Treść głównego artykułu
Abstrakt
Podstawowym zadaniem tego tekstu jest rekonstrukcja doktryn ekonomicznych, obecnych w Instytucie Paula Freirego, szeroko znanym z promowania i wdrażania pedagogiki emancypacyjnej w świecie. Badacze związani z krytyczną filozofią edukacji Freirego pokonują charakterystyczny dla krytycznej teorii edukacji impas poprzez udaną próbę opracowania alternatywnych rozwiązań gospodarczych, zamiast prostego rozwijania niekończącej się krytyki kapitalistycznej praktyki społecznej. Artykuł zawiera omówienie założeń pozytywnego programu ekonomicznego freirystów, ze szczególnym uwzględnieniem Solidarnej Ekonomii Ludowej oraz inkluzywnych polityk publicznych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barański, S. (2014). Bolsa Família: brazylijski program walki z ubóstwem w doświadczeniu jego beneficjentów. Kultura i Społeczeństwo, 58(4), 151–169.
- Dowbor, L. (2001a). A Reprodução Social (vol. 1). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016 z: http://dowbor.org/01repsoc1.doc
- Dowbor, L. (2001b). A Reprodução Social (vol. 2). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/01repsoc2.doc
- Dowbor, L. (2001c). A Reprodução Social (vol. 3). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/01repsoc3.doc
- Dowbor, L. (2003). O que é capital. São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/03quecap.doc
- Dowbor, L. (2004). Rozbita mozaika: (ekonomia poza równaniami). Warszawa. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/blog/wp-content/uploads/2012/06/04-mozaika-revisado-ago-2012.doc
- Dowbor, L. (2005). Políticas nacionais de apoio ao desenvolvimento local: empreendedorismo local e tecnologias sociais. Revista de Administração Pública, 39(2), 187–205. Pobrane z: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6566
- Dowbor, L. (2007). O passo seguinte: Do apoio aos pobres à inclusão produtiva. Nueva Sociedad. Pobrane z: http://nuso.org/articulo/o-passo-seguinte-do-apoio-aos-pobres-a-inclusao-produtiva/
- Dowbor, L. (2008a). A organização de iniciativas locais. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 59–84). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Dowbor, L. (2008b). O que é poder local? São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/08podlocal.doc
- Dowbor, L. (2009a). Demokracja ekonomiczna: alternatywne rozwiązania w sferze zarządzania społecznego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
- Dowbor, L. (2009b). Educação e desenvolvimento local. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais. 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 22–36). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Dowbor, L. (2015a). A Economia da Família. Psicologia USP, 26(1), 15–26. http://dx.doi.org/10.1590/0103-6564D20140007
- Dowbor, L. (2015b). O pão nosso: Processos produtivos no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
- Grupo de Trabalho de Economia Solidária para o Fórum Social Mundial. (2008). Economia solidária, fundamento de uma globalização humanizadora. W: A. Martins (org.), Desafios da economia solidária (s. 107–127). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Freire, P. (1983). Extensão ou Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Pobrane 1 marca 2016, z: http://forumeja.org.br/files/Extensao_ou_Comunicacao1.pdf
- Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_da_esperanca.pdf
- Freire, P. (1998). Education for Critical Consciousness. New York, NY: Continuum.
- Freire, P. (2001). Política e Educação. São Paulo: Cortez. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_politica_e_educacao.pdf
- Martins, A. (2008). De oportunidades e desafios. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 7–17). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Gadotti, M. (2009a). Economia solidária como práxis pedagógica. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Gadotti, M. (2009b). Educação de Adultos como Direto Humano. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Gadotti, M. (2010). Qualidade na educação: Uma nova abordagem. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Gadotti, M. (2012). Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Giroux, H. A. (2001). Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport, CT: Bergin & Garvey.
- McLaren, P. (2000). Che Guevara, Paulo Freire, and the Pedagogy of Revolution. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
- Oxfam. (2016, 18 stycznia). An economy for the 1%. Oxford: Oxfam. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/bp-210-economy-one-percent-tax-havens-180116-en_0.pdf
- Raimbeau, C. (2008). Ocupar, resistir e produzir. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 95–106). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Ratter, H. (2008). Economia solidária – por quê? W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 53–58). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Reintjes, C. (2008). Outra economia, além do capital. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 85–91). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Schütz, R. (2008). Economia Popular Solidária: novos horizontes para a educação popular? W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 19–43). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Stańczyk, P. (2016). Pedagogika radykalna Paulo Freire wobec różnic społecznych: rzecz o edukacji ludowej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19(1), 37–51. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2016_73_2.pdf
- Streck, D. R. (2009). Uma pedagogia em movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 63–72). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Teodoro, A. (2009). Crítica e utopística: contributos para uma agenda política educacional cosmopolitana. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 13–21). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
- Zamojski, P. (2014). Od demaskacji ku budowaniu: po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 17(3), 7–22. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2014_67_1.pdf
Referencje
Barański, S. (2014). Bolsa Família: brazylijski program walki z ubóstwem w doświadczeniu jego beneficjentów. Kultura i Społeczeństwo, 58(4), 151–169.
