Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D. (2002). Date violence and date rape among adolescents: associations with disordered eating behaviors and psychological health. Child Violence and Neglect, 26, 455–473.
- Ackerman, R. J., Pickering, S. E. (2002). Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Archer, J. (1991). The influence of testosterone on human aggression. British Journal of Psychology, 8, 1–28.
- Archer, J., Birring, S., Wu, F. C. W. (1998). The association between testosterone and aggression among young men: empirical findings and a meta-analysis. Aggressive Behavior, 21, 411–420.
- Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Arriaga, X. B., Foshee, V. A. (2004). Adolescent dating violence. Do adolescents follow in their friends’ or their parents’ footsteps. Journal of Interpersonal Violence, 19(2), 162–184.
- Askew, S., Ross, C. (1988). Boys don’t cry: boys and sexism in education. Milton Keynes: Open University Press.
- Badinter, E. (1993). XY. Tożsamość mężczyzny. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
- Barter, C. (2009). In the Name of Love: Partner Abuse and Violence in Teenage Relationships. British Journal of Social Work, 39(2), 211–233.
- Bem, S. L. (2000). Męskość. Kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Benbenishty, R., Astor, R. A. (2008). School violence in an international context: a call for global collaboration in research and prevention. International Journal of School
- Violence, 7. Pobrane z: http://www.ijvs.org/files/Revue-07/04.-Benbenishty-Ijvs-7.pdf
- Bernstein, J. Y. , Watson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying. Journal of Interpersonal Violence, 12, 483–498.
- Biddulph, S. (2004). Męskość. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
- Biel, K. (2009). Przestępczość dziewcząt. Rodzaje i uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo WAM.
- Blair, M., Holland, J., Sheldon, S. (1995). Identity and Diversity: Gender and the Experience of Education, Multilingual Matters in association with the Open University Clevedon, Clevedon.
- Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Braun-Gałkowska, M., Ulfik, I. (2000). Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka.
- Brzezińska, A., Hornowska, E. (2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Budrewicz, I. (1997). Środowiskowe uwarunkowania zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
- Buss, M. (1996). Ewolucja pożądania. Strategie doboru seksualnego ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Chmura-Rutkowska, I. (2004). Getto nauczycielek – w pułapce stereotypu. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i Rodzaj w Edukacji (s. 109–121). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Chmura-Rutkowska, I. (2010). „Poznaj swego wroga” – reprezentacje kobiecości i męskości w wybranych „luksusowych” popularnych czasopismach wydawanych w Polsce po 1989 roku. W: M. Frąckowiak-Sochańska, S. Królikowska (red.), Kobiety w polskiej transformacji 1989–2009. Podsumowania, interpretacje, prognozy (s. 378–422). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Connell, R. W. (1987). Gender and power. Society, the person, and sexual politics. Cambridge: Polity Press.
- Connell, R. W. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.
- Connell R.W. (1989). Cool guys, swots and wimps: the interplay of masculinity and Education. Oxford Review of Education, 15(3), 291–303.
- Connell, R. W., Messerschmidt, J. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender and Society, 19(6), 829–859.
- Cudak, S. (2007). Rozmiary i przejawy przestępczości dziewcząt. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 71–78). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Czapczyńska, A. (2009). Przemoc w związkach nastolatków. Niebieska Linia, 5, 32–34.
- Czapiński, J. (2009). Diagnoza szkolna 2009. Przemoc i inne problemy w polskiej Szkole. W: Fundacja „Szkoła bez przemocy”, Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy” (s. 22–117). Warszawa, s. 22–117.
- Dąbrowska-Bąk, M. (1995). Przemoc w szkole. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych.
- Deaux, K., Kite, M. (2002). Stereotypy płci. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 354–382). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Desperak, I. (2007). Złe dziewczynki i potworne kobiety – dlaczego media lubią je tak przedstawiać? W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 45–56). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Duncan, N. (1999). Sexual Bullying: Gender Conflict and Pupil Culture in Secondary Schools. London: Routledge.
- Dzieduszyński, P. (2007). Nasilenie skłonności agresywnych i lęku oraz obraz własnej osoby u młodzieży z doświadczeniem przemocy w rodzinie. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 99–113). Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
- Earp, J., Katz, J. (2009). Maska twardziela. Przemoc, media i kryzys męskości. Kraków: Media Education Foundation, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia.
