Treść głównego artykułu
Abstrakt
Ewaluacja i ocena odgrywają coraz bardziej istotną rolę w edukacji. W efekcie międzynarodowego trendu autonomizacji szkół ewaluacja i ocena podsycają potrzebę monitorowania działań i osiągnięć placówek oświatowych. Jednocześnie zaś coraz bardziej wzrastają oczekiwania skuteczności, sprawiedliwości i jakości wobec edukacji tak powszechnej, jak i alternatywnej (OECD, 2013). Niniejszy artykuł przedstawia projekt badawczy dotyczący wymaganej przez państwo ewaluacji zewnętrznej berlińskich przedszkoli waldorfskich, stanowiącej jedyny jak do tej pory w międzynarodowej praktyce przykład państwowej oceny profesjonalnych działań placówek waldorfskich i steinerowskich. Głównym zagadnieniem artykułu jest zdolność tych placówek do utrzymania swej specyfiki w procesie zewnętrznej ewaluacji. Zagadnienie to ma doniosłe znaczenie również dla Węgier, gdzie niedawno wprowadzono nowy system państwowej ewaluacji szkół, który obejmie instytucje waldorfskie/steinerowskie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Angebot für externe Evaluationen zum Berliner Bildungsprogramm für Kinder in Tageseinrichtungen bis zu ihrem Schuleintritt (BBP) (Offer by Confidentia). Retrieved March 21, 2016, from http://s475533673.online.de/index.php/externe-evaluation/anerkannte-anbieter/confidentia.html
- Clouder, Ch. (Ed.). (2001). Perspectives in Quality Care in Steiner Education. The Euriopean Council for Steiner Waldorf Education.
- Pressing, Ch. (2004). Berliner Bildungsprogramm für die Bildung, Erziehung und Betreuung von Kinder in Tageseinrichtungen bis zu ihren Schulentritt. Weimar: Sentasverwaltung für Bildung Jugend und Wissenschaft.
- Danielson, Ch. (2007). Enhancing Professional Practice: A framework for teaching (2nd ed.). Association for Supervision & Curriculum Development.
- Dierick, S., & Dochy, F. (2001). New Lines in Edumetrics: New Forms of Assessment Lead to New Assessment Criteria. Studies in Educational Evaluation, 27(4), 307–329. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-491X(01)00032-3
- Ellett, C. D., & Garland, J. S. (1987). Teacher evaluation practices in our largest school districts: Are they measuring up to “state-of-the-art” systems? Journal of Personnel Evaluation in Education, 1(1), 69–92.
- Föller-Mancini, A. (2014.). Quality development and evaluation in Waldorf kindergartens – experiences arisings from Berlin’s “Educational Program” – Manuscript of a lecture on 13.06.2014.
- Hargreaves, A., & Fullan, M. (2013). Professional Capital – Transforming Teaching in Every School. New York: Teachers College Press.
- Leana, C. R. (2011). The missing link in school reform. Stanford Social Innovation Review, 25, Fall. Retrieved from http://ssir.org/articles/entry/the_missing_link_in_school_reform
- OECD. (2013). Synergies for Better Learning – An International Perspective on Evaluation and Assessment.
- Peterson, K. D. (2000). Teacher Evaluation – A Comprehensive Guide to New Directions and Practices (2nd ed.). California: Corwin Press.
- Steiner, R. (1991a). Die Erziehungsfrage als soziale Frage – Die spirituellen, kulturgeschichtlichen und sozialen Hintergründe der Waldorfschul-Pädagogik. Dornach: Rudolf Steiner Verlag.
- Steiner, R. (1991b). Sechs Vorträge, gehalten in Dornach vom 9. bis 17 August 1919 (4th ed.). Dornach: Rudolf Steiner Verlag.
- Steiner, R. (1996). The Foundation of Human Experience. Hudson, NY: Anthroposophic Press.
- Stoll, L. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221–258.
- Sanders, W. L., Wright, S. P., & Horn, S. P. (1997). Teacher and Classroom Context Effects on Student Achievement: Implications for Teacher Evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57–67. Retrieved from https://www.sas.com/govedu/edu/teacher_eval.pdf
- Wenger, E. (1998). Communities of Practice. Cambridge University Press.
Referencje
Angebot für externe Evaluationen zum Berliner Bildungsprogramm für Kinder in Tageseinrichtungen bis zu ihrem Schuleintritt (BBP) (Offer by Confidentia). Retrieved March 21, 2016, from http://s475533673.online.de/index.php/externe-evaluation/anerkannte-anbieter/confidentia.html
Clouder, Ch. (Ed.). (2001). Perspectives in Quality Care in Steiner Education. The Euriopean Council for Steiner Waldorf Education.
Pressing, Ch. (2004). Berliner Bildungsprogramm für die Bildung, Erziehung und Betreuung von Kinder in Tageseinrichtungen bis zu ihren Schulentritt. Weimar: Sentasverwaltung für Bildung Jugend und Wissenschaft.
Danielson, Ch. (2007). Enhancing Professional Practice: A framework for teaching (2nd ed.). Association for Supervision & Curriculum Development.
Dierick, S., & Dochy, F. (2001). New Lines in Edumetrics: New Forms of Assessment Lead to New Assessment Criteria. Studies in Educational Evaluation, 27(4), 307–329. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-491X(01)00032-3
Ellett, C. D., & Garland, J. S. (1987). Teacher evaluation practices in our largest school districts: Are they measuring up to “state-of-the-art” systems? Journal of Personnel Evaluation in Education, 1(1), 69–92.
Föller-Mancini, A. (2014.). Quality development and evaluation in Waldorf kindergartens – experiences arisings from Berlin’s “Educational Program” – Manuscript of a lecture on 13.06.2014.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2013). Professional Capital – Transforming Teaching in Every School. New York: Teachers College Press.
Leana, C. R. (2011). The missing link in school reform. Stanford Social Innovation Review, 25, Fall. Retrieved from http://ssir.org/articles/entry/the_missing_link_in_school_reform
OECD. (2013). Synergies for Better Learning – An International Perspective on Evaluation and Assessment.
Peterson, K. D. (2000). Teacher Evaluation – A Comprehensive Guide to New Directions and Practices (2nd ed.). California: Corwin Press.
Steiner, R. (1991a). Die Erziehungsfrage als soziale Frage – Die spirituellen, kulturgeschichtlichen und sozialen Hintergründe der Waldorfschul-Pädagogik. Dornach: Rudolf Steiner Verlag.
Steiner, R. (1991b). Sechs Vorträge, gehalten in Dornach vom 9. bis 17 August 1919 (4th ed.). Dornach: Rudolf Steiner Verlag.
Steiner, R. (1996). The Foundation of Human Experience. Hudson, NY: Anthroposophic Press.
Stoll, L. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221–258.
Sanders, W. L., Wright, S. P., & Horn, S. P. (1997). Teacher and Classroom Context Effects on Student Achievement: Implications for Teacher Evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57–67. Retrieved from https://www.sas.com/govedu/edu/teacher_eval.pdf
Wenger, E. (1998). Communities of Practice. Cambridge University Press.