Treść głównego artykułu
Abstrakt
Wiedza stała się jedną z najważniejszych cech życia w nowoczesnym społeczeństwie – produktywną siłą, która stworzyła społeczeństwo oparte na wiedzy. W tej rzeczywistości, ze względu na swą funkcję, znaczące miejsce powinny zajmować uniwersytety. Procesy edukacyjne w środowisku akademickim są przecież w dużej mierze zależne od przyjętych sposobów gromadzenia i przetwarzania informacji, a także dzielenia się nimi. Naszym celem jest przedstawienie teoretycznych ram umiejscawiających te procesy w kontekście kultur: wiedzy, epistemicznych oraz uczenia się. Z uwagi na to, że wymienionym pojęciom brakuje spójnej, wspólnej podstawy teoretycznej, podejmujemy próbę wykorzystania koncepcji pola Bourdieu, która wydaje się mieć potencjał wyjaśniania struktury relacji i działań aktorów edukacyjnych w rzeczywistości akademickiej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Arnold, R., & Schüßler, I. (1998). Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen (Change of learning cultures. Ideas and building blocks for a lifelong learning). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Becher, T. (1989). Academic Tribes and Territories. Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Milton Keynes: SRHE/ Open University Press.
- Bourdieu, P. (1984). Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy. In E. Mokrzycki (Ed.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (pp. 87–136). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Bourdieu, P. (1988). Homo Academicus. Stanford, CA: Stanford University Press.
- Bourdieu, P. (2006). Medytacje pascaliańskie. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bourdieu, P. (2009). O telewizji: panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Bourdieu, P, & Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
- Celiński, P., & Hudzik, J. P. (2012). Wstęp. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 7–10). Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Georg, W. (2004). Cultural Capital and Social Inequality in the Life Course. European Sociological Review, 20(4), 333–344.
- Hodkinson, P., Biesta, G., & James, D. (2007). Understanding learning cultures. Educational Review, 59(4), 415–427.
- Hudzik, J. P. (2012). Wariacje na kulturę wiedzy. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 11–30). Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Kłoskowska, A. (2006). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. In P. Bourdieu, & J. C. Passeron, Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania (pp. 11–52). Warszawa: PWN.
- Knorr Cetina, K. (1999). Epistemic cultures. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Knorr Cetina, K. (2006). Knowledge in a knowledge society: Five transitions. Knowledge, Work and Society, 4(3), 23–41.
- Kondrasiuk, G. (2012). ESK, wiedza kultury, instrumentalizacja. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 97–110). Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Kowzan, P., Zielińska, M., Kleina-Gwizdała, A., & Prusinowska, M. (2016). Raport „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”: Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Gdańsk: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
- Maton, K. (2005). A question of autonomy: Bourdieu’s field approach and higher education. Journal of Education Policy, 20(6), 687–704.
- Męczkowska-Christiansen, A. (2014). „Epistemologia” społeczeństwa wiedzy w kontekście rozważań nad problematyką edukacji. In M. Piasecka, & A. Irasiak (Eds.), Podstawy edukacji: trendy cywilizacyjne (pp. 21–38). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Nerland, M., & Jensen, K. (2012). Epistemic practices and object relations in professional work. Journal of Education and Work, 25(1), 101–120.
- Nizińska, A. (2012). Uspołecznianie studentów – uspołecznianie uniwersytetów: szkoły wyższe jako instytucjonalne środowiska edukacyjne. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 115–126.
- Pajdzińska, A. (2012). O kulturze wiedzy kilka uwag językoznawczych i pragmatycznych. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 131–138). Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Przybylska, E. (2014). Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie. Rocznik Andragogiczny, 21, 119–131.
- Trutkowski, C., & Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Weinert, F. E. (1997). Lernkultur im Wandel. In E. Beck, T. Guldimann, & M. Zutavern, Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (pp. 11–29). St. Gallen: UVK.
Referencje
Arnold, R., & Schüßler, I. (1998). Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen (Change of learning cultures. Ideas and building blocks for a lifelong learning). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Becher, T. (1989). Academic Tribes and Territories. Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Milton Keynes: SRHE/ Open University Press.
Bourdieu, P. (1984). Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy. In E. Mokrzycki (Ed.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej (pp. 87–136). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bourdieu, P. (1988). Homo Academicus. Stanford, CA: Stanford University Press.
Bourdieu, P. (2006). Medytacje pascaliańskie. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Bourdieu, P. (2009). O telewizji: panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu, P, & Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Celiński, P., & Hudzik, J. P. (2012). Wstęp. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 7–10). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Georg, W. (2004). Cultural Capital and Social Inequality in the Life Course. European Sociological Review, 20(4), 333–344.
Hodkinson, P., Biesta, G., & James, D. (2007). Understanding learning cultures. Educational Review, 59(4), 415–427.
Hudzik, J. P. (2012). Wariacje na kulturę wiedzy. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 11–30). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Kłoskowska, A. (2006). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. In P. Bourdieu, & J. C. Passeron, Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania (pp. 11–52). Warszawa: PWN.
Knorr Cetina, K. (1999). Epistemic cultures. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Knorr Cetina, K. (2006). Knowledge in a knowledge society: Five transitions. Knowledge, Work and Society, 4(3), 23–41.
Kondrasiuk, G. (2012). ESK, wiedza kultury, instrumentalizacja. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 97–110). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Kowzan, P., Zielińska, M., Kleina-Gwizdała, A., & Prusinowska, M. (2016). Raport „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”: Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Gdańsk: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
Maton, K. (2005). A question of autonomy: Bourdieu’s field approach and higher education. Journal of Education Policy, 20(6), 687–704.
Męczkowska-Christiansen, A. (2014). „Epistemologia” społeczeństwa wiedzy w kontekście rozważań nad problematyką edukacji. In M. Piasecka, & A. Irasiak (Eds.), Podstawy edukacji: trendy cywilizacyjne (pp. 21–38). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nerland, M., & Jensen, K. (2012). Epistemic practices and object relations in professional work. Journal of Education and Work, 25(1), 101–120.
Nizińska, A. (2012). Uspołecznianie studentów – uspołecznianie uniwersytetów: szkoły wyższe jako instytucjonalne środowiska edukacyjne. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 115–126.
Pajdzińska, A. (2012). O kulturze wiedzy kilka uwag językoznawczych i pragmatycznych. In P. Celiński, & J. P. Hudzik (Eds.), Kultura wiedzy (pp. 131–138). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Przybylska, E. (2014). Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie. Rocznik Andragogiczny, 21, 119–131.
Trutkowski, C., & Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Weinert, F. E. (1997). Lernkultur im Wandel. In E. Beck, T. Guldimann, & M. Zutavern, Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (pp. 11–29). St. Gallen: UVK.