Treść głównego artykułu
Abstrakt
W tekście podjęto próbę pokazania związków, zachodzących między sferą publiczną a edukacją przez pryzmat głównych założeń teorii reprezentacji społecznych (SRT – Social Representations Theory) Serge’a Moscoviciego. W tym celu na początku przedstawione zostało pokrótce Habermasowskie rozumienie sfery publicznej, a następnie przywołano, za Jovchelovitch, tezę o istnieniu dialektycznej relacji między sferą publiczną a reprezentacjami społecznymi. Na koniec, podniesiono kwestię funkcjonalności podejścia, związanego z reprezentacjami społecznymi w badaniach empirycznych, prowadzonych w polu edukacji, zamieszczono także kilka przykładów i wniosków z międzynarodowych badań, dla których teoria społecznych reprezentacji stanowiła główną perspektywę teoretyczną i metodologiczną.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Augoustinos, M., Walker, I., Donaghue, N. (1995). Social Cognition: An Integrated Introduction. London: Sage Publications.
- Beck, U., Giddens, A., Lash, S. (2009). Modernizacja refleksyjna: polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności (J. Konieczny, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości: traktat z socjologii wiedzy (wyd. 2, J. Niżnik, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Castellotti, V., Moore, D. (2002). Social Representations of Languages and Teaching. Strasbourg: Council of Europe. Pobrane z: https://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/CastellottiMooreEN.pdf
- Francia, G. (2011). Children’s right to equitable education: A welfare state’s goal in times of Neoliberalism. Education Inquiry, 2(3), 401–419. http://dx.doi.org/10.3402/edui.v2i3.21991
- Giroux, H. A. (b.d.). The Public Intellectual: Henry A. Giroux. Pobrane z: http://www.truth-out.org/opinion/item/4327:the-public-intellectual-henry-a-giroux
- Giroux, H. A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna: idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.
- Habermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie: teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego. Warszawa: Scholar.
- Jodelet, D. (2011). Foreword. W: M. Chaib, B. Danemark, S. Selander (red.), Education, Professionalisation and Social Representations: On the transformation of Social Knowledge (s. XV–XXII). New York, NY: Taylor & Francis.
- Jovchelovitch, S. (1995). Social Representations in and of the Public Sphere: Towards a Theoretical Articulation. Journal for the Theory of Social Behaviour, 25(1), 81–102. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-5914.1995.tb00267.x
- Jovchelovitch, S. (2001). Social representations, public life and social construction. W: K. Deaux, G. Philogene (red.), Representations of the Social: Bridging Theoretical Traditions (s. 165–182). London: Blackwell Publishers. Pobrane z: http://eprints.lse.ac.uk/2649
- Jovchelovitch, S., Priego-Hernández, J. (2015). Cognitive polyphasia, knowledge encounters and public spheres. W: G. A. Sammut, The Cambridge Handbook of Social Representations (s. 163–178). Cambridge: Cambridge University Press.
- Jovchelovitch, S., Priego-Hernández, J., Glaveanu, V.-P. (2013). Constructing public worlds: Culture and socio-economic context in the development of children’s representations of the public sphere. Culture & Psychology, 19(3), 323–347. http://dx.doi.org/10.1177/1354067X13489320
- Kemmis, S., McTaggart, R. (2009). Uczestniczące badania interwencyjne: działanie komunikacyjne i sfera publiczna. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (tom 1, s. 775–831). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
- Lewowicki, T. (2007). Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna (s. 34–41). Lublin: Verba.
- Lisowska-Magdziarz, M. (2014). Władza24: Dziennikarz informacyjny w świecie polityki zmediatyzowanej. E-Politykon, 12, 41–65. Pobrane z: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-caa437c8-5818-4544-bed4-1fb-4cd5fd54b
- Miguel, I., Valentim, J. P., Carugati, F. (2010). Intelligence and its development: Social representations and social identities. Papers on Social Representations, 19, 20.1–20.33. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2010/19_20Miguel.pdf
- Mikiewicz, P., Czubak-Koch, M. (red.). (2014). Między sferą prywatną a publiczną. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of Social Representations. W: R. M. Farr, S. Moscovici (red.), Social Representations (s. 3–69). Cambridge: Cambridge University Press.
- Mugny, G., Carugati, F. (1985). Social Representations of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
- Opozda, D. (2012). Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu: studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
- Pelt, V., Poncelet, D. (2012). Analysis of the Semantic Field of Social Representation between Teachers and Parents of the School/Family Relationship. Papers of Social Representation, 21, 9.1–9.31. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2012/2012_1_9.pdf
- Räty, H., Komulainen, K., Hirva, L. (2012). Social representations of educability in Finland: 20 years of continuity and change. Social Psychology of Education, 15(3), 395–409. http://dx.doi.org/10.1007/s11218-012-9188-0
- Silva, A. L. (2012). Social epresentations of undergraduates about teacher identity and work: A gender perspective. Educação, Sociedade & Culturas, 36, 49–64. Pobrane z: http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC36/ESC36_Ariane.pdf
- Szwed, R. (2011). Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym. Lublin: KUL.
- Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji. Kraków: Impuls.
- Świątkiewicz-Mośny, M., Wagner, A. (2010). Social Representations of School in Television Serials on the Example of Poland. The New Educational Review, 21(2), 209–217.
