Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przygotowany artykuł zawiera analizę zagadnień, znajdujących się w nurcie pedagogiki międzykulturowej, m.in. pojęć wielokulturowości i międzykulturowości, kreowania tożsamości w kontekście wielokulturowości oraz edukacji wielo- i międzykulturowej. Przedstawiono w nim również sytuację osób z uszkodzonym narządem słuchu oraz tworzoną przez nich kulturę, której podstawę stanowi odmienny od dominującego sposób komunikowania, czyli język migowy, w relacji z kulturą grupy dominującej, jaką stanowią osoby w pełni sprawne, posługujące się językiem fonicznym. Współwystępowanie na tym samym terytorium odmiennych, nierównorzędnych kultur wywołuje konsekwencje dla edukacji dziecka niesłyszącego, na które odpowiedzią może być realizowana metodą nauczania bilingwalnego jako rozwiązanie, pozwalające na swobodny rozwój (szczególnie językowy), a także przekaz norm i wartości właściwych dla kultury mniejszościowej oraz nabywanie treści uniwersalnych w sposób adekwatny do potrzeb wychowanków.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bartnikowska, U. (2010). Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
- Bouvet, D. (1996). Mowa dziecka: wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Czajkowska-Kisil, M. (2006). Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce. Szkoła Specjalna, 4, 265–275.
- Czajkowska-Kisil, M., Klimczewska, A. (2007). Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce. W: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych (s. 72–78). Łódź: Polski Związek Głuchych. Oddział Łódzki.
- Eckert, U. (2001). Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących: surdopedagogika. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (wyd. 2, s. 167–179). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Gofron, B. (2004/2005). Edukacja międzykulturowa jako odpowiedź na wielokulturowość w życiu społecznym. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.), Edukacja – różnica i tożsamość (s. 59–67). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.
- Grzybowski, P. P. (2008). Edukacja międzykulturowa – przewodnik: pojęcia, literatura, adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Hildebrandt, D. (2004). Swoboda przepływu osób, integracja europejska a tożsamość międzykulturowa: studium socjoedukacyjne. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku (s. 151–170). Kraków: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
- Knoors, H., Marschark, M. (2012). Language planning for the 21st Century: Revisiting Bilingual Language Policy for Deaf Children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 17(3), 291–305. http://dx.doi.org/10.1093/deafed/ens018
- Leszka, J. (2008). Funkcjonowanie językowo-kulturowe osób niesłyszących w słyszącym społeczeństwie. Szkoła Specjalna, 3, 192–200.
- Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
- Nikitorowicz, J. (2004). Dialog kultur w społeczeństwie wielokulturowym i w działaniach edukacji międzykulturowej w kontekście integracji. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku (s. 13–32). Kraków: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
- Nikitorowicz, J. (2004/2005). Tożsamość kulturowa w kontekście wyzwań edukacji międzykulturowej. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.), Edukacja – różnica i tożsamość (s. 21–30). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.
- Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Prillwitz, S. (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Sielatycki, M. (2004). Metody nauczania w edukacji międzykulturowej. W: A. Klimowicz (red), Edukacja międzykulturowa: poradnik dla nauczyciela (s. 30–34). Warszawa: Wydawnictwa CODN.
- Sowa, J. (1997). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów: Fosze.
Referencje
Bartnikowska, U. (2010). Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Bouvet, D. (1996). Mowa dziecka: wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Czajkowska-Kisil, M. (2006). Dwujęzyczne nauczanie głuchych w Polsce. Szkoła Specjalna, 4, 265–275.
Czajkowska-Kisil, M., Klimczewska, A. (2007). Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce. W: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych (s. 72–78). Łódź: Polski Związek Głuchych. Oddział Łódzki.
Eckert, U. (2001). Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących: surdopedagogika. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (wyd. 2, s. 167–179). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Gofron, B. (2004/2005). Edukacja międzykulturowa jako odpowiedź na wielokulturowość w życiu społecznym. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.), Edukacja – różnica i tożsamość (s. 59–67). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.
Grzybowski, P. P. (2008). Edukacja międzykulturowa – przewodnik: pojęcia, literatura, adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hildebrandt, D. (2004). Swoboda przepływu osób, integracja europejska a tożsamość międzykulturowa: studium socjoedukacyjne. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku (s. 151–170). Kraków: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
Knoors, H., Marschark, M. (2012). Language planning for the 21st Century: Revisiting Bilingual Language Policy for Deaf Children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 17(3), 291–305. http://dx.doi.org/10.1093/deafed/ens018
Leszka, J. (2008). Funkcjonowanie językowo-kulturowe osób niesłyszących w słyszącym społeczeństwie. Szkoła Specjalna, 3, 192–200.
Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2004). Dialog kultur w społeczeństwie wielokulturowym i w działaniach edukacji międzykulturowej w kontekście integracji. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku (s. 13–32). Kraków: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.
Nikitorowicz, J. (2004/2005). Tożsamość kulturowa w kontekście wyzwań edukacji międzykulturowej. W: K. Rędziński, I. Wagner (red.), Edukacja – różnica i tożsamość (s. 21–30). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.
Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Prillwitz, S. (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Sielatycki, M. (2004). Metody nauczania w edukacji międzykulturowej. W: A. Klimowicz (red), Edukacja międzykulturowa: poradnik dla nauczyciela (s. 30–34). Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Sowa, J. (1997). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów: Fosze.