Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Abramowicz, M., Bratkiewicz, A. (2011). Opinie nauczycieli o edukacji antydyskryminacyjnej w szkole. W: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce: raport z badań (s. 283–289). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Pobrane z: http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielka_nieobecna_raport.pdf
- Bilewicz, M., Wójcik, A. (2009). Antysemityzm na gruzach sztetl: stosunek polskiej młodzieży do Żydów w miastach i miasteczkach południowej i wschodniej Polski. W: L. M. Nijakowski (red.), Etniczność, pamięć, asymilacja: wokół problemów zachowania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych (s. 153–167). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://deconspirator.com/wp-content/uploads/2012/03/bilewicz_wojcik_antysemityzm_na_gruzach_sztetl.pdf
- Bakke, K. M., Cao, X., O’Loughlin, J., Ward, M. D. (2009). Social distance in Bosnia-Herzegovina and the North Caucasus region of Russia: Inter and intra-ethnic attitudes and identities. Nations and Nationalism, 15(2), 227–253. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-8129.2009.00363.x
- Bardis, P. D. (1961). Social Distance among Gymnasium Students in Southern Greece. Sociology & Social Research, 45(4), 430–434.
- Bastian, B., Lusher, D., Ata, A. (2012). Contact, evaluation and social distance: Differentiating majority and minority effects. International Journal of Intercultural Relations, 36, 100–107. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijintrel.2011.02.005
- Bazaniak, J. (2009). Inność obiektem tolerancji: kształtowanie postaw tolerancyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w ich środowisku edukacyjnym. Poznańskie Studia Teologiczne, 23, 323–357. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/8200/1/21_Joanna_Bazaniak_Inno%C5%9B%C4%87%20obiektem%20tolerancji_323-357.pdf
- Błuszkowski, J. (2003). Stereotypy narodowe w świadomości Polaków: studium socjologiczno-politologiczne. Warszawa: Elipsa.
- Bodziany, M. (2012). Komunikacja międzykulturowa w wielonarodowych jednostkach wojskowych. Wrocław: b.w. Pobrane 20 stycznia 2015, z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2948/komunikacja%20mi%C4%99dzykulturowa%20-%20ca%C5%82o%C5%9B%C4%87%20ksi%C4%85%C5%BCki.pdf?sequence=1
- Bogardus, E. S. (1925a). Social Distance and its Origins. Sociology and Social Research, 9, 216–225. Pobrane 20 stycznia 2015, z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925b.html
- Bogardus, E. S. (1925b). Measuring Social Distance. Journal of Applied Sociology, 9, 299–308. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925c.html
- Bogardus, E. S.(1933). A Social Distance Scale. Sociology and Social Research, 17, 265–271. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html
- Freed, M. N., Ryan, J. M., Hess, R. K. (1991). Handbook of Statistical Procedures and Their Computer Applications to Education and the Behavioral Sciences. New York,
- NY: American Council on Education.
- Gajdzica, Z. (2007). Przestrzeń w procesie integracyjnego kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 5, 333–341.
- Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Impuls.
- Górak-Sosnowska, K. (2008). Edukacja wielokulturowa a płeć: stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów. Przegląd Pedagogiczny, 2, 87–96. Pobrane z: http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/524
- Hasan, S. (2012). The Muslim World and Human Development: An Introduction. W: S. Hasan (red.), The Muslim World in the 21st Century: Space, Power, and Human Development (s. 3–21). Dordrecht: Springer Netherlands. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-2633-8_1
- Jasińska-Kania, A. (red.). (2001). Trudne sąsiedztwa: z socjologii konfliktów narodowościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Jasińska-Kania, A., Łodziński, S. (2009). Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce: mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kasprzak, T., Walczak, B. (2009). Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej: raport z badania. W: A. Jasińska-Kania, K. M. Staszyńska (red.), Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej (s. 51–196). Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
- Kleg, M., Yamamoto, K. (1998). As the World Turns: Ethno Racial Distances after 70 Years. The Social Science Journal, 35(2), 183–190. http://dx.doi.org/10.1016/S0362-3319(98)90038-6
- Komorowska, A., Komorowska, S. (2011). Postawy społeczne uczniów klas gimnazjalnych w stosunku do osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(13), 5–19.