- Trutkowski, C. (2000). Społeczne reprezentacje polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Tuval, S. (2014). Teachers Living with Contradictions: Social Representations of Inclusion, Exclusion and Stratification in Israeli Schools. Papers on Social Representations, 23, 10.1–10.25. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2014/2014_1_10.pdf
- Wagner, W., Farr, R., Jovchelovitch, S., Lorenzi-Cioldi, F., Marková, I., Duveen, G., Rose, D. (1999). Theory and method of social representations. Asian Journal of Social Psychology, 2(1), 95–125. Pobrane z: http://eprints.lse.ac.uk/2640
- Zimniak-Hałajko, M. (2013). Wokół reformy: szkolnictwo wyższe w polskim dyskursie prasowym. Praktyka Teoretyczna, 7(1). http://dx.doi.org/10.14746/prt.2013.1.9
Referencje
Augoustinos, M., Walker, I., Donaghue, N. (1995). Social Cognition: An Integrated Introduction. London: Sage Publications.
Beck, U., Giddens, A., Lash, S. (2009). Modernizacja refleksyjna: polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności (J. Konieczny, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości: traktat z socjologii wiedzy (wyd. 2, J. Niżnik, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Castellotti, V., Moore, D. (2002). Social Representations of Languages and Teaching. Strasbourg: Council of Europe. Pobrane z: https://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/CastellottiMooreEN.pdf
Francia, G. (2011). Children’s right to equitable education: A welfare state’s goal in times of Neoliberalism. Education Inquiry, 2(3), 401–419. http://dx.doi.org/10.3402/edui.v2i3.21991
Giroux, H. A. (b.d.). The Public Intellectual: Henry A. Giroux. Pobrane z: http://www.truth-out.org/opinion/item/4327:the-public-intellectual-henry-a-giroux
Giroux, H. A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna: idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.
Habermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie: teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego. Warszawa: Scholar.
Jodelet, D. (2011). Foreword. W: M. Chaib, B. Danemark, S. Selander (red.), Education, Professionalisation and Social Representations: On the transformation of Social Knowledge (s. XV–XXII). New York, NY: Taylor & Francis.
Jovchelovitch, S. (1995). Social Representations in and of the Public Sphere: Towards a Theoretical Articulation. Journal for the Theory of Social Behaviour, 25(1), 81–102. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-5914.1995.tb00267.x
Jovchelovitch, S. (2001). Social representations, public life and social construction. W: K. Deaux, G. Philogene (red.), Representations of the Social: Bridging Theoretical Traditions (s. 165–182). London: Blackwell Publishers. Pobrane z: http://eprints.lse.ac.uk/2649
Jovchelovitch, S., Priego-Hernández, J. (2015). Cognitive polyphasia, knowledge encounters and public spheres. W: G. A. Sammut, The Cambridge Handbook of Social Representations (s. 163–178). Cambridge: Cambridge University Press.
Jovchelovitch, S., Priego-Hernández, J., Glaveanu, V.-P. (2013). Constructing public worlds: Culture and socio-economic context in the development of children’s representations of the public sphere. Culture & Psychology, 19(3), 323–347. http://dx.doi.org/10.1177/1354067X13489320
Kemmis, S., McTaggart, R. (2009). Uczestniczące badania interwencyjne: działanie komunikacyjne i sfera publiczna. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (tom 1, s. 775–831). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Lewowicki, T. (2007). Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna (s. 34–41). Lublin: Verba.
Lisowska-Magdziarz, M. (2014). Władza24: Dziennikarz informacyjny w świecie polityki zmediatyzowanej. E-Politykon, 12, 41–65. Pobrane z: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-caa437c8-5818-4544-bed4-1fb-4cd5fd54b
Miguel, I., Valentim, J. P., Carugati, F. (2010). Intelligence and its development: Social representations and social identities. Papers on Social Representations, 19, 20.1–20.33. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2010/19_20Miguel.pdf
Mikiewicz, P., Czubak-Koch, M. (red.). (2014). Między sferą prywatną a publiczną. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of Social Representations. W: R. M. Farr, S. Moscovici (red.), Social Representations (s. 3–69). Cambridge: Cambridge University Press.
Mugny, G., Carugati, F. (1985). Social Representations of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
Opozda, D. (2012). Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu: studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Pelt, V., Poncelet, D. (2012). Analysis of the Semantic Field of Social Representation between Teachers and Parents of the School/Family Relationship. Papers of Social Representation, 21, 9.1–9.31. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2012/2012_1_9.pdf
Räty, H., Komulainen, K., Hirva, L. (2012). Social representations of educability in Finland: 20 years of continuity and change. Social Psychology of Education, 15(3), 395–409. http://dx.doi.org/10.1007/s11218-012-9188-0
Silva, A. L. (2012). Social epresentations of undergraduates about teacher identity and work: A gender perspective. Educação, Sociedade & Culturas, 36, 49–64. Pobrane z: http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC36/ESC36_Ariane.pdf
Szwed, R. (2011). Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym. Lublin: KUL.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce: polityka (w) edukacji. Kraków: Impuls.
Świątkiewicz-Mośny, M., Wagner, A. (2010). Social Representations of School in Television Serials on the Example of Poland. The New Educational Review, 21(2), 209–217.
Trutkowski, C. (2000). Społeczne reprezentacje polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Tuval, S. (2014). Teachers Living with Contradictions: Social Representations of Inclusion, Exclusion and Stratification in Israeli Schools. Papers on Social Representations, 23, 10.1–10.25. Pobrane z: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2014/2014_1_10.pdf
Wagner, W., Farr, R., Jovchelovitch, S., Lorenzi-Cioldi, F., Marková, I., Duveen, G., Rose, D. (1999). Theory and method of social representations. Asian Journal of Social Psychology, 2(1), 95–125. Pobrane z: http://eprints.lse.ac.uk/2640
Zimniak-Hałajko, M. (2013). Wokół reformy: szkolnictwo wyższe w polskim dyskursie prasowym. Praktyka Teoretyczna, 7(1). http://dx.doi.org/10.14746/prt.2013.1.9