Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł przedstawia fenomenologiczne ujęcie uczenia się, w którym uczenie się rozumiane jest jako doświadczenie edukacyjne, oraz omawia jego implikacje dla praktyki pedagogicznej i dydaktycznej w czasach (późnej) nowoczesności. Autorka zastanawia się również, jak badać doświadczenia edukacyjne uczniów w środowisku szkolnym. Pokazuje też na konkretnych przykładach, że winietki i krótkie historyjki to użyteczne narzędzia badawcze pozwalające uchwycić doświadczenia edukacyjne in medias.

Słowa kluczowe

education general education edukacja edukacja ogólna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Eckart, E. (2016). Uczenie się jako doświadczenie edukacyjne. Implikacje dla praktyki pedagogicznej. Forum Oświatowe, 28(2(56), 115–126. Pobrano z https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/420

Referencje

  1. Angerer, M.-L. (2012). Gender und Performance. Ist leibliche Identität ein Konstrukt. In E. Alloa, T. Bedorf, & T. N. Klass (Eds.), Leiblichkeit. Geschichte und Aktualität eines Konzepts (pp. 335–380). Tübingen: Mohr Siebeck.
  2. Arrighetti, G. (2007). Anekdote und Biographie. In M. Erler, & S. Schorn (Eds.), Die griechische Biographie in hellenistischer Zeit (pp. 79–100). Berlin: de Gryter.
  3. Beekman, T. (1987). Hand in Hand mit Sasha. Über Glühwürmchen, Grandma Millie und einige andere Raumgeschichten. Im Anhang: Über teilnehmende Erfahrung. In W. Lippitz, & K. Meyer-Drawe (Eds.), Kind und Welt. Phänomenologische Studien zur Pädagogik (2nd ed., pp. 11–25). Frankfurt am Main: Athenäum.
  4. Breidenstein, G. (2010). Einen neuen Blick auf schulischen Unterricht entwickeln: Strategien der Befremdung. In F. Heinzel, W. Thole, P. Cloos, & S. Köngeter (Eds.), „Auf unsicherem Terrain“ Ethnographische Forschung im Kontext des Bildungs- und Sozialwesens (pp. 205– 215). Wiesbaden: VS Verlag.
  5. Buck, G. (Ed.). (1981). Hermeneutik und Bildung: Elemente einer verstehenden Bildungslehre. München: Fink Verlag.
  6. Eckart, E. (in press). Bildung als Bewegung. Eine phänomenologische Studie zu Bildungserfahrungen zwischen Autonomie und Heteronomie.
  7. Eckart, E., Mian, S. (2015). „Sich bewegen“ und „Sich einlassen“ im Lernprozess. In M. Brinkmann et al. (Eds.), Pädagogische Erfahrung. Phänomenologische Erziehungswissenschaft (pp. 177–193). Wiesbaden: Springer.
  8. Eckart, E., & Schratz, M. (2015). Differenzierung – ein amodernes Konzept? Vom „Lehrseits“ zum „Lernseits“. Zeitschrift Erwägen Wissen Ethik, 66–68.
  9. Fleming, N. D. (2001). Teaching and Learning Styles. Honolulu, HI: Community College.
  10. Kahl, R. (1999). Der Neugierologe. GEO-WISSEN 1, 106–109.
  11. Kant, I. (1785/2001). Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Stuttgart: Reclam.
  12. Koller, H.-C. (2010). Grundzüge einer Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. In A. Liesner, & I. Lohman (Eds.), Gesellschaftliche Bedingungen von Bildung und Erziehung. Eine Einführung (pp. 288–300), Stuttgart: Kohlhammer Gmbh.
  13. Koller, H.-C. (2012). Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Stuttgart: Kohlhammer.
  14. Koller, H.-C. (2014). Bildung als Textgeschehen. Zum Erkenntnispotenzial literarischer Texte für die Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Pädagogik, 60(3), 333–349.
