Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule prezentowane są wyniki badań fenomenograficznych poświęconych znaczeniom coming out (ujawnieniu) konstruowanym przez homoseksualnych mężczyzn. Autorzy poddają dyskusji kategorię inności, która opisuje codzienne doświadczenie homoseksualnych mężczyzn oraz problem ich seksualnych tożsamości – niestabilnych i zmiennych. Ważną częścią artykułu jest problem pedagogicznych narzędzi i strategii używanych przez rodziny, które konfrontują się z homoseksualnością.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Basiuk, T. (2010). Coming out po polsku. W: J. Kochanowski, M. Abramowicz, R. Biedroń (red.), Queer Studies: podręcznik kursu (s. 115–124). Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii. Pobrane z: http://www.kph.org.pl/publikacje/queerstudies_podrecznik.pdf
- Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Głowania, M. (2009). Coming out – problematyka, strategie rodzinne, implikacje pedagogiczne. W: B. Skowronek (red.), Gender – Queer – Edukacja (s. 19–32). Kraków: Śródmiejski Ośrodek Kultury.
- Hegna, K., Wichstrøm, L. (2007). Suicide Attempts among Norwegian Gay, Lesbian and Bisexual Youths: General and Specific Risk Factors. Acta Sociologica, 50(1), 21–37. Doi: 10.1177/0001699307074880
- Izdebski, Z. (2010, styczeń). Seks Polaków w Internecie: raport z badań.
- Jurgiel, A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii. Pedagogika Kultury, 5, 97–104.
- Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej codziennym wymiarze. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.
- Krzemiński, I. (red.). (2009). Naznaczeni: sytuacja mniejszości seksualnych w Polsce: raport 2008. Zalesie Górne: Pracownia Wydawnicza Andrzej Zabrowarny.
- Mariański, J. (2008). Emigracja z Kościoła: religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- McLean, K. (2007). Hiding in the Closet: Bisexuals, coming out and disclosure imperative. Journal of Sociology, 43(2), 151–166. Doi: 10.1177/1440783307076893
- Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Stańczyk, P. (2008). Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Szafraniec, K. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
- Szkudlarek, T. (1997). Poststrukuralizm a metodologia pedagogiki. Socjologia Wychowania, 13(317), 167–199.
- Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Tomalski, P. (2007). Nietypowe rodziny: o parach lesbijek i gejów z perspektywy teorii przywiązania. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Referencje
Basiuk, T. (2010). Coming out po polsku. W: J. Kochanowski, M. Abramowicz, R. Biedroń (red.), Queer Studies: podręcznik kursu (s. 115–124). Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii. Pobrane z: http://www.kph.org.pl/publikacje/queerstudies_podrecznik.pdf
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Głowania, M. (2009). Coming out – problematyka, strategie rodzinne, implikacje pedagogiczne. W: B. Skowronek (red.), Gender – Queer – Edukacja (s. 19–32). Kraków: Śródmiejski Ośrodek Kultury.
Hegna, K., Wichstrøm, L. (2007). Suicide Attempts among Norwegian Gay, Lesbian and Bisexual Youths: General and Specific Risk Factors. Acta Sociologica, 50(1), 21–37. Doi: 10.1177/0001699307074880
Izdebski, Z. (2010, styczeń). Seks Polaków w Internecie: raport z badań.
Jurgiel, A. (2009). O możliwościach poznawczych fenomenografii. Pedagogika Kultury, 5, 97–104.
Kopciewicz, L. (2009). Fenomenografia jako metoda badań kultury w jej codziennym wymiarze. Pedagogika Kultury, 5, 105–116.
Krzemiński, I. (red.). (2009). Naznaczeni: sytuacja mniejszości seksualnych w Polsce: raport 2008. Zalesie Górne: Pracownia Wydawnicza Andrzej Zabrowarny.
Mariański, J. (2008). Emigracja z Kościoła: religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
McLean, K. (2007). Hiding in the Closet: Bisexuals, coming out and disclosure imperative. Journal of Sociology, 43(2), 151–166. Doi: 10.1177/1440783307076893
Męczkowska, A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego: nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Stańczyk, P. (2008). Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Szafraniec, K. (red.). (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Szkudlarek, T. (1997). Poststrukuralizm a metodologia pedagogiki. Socjologia Wychowania, 13(317), 167–199.
Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tomalski, P. (2007). Nietypowe rodziny: o parach lesbijek i gejów z perspektywy teorii przywiązania. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.