Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule autorka opisuje konkretne mechanizmy neoliberalizacji edukacji przedszkolnej w Polsce na przykładzie etnograficznej analizy przedstawienia teatralnego - punktu kulminacyjnego wrocławskiego projektu edukacyjnego „Przedsiębiorczy Przedszkolak”. Dowodzi, jak neoliberalna ideologia w oparciu o strategię marketingu niszowego uwzględnia specyfikę grup konsumenckich kierując doń ściśle wyspecjalizowane marketingowe przekazy i jak pod ukryciem bajki - podsuwa dzieciom pożądane wzorce zachowań.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman, Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Brun, B. (1995). Język symboli w baśniach. W: B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg (red.), Symbole duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologia Medyczna, Jacek Santorski & CO.
- Červinková, H. (2013). Przywracając pamięć miastu: z antropologiczno-pedagogicznych badań w działaniu. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 205–227). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Dunaj, B. (2001). Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wilga.
- Dunn, E. (2008). Prywatyzując Polskę: o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Dzikiewicz-Gazda, U. (2012). Społeczno-ideologiczne konteksty uwikłania edukacji przedszkolnej. Forum Oświatowe, 2(47), 167–174. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/19
- Iwanowska, J., Kondracka-Szala, M., Stawowczyk-Płaza, A., Szymczuk, M. (2010). Przedsiębiorczy Przedszkolak: konspekty zajęć. Wrocław: Urząd Miejski Wrocławia, Biuro Rozwoju Gospodarczego i Wydział Edukacji. Pobrane 31 października 2012, z: http://www.umwd.dolnyslask.pl/fileadmin/user_upload/Gospodarka/Akademia_Przedszkola/Przedsiebiorczy_przedszkolak_-_konspekty.pdf
- Krzyżanowski, J. (2005). Bajki wam niosę, posłuchajcie dzieci. W: E. Konieczna, Baśń w literaturze i filmie. Kraków: Universitas.
- Lipman, P. (2010). Etnografia edukacyjna i polityka globalizacji, wojny i oporu. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Rudnicki, P. (2012). Edukacja w warunkach polskiego neoliberalizmu – refleksje okołopedagogiczne. W: P. Żuk (red.), Wiedza – Ideologia – Władza. O społecznej funkcji uniwersytetu i społeczeństwie i rynkowym. Warszawa: Scholar.
Referencje
Bauman, Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Brun, B. (1995). Język symboli w baśniach. W: B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg (red.), Symbole duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologia Medyczna, Jacek Santorski & CO.
Červinková, H. (2013). Przywracając pamięć miastu: z antropologiczno-pedagogicznych badań w działaniu. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 205–227). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Dunaj, B. (2001). Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wilga.
Dunn, E. (2008). Prywatyzując Polskę: o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Dzikiewicz-Gazda, U. (2012). Społeczno-ideologiczne konteksty uwikłania edukacji przedszkolnej. Forum Oświatowe, 2(47), 167–174. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/19
Iwanowska, J., Kondracka-Szala, M., Stawowczyk-Płaza, A., Szymczuk, M. (2010). Przedsiębiorczy Przedszkolak: konspekty zajęć. Wrocław: Urząd Miejski Wrocławia, Biuro Rozwoju Gospodarczego i Wydział Edukacji. Pobrane 31 października 2012, z: http://www.umwd.dolnyslask.pl/fileadmin/user_upload/Gospodarka/Akademia_Przedszkola/Przedsiebiorczy_przedszkolak_-_konspekty.pdf
Krzyżanowski, J. (2005). Bajki wam niosę, posłuchajcie dzieci. W: E. Konieczna, Baśń w literaturze i filmie. Kraków: Universitas.
Lipman, P. (2010). Etnografia edukacyjna i polityka globalizacji, wojny i oporu. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rudnicki, P. (2012). Edukacja w warunkach polskiego neoliberalizmu – refleksje okołopedagogiczne. W: P. Żuk (red.), Wiedza – Ideologia – Władza. O społecznej funkcji uniwersytetu i społeczeństwie i rynkowym. Warszawa: Scholar.