- Konieczna, J. (2001). Polska – Ukraina: wzajemny wizerunek: raport z badań. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Pobrane 22 stycznia 2015, z: http://www.isp.org.pl/files/5655578580364032001225889489.pdf
- Lambert, E. G., Ventura, L. A., Hall, D. E., Cluse-Tolar, T. (2006). College Students’ Views on Gay and Lesbian Issues: Does Education Make a Difference? Journal of Homosexuality, 50(4), 1–30. http://dx.doi.org/10.1300/J082v50n04_01
- Majda, A., Zalewska-Puchała, J., Barczyk, E. (2013). Postawy studentów pielęgniarstwa wobec osób odmiennych kulturowo. Problemy Pielęgniarstwa, 21(3), 327–334. Pobrane z: https://journals.viamedica.pl/problemy_pielegniarstwa/article/view/26119
- Miłkowska, G. (2011). Koordynacja działań w aspekcie wielokulturowości na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, 20, 179–189. Pobrane z: http://www.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/pedagogika_20.pdf
- Malešević, S., Uzelac, G. (1997). Ethnic Distance, Power and War: The Case of Croatian Students. Nations and Nationalism, 3(2), 291–298. http://dx.doi.org/10.1111/j.1354-5078.1997.00291.x
- Nowaczyk, C. (1985). Podstawy metod statystycznych dla pedagogów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Owen, C. A., Eisner, H. C., McFaul, T. R. (1981). A Half Century of Social Distance Research: National Replication of the Bogardus’ Studies. Sociology and Social Research, 66(1), 80–98.
- Park, R. E. (1924). The Concept of Social Distance As Applied to the Study of Racial Attitudes and Racial Relations. Journal of Applied Sociology, 8, 339–344. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Park/Park_1924.html
- Parrillo, V. N., Donoghue, C. (2005). Updating the Bogardus social distance studies: a new national survey. The Social Science Journal, 42(2), 257–271. http://dx.doi.org/10.1016/j.soscij.2005.03.011
- Parrillo, V. N., Donoghue, C. (2013). The National Social Distance Study: Ten Years Later. Sociological Forum, 28(3), 597–614. http://dx.doi.org/10.1111/socf.12039
- Proenza, L., Strickland, B. R. (1965). A Study of Prejudice in Negro and White College Students. The Journal of Social Psychology, 67(2), 273–281. http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1965.9922279
- Randall, N. H., Delbridge, S.(2005). Perceptions of Social Distance in an Ethnically Fluid Community. Sociological Spectrum, 25(1), 103–122. http://dx.doi.org/10.1080/027321790505360
- Rawłuszko, A. (red.). (2011). Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Pobrane z: http://tea.org.pl/userfiles/file/Edukacja%20antydyskryminacyjna%20i%20jej%20standardy%20jakosciowe.pdf
- Ryšavý, D. (2003). Sociální distance vůči Romům: Případ vysokoškolských studentů. Sociologický Časopis, 39(1), 55–77.
- Sakuragi, T. (2006). The relationship between attitudes toward language study and cross-cultural attitudes. International Journal of Intercultural Relations, 30(1), 19–31. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijintrel.2005.05.017
- Sapronowa, M. A. (2013). Arabo-musul’manskij mir. Istorija, gieografija, obszczestwo. Uczebnoje posobije. Kazan’: Kazanskij Uniwiersitiet.
- Sołdatowa, G. U., Szajgierowa L. A. (2008). Psichodijagnostika tolerantnosti licznosti. Moskwa: Smysł.
- Steinbach, A. (2004). Soziale Distanz: Ethnische Grenzziehung und die Eingliederung von Zuwanderern in Deutschland. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Šafr, J., Häuberer, J. (2008). Subjektivní sociální distance k profesím: existují v české společnosti subjektivní třídní hranice? Naše Společnost, 6(1), 28–38.
- Sztejnberg, A., Jasiński, T. L. (2014). Szkoła przyjazna wszystkim: edukacja zdrowotna – środowisko fizyczne – klimat społeczny. Płock: Wydawnictwo Naukowe NOVUM.
- Sztop-Rutkowska, K., Kiszkiel, Ł., Mejsak, R. (2013). Dystans społeczny jako element postawy wobec grup obcych w środowisku lokalnym na przykładzie mieszkańców Białegostoku. Pogranicze: Studia Społeczne, 22, 139–156.
