Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego tekstu jest rekonstrukcja oraz analiza znaczeń nadawanych Polsce jako miejscu studiowania przez studentów zagranicznych. Artykuł prezentuje wyniki badania zrealizowanego w ramach projektu „Learning in transnational environment”. W ramach projektu przeprowadzone zostały wywiady fenomenograficzne ze studentami zagranicznymi, studiującymi w Polsce w roku akademickim 2014/2015. W artykule przytoczone zostają najczęściej pojawiające się znaczenia nadawane Polsce, a także ich interpretacja. W końcowej części artykułu przedstawiona zostaje, odnosząca się do otrzymanych wyników, koncepcja globalnych miejscprzejściowych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Alenius, P. (2015). Informal learning in transnational setting. Exploring learning spaces of people migrating between Estonia and Finland. Tempere: University of Tempere.
- Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata: studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Cybal-Michalska, A. (2010). Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej. W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna. konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 129–140). Kraków: Impuls.
- Duszczyk, M, Żołędowski, C. (2010). Studenci zagraniczni w Polsce – powody przyjazdu, ocena pobytu i plany na przyszłość. Biuletyn Migracyjny, 26, 3–5.
- Statystyki. (b.d.). W: Erasmus+. Pobrane 19 czerwca 2015, z: http://www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/statystyki
- Fundacja Edukacyjna Perspektywy. (2014). Bezprecedensowy wzrost liczby studentów zagranicznych w Polsce. Perspektywy. Pobrane 31 maja 2015, z: http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1572:bezprecedensowy-wzrost-liczby-studentow-zagranicznych-w-polsce&catid=24&Itemid=119
- Godlewska, J. (2010). Sytuacja prawna studentów zagranicznych w Polsce. Biuletyn Migracyjny, 26, 5–6.
- Jurgiel, A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii. Pedagogika Kultury, 5, 97–104.
- King, R., Ruiz‐Gelices, E. (2003). International student migration and the European ‘YearAbroad’: effects on European identity and subsequent migration behaviour. International Journal of Population Geography, 9(3), 229–252. http://dx.doi.org/10.1002/ijpg.280
- Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej wymiarze codziennym. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.
- Krajowy Punkt Kontaktowy Europejskiej Sieci Migracyjnej w Polsce. (2013). Imigracja studentów zagranicznych do Polski. Pobrane 4 października 2015, z: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/networks/european_migration_network/reports/docs/emn-studies/immigration-students/20b.poland_immigration_of_international_students_pl_october_2013_final.pdf
- Littlewood, W. (2000). Do Asian students really want to listen and obey? ELT Journal, 54(1), 31–36. http://dx.doi.org/10.1093/elt/54.1.31
- Lê, T., Shi, L. (2006). Chinese-background Students’ Learning Approaches. Referat prezentowany podczas AARE Annual Conference. Pobrane z: http://www.aare.edu.au/data/publications/2006/le06370.pdf
- Marton, F. (1986). Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49.
- Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Impuls.
- Melosik, Z. (2005). Młodzież a przemiany kultury współczesnej. W: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości (s. 13–31). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Molina, J. L., Petermann, S., Herz, A. (2012). Defining and Measuring Transnational Fields. Gottingen: Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity.
- Polson, E. (2015). A gateway to the global city: Mobile place making practices by expats. New Media & Society, 17(4), 629–645. http://dx.doi.org/10.1177/1461444813510135
- Popow, M. (2014). The analysis of discursive constructions of national identity in Polish literature textbooks. IARTEM e-Journal, 6(2), 1–19.
- Popow, M. (2015). Postcolonial Central Europe. Between domination and subordination. The example of Poland. KULT: Journal for Nordic Postcolonial Studies, 12, 96–118.
- Richardson, J. T. E. (1999). The Concepts and Methods of Phenomenographic Research. Review of Educational Research, 69(1), 53–82. http://dx.doi.org/10.3102/00346543069001053
- Schneider, B., Lee, Y. (1990). A Model for Academic Success: The School and Home Environment of East Asian Students. Anthropology & Education Quarterly, 21(4), 358–377. http://dx.doi.org/10.1525/aeq.1990.21.4.04x0596x
- Siwińska, B. (2014). Raport: studenci zagraniczni w Polsce 2013. Pobrane 31 maja 2015, z: http://www.uniwersytetponadgranicami.pl/images/raport_studenci_zagraniczni_2013.pdf
- Smith, P. J., Smith, S. N. (1999). Differences between Chinese and Australian students: some implications for distance educators. Distance Education, 20(1), 64–80. http://dx.doi.org/10.1080/0158791990200106
- Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
- Temple, B., Edwards, R., Alexander, C. (2006). Grasping at Context: Cross Language Qualitative Research as Secondary Qualitative Data Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 7(4). Pobrane z: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/176
- Wong, J. K.-K. (2004). Are the Learning Styles of Asian International Students Culturally or Contextually Based? International Education Journal, 4(4), 154–166.
