Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł przedstawia fenomenologiczne ujęcie uczenia się, w którym uczenie się rozumiane jest jako doświadczenie edukacyjne, oraz omawia jego implikacje dla praktyki pedagogicznej i dydaktycznej w czasach (późnej) nowoczesności. Autorka zastanawia się również, jak badać doświadczenia edukacyjne uczniów w środowisku szkolnym. Pokazuje też na konkretnych przykładach, że winietki i krótkie historyjki to użyteczne narzędzia badawcze pozwalające uchwycić doświadczenia edukacyjne in medias.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Angerer, M.-L. (2012). Gender und Performance. Ist leibliche Identität ein Konstrukt. In E. Alloa, T. Bedorf, & T. N. Klass (Eds.), Leiblichkeit. Geschichte und Aktualität eines Konzepts (pp. 335–380). Tübingen: Mohr Siebeck.
- Arrighetti, G. (2007). Anekdote und Biographie. In M. Erler, & S. Schorn (Eds.), Die griechische Biographie in hellenistischer Zeit (pp. 79–100). Berlin: de Gryter.
- Beekman, T. (1987). Hand in Hand mit Sasha. Über Glühwürmchen, Grandma Millie und einige andere Raumgeschichten. Im Anhang: Über teilnehmende Erfahrung. In W. Lippitz, & K. Meyer-Drawe (Eds.), Kind und Welt. Phänomenologische Studien zur Pädagogik (2nd ed., pp. 11–25). Frankfurt am Main: Athenäum.
- Breidenstein, G. (2010). Einen neuen Blick auf schulischen Unterricht entwickeln: Strategien der Befremdung. In F. Heinzel, W. Thole, P. Cloos, & S. Köngeter (Eds.), „Auf unsicherem Terrain“ Ethnographische Forschung im Kontext des Bildungs- und Sozialwesens (pp. 205– 215). Wiesbaden: VS Verlag.
- Buck, G. (Ed.). (1981). Hermeneutik und Bildung: Elemente einer verstehenden Bildungslehre. München: Fink Verlag.
- Eckart, E. (in press). Bildung als Bewegung. Eine phänomenologische Studie zu Bildungserfahrungen zwischen Autonomie und Heteronomie.
- Eckart, E., Mian, S. (2015). „Sich bewegen“ und „Sich einlassen“ im Lernprozess. In M. Brinkmann et al. (Eds.), Pädagogische Erfahrung. Phänomenologische Erziehungswissenschaft (pp. 177–193). Wiesbaden: Springer.
- Eckart, E., & Schratz, M. (2015). Differenzierung – ein amodernes Konzept? Vom „Lehrseits“ zum „Lernseits“. Zeitschrift Erwägen Wissen Ethik, 66–68.
- Fleming, N. D. (2001). Teaching and Learning Styles. Honolulu, HI: Community College.
- Kahl, R. (1999). Der Neugierologe. GEO-WISSEN 1, 106–109.
- Kant, I. (1785/2001). Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Stuttgart: Reclam.
- Koller, H.-C. (2010). Grundzüge einer Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. In A. Liesner, & I. Lohman (Eds.), Gesellschaftliche Bedingungen von Bildung und Erziehung. Eine Einführung (pp. 288–300), Stuttgart: Kohlhammer Gmbh.
- Koller, H.-C. (2012). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.
- Koller, H.-C. (2014). Bildung als Textgeschehen. Zum Erkenntnispotenzial literarischer Texte für die Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Pädagogik, 60(3), 333–349.
- Mecheril, P. (2002). „Kompetenzlosigkeitskompetenz“: Pädagogisches Handeln unter Einwandererbedingungen. In G. Auernheimer (Eds.), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (pp. 15–34). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
- Mecheril, P., & Ahrens, S. (2010). Schule – Vielfalt – Gerechtigkeit. Schlaglichter auf ein Spannungsverhältnis, das die politische und erziehungswissenschaftliche Diskussion in Bewegung gebracht hat. Lernende Schule, 49, 9–11.
- Merleau-Ponty, M. (1973). Vorlesungen I. (Aus dem Französischen übersetzt von Métraux, A.). In C. F. Graumann (Ed.), Phänomenologisch-Psychologische Forschungen (vol. 9). Berlin: Walter de Gruyter & Co.
- Meyer-Drawe, K. (1984/2001). Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Theorie der Inter-Subjektivität (3. Aufl). München: Wilhelm Fink.
- Meyer-Drawe, K. (1998). Versagte Identität – Aufgegebene Suche. In H. Arntzen (Ed.), Ästhetik und Bildung. Das Selbst im Medium von Musik. Bildender Kunst, Literatur und Fotographie (pp. 171–175). Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
- Meyer-Drawe, K. (2008). Diskurse des Lernens. München: Fink Verlag.
- Meyer-Drawe, K. (2010). Zur Erfahrung des Lernens. Eine phänomenologische Skizze. Santalka: Filosophia, 18(3), 6–16.
- Meyer‐Drawe, K. (2012). Gefangen in der Lebenswelt. Schattenseiten des selbstorganisierten Lernens. In B. Schäffer, M. Schemmann, & O. Dörner (Eds.), Erwachsenenbildung im Kontext. Theoretische Rahmungen, empirische Spielräume und praktische Regulative. Festschrift zum 60. Geburtstag von Jürgen Wittpoth (pp. 31–41). Bielefeld: Bertelsmann.
- Meyer-Drawe, K. (2013). Lernen braucht Lehren. In P. Fauser et al. (Eds.), Pädagogische Reform. Anspruch – Geschichte – Aktualität (pp. 89–97). Seelze: Kallmeyer und Klett.
- Schratz, M. (2009). „Lernseits“ von Unterricht. Alte Muster, neue Lebenswelten – was für Schulen? Lernende Schule, 12, 46–47.
- Schratz, M., & Westfall-Greiter, T. (2010). Das Dilemma der Individualisierungsdidaktik. Plädoyer für personalisiertes Lernen in der Schule. Journal für Schulentwicklung, 1, 18–31.
- Schratz, M., Schwarz, J. F., & Westfall-Greiter, T. (2011a). Personale Bildungsprozesse in heterogenen Gruppen. Zeitschrift für Bildungsforschung, 1, 25–39.
- Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J.F. (2012). Lernen als bildende Erfahrung. Vignetten in der Praxisforschung. Innsbruck: Studienverlag.
- Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J. F. (2014). Beyond the Reach of Teaching and Measurement: Methodology and Initial Findings of the Innsbruck Vignette Research. Pensiamento Educativo: Revista de Investigación Educational Latinoamericana, 51(1), 123– 134.
- Seel, M. (1997). Die Kunst der Entzweiuung: Zum Begriff der ästhetischen Rationalität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Tengelyi, L. (2007). Erfahrung und Ausdruck. Dordrecht: Springer.
- Tomlinson, C. A. (2009). Differentiated Instruction and Understanding by Design. Vortrag mit Jay bei der Summer Conference der 70 Diskussionseinheit / Discussion Uni EWE 26(2015).
- Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. New York, NY: SUNY Press.
- Waldenfels, B. (1995). Deutsch-Französische Gedankengänge. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Waldenfels, B. (1998). Grenzen der Normalisierung. Studien zur Phänomenologie des Fremden 2. Erweiterte Ausgabe. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Westphal, K. (2004). Stimme. Geste. Blick. – Der Leib/Körper als Bezugspunkt für Lernund Bildungsprozesse. Retrieved April 30, 2015, from http://grundschulforschung.de/GSA/StimmeGesteBlick.pdf
Referencje
Angerer, M.-L. (2012). Gender und Performance. Ist leibliche Identität ein Konstrukt. In E. Alloa, T. Bedorf, & T. N. Klass (Eds.), Leiblichkeit. Geschichte und Aktualität eines Konzepts (pp. 335–380). Tübingen: Mohr Siebeck.
Arrighetti, G. (2007). Anekdote und Biographie. In M. Erler, & S. Schorn (Eds.), Die griechische Biographie in hellenistischer Zeit (pp. 79–100). Berlin: de Gryter.
Beekman, T. (1987). Hand in Hand mit Sasha. Über Glühwürmchen, Grandma Millie und einige andere Raumgeschichten. Im Anhang: Über teilnehmende Erfahrung. In W. Lippitz, & K. Meyer-Drawe (Eds.), Kind und Welt. Phänomenologische Studien zur Pädagogik (2nd ed., pp. 11–25). Frankfurt am Main: Athenäum.
Breidenstein, G. (2010). Einen neuen Blick auf schulischen Unterricht entwickeln: Strategien der Befremdung. In F. Heinzel, W. Thole, P. Cloos, & S. Köngeter (Eds.), „Auf unsicherem Terrain“ Ethnographische Forschung im Kontext des Bildungs- und Sozialwesens (pp. 205– 215). Wiesbaden: VS Verlag.
Buck, G. (Ed.). (1981). Hermeneutik und Bildung: Elemente einer verstehenden Bildungslehre. München: Fink Verlag.
Eckart, E. (in press). Bildung als Bewegung. Eine phänomenologische Studie zu Bildungserfahrungen zwischen Autonomie und Heteronomie.
Eckart, E., Mian, S. (2015). „Sich bewegen“ und „Sich einlassen“ im Lernprozess. In M. Brinkmann et al. (Eds.), Pädagogische Erfahrung. Phänomenologische Erziehungswissenschaft (pp. 177–193). Wiesbaden: Springer.
Eckart, E., & Schratz, M. (2015). Differenzierung – ein amodernes Konzept? Vom „Lehrseits“ zum „Lernseits“. Zeitschrift Erwägen Wissen Ethik, 66–68.
