Treść głównego artykułu
Abstrakt
W prezentowanych badaniach poszukiwano odpowiedzi na pytanie: Czy podstawy programowe kształcenia ogólnego zakładają osiągnięcie efektów uczenia się istotnych z punktu widzenia wspólnoty konstruktywistycznej (refleksyjnej, otwartej)? W badaniu skoncentrowano się na występowaniu w podstawach programowych I, II, III, i IV etapu edukacyjnego takich efektów uczenia się, które prowadzą do rozwijania kompetencji związanych z współpracą, komunikacją, autonomią, krytycznym myśleniem i odpowiedzialnością oraz partycypacją obywatelską i aktywność publiczną. Wyniki badań dowodzą, że wszystkie one są słabo reprezentowane w podstawach programowych.
Badania były realizowane w ramach projektu Improving Teaching Methods for Europe, finansowanego z program UE Erasmus+ Partnerstwo Strategiczne.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bendyk, E. (2015, 6 stycznia). Portret nieznanego Polaka. Polityka, 2, 21–23.
- Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury (Z. Bokszański, A. Piotrowski, tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Chomczyńska-Rubacha, M. (2010). Standardy rozwojowe edukacji seksualnej. Studia Edukacyjne, 12, 147–161.
- Czapiński, J. (2006). Polska – państwo bez społeczeństwa. Nauka, 1, 7–26. Pobrane z: http://www.nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/469/465
- Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2005). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/files/diagnoza2005/raport_diagnoza2005_110106.pdf
- Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2009). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf
- Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2013). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://ce.vizja.pl/en/download-pdf/volume/7/issue/3.1/id/295
- Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf
- Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Farnicka, M., Liberska, H. (2014). Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 17(3), 57–58. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2014_67_4.pdf
- Frankl, V. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: PAX.
- Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Jurgiel, A. (2007). Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Kopińska, V. (2009). Współczesne problemy samorządności uczniowskiej. W: D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie: tradycja i problemy współczesne (s. 303–314). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kopińska, V. (2010). Demokratyczna szkoła z perspektywy toruńskich gimnazjalistów – definicje, oceny, postulaty. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 13(2), 79–96.
- Kopińska, V. (2013a). Pozór regulacji prawnych dotyczących organów społecznych w szkole. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 165–184). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kopińska, V. (2013b). Rekonstrukcja modelu partycypacji uczniowskiej na podstawie analizy statutów szkolnych. W: V. Kopińska (red.), Edukacja obywatelska: rekonstrukcje – krytyka – interpretacje (s. 141–169). Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.
- Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji (wyd. 2). Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.
- Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Straś-Romanowska, M. (1997). Kulturowe wyznaczniki rozwoju osobowości. W: J. Rostowski, T. Rostowskiej, I. Janickiej (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka (s. 17–37). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Szahaj, A. (2000). Jednostka czy wspólnota: spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Szahaj, A. (2007). Samotność i wspólnota. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
- Wiłkomirska, A. (2013). Wiedzieć i rozumieć aby być obywatelem: studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Referencje
Bendyk, E. (2015, 6 stycznia). Portret nieznanego Polaka. Polityka, 2, 21–23.
Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury (Z. Bokszański, A. Piotrowski, tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2010). Standardy rozwojowe edukacji seksualnej. Studia Edukacyjne, 12, 147–161.
Czapiński, J. (2006). Polska – państwo bez społeczeństwa. Nauka, 1, 7–26. Pobrane z: http://www.nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/469/465
Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2005). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/files/diagnoza2005/raport_diagnoza2005_110106.pdf
Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2009). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf
Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2013). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://ce.vizja.pl/en/download-pdf/volume/7/issue/3.1/id/295
Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna: warunki i jakość życia Polaków. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf
Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Farnicka, M., Liberska, H. (2014). Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 17(3), 57–58. Pobrane z: http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2014_67_4.pdf
Frankl, V. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: PAX.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jurgiel, A. (2007). Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kopińska, V. (2009). Współczesne problemy samorządności uczniowskiej. W: D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie: tradycja i problemy współczesne (s. 303–314). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kopińska, V. (2010). Demokratyczna szkoła z perspektywy toruńskich gimnazjalistów – definicje, oceny, postulaty. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 13(2), 79–96.
Kopińska, V. (2013a). Pozór regulacji prawnych dotyczących organów społecznych w szkole. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 165–184). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kopińska, V. (2013b). Rekonstrukcja modelu partycypacji uczniowskiej na podstawie analizy statutów szkolnych. W: V. Kopińska (red.), Edukacja obywatelska: rekonstrukcje – krytyka – interpretacje (s. 141–169). Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.
Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji (wyd. 2). Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Straś-Romanowska, M. (1997). Kulturowe wyznaczniki rozwoju osobowości. W: J. Rostowski, T. Rostowskiej, I. Janickiej (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka (s. 17–37). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Szahaj, A. (2000). Jednostka czy wspólnota: spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Szahaj, A. (2007). Samotność i wspólnota. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Wiłkomirska, A. (2013). Wiedzieć i rozumieć aby być obywatelem: studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.