Treść głównego artykułu

Abstrakt

Niniejszy artykuł omawia ujmujący całościowe zjawiska model uczenia się i nauczania (phenomenon-based approach) z pedagogicznej perspektywy fenomenologii, czyli filozofii tego, co bezpośrednio dane. Prezentowane podejście stało się fundamentem nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych w Finlandii, która oficjalnie wprowadza multidyscyplinarne moduły kształcenia przewidujące okresy realizacji projektów poświęconych całościowym zjawiskom. W artykule pokazujemy, jak to konkretne podejście wbudowane zostało w program nauczania, jakie jest jego teoretyczne zakotwiczenie i jak powiązane jest ono z konstruktywizmem. Zgłębiamy również jego implikacje dla nauczania i uczenia się w optyce fenomenologicznej. Na zakończenie przedstawiamy wniosek, że kluczowym czynnikiem w osiąganiu celów edukacyjnych jest właściwe sprzężenie między nauczaniem a uczeniem się. Uczniowie stanowią czynnik procesu uczenia się, ale niekoniecznie sami proces ten inicjują; nauczyciele, podobnie, nie mogą go w pełni samodzielnie przeprowadzić. A zatem aby przywrócić uczenie się pedagogice, musimy zrozumieć przestrzeń między nauczaniem a uczeniem się.

Słowa kluczowe

phenomena phenomenology constructivism multidisciplinary learning modules curriculum reform Finland zjawiska fenomenologia konstruktywizm wielodyscyplinarne moduły kształcenia reforma programu nauczania Finlandia

Szczegóły artykułu

Biogramy autorów

Vasileios Symeonidis - University of Innsbruck, Department for Teacher Education and School Research

EDiTE PhD Researcher at the Department for Teacher Education and School Research, University of Innsbruck.

Johanna F. Schwarz - University of Innsbruck, Department for Teacher Education and School Research

Associate Professor and EDiTE Supervisor at the Department for Teacher Education and School Research, University of Innsbruck.
Jak cytować
Symeonidis, V., & Schwarz, J. F. (2016). Fenomenologiczna perspektywa na nauczanie i uczenie się ujmujące całościowe zjawiska. Niedawna reforma programowa w Finlandii. Forum Oświatowe, 28(2(56), 31–47. Pobrano z https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/458

Referencje

  1. Agostini, E. (2015). Zur produktiven Vieldeutigkeit der Dinge in der Erfahrung des Lernens. In M. Brinkmann, R. Kubac, & S. S. Rödel (Eds.), Pädagogische Erfahrung: Theoretische und empirische Perspektiven (pp. 143–158). Springer Fachmedien Wiesbaden.
  2. Biesta, G. J. (2009). What is at stake in a pedagogy of interruption? In T. E. Lewis, J. G. A. Grinberg, & M. Laverty (Eds.), Philosophy of Education: Modern and Contemporary Ideas at Play (pp. 785–807). Dubuque, IA: Kendall/Hunt.
  3. Biesta, G. J. (2012). Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher. Phenomenology & Practice, 6(2), 35–49.
  4. Eurydice (2015). Finland: Ongoing Reforms and Policy Developments. Retrieved October 4, 2016, from https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Finland: Ongoing_Reforms_and_Policy_Developments.
  5. Finnish National Board of Education (FNBE). (2004). National Core Curriculum for Basic Education 2004. Helsinki: Finnish National Board of Education.
  6. Finnish National Board of Education (FNBE). (2016). National Core Curriculum for Basic Education 2014. Helsinki: Finnish National Board of Education.
  7. Hakkarainen, K. (2003). Emergence of progressive-inquiry culture in computer-supported collaborative learning. Learning Environments Research, 6, 199–220.
  8. Halinen, I. (2014, June 13). General Aspects of Basic Education Curriculum Reform 2016 Finland. Retrieved October 4, 2016, from http://www.oph.fi/english/education_development/current_reforms/curriculum_reform_2016.
  9. Heidegger, M. (2006). Sein und Zeit. Unveränd. Nachdruch der 15., an Hand der Gesamtausg. durchges. Aufl. m. d. Randbemerkungen aus d. Handexemplar d. Autors im Anhang (19. Aufl.). Tübingen: Niemeyer.
  10. Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266.
  11. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). (2012, December 11). TIMSS and PIRLS 2011 Achievement Results in Reading, Mathematics, and Science. Retrieved October 3, 2016, from http://timssandpirls.bc.edu/data-release-2011/pdf/Overview-TIMSS-and-PIRLS-2011-Achievement.pdf.
  12. Khan, M. (2015, November 13). Finland emerges as the ‘new sick man of Europe’ as euro’s worst performing economy. The Telegraph. Retrieved October 4, 2016, from http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11993040/Finland-emerges-as-the-new-sick-man-of-Europe-as-euros-worst-performing-economy.html.
  13. Kilroy, D. A. (2004). Problem based learning. Emergency Medical Journal, 21, 411-413. http://dx.doi.org/10.1136/emj.2003.012435.
  14. Mattila, P. & Silander, P. (Eds.). (2014). How to create the school of the future: Revolutionary thinking and design from Finland. Oulu: University of Oulu, Center for Internet Excellence.
  15. Meyer-Drawe, K. (1987). Die Belehrbarkeit des Lehrenden durch den Lernenden. Fragen an den Primat des Pädagogischen Bezugs. In W. Lippitz & K. Meyer-Drawe (Eds.), Kind und Welt (2nd ed., pp. 63–73). Frankfurt am Main.
  16. Meyer-Drawe, K. (2008). Diskurse des Lernens. München: Fink.
  17. Meyer-Drawe, K. (2012). Gefangen in der Alltagswelt. In B. Schäffer, M. Schemmann, & O. Dörner (Eds.), Erwachsenenbildung im Kontext. Theoretische Rahmungen, empirische Spielräume und praktische Regulative. Festschrift zum 60. Geburtstag von Jürgen Wittpoth (pp. 31–41). Bielefeld.
  18. Meyer-Drawe, K. (2015). Lernen und Bildung als Erfahrung. Zur Rolle der Herkunft in Subjektivationsvollzügen. In E. Christof & E. Ribolits (Eds.), Bildung und Macht. Eine kritische Bestandsaufnahme (pp. 115–132). Wien: Löcker.
  19. Meyer-Drawe, K., & Rumpf, H. (2011, May 8). Werkstattgespräch mit Horst Rumpf, Innsbruck.
  20. Muukkonen, H., Hakkarainen, K. & Lakkala, M. (1999). Collaborative Technology for Facilitating Progressive Inquiry: the Future Learning Environment Tools. In C. Hoadley & J. Roschelle (Eds.), The proceedings of the CSCL ’99 conference. Retrieved October 7, 2016, from http://www.helsinki.fi/science/networkedlearning/texts/muukkonenetal1999.pdf.
  21. Prime Minister’s Office Finland. (2015, May 29). Finland, a land of solutions. Strategic Programme of Prime Minister Juha Sipilä’s Government. Retrieved October 5, 2016, from http://vnk.fi/en/publication?pubid=6407.
  22. Sahlberg, P. (2011). Finnish Lessons: What can the world learn from educational reform in Finland? New York: Teachers College Press.
  23. Sahlberg, P. (2015, March 25). Finland’s school reforms won’t scrap subjects altogether. The Conversation. Retrieved October 4, 2016, from https://theconversation.com/finlands-school-reforms-wont-scrap-subjects-altogether-39328.
  24. Schmidt, H. G. (1983). Problem-based learning: rationale and description. Medical Education, 17, 11-16. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.1983.tb01086.x.
  25. Silander, P. (2015a). Digital Pedagogy. In P. Mattila, & P. Silander (Eds.), How to create the school of the future: Revolutionary thinking and design from Finland (pp. 9-26). Oulu: University of Oulu, Center for Internet Excellence.
  26. Silander, P. (2015b). Rubric for Phenomenon Based Learning. Retrieved October 5, 2016, from http://www.phenomenaleducation.info/phenomenon-based-learning.html.
  27. Taber, K. S. (2011). Constructivism as educational theory: Contingency in learning, and optimally guided instruction. In J. Hassaskhah (Ed.), Educational Theory (pp. 39–61). New York, NY: Nova Science Publishers.
  28. Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
  29. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  30. Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R.W. Rieber, & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L.S. Vygotsky, 1, Problems of general psychology (pp. 39–285). New York, NY: Plenum Press.
  31. Waldenfels, B. (2009). Lehren und Lernen im Wirkungsfeld der Aufmerksamkeit. In N. Ricken, H. Röhr, J. Ruhloff, & K. Schaller (Eds.), Umlernen. Festschrift für Käte Meyer-Drawe (pp. 23–33). Paderborn: Fink.
  32. Walker, A. (2016, February 29). Finland: the sick man of Europe? BBC News. Retrieved October 4, 2016, from http://www.bbc.com/news/business-35656150.
  33. Westphal, K. (2015). Kulturelle Bildung als Antwortgeschehen: Zum Stellenwert der Phänomenologie für die kulturelle und ästhetische Bildung. In M. Brinkmann, R. Kubac, & S. S. Rödel (Eds.), Phänomenologische Erziehungswissenschaft. Pädagogische Erfahrung. Theoretische und empirische Perspektiven (pp. 89–106). Wiesbaden: Springer.