Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł jest syntetyczną relacją z badań nad irlandzkimi edukacyjnymi programami pomocowymi i składa się z dwóch części. Część pierwsza zawiera opis beneficjentów, do których adresowane są programy, jak również przedstawia ich położenie w odniesieniu do tej samej grupy społecznej w Polsce. Pokrótce opisana jest również historia irlandzkich edukacyjnych programów pomocowych, w sposób szczegółowy program DEIS, który jest aktualnym instrumentem polityki, skierowanym na przeciwdziałanie zjawisku edukacyjnych nierówności. Druga część artykułu skupia się na zdefiniowaniu zjawiska, któremu programy pomocowe próbują przeciwdziałać. Autor przybliża zagadnienia reprodukcji kulturowej i kolonizacji habitusów, szukając odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób połączyć dwa odmienne światy w jednym polu szkoły, unikając przy tym kolonizacji grup podrzędnych. W rezultacie, następuje próba analizy opisywanego zjawiska z perspektywy pedagogiki krytycznej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2004). Życie na przemiał (T. Kunz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
- Bielecka-Prus, J. (2008). Kulturowa reprodukcja nierówności społecznych w instytucjach edukacyjnych. Roczniki WSPA, 1, 116–137.
- Bourdieu, P. (2005). Habitus. W: J. Hillier, E. Rooksby (red.), Habitus: A Sense of Place (wyd. 2, s. 43–49). Aldershot: Ashgate.
- Cackowska, M., Kopciewicz, L., Patalon, M., Stańczyk, P., Starego, K., Szkudlarek, T. (2012). Dyskursywna konstrukcja podmiotu: przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Denzin, N. K. (2003). Performance ethnography: critical pedagogy and the politics of culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Department of Education and Science. (2005a). DEIS (Delivering Equality Of Opportunity In Schools): An Action Plan for Educational Inclusion. Pobrane 13 września 2014, z: https://www.education.ie/en/Publications/Policy-Reports/deis_action_plan_on_educational_inclusion.pdf
- Department of Education and Science. (2005b). School Completion Programme: Guidelines towards Best Practice. Dublin: Department of Education and Science. Pobrane 5 sierpnia 2014, z: http://www.drugsandalcohol.ie/6331/1/3712-3950.pdf
- Department of Education and Science. (2005–2006). The Home, School, Community Liaison Scheme in Ireland: From Vision to Best Practice. Pobrane 25 września 2014, z: http://www.education.ie/en/Schools-Colleges/Services/DEIS-Delivering-Equality-of-Opportunity-in-Schools-/des_hscl.pdf
- Department of Education and Skills. (2011). An Evaluation of Planning Processes in DEIS Post-Primary Schools. Dublin: Department of Education and Skills. Pobrane 11 sierpnia 2014, z: http://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/Evaluation-Reports-Guidelines/insp_deis_post_primary_2011.pdf
- Educational Disadvantage in Ireland. (2003). Pobrane 15 września 2014, z: http://www.combatpoverty.ie/publications/povertybriefings/Briefing14_Educational-Disadvantage_2003.pdf
- Garrett, P., Ng’andu, N., Ferron, T. (1994). Poverty experiences of young children and the quality of their home environments. Child Development, 65, 331–345. http://dx.doi.org/10.2307/1131387
- Giroux, H. A. (2010). Pedagogika pogranicza w wieku postmodernizmu. W: H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna: idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 221–242). Kraków: Impuls.
- Kellaghan, T. (1977). Relationships between home environment and scholastic behavior in a disadvantaged population. Journal of Educational Psychology, 69(6), 754–760. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.69.6.754
- Kellaghan, T. (2001). Towards a Definition of Educational Disadvantage. The Irish Journal of Education, 32, 3–22. Pobrane z: http://www.erc.ie/documents/vol-32chp1.pdf
- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Pomocy i Integracji Społecznej. (2010). Program „Aktywne formy działania przeciw wykluczeniu społecznemu”: edycja 2011–2015. Pobrane 8 października 2014, z: http://www.rops-bialystok.pl/downloads/Aktywne%20formy_13.01.11.pdf
- Ostasz, L. (2001). Potencjał ludzki a wychowanie: z antropologicznych podstaw pedagogiki. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Standing, G. (2014). Prekariat: nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Weir, S., Denner, S. (2013). The evaluation of the School Support Programme under DEIS: Changes in pupil achievement in urban primary schools between 2007 and 2013. B.m.: Educational Research Centre. Pobrane 20 września 2014, z: http://www.education.ie/en/Schools-Colleges/Services/DEIS-Delivering-Equality-of-Opportunity-in-Schools-/DEIS-Supporting-Information/DEIS-Evaluation.pdf
- Willis, P. (2005). Wyobraźnia etnograficzna (E. Klekot, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Referencje
Bauman, Z. (2004). Życie na przemiał (T. Kunz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bielecka-Prus, J. (2008). Kulturowa reprodukcja nierówności społecznych w instytucjach edukacyjnych. Roczniki WSPA, 1, 116–137.