  15. Mecheril, P. (2002). „Kompetenzlosigkeitskompetenz“: Pädagogisches Handeln unter Einwandererbedingungen. In G. Auernheimer (Eds.), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (pp. 15–34). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  16. Mecheril, P., & Ahrens, S. (2010). Schule – Vielfalt – Gerechtigkeit. Schlaglichter auf ein Spannungsverhältnis, das die politische und erziehungswissenschaftliche Diskussion in Bewegung gebracht hat. Lernende Schule, 49, 9–11.
  17. Merleau-Ponty, M. (1973). Vorlesungen I. (Aus dem Französischen übersetzt von Métraux, A.). In C. F. Graumann (Ed.), Phänomenologisch-Psychologische Forschungen (vol. 9). Berlin: Walter de Gruyter & Co.
  18. Meyer-Drawe, K. (1984/2001). Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Theorie der Inter-Subjektivität (3. Aufl). München: Wilhelm Fink.
  19. Meyer-Drawe, K. (1998). Versagte Identität – Aufgegebene Suche. In H. Arntzen (Ed.), Ästhetik und Bildung. Das Selbst im Medium von Musik. Bildender Kunst, Literatur und Fotographie (pp. 171–175). Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
  20. Meyer-Drawe, K. (2008). Diskurse des Lernens. München: Fink Verlag.
  21. Meyer-Drawe, K. (2010). Zur Erfahrung des Lernens. Eine phänomenologische Skizze. Santalka: Filosophia, 18(3), 6–16.
  22. Meyer‐Drawe, K. (2012). Gefangen in der Lebenswelt. Schattenseiten des selbstorganisierten Lernens. In B. Schäffer, M. Schemmann, & O. Dörner (Eds.), Erwachsenenbildung im Kontext. Theoretische Rahmungen, empirische Spielräume und praktische Regulative. Festschrift zum 60. Geburtstag von Jürgen Wittpoth (pp. 31–41). Bielefeld: Bertelsmann.
  23. Meyer-Drawe, K. (2013). Lernen braucht Lehren. In P. Fauser et al. (Eds.), Pädagogische Reform. Anspruch – Geschichte – Aktualität (pp. 89–97). Seelze: Kallmeyer und Klett.
  24. Schratz, M. (2009). „Lernseits“ von Unterricht. Alte Muster, neue Lebenswelten – was für Schulen? Lernende Schule, 12, 46–47.
  25. Schratz, M., & Westfall-Greiter, T. (2010). Das Dilemma der Individualisierungsdidaktik. Plädoyer für personalisiertes Lernen in der Schule. Journal für Schulentwicklung, 1, 18–31.
  26. Schratz, M., Schwarz, J. F., & Westfall-Greiter, T. (2011a). Personale Bildungsprozesse in heterogenen Gruppen. Zeitschrift für Bildungsforschung, 1, 25–39.
  27. Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J.F. (2012). Lernen als bildende Erfahrung. Vignetten in der Praxisforschung. Innsbruck: Studienverlag.
  28. Schratz, M., Westfall-Greiter, T., & Schwarz, J. F. (2014). Beyond the Reach of Teaching and Measurement: Methodology and Initial Findings of the Innsbruck Vignette Research. Pensiamento Educativo: Revista de Investigación Educational Latinoamericana, 51(1), 123– 134.
  29. Seel, M. (1997). Die Kunst der Entzweiuung: Zum Begriff der ästhetischen Rationalität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  30. Tengelyi, L. (2007). Erfahrung und Ausdruck. Dordrecht: Springer.
  31. Tomlinson, C. A. (2009). Differentiated Instruction and Understanding by Design. Vortrag mit Jay bei der Summer Conference der 70 Diskussionseinheit / Discussion Uni EWE 26(2015).
  32. Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. New York, NY: SUNY Press.
  33. Waldenfels, B. (1995). Deutsch-Französische Gedankengänge. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  34. Waldenfels, B. (1998). Grenzen der Normalisierung. Studien zur Phänomenologie des Fremden 2. Erweiterte Ausgabe. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  35. Westphal, K. (2004). Stimme. Geste. Blick. – Der Leib/Körper als Bezugspunkt für Lernund Bildungsprozesse. Retrieved April 30, 2015, from http://grundschulforschung.de/GSA/StimmeGesteBlick.pdf