Treść głównego artykułu

Abstrakt

Do tej pory zagadnieniu dostępności wśród osób z różnymi niepełnosprawnościami żyjących w społeczeństwie arabskim ogólnie, a w społeczeństwie Beduinów w szczególności, poświęcono niewiele badań. Prezentowane w artykule badania to pionierskie studium pilotażowe, które skupia się na kwestii dostępności wśród osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie Beduinów w regionie Negew. Badania zgłębiają problem dostępności oraz główne potrzeby osób z niepełnosprawnościami żyjących w uznanych społecznościach. W toku badań przeprowadzono sto (100) wywiadów z osobami z niepełnosprawnościami żyjącymi w regionie Negew. Część badanych była członkami społeczności uznanych, a część społeczności nieuznanych. Z wyników badań wyłania się ponury i trudny obraz psychicznego i społecznego stanu osób z niepełnosprawnościami w kontekście dostępności instytucji oświatowych i publicznych.

Słowa kluczowe

porównawczy społeczeństwo Beduinów Negew fizyczna psychiczna dostępność postrzeganie uznane społeczności nieuznane społeczności

Szczegóły artykułu

Jak cytować
AJAJ, I. A. (2016). Porównawcze spojrzenie na postrzeganie fizycznej i psychicznej dostępności w perspektywie integracji osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie Beduinów w regionie Negew. Forum Oświatowe, 28(1(55), 221–238. Pobrano z https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/423