Bourdieu, P. (2005). Habitus. W: J. Hillier, E. Rooksby (red.), Habitus: A Sense of Place (wyd. 2, s. 43–49). Aldershot: Ashgate.
Cackowska, M., Kopciewicz, L., Patalon, M., Stańczyk, P., Starego, K., Szkudlarek, T. (2012). Dyskursywna konstrukcja podmiotu: przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Denzin, N. K. (2003). Performance ethnography: critical pedagogy and the politics of culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
Department of Education and Science. (2005a). DEIS (Delivering Equality Of Opportunity In Schools): An Action Plan for Educational Inclusion. Pobrane 13 września 2014, z: https://www.education.ie/en/Publications/Policy-Reports/deis_action_plan_on_educational_inclusion.pdf
Department of Education and Science. (2005b). School Completion Programme: Guidelines towards Best Practice. Dublin: Department of Education and Science. Pobrane 5 sierpnia 2014, z: http://www.drugsandalcohol.ie/6331/1/3712-3950.pdf
Department of Education and Science. (2005–2006). The Home, School, Community Liaison Scheme in Ireland: From Vision to Best Practice. Pobrane 25 września 2014, z: http://www.education.ie/en/Schools-Colleges/Services/DEIS-Delivering-Equality-of-Opportunity-in-Schools-/des_hscl.pdf
Department of Education and Skills. (2011). An Evaluation of Planning Processes in DEIS Post-Primary Schools. Dublin: Department of Education and Skills. Pobrane 11 sierpnia 2014, z: http://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/Evaluation-Reports-Guidelines/insp_deis_post_primary_2011.pdf
Educational Disadvantage in Ireland. (2003). Pobrane 15 września 2014, z: http://www.combatpoverty.ie/publications/povertybriefings/Briefing14_Educational-Disadvantage_2003.pdf
Garrett, P., Ng’andu, N., Ferron, T. (1994). Poverty experiences of young children and the quality of their home environments. Child Development, 65, 331–345. http://dx.doi.org/10.2307/1131387
Giroux, H. A. (2010). Pedagogika pogranicza w wieku postmodernizmu. W: H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna: idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 221–242). Kraków: Impuls.
Kellaghan, T. (1977). Relationships between home environment and scholastic behavior in a disadvantaged population. Journal of Educational Psychology, 69(6), 754–760. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.69.6.754
Kellaghan, T. (2001). Towards a Definition of Educational Disadvantage. The Irish Journal of Education, 32, 3–22. Pobrane z: http://www.erc.ie/documents/vol-32chp1.pdf
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Pomocy i Integracji Społecznej. (2010). Program „Aktywne formy działania przeciw wykluczeniu społecznemu”: edycja 2011–2015. Pobrane 8 października 2014, z: http://www.rops-bialystok.pl/downloads/Aktywne%20formy_13.01.11.pdf
Ostasz, L. (2001). Potencjał ludzki a wychowanie: z antropologicznych podstaw pedagogiki. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Standing, G. (2014). Prekariat: nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weir, S., Denner, S. (2013). The evaluation of the School Support Programme under DEIS: Changes in pupil achievement in urban primary schools between 2007 and 2013. B.m.: Educational Research Centre. Pobrane 20 września 2014, z: http://www.education.ie/en/Schools-Colleges/Services/DEIS-Delivering-Equality-of-Opportunity-in-Schools-/DEIS-Supporting-Information/DEIS-Evaluation.pdf
Willis, P. (2005). Wyobraźnia etnograficzna (E. Klekot, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.