- Vertovec, S. (2012). Transnarodowość (I. Kołbon, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Referencje
Alenius, P. (2015). Informal learning in transnational setting. Exploring learning spaces of people migrating between Estonia and Finland. Tempere: University of Tempere.
Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata: studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Cybal-Michalska, A. (2010). Dylematy tożsamościowe młodzieży w rzeczywistości popkulturowej. W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna. konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 129–140). Kraków: Impuls.
Duszczyk, M, Żołędowski, C. (2010). Studenci zagraniczni w Polsce – powody przyjazdu, ocena pobytu i plany na przyszłość. Biuletyn Migracyjny, 26, 3–5.
Statystyki. (b.d.). W: Erasmus+. Pobrane 19 czerwca 2015, z: http://www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/statystyki
Fundacja Edukacyjna Perspektywy. (2014). Bezprecedensowy wzrost liczby studentów zagranicznych w Polsce. Perspektywy. Pobrane 31 maja 2015, z: http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1572:bezprecedensowy-wzrost-liczby-studentow-zagranicznych-w-polsce&catid=24&Itemid=119
Godlewska, J. (2010). Sytuacja prawna studentów zagranicznych w Polsce. Biuletyn Migracyjny, 26, 5–6.
Jurgiel, A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii. Pedagogika Kultury, 5, 97–104.
King, R., Ruiz‐Gelices, E. (2003). International student migration and the European ‘YearAbroad’: effects on European identity and subsequent migration behaviour. International Journal of Population Geography, 9(3), 229–252. http://dx.doi.org/10.1002/ijpg.280
Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej wymiarze codziennym. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.
Krajowy Punkt Kontaktowy Europejskiej Sieci Migracyjnej w Polsce. (2013). Imigracja studentów zagranicznych do Polski. Pobrane 4 października 2015, z: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/networks/european_migration_network/reports/docs/emn-studies/immigration-students/20b.poland_immigration_of_international_students_pl_october_2013_final.pdf
Littlewood, W. (2000). Do Asian students really want to listen and obey? ELT Journal, 54(1), 31–36. http://dx.doi.org/10.1093/elt/54.1.31
Lê, T., Shi, L. (2006). Chinese-background Students’ Learning Approaches. Referat prezentowany podczas AARE Annual Conference. Pobrane z: http://www.aare.edu.au/data/publications/2006/le06370.pdf
Marton, F. (1986). Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49.
Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Impuls.
Melosik, Z. (2005). Młodzież a przemiany kultury współczesnej. W: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości (s. 13–31). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Molina, J. L., Petermann, S., Herz, A. (2012). Defining and Measuring Transnational Fields. Gottingen: Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity.
Polson, E. (2015). A gateway to the global city: Mobile place making practices by expats. New Media & Society, 17(4), 629–645. http://dx.doi.org/10.1177/1461444813510135
Popow, M. (2014). The analysis of discursive constructions of national identity in Polish literature textbooks. IARTEM e-Journal, 6(2), 1–19.
Popow, M. (2015). Postcolonial Central Europe. Between domination and subordination. The example of Poland. KULT: Journal for Nordic Postcolonial Studies, 12, 96–118.
Richardson, J. T. E. (1999). The Concepts and Methods of Phenomenographic Research. Review of Educational Research, 69(1), 53–82. http://dx.doi.org/10.3102/00346543069001053
Schneider, B., Lee, Y. (1990). A Model for Academic Success: The School and Home Environment of East Asian Students. Anthropology & Education Quarterly, 21(4), 358–377. http://dx.doi.org/10.1525/aeq.1990.21.4.04x0596x
Siwińska, B. (2014). Raport: studenci zagraniczni w Polsce 2013. Pobrane 31 maja 2015, z: http://www.uniwersytetponadgranicami.pl/images/raport_studenci_zagraniczni_2013.pdf
Smith, P. J., Smith, S. N. (1999). Differences between Chinese and Australian students: some implications for distance educators. Distance Education, 20(1), 64–80. http://dx.doi.org/10.1080/0158791990200106
Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Temple, B., Edwards, R., Alexander, C. (2006). Grasping at Context: Cross Language Qualitative Research as Secondary Qualitative Data Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 7(4). Pobrane z: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/176
Wong, J. K.-K. (2004). Are the Learning Styles of Asian International Students Culturally or Contextually Based? International Education Journal, 4(4), 154–166.
Vertovec, S. (2012). Transnarodowość (I. Kołbon, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.