Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Beck, A. T., Freeman, A. i Davis, D. D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Borg, M., Riding, R. i Falzon, J. (1991). Stress in teaching: a study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary schoolteachers. Educational Psychology, 1(11), 59-75.
- Boyle, G. J., Borg, M. G., Falzon, J. M. i Baglioni, J. A. (1995). A structural model of the dimensions of teacher stress. British Journal of Educational Psychology, 1(65), 49-67.
- Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Chmielewski, K. i Skarżyńska, K. (2001). Praca w życiu Polaków: wewnętrzna potrzeba czy konieczność bytowa? Studia Psychologiczne, 1(39), 141-160.
- Czerpaniak-Walczak, M. (2008). Nie myśl, bądź posłuszny: dyskurs władzy w szkole. W: M. Dudzikowa i M. Czerpaniak-Walczak (Red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie: (Tom. 4, s. 263-288). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- DeSarbo, W. S. i Edwards, E. A. (1996). Typologies of Compulsive Buying Behavior: A Constrained Clusterwise Regression Approach. Journal of Consumer Psychology, 3(5), 230-262.
- Ellis, A. (1987). Co można zrobić, aby poradzić sobie ze stresem. W: G. L. Cooper i R. Pane (Red.), Stres w pracy (s. 306-327). Warszawa: PWN.
- Ellis, A. (1999). Jak opanować złość zanim ona opanuje ciebie. Poznań: Media Rodzina.
- Ellis, A. (1999b). Terapia krótko-terminowa: lepiej głębiej trwalej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Heszen, I. i Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau i D. Doliński (Red.), Psychologia: podręcznik akademicki: (Tom. 2, s. 681-734). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Homplewicz, J. (1998). Aksjologia nauczycielska i jej zagrożenie. W: W. Prokopiuk (Red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji (s. 170-173). Białystok: Trans Humana.
- Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Jakubowska, U. (1994). Terapia racjonalno-emotywna Ellisa. W: L. Grzesiuk (Red.), Psychoterapia: szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 41-44). Warszawa: PWN.
- Karney, J. E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Komar, W. (2000). Współczesność i nauczyciel – perspektywy edukacji bez dogmatów? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Kyriacou, C. i Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 159-167.
- Lazarus, R. S. (1966). Psychological Stress and Coping Process. New York: Mc Graw-Hill.
- Lazarus, R. S. (1980). The Stress and Coping Paradigm. W: L. Bond i J. C. Rosen (Red.), Competence and Coping during Adulthood (s. 28-74). London: University Press of New England.
- Litzke, S. M. i Schuh H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Maslach, K. i S. Jackson, S. (1984). Burnout in organizational settings. Applied Social Psychology Annual, 5, 133-153.
- Oleś, P. K. i Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau i D. Doliński (Red.), Psychologia: podręcznik akademicki: (Tom. 1, s. 651-764). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Pasikowski, T. (1996). Charakterystyka próby i metody badawcze. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 27-40). Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.
- Poznaniak, W. (1998). Wybrane zagadnienia terapii behawioralnej. W: H. Sęk (Red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 410-424). Warszawa: PWN.
- Sęk, H. (2000). Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poznawczej. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 83-112). Warszawa: PWN.
- Sęk, H. (1996). Zespół wypalenia zawodowego: wprowadzenie teoretyczne. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 9-26). Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.
- Strelau, J. i Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz temperamentu pts: podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
- Węgierski, Z. (1991). Refleksje na temat edukacji nauczycielskiej w świecie potrzeb dzisiejszych i perspektywicznych. W: H. Kwiatkowska (Red.), Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej (s. 29-34) Warszawa: PTP.
- Zakrzewska, M. (1994). Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Zbróg, Z. (2009). Wypalenie zawodowe jako skutek niezaspokojenia podstawowych potrzeb społecznych nauczycieli. W: S. Popek i A. Winiarz (Red.), Nauczyciel: zawód, powołanie, pasja (s. 297-309). Lublin: Wydawnictwo UMC-S.
Referencje
Beck, A. T., Freeman, A. i Davis, D. D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Borg, M., Riding, R. i Falzon, J. (1991). Stress in teaching: a study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary schoolteachers. Educational Psychology, 1(11), 59-75.
Boyle, G. J., Borg, M. G., Falzon, J. M. i Baglioni, J. A. (1995). A structural model of the dimensions of teacher stress. British Journal of Educational Psychology, 1(65), 49-67.
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chmielewski, K. i Skarżyńska, K. (2001). Praca w życiu Polaków: wewnętrzna potrzeba czy konieczność bytowa? Studia Psychologiczne, 1(39), 141-160.
Czerpaniak-Walczak, M. (2008). Nie myśl, bądź posłuszny: dyskurs władzy w szkole. W: M. Dudzikowa i M. Czerpaniak-Walczak (Red.), Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie: (Tom. 4, s. 263-288). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
DeSarbo, W. S. i Edwards, E. A. (1996). Typologies of Compulsive Buying Behavior: A Constrained Clusterwise Regression Approach. Journal of Consumer Psychology, 3(5), 230-262.
Ellis, A. (1987). Co można zrobić, aby poradzić sobie ze stresem. W: G. L. Cooper i R. Pane (Red.), Stres w pracy (s. 306-327). Warszawa: PWN.
Ellis, A. (1999). Jak opanować złość zanim ona opanuje ciebie. Poznań: Media Rodzina.
Ellis, A. (1999b). Terapia krótko-terminowa: lepiej głębiej trwalej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Heszen, I. i Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau i D. Doliński (Red.), Psychologia: podręcznik akademicki: (Tom. 2, s. 681-734). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Homplewicz, J. (1998). Aksjologia nauczycielska i jej zagrożenie. W: W. Prokopiuk (Red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji (s. 170-173). Białystok: Trans Humana.
Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jakubowska, U. (1994). Terapia racjonalno-emotywna Ellisa. W: L. Grzesiuk (Red.), Psychoterapia: szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 41-44). Warszawa: PWN.
Karney, J. E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Komar, W. (2000). Współczesność i nauczyciel – perspektywy edukacji bez dogmatów? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kyriacou, C. i Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 159-167.
Lazarus, R. S. (1966). Psychological Stress and Coping Process. New York: Mc Graw-Hill.
Lazarus, R. S. (1980). The Stress and Coping Paradigm. W: L. Bond i J. C. Rosen (Red.), Competence and Coping during Adulthood (s. 28-74). London: University Press of New England.
Litzke, S. M. i Schuh H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Maslach, K. i S. Jackson, S. (1984). Burnout in organizational settings. Applied Social Psychology Annual, 5, 133-153.
Oleś, P. K. i Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau i D. Doliński (Red.), Psychologia: podręcznik akademicki: (Tom. 1, s. 651-764). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pasikowski, T. (1996). Charakterystyka próby i metody badawcze. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 27-40). Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.
Poznaniak, W. (1998). Wybrane zagadnienia terapii behawioralnej. W: H. Sęk (Red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 410-424). Warszawa: PWN.
Sęk, H. (2000). Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poznawczej. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 83-112). Warszawa: PWN.
Sęk, H. (1996). Zespół wypalenia zawodowego: wprowadzenie teoretyczne. W: H. Sęk (Red.), Wypalenie zawodowe: psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania (s. 9-26). Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.
Strelau, J. i Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz temperamentu pts: podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Węgierski, Z. (1991). Refleksje na temat edukacji nauczycielskiej w świecie potrzeb dzisiejszych i perspektywicznych. W: H. Kwiatkowska (Red.), Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej (s. 29-34) Warszawa: PTP.
Zakrzewska, M. (1994). Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zbróg, Z. (2009). Wypalenie zawodowe jako skutek niezaspokojenia podstawowych potrzeb społecznych nauczycieli. W: S. Popek i A. Winiarz (Red.), Nauczyciel: zawód, powołanie, pasja (s. 297-309). Lublin: Wydawnictwo UMC-S.