pezdek, K., & Rasiński, L. (2016). Between Exclusion and Emancipation: Foucault’s Ethics and Disability. Nursing Philosophy. http://dx.doi.org/10.1111/nup.12131
Potulicka, E., & Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. In Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TVN24. (2016). Retrieved from http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/rodziceniepelnosprawnych-dzieci-zszokowani-slowami-krzywonos,410881.html
Wiadomości.dziennik.pl. (2016). Retrieved from http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/454892,janina-paradowska-o-protescie-rodzicow-dzieci-niepelnosprawnych-w-sejmie.html
Winch, P. (1964, October). Understanding a Primitive Society. American Philosophical Quarterly, 1(4).
Young, I. M. (1990). Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton University Press.