Fleming, N. D. (2001). Teaching and Learning Styles. Honolulu, HI: Community College.
Kahl, R. (1999). Der Neugierologe. GEO-WISSEN 1, 106–109.
Kant, I. (1785/2001). Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Stuttgart: Reclam.
Koller, H.-C. (2010). Grundzüge einer Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. In A. Liesner, & I. Lohman (Eds.), Gesellschaftliche Bedingungen von Bildung und Erziehung. Eine Einführung (pp. 288–300), Stuttgart: Kohlhammer Gmbh.
Koller, H.-C. (2012). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.
Koller, H.-C. (2014). Bildung als Textgeschehen. Zum Erkenntnispotenzial literarischer Texte für die Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Pädagogik, 60(3), 333–349.
Mecheril, P. (2002). „Kompetenzlosigkeitskompetenz“: Pädagogisches Handeln unter Einwandererbedingungen. In G. Auernheimer (Eds.), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (pp. 15–34). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Mecheril, P., & Ahrens, S. (2010). Schule – Vielfalt – Gerechtigkeit. Schlaglichter auf ein Spannungsverhältnis, das die politische und erziehungswissenschaftliche Diskussion in Bewegung gebracht hat. Lernende Schule, 49, 9–11.
Merleau-Ponty, M. (1973). Vorlesungen I. (Aus dem Französischen übersetzt von Métraux, A.). In C. F. Graumann (Ed.), Phänomenologisch-Psychologische Forschungen (vol. 9). Berlin: Walter de Gruyter & Co.
Meyer-Drawe, K. (1984/2001). Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Theorie der Inter-Subjektivität (3. Aufl). München: Wilhelm Fink.
Meyer-Drawe, K. (1998). Versagte Identität – Aufgegebene Suche. In H. Arntzen (Ed.), Ästhetik und Bildung. Das Selbst im Medium von Musik. Bildender Kunst, Literatur und Fotographie (pp. 171–175). Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
Meyer-Drawe, K. (2008). Diskurse des Lernens. München: Fink Verlag.
Meyer-Drawe, K. (2010). Zur Erfahrung des Lernens. Eine phänomenologische Skizze. Santalka: Filosophia, 18(3), 6–16.
Meyer‐Drawe, K. (2012). Gefangen in der Lebenswelt. Schattenseiten des selbstorganisierten Lernens. In B. Schäffer, M. Schemmann, & O. Dörner (Eds.), Erwachsenenbildung im Kontext. Theoretische Rahmungen, empirische Spielräume und praktische Regulative. Festschrift zum 60. Geburtstag von Jürgen Wittpoth (pp. 31–41). Bielefeld: Bertelsmann.
Meyer-Drawe, K. (2013). Lernen braucht Lehren. In P. Fauser et al. (Eds.), Pädagogische Reform. Anspruch – Geschichte – Aktualität (pp. 89–97). Seelze: Kallmeyer und Klett.
Schratz, M. (2009). „Lernseits“ von Unterricht. Alte Muster, neue Lebenswelten – was für Schulen? Lernende Schule, 12, 46–47.
Schratz, M., & Westfall-Greiter, T. (2010). Das Dilemma der Individualisierungsdidaktik. Plädoyer für personalisiertes Lernen in der Schule. Journal für Schulentwicklung, 1, 18–31.
Schratz, M., Schwarz, J. F., & Westfall-Greiter, T. (2011a). Personale Bildungsprozesse in heterogenen Gruppen. Zeitschrift für Bildungsforschung, 1, 25–39.
Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J.F. (2012). Lernen als bildende Erfahrung. Vignetten in der Praxisforschung. Innsbruck: Studienverlag.
Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J. F. (2014). Beyond the Reach of Teaching and Measurement: Methodology and Initial Findings of the Innsbruck Vignette Research. Pensiamento Educativo: Revista de Investigación Educational Latinoamericana, 51(1), 123– 134.
Seel, M. (1997). Die Kunst der Entzweiuung: Zum Begriff der ästhetischen Rationalität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Tengelyi, L. (2007). Erfahrung und Ausdruck. Dordrecht: Springer.
Tomlinson, C. A. (2009). Differentiated Instruction and Understanding by Design. Vortrag mit Jay bei der Summer Conference der 70 Diskussionseinheit / Discussion Uni EWE 26(2015).
Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. New York, NY: SUNY Press.
Waldenfels, B. (1995). Deutsch-Französische Gedankengänge. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Waldenfels, B. (1998). Grenzen der Normalisierung. Studien zur Phänomenologie des Fremden 2. Erweiterte Ausgabe. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Westphal, K. (2004). Stimme. Geste. Blick. – Der Leib/Körper als Bezugspunkt für Lernund Bildungsprozesse. Retrieved April 30, 2015, from http://grundschulforschung.de/GSA/StimmeGesteBlick.pdf