Referencje

  1. Abu Asba, H. (2014). לארשיב תיברעה הייסולכואב תיתוחתפתה תילכש תויולבגומ ילעב םישנא הרבחב תובלתשהה ייוכיסו תודמע [People with Mental Development Disabilities in the Arab Population in Israel: Attitudes and Chances of Integration in Society] (pp. 13–17). Elkasami College: Caro Shalom Press.
  2. Abu Ras, T. (2011). רויעה ןדיעב תורומת :בגנב םיאודבה םיברעה [The Bedouin Arabs in the Negev: Changes in the Era of Urbanization] (pp. 69–88). Beer Sheva: Ben Gurion University in the Negev, Abraham Fund.
  3. Admon, T. (2007). םלועב הקיקחבו תילארשיה הקיקחב תושיגנל תוכזה [The Right to Access in Israeli Legislation and Legislation in the World]. In D. Feldman, Y. Danieli-Lahav, & S. Heimovitz (Eds.), Accessibility of Israeli Society for People with Disability at the Stat of the 21st Century, Government Publication Bureau (pp. 117–223). Jerusalem: Government Publications Bureau Jerusalem.
  4. Alfayumi-Zeadna, S., Kaufman-Srhigui, V., Zeadna, A., Lauden, A., & Shoham-Vardi, I. (2015). The Association between Sociodemographic Characteristics and Postpartum Depression Symptoms among Arab-Bedouin Women in Southern Israel. Depress Anxiety, 32(2), 120–128. http://dx.doi.org/10.1002/da.22290
  5. Barakat, H. (1993). The Arab World: Society, Culture, and State. Berkeley, CA: University of California Press.
  6. Christiansen, C., Clark, F., Kielhofner, J., & Rogers, J. (1995). Position paper: Occupation.
  7. American Journal of Occupational Therapy, 49(10), 1015 1028. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.49.10.1015
  8. Duvdevany, I., & Abboud, S. (2003). Stress, Social Support and Well-Being of Arab Mothers of Children with Intellectual Disability Who Are Served by Welfare Services in Northern Israel. Journal of Intellectual Disability Research, 47(4–5), 264–272. http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2788.2003.00488.x
  9. Giangreco, M. F., Edelman, S. W., Luiselli, T. E., & MacFarland, S. Z. (1997). Helping or Hovering? Effects of Instructional Assistant Proximity on Students with Disabilities. Exceptional Children, 64(1), 7–18.
  10. Hemmingsson, H., & Borell, L. (2000). Accommodation Need and Student-Environment Fit in Upper Secondary Schools for Students with Severe Physical Disabilities. Canadian Journal of Occupational Therapy, 67(3), 162–171. http://dx.doi.org/10.1177/000841740006700311
  11. Kalisky, R. (2002). The Effect of Social Support on Vocational Rehabilitation Outcome for Individuals with Disabilities (Doctoral dissertation). City University of New York, New York, NY.
  12. Kaplan, H., Assor, A., & Alside, H. (2014). ( הימונוטוא יוכידו הכימת לש תוידוחייה תומורתה םיאודב םידימלת ברקב תילאמיטפוא הדימל תייווח יובינל) [The Unique Contributions of Support and Repression of Autonomy for the Prediction of an Optimal Learning Experience among Bedouin Students: Examination of the Theory of Self-Direction in a Collectivist Society] (pp. 44–77). Mofet Institute: Tel Aviv.
  13. Kendall, E. (1996). Psychosocial Adjustment Following Closed Head Injury: A Model for Understanding Individual Differences and Predicting Outcome. Neuropsychological Rehabilitation, 6(2), 101–132. http://dx.doi.org/10.1080/713755502
  14. Lund, M. L., & Nygard, L. (2003). Incorporating or Resisting Assistive Devices: Different Approaches to Achieving a Desired Occupational Self-Image. Occupation, Participation and Health, 23(2), 67–74. http://dx.doi.org/10.1177/153944920302300204
  15. Mazoy-Margia, M. (2001). םירגפמ םישנא לש םבוליש יפלכ יברעה רזגמב תווצ ישנא תודמע הליהקב [Attitudes of Staff Members in the Arab Sector towards the Integration of Retarded People in the Community] (Master’s thesis). School of Social Work, Haifa University, Haifa.
  16. Morad, M. (2009). בגנב יוודבה רזגמב תולבגומ םע םידליל תואירב יתוריש תושיגנ [Accessibility of Health Services for Children with Disability in the Bedouin Sector in the Negev]. A Matter of Access, 9, 43–50.
  17. Morad, M., Kandel, I., Lubetzky., Agbaria, R. & Merrick, J. (2004, July). The Role of Values and Informal Support with the Intellectually Disabled Family Member: The Arab Family and Social Transition in Israel. Paper presented at the conference on the Psycho-social Challenges of Indigenous Societies: The Bedouin Perspective at Ben-Gurion University of the Negev, Negev.
  18. Oren, D., & Dagan, N. (2007). םלועב הקיקחבו תילארשיה הקיקחב תושיגנל תוכזה [The Legislative Revolution in the Field of Accessibility]. In D. Feldman, Y. Danieli-Lahav, & S. Heimovitz (Eds.), Accessibility of Israeli Society for People with Disability at the Stat of the 21st Century (pp. 135–177). Government Publication Bureau.
  19. Shakara, J. (2010). רוידה תא יברעה רזגמב תויביטינגוק תויוקל םע םירגובל םירוה תוסיפת הליהקב [Perceptions of Parents of Graduates with Cognitive Disabilities in the Arab Sector of Housing in the Community] (Master’s thesis). Department of Special Education, Haifa University, Haifa.
  20. Shaw, L., & Polatajko, H. (2002). An Application of the Occupation Competence Model to Organizing Factors Associated with Return to Work. Canadian Journal of Occupational Therapy, 69(3), 158–167. http://dx.doi.org/10.1177/000841740206900306
  21. Soejima, Y., Steptoe, A., Nozoe, S., & Tei, C. (1999). Psychosocial and Clinical Factors Predicting Resumption of Work, following Acute Myocardial Infraction in Japanese Men. International Journal of Cardiology, 72(1), 39–47. http://dx.doi.org/10.1016/S0167-5273(99)00157-6
  22. Strossberg, N., Neon, D., & Ziv, E. (2008).,( תיאודבה הייסולכואב םידחוימ םיכרצ םע םידלי תוהמאה לע םהב לופיטה תוכלשהו םיתורישב שומיש יסופד ,םינייפאמ :בגנב) [Children with Special Needs in the Bedouin Population in the Negev: Characteristics, Patterns of Use of Services, and Implications of Treatment on the Mothers] (Research Report). Joint-Brookdale, The Center for the Research of Disabilities and Special Populations.
  23. World Health Organization. (2001). International Classification of Functioning Disability and Health (ICDIH-2: Final draft). Geneva: World Health Organization.
  24. Yaffa, Tz., & Ben Aryeh, A. (2007). לארשיב םידחוימ םידלי [Special Children in Israel] (pp. 10–27). National Council for the Wellbeing of the Child.