Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych stanowisk reprezentowanych przez pięć europejskich uniwersytetów, które poszukują najlepszych rozwiązań dla powołania studiów doktoranckich dla nauczycieli. Debata nad potrzebą rozwiązań adekwatnych do obecnego stanu wiedzy jak i potrzeba „formowania” specyficznych dla profesji nauczycielskiej umiejętności (kompetencji), które wpisują się w program lifelong learning w świecie dynamicznych zmian społecznych i coraz to nowych osiągnięć w obszarze nauki, zachęca do stawiania pytań o jakość i istotę edukacji nauczycieli. Artykuł nawiązuje również do źródeł powołania międzynarodowego projektu EDiTE (Eureopean Doctorate in Teacher Education), którego celem jest wypracowanie programu studiów doktoranckich dla nauczycieli promującego w znacznej mierze kompetencje badawcze (research-based teacher education). W świetle tych działań wskazane zostaną przykłady realizowane na uniwersytetach europejskich. W ostatniej części tekstu opisane będą wybrane wyniki badań z przeprowadzonego 2013 r. procesu konsultacji na temat potrzeb w kształceniu nauczycieli w Europie. Jednym z ważniejszych celów nie jest wypracowanie standardu nauczyciela uniwersalnego, ale raczej odpowiedź na pytanie, co w świecie dynamicznych zmian czyni nauczyciela Europejczykiem?
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10–20. doi: 10.1016/j.tate.2010.08.007
- Carr, W. (2010). Filozofia, metodologia i badania w działaniu. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 29–44). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Červinková, H. & Gołębniak, B. D. (Eds.). (2010). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Elliott, J. (1991). Action Reserach for Educational Change. Philadelphia, PA: Open University Press.
- Elliott, J. (2004). Używając badań do ulepszenia praktyki… In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 155–182). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Gassner, O. (2009). ENTEP and European Teacher Education: policy issues since 2000. In O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 13–42). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
- Gassner, O., Kerger, L. & Schratz, M. (Eds.). (2009). ENTEP the first ten years after Bologna. Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
- Gołębniak, D., Ligus, R. & Sekułowicz, M. (2013). Teacher competencies: Meanings, dimensions, categories in Polish TE. Retrieved from http://www.edite.eu/files/poland_uls_competences.pdf
- Iucu, R. (2009). Ten years after Bologna: on the way towards a European Teacher education area. In O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 53–96). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
- Iucu, R. (2013). State of the Art of Research in Teacher Education. Retrieved from http://www.edite.eu/knowledge_portal/State_of_the_art
- Lewin, K. (1946/2009). Badania w działaniu i problemy mniejszości. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 5–18). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Østern, A., Smith, K., Ryghaug, T., Krüger, T. & Postholm, M. B. (Eds.). (2013). Teacher education research between national identity and global trends. Trondheim: Akademika Publishing.
- Ponte, J. P. (2013). Researching with/as practitioners in doctoral programs. Retrieved from http://www.edite.eu/files/JPP-Researching_with_practitioners_F.pdf
- Reason, P. & Torbert, W. R. (2010). Zwrot działaniowy: Ku transformacyjnej nauce społecznej. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 117–152). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Schratz, M. (2009). What is a ‘European teacher’? In: O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 97–102). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
- Tinoca, L., Ponte, J. P., Galvão, C., Curado, A. P. (2013). Key Issues in Teacher Education. Retrieved from http://www.edite.eu/files/Key_issues_in_teacher_education.pdf
- Vertovec, S. & Weseendorf, S. (Eds.). (2010). The multiculturalism backlash. New York, NY: Routlege.
Referencje
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10–20. doi: 10.1016/j.tate.2010.08.007
Carr, W. (2010). Filozofia, metodologia i badania w działaniu. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 29–44). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Červinková, H. & Gołębniak, B. D. (Eds.). (2010). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Elliott, J. (1991). Action Reserach for Educational Change. Philadelphia, PA: Open University Press.
Elliott, J. (2004). Używając badań do ulepszenia praktyki… In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 155–182). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Gassner, O. (2009). ENTEP and European Teacher Education: policy issues since 2000. In O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 13–42). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
Gassner, O., Kerger, L. & Schratz, M. (Eds.). (2009). ENTEP the first ten years after Bologna. Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
Gołębniak, D., Ligus, R. & Sekułowicz, M. (2013). Teacher competencies: Meanings, dimensions, categories in Polish TE. Retrieved from http://www.edite.eu/files/poland_uls_competences.pdf
Iucu, R. (2009). Ten years after Bologna: on the way towards a European Teacher education area. In O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 53–96). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
Iucu, R. (2013). State of the Art of Research in Teacher Education. Retrieved from http://www.edite.eu/knowledge_portal/State_of_the_art
Lewin, K. (1946/2009). Badania w działaniu i problemy mniejszości. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 5–18). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Østern, A., Smith, K., Ryghaug, T., Krüger, T. & Postholm, M. B. (Eds.). (2013). Teacher education research between national identity and global trends. Trondheim: Akademika Publishing.
Ponte, J. P. (2013). Researching with/as practitioners in doctoral programs. Retrieved from http://www.edite.eu/files/JPP-Researching_with_practitioners_F.pdf
Reason, P. & Torbert, W. R. (2010). Zwrot działaniowy: Ku transformacyjnej nauce społecznej. In H. Červinková & B. D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (pp. 117–152). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Schratz, M. (2009). What is a ‘European teacher’? In: O. Gassner, L. Kerger & M. Schratz (Eds.), ENTEP the first ten years after Bologna (pp. 97–102). Bucharest: Editura Universistatu din Bucaresti.
Tinoca, L., Ponte, J. P., Galvão, C., Curado, A. P. (2013). Key Issues in Teacher Education. Retrieved from http://www.edite.eu/files/Key_issues_in_teacher_education.pdf
Vertovec, S. & Weseendorf, S. (Eds.). (2010). The multiculturalism backlash. New York, NY: Routlege.