- Szwed, R. (2004). Społeczne i przestrzenne uwarunkowania dystansu etnicznego. W: J. Wątroba (red.), Statystyka i data mining w badaniach naukowych (s. 45–58). Kraków: StatSoft Polska. Pobrane 9 października 2015, z: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/Naukowe4.pdf
- Vandeyar, S., Killen, R. (2006). Teacher-student interactions in desegregated classrooms in South Africa. International Journal of Educational Development, 26(4), 382–393. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.09.007
- Viljoen, H. G. (1974). Relationship between Stereotypes and Social Distance. The Journal of Social Psychology, 92(2), 313–314. http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1974.9923115
- Wark, C., Galliher, J. F. (2007). Emory Bogardus and the Origins of the Social Distance Scale. The American Sociologist, 38(4), 383–395. http://dx.doi.org/10.1007/s12108-007-9023-9
- Wciórka, B., Wciórka, J. (1996). Choroby psychiczne – społeczny stereotyp i dystans. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 5, 323–343. Pobrane z: http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/1996-zeszyt-3/choroby-psychiczne-xxx-spoleczny-stereotyp-i-dystans.html
- Winiarska, A., Klaus, W. (2011). Dyskryminacja i nierówne traktowanie jako zjawisko społeczno‑kulturowe. Studia BAS, 2(26), 9–40. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.bezuprzedzen.org/doc/BAS_26.pdf
- Woosnam, K. M., Lee, Y. J. (2011). Applying social distance to voluntourism research. Annals of Tourism Research, 38(1), 309–313. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2010.06.003
- Wójcik, A. (2009). Dystans społeczny wobec mniejszości etnicznych i jego przyczyny. W: Uprzedzenia etniczne w Polsce: raport z ogólnopolskiego sondażu Polish Prejudice Survey (s. 22–25). Pobrane 20 stycznia 2015, z: http://cbu.psychologia.pl/uploads/aktualnosci/raport_PPS_final.pdf
- Zamojska, E. (2012). „Murzynek Bambo wiecznie żywy!”: rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, 2, 53–66.
Referencje
Abramowicz, M., Bratkiewicz, A. (2011). Opinie nauczycieli o edukacji antydyskryminacyjnej w szkole. W: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce: raport z badań (s. 283–289). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Pobrane z: http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielka_nieobecna_raport.pdf
Bilewicz, M., Wójcik, A. (2009). Antysemityzm na gruzach sztetl: stosunek polskiej młodzieży do Żydów w miastach i miasteczkach południowej i wschodniej Polski. W: L. M. Nijakowski (red.), Etniczność, pamięć, asymilacja: wokół problemów zachowania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych (s. 153–167). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://deconspirator.com/wp-content/uploads/2012/03/bilewicz_wojcik_antysemityzm_na_gruzach_sztetl.pdf
Bakke, K. M., Cao, X., O’Loughlin, J., Ward, M. D. (2009). Social distance in Bosnia-Herzegovina and the North Caucasus region of Russia: Inter and intra-ethnic attitudes and identities. Nations and Nationalism, 15(2), 227–253. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-8129.2009.00363.x
Bardis, P. D. (1961). Social Distance among Gymnasium Students in Southern Greece. Sociology & Social Research, 45(4), 430–434.
Bastian, B., Lusher, D., Ata, A. (2012). Contact, evaluation and social distance: Differentiating majority and minority effects. International Journal of Intercultural Relations, 36, 100–107. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijintrel.2011.02.005
Bazaniak, J. (2009). Inność obiektem tolerancji: kształtowanie postaw tolerancyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w ich środowisku edukacyjnym. Poznańskie Studia Teologiczne, 23, 323–357. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/8200/1/21_Joanna_Bazaniak_Inno%C5%9B%C4%87%20obiektem%20tolerancji_323-357.pdf
Błuszkowski, J. (2003). Stereotypy narodowe w świadomości Polaków: studium socjologiczno-politologiczne. Warszawa: Elipsa.
Bodziany, M. (2012). Komunikacja międzykulturowa w wielonarodowych jednostkach wojskowych. Wrocław: b.w. Pobrane 20 stycznia 2015, z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2948/komunikacja%20mi%C4%99dzykulturowa%20-%20ca%C5%82o%C5%9B%C4%87%20ksi%C4%85%C5%BCki.pdf?sequence=1
Bogardus, E. S. (1925a). Social Distance and its Origins. Sociology and Social Research, 9, 216–225. Pobrane 20 stycznia 2015, z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925b.html
Bogardus, E. S. (1925b). Measuring Social Distance. Journal of Applied Sociology, 9, 299–308. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925c.html
Bogardus, E. S.(1933). A Social Distance Scale. Sociology and Social Research, 17, 265–271. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html
Freed, M. N., Ryan, J. M., Hess, R. K. (1991). Handbook of Statistical Procedures and Their Computer Applications to Education and the Behavioral Sciences. New York,
NY: American Council on Education.
Gajdzica, Z. (2007). Przestrzeń w procesie integracyjnego kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 5, 333–341.
Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Impuls.
Górak-Sosnowska, K. (2008). Edukacja wielokulturowa a płeć: stosunek młodzieży licealnej do wybranych narodów. Przegląd Pedagogiczny, 2, 87–96. Pobrane z: http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/524
Hasan, S. (2012). The Muslim World and Human Development: An Introduction. W: S. Hasan (red.), The Muslim World in the 21st Century: Space, Power, and Human Development (s. 3–21). Dordrecht: Springer Netherlands. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-2633-8_1
Jasińska-Kania, A. (red.). (2001). Trudne sąsiedztwa: z socjologii konfliktów narodowościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jasińska-Kania, A., Łodziński, S. (2009). Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce: mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kasprzak, T., Walczak, B. (2009). Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej: raport z badania. W: A. Jasińska-Kania, K. M. Staszyńska (red.), Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej (s. 51–196). Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
Kleg, M., Yamamoto, K. (1998). As the World Turns: Ethno Racial Distances after 70 Years. The Social Science Journal, 35(2), 183–190. http://dx.doi.org/10.1016/S0362-3319(98)90038-6
Komorowska, A., Komorowska, S. (2011). Postawy społeczne uczniów klas gimnazjalnych w stosunku do osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(13), 5–19.
Konieczna, J. (2001). Polska – Ukraina: wzajemny wizerunek: raport z badań. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Pobrane 22 stycznia 2015, z: http://www.isp.org.pl/files/5655578580364032001225889489.pdf
Lambert, E. G., Ventura, L. A., Hall, D. E., Cluse-Tolar, T. (2006). College Students’ Views on Gay and Lesbian Issues: Does Education Make a Difference? Journal of Homosexuality, 50(4), 1–30. http://dx.doi.org/10.1300/J082v50n04_01
Majda, A., Zalewska-Puchała, J., Barczyk, E. (2013). Postawy studentów pielęgniarstwa wobec osób odmiennych kulturowo. Problemy Pielęgniarstwa, 21(3), 327–334. Pobrane z: https://journals.viamedica.pl/problemy_pielegniarstwa/article/view/26119
Miłkowska, G. (2011). Koordynacja działań w aspekcie wielokulturowości na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, 20, 179–189. Pobrane z: http://www.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/pedagogika_20.pdf
Malešević, S., Uzelac, G. (1997). Ethnic Distance, Power and War: The Case of Croatian Students. Nations and Nationalism, 3(2), 291–298. http://dx.doi.org/10.1111/j.1354-5078.1997.00291.x
Nowaczyk, C. (1985). Podstawy metod statystycznych dla pedagogów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Owen, C. A., Eisner, H. C., McFaul, T. R. (1981). A Half Century of Social Distance Research: National Replication of the Bogardus’ Studies. Sociology and Social Research, 66(1), 80–98.
Park, R. E. (1924). The Concept of Social Distance As Applied to the Study of Racial Attitudes and Racial Relations. Journal of Applied Sociology, 8, 339–344. Pobrane z: https://www.brocku.ca/MeadProject/Park/Park_1924.html
Parrillo, V. N., Donoghue, C. (2005). Updating the Bogardus social distance studies: a new national survey. The Social Science Journal, 42(2), 257–271. http://dx.doi.org/10.1016/j.soscij.2005.03.011
Parrillo, V. N., Donoghue, C. (2013). The National Social Distance Study: Ten Years Later. Sociological Forum, 28(3), 597–614. http://dx.doi.org/10.1111/socf.12039
Proenza, L., Strickland, B. R. (1965). A Study of Prejudice in Negro and White College Students. The Journal of Social Psychology, 67(2), 273–281. http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1965.9922279
Randall, N. H., Delbridge, S.(2005). Perceptions of Social Distance in an Ethnically Fluid Community. Sociological Spectrum, 25(1), 103–122. http://dx.doi.org/10.1080/027321790505360
Rawłuszko, A. (red.). (2011). Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Pobrane z: http://tea.org.pl/userfiles/file/Edukacja%20antydyskryminacyjna%20i%20jej%20standardy%20jakosciowe.pdf
Ryšavý, D. (2003). Sociální distance vůči Romům: Případ vysokoškolských studentů. Sociologický Časopis, 39(1), 55–77.
Sakuragi, T. (2006). The relationship between attitudes toward language study and cross-cultural attitudes. International Journal of Intercultural Relations, 30(1), 19–31. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijintrel.2005.05.017
Sapronowa, M. A. (2013). Arabo-musul’manskij mir. Istorija, gieografija, obszczestwo. Uczebnoje posobije. Kazan’: Kazanskij Uniwiersitiet.
Sołdatowa, G. U., Szajgierowa L. A. (2008). Psichodijagnostika tolerantnosti licznosti. Moskwa: Smysł.
Steinbach, A. (2004). Soziale Distanz: Ethnische Grenzziehung und die Eingliederung von Zuwanderern in Deutschland. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Šafr, J., Häuberer, J. (2008). Subjektivní sociální distance k profesím: existují v české společnosti subjektivní třídní hranice? Naše Společnost, 6(1), 28–38.
Sztejnberg, A., Jasiński, T. L. (2014). Szkoła przyjazna wszystkim: edukacja zdrowotna – środowisko fizyczne – klimat społeczny. Płock: Wydawnictwo Naukowe NOVUM.
Sztop-Rutkowska, K., Kiszkiel, Ł., Mejsak, R. (2013). Dystans społeczny jako element postawy wobec grup obcych w środowisku lokalnym na przykładzie mieszkańców Białegostoku. Pogranicze: Studia Społeczne, 22, 139–156.
Szwed, R. (2004). Społeczne i przestrzenne uwarunkowania dystansu etnicznego. W: J. Wątroba (red.), Statystyka i data mining w badaniach naukowych (s. 45–58). Kraków: StatSoft Polska. Pobrane 9 października 2015, z: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/Naukowe4.pdf
Vandeyar, S., Killen, R. (2006). Teacher-student interactions in desegregated classrooms in South Africa. International Journal of Educational Development, 26(4), 382–393. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.09.007
Viljoen, H. G. (1974). Relationship between Stereotypes and Social Distance. The Journal of Social Psychology, 92(2), 313–314. http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1974.9923115
Wark, C., Galliher, J. F. (2007). Emory Bogardus and the Origins of the Social Distance Scale. The American Sociologist, 38(4), 383–395. http://dx.doi.org/10.1007/s12108-007-9023-9
Wciórka, B., Wciórka, J. (1996). Choroby psychiczne – społeczny stereotyp i dystans. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 5, 323–343. Pobrane z: http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/1996-zeszyt-3/choroby-psychiczne-xxx-spoleczny-stereotyp-i-dystans.html
Winiarska, A., Klaus, W. (2011). Dyskryminacja i nierówne traktowanie jako zjawisko społeczno‑kulturowe. Studia BAS, 2(26), 9–40. Pobrane 15 stycznia 2015, z: http://www.bezuprzedzen.org/doc/BAS_26.pdf
Woosnam, K. M., Lee, Y. J. (2011). Applying social distance to voluntourism research. Annals of Tourism Research, 38(1), 309–313. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2010.06.003
Wójcik, A. (2009). Dystans społeczny wobec mniejszości etnicznych i jego przyczyny. W: Uprzedzenia etniczne w Polsce: raport z ogólnopolskiego sondażu Polish Prejudice Survey (s. 22–25). Pobrane 20 stycznia 2015, z: http://cbu.psychologia.pl/uploads/aktualnosci/raport_PPS_final.pdf
Zamojska, E. (2012). „Murzynek Bambo wiecznie żywy!”: rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, 2, 53–66.