Dowbor, L. (2001a). A Reprodução Social (vol. 1). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016 z: http://dowbor.org/01repsoc1.doc
Dowbor, L. (2001b). A Reprodução Social (vol. 2). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/01repsoc2.doc
Dowbor, L. (2001c). A Reprodução Social (vol. 3). São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/01repsoc3.doc
Dowbor, L. (2003). O que é capital. São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/03quecap.doc
Dowbor, L. (2004). Rozbita mozaika: (ekonomia poza równaniami). Warszawa. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/blog/wp-content/uploads/2012/06/04-mozaika-revisado-ago-2012.doc
Dowbor, L. (2005). Políticas nacionais de apoio ao desenvolvimento local: empreendedorismo local e tecnologias sociais. Revista de Administração Pública, 39(2), 187–205. Pobrane z: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6566
Dowbor, L. (2007). O passo seguinte: Do apoio aos pobres à inclusão produtiva. Nueva Sociedad. Pobrane z: http://nuso.org/articulo/o-passo-seguinte-do-apoio-aos-pobres-a-inclusao-produtiva/
Dowbor, L. (2008a). A organização de iniciativas locais. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 59–84). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Dowbor, L. (2008b). O que é poder local? São Paulo. Maszynopis. Pobrane 1 marca 2016, z: http://dowbor.org/08podlocal.doc
Dowbor, L. (2009a). Demokracja ekonomiczna: alternatywne rozwiązania w sferze zarządzania społecznego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Dowbor, L. (2009b). Educação e desenvolvimento local. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais. 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 22–36). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Dowbor, L. (2015a). A Economia da Família. Psicologia USP, 26(1), 15–26. http://dx.doi.org/10.1590/0103-6564D20140007
Dowbor, L. (2015b). O pão nosso: Processos produtivos no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
Grupo de Trabalho de Economia Solidária para o Fórum Social Mundial. (2008). Economia solidária, fundamento de uma globalização humanizadora. W: A. Martins (org.), Desafios da economia solidária (s. 107–127). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Freire, P. (1983). Extensão ou Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Pobrane 1 marca 2016, z: http://forumeja.org.br/files/Extensao_ou_Comunicacao1.pdf
Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_da_esperanca.pdf
Freire, P. (1998). Education for Critical Consciousness. New York, NY: Continuum.
Freire, P. (2001). Política e Educação. São Paulo: Cortez. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_politica_e_educacao.pdf
Martins, A. (2008). De oportunidades e desafios. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 7–17). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2009a). Economia solidária como práxis pedagógica. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2009b). Educação de Adultos como Direto Humano. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2010). Qualidade na educação: Uma nova abordagem. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2012). Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Giroux, H. A. (2001). Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport, CT: Bergin & Garvey.
McLaren, P. (2000). Che Guevara, Paulo Freire, and the Pedagogy of Revolution. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Oxfam. (2016, 18 stycznia). An economy for the 1%. Oxford: Oxfam. Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/bp-210-economy-one-percent-tax-havens-180116-en_0.pdf
Raimbeau, C. (2008). Ocupar, resistir e produzir. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 95–106). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Ratter, H. (2008). Economia solidária – por quê? W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 53–58). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Reintjes, C. (2008). Outra economia, além do capital. W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 85–91). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Schütz, R. (2008). Economia Popular Solidária: novos horizontes para a educação popular? W: A. Martins (red.), Desafios da economia solidária (s. 19–43). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Stańczyk, P. (2016). Pedagogika radykalna Paulo Freire wobec różnic społecznych: rzecz o edukacji ludowej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19(1), 37–51. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2016_73_2.pdf
Streck, D. R. (2009). Uma pedagogia em movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 63–72). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Teodoro, A. (2009). Crítica e utopística: contributos para uma agenda política educacional cosmopolitana. W: J. Mafra, J. E. Romão, A. C. Scocuglia, M. Gadotti (red.), Globalização, Educação e Movimentos Sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido (s. 13–21). São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Zamojski, P. (2014). Od demaskacji ku budowaniu: po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 17(3), 7–22. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2014_67_1.pdf