- Eder, D., Evans, C., Parker, S. (1995). School talk. Gender and adolescent culture. New Brunswick: Rutgers University Press.
- Fluderska, G., Sajkowska, M. (2001). Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia dorosłych Polaków. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
- Frączek, A., Kirwil, L. (1993). Życie rodzinne a agresja dzieci: badania nad niektórymi warunkami socjalizacji sprzyjającymi rozwojowi agresji. W: A. Frączek, H. Zumkley (red.), Socjalizacja a agresja (s. 173–190). Warszawa: Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Wyższa Szkoła Pedagogiki Społecznej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
- Frosh, S., Pheonix, A., Pattman, R. (2002). Young masculinities. Understanding boys in contemporary socjety. New York, NY: Palgrave.
- Fundacja Dzieci Niczyje. (2008). Zagrożenia wobec dzieci w internecie”. Raport na potrzeby II Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”. Warszawa: Gemius.
- Furnham, A., Mak, T. (1999). Sex-role stereotyping in television commercials: A review and comparisons of 14 studies done on five continents over 25 years. Sex Roles, 40, 413–431.
- Gallagher, M. (2005). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. Report. London: Association for Christian Communication (WACC ).
- Garbula, J. M. (2009). Dzieci wobec stereotypów płci. Forum Oświatowe, 1, 53–69.
- Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzyńska, T., Szaszkiewicz, M., Wach, E., Cyboran, M. (2009). Modele przestępczego zachowania nieletnich dziewcząt i chłopców. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 51–68). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Gilbert, R., Gilbert, P. (1998). Masculinity goes to school. London: Routledge.
- Gilligan, J. (2001). Wstyd i przemoc. Refleksje nad śmiertelną epidemią. Poznań: Media Rodzina.
- Goldberg, H. (2000). Wrażliwy macho. Mężczyzna 2000. Warszawa: Diogenes.
- Gromkowska, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej: rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
- Gruszczyńska, B. (2007). Przemoc wobec kobiet w Polsce: aspekty prawno-kryminologiczne. Warszawa: Wolters Kulwer Polska.
- Gruszczyńska, B. (2008). Przestępczość nieletnich w Polsce w świetle statystyk. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole: diagnoza i profilaktyka (s. 29–44). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Guerin, S., Hennessy, E. (2004). Przemoc i prześladowania w szkole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Gulla, B., Majchrzyk, Z. (2007). Atrybucje przyczynowe zachowań dewiacyjnych kobiet w środkach masowego przekazu. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 155–164). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- GUS. (2007). Kobiety w Polsce. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
- Halpern, C. T., Oslak, S. G, Young, M. L., Martin, S. L., Kupper, L. L. (2001). Partner violence among adolescents in opposite-sex romantic relationships: findings from the National Longitudinal Study of Adolescent Health. American Journal of Public Health, 10, 1679–1685.
- Haug-Schnabel, G. (2003). Agresja w przedszkolu. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
- Herbert, C. M. H. (1989). Talking of Silence: The Sexual Harassment of Schoolgirls. London: The Falmer Press.
- Huesmann, L. R., Eron, L. D., Lefkowitz, M. M., Walder, L. O. (1984). Stability of aggression over time and generations. Developmental Psychology, 29, 1120–1134.
- Huesmannn, L. R. (2001). Przemoc na ekranie a przemoc w życiu. Nowiny Psychologiczne, 4, 5–33.
- Jachym, M. (1998). Przejawy zachowań agresywnych dzieci w środowisku szkolnym – przyczyny i następstwa ich występowania. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 291–300). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Jackson, S. (1999). Heterosexuality in Questions. London: Sage Publications.
- Jasielska, A. (2009). Analiza wpływu stereotypu płci w obszarze emocji na edukację emocjonalną. Forum Oświatowe, 1, 70–87.
- Jones, C. (1985). Sexual tyranny: Male violence in a mixed secondary school. W: G. Weiner (red.), Just a bunch of girls (s. 26–39). Milton Keynes: Open University Press.
- Jundziłł, J. (1993). Dziecko – ofiara przemocy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Jones, C. (1985). Sexual tyranny in mixed-sex schools. W: G. Weiner (red.), Just a Bunch of Girls (s. 26–40). Milton Keynes: Open University Press.
- Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Gdańsk: GWP.
- Kehily, M. J. (2002). Sexuality, Gender and Schooling: shifting agendas in social learning. London: Routledge Falmer.
- Kenway, J., Fitzclarence, L. (1997). Masculinity, violence and schooling: challenging poisonous pedagogies. Gender & Education, 9(1), 117–133.
- Kindlon, D., Thompson, M. (2000). Raising Cain: Protecting the emotional life of boys. New York, NY: Ballantine Books.
- Kmiecik-Baran, K. (1993). Przemoc wobec dzieci – diagnoza i interwencja. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 363–385). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Kmiecik-Baran K. (2000). Młodzież i przemoc: mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kofta, M., Jasińska-Kania, A. (2001). Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
- Kogan, S. M. (2004). Ujawnianie niechcianych doświadczeń seksualnych – wyniki otrzymane w reprezentatywnej próbie amerykańskich dziewcząt w wieku dorastania. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 9. Pobrane z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik9/kw9_Kogan%20S.pdf
- Komenda Głównej Policji. (2009). Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych w 2008 roku na terenie szkoły. Pobrano z: http://www.policja.pl/portal/pol/4/4259/Przestepczosc_w_szkole.html
- Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja: studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
- Kowalczyk, I., Piotrowska, J., Zierkiewicz, E. (2007). Środki masowego przekazu. W: B. Chołuj (red.), Polityka równości płci: Polska 2007: Raport. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) (s. 108–119). Warszawa.
- Kowalczyk, I. (2002). Uwięziona w ciele – ideały ciała w pismach kobiecych. W: E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk (red.), Kobiety w kulturze popularnej (s. 17–30). Poznań: Stowarzyszenie Kobiet Konsola.
- Krahe, B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP.
- Kwieciński, Z. (1995). Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji (s. 123–145). Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Wydawnictwo Trans Humana.
- Lefkowitz, M. M., Eron, L. D., Walder, L. O., Huesmann, L. R. (1977). Growing up to be violent: A longitudinal study of the development of aggression. New York, NY: Pregamon Press.
- Lisowska, E. (2005). Przemoc wobec dzieci: rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
- Mac An Ghaill, M. (1994). The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling. Milton Keynes: Open University Press.
- Mahony, P. (1985). Schools for the Boys? Co-education Reassessed. London: Hutchinson.
- Mahony, P. (1998). Girls will be Girls and Boys will be First. W: D. Epstein, J. Elwood, V. Hey, J. Maw (red.), Failing Boys? Issues in Gender and Achievement (s. 37–55). Buckingham: Open University Press.
- Mahony, P., Frith, R. (1994). Promoting Quality and Equality in Schools: Empowering Teachers through Change. London: David Fulton Publishers.
- Mandal, E. (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Martino, W., Pallotta-Chiarolli, M. (2005). Being normal is the only way to be: adolescent perspectives on gender and school. Sydney: University of New South Wales Press.
- Mazur, J. (2002). Przemoc w rodzinie: teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- McWhirter, J. J., McWhirter, B. T., McWhirter, A. M., McWhirter, E. H. (2001). Zagrożona Młodzież. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
- Międzyresortowy Zespół ds. Opracowania Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. (2003). Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Warszawa: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Ministerstwo Sprawiedliwości RP. (2007). Informacja statystyczna o ewidencji spraw i orzecznictwie w sądach powszechnych oraz o więziennictwie w 2006 roku. Warszawa: Wydział Statystyki w Departamencie Organizacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości.
- Mufson, S., Kranz, R. (1996). Gwałt na randce. Warszawa: Wydawnictwo Elma Books.
- Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Niesiobędzka, M. (2003). Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieżowych. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 5. Pobrane z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik5/Kw5_Niesiobedzka.pdf
- OBOP. (2005). Polacy o stosowaniu kar cielesnych wobec dzieci – wyniki badania TNS OBOP dla Fundacji Dzieci Niczyje, Warszawa.
- Ohsako, T. D. (red.). (1997). Violence at School: Global Issues and Interventions. Paris: UNESCO International Bureau of Education.
- Olweus, D. (2007). Mobbing: fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
- Ostrowska, K., Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole: badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Centrum metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Pawłowska, R. (1993). Dysfunkcja rodziny a przemoc. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 395–404). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Pipher, M. (1998). Ocalić Ofelię. Poznań: Media Rodzina.
- Pollack, W.(1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood. New York, NY: Henry Holt&Company.
- Pospiszyl, I. (2009). Patologie społeczne: resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Pospiszyl, K. (2009). Przestępstwa seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rajtar, T. (2009). Przejawy i nasilenie nieprzystosowania społecznego nastoletnich dziewcząt. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 69–83). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Ranschburg, J. (1993). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Renold, E. (2002). Presumed innocence. (Hetero)sexual, heterosexist and homophobic harassment among primary school girls and boys. Childhood, 9(4), 415–434.
- Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Rode, D. (2009). Właściwości psychiczne dziewcząt niedostosowanych społecznie. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 85–99). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Rumpf, J. (2006). Krzyczeć, bić, niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Sajkowska, M. (2002). Wykorzystywanie seksualne dzieci: ustalenia terminologiczne, skala zjawiska, oblicza problemu społecznego. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 1. Pobrano z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik1/Sajkowska_M.pdf
- Salisbury, J. (1996). Challenging Macho Values: Ways of Working with Boys in Secondary Schools. London: Falmer Press.
- Sierosławski, J. (2007). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2007 r. w ramach Europejskiego Programu Badań w Szkołach ESPAD. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Silverman, J. G., Raj, A., Mucci, L., Hathaway, J. (2001). Dating violence against adolescent girls and associated substance use, unhealthy weight control, sexual risk behavior, pregnancy, and suicidality. Journal American Medical Association, 5, 572–579.
- Smith, P. H., White, J. W., Holland, L. J. (2003). A longitudinal perspective on dating violence among adolescent and college-age women. American Journal of Public Health, 7, 1104–1109.
- Smith, P. K. (red.). (2003). Violence in schools: the response in Europe. London: Routledge Farmer.
- Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., Slee, P. (1999). The nature of school bullying: A cross national perspective. London: Routledge.
- Smuts, B. (2002). Agresja mężczyzn wobec kobiet: perspektywa ewolucyjna. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 195–227). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Stein, N. (1995). Sexual harassment in school: the public performance of gendered violence. Harvard Review of Education, 65(2), 145–162.
- Stępień, B., Synakiewicz, A. (2008). Przeciwdziałanie przemocy i przemocy seksualnej wobec dziewcząt: poradnik dla nauczycieli i nauczycielek. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
- Strinatri, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
- Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Szczepanik, R. (2007). Kulturowo-społeczna „płeć” agresji. Perspektywa pedagogiczna. W: J. Wawrzyniak (red.), Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy (s. 57–68). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
- Szlendak, T. (2004). Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Thorne, B. (1993). Gender play. Girls and boys in school. Buckingham: Open University Press.
- Toeplitz-Winiewska, M. (2009). Gry komputerowe a agresywność młodzieży. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 137–144). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Unger, R., Saundra. (2002). Seksizm: perspektywa zintegrowana. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 261–302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Walkerdine, V. (1990). Schoolgirl fictions. London: Verso.
- Watson, S. W. (2007). Boys, masculinity and school violence: reaping what we sow. Gender and Education, 19(6), 729–737.
- Wiesman, R. (2005). Świat dorastających dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
- Williams, J. R., Ghandour, R. M., Kub, J. E. (2008). Female Perpetration of Violence in Heterosexual Intimate Relationships: Adolescence Through Adulthood. Trauma Violence Abuse, 9(4), 227–249.
- Wood, R. T. A., Gupta, R., Derevensky, J. L., Griffiths, M. (2004). Video game playing and gambling in adolescents: common risk factors. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 14, 77–100.
- Wójtewicz, A. (2009). „Dziwki”, „królowe” i „szare myszki” czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa. W: L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji (s. 119–141). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa.
- Wójtewicz, A. (2007). Seksualizacja dziewcząt. Moda czy aberracja procesu socjalizacji? W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 164–184). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Łódź.
- Wołosik, A. (2006). Przemoc seksualna w relacjach rówieśniczych. Kampania na rzecz szkoły wolnej od szykan i napastowania seksualnego. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Stowarzyszenie „W stronę dziewcząt”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
- Wołosik, A., Majewska, E. (2010). Napastowanie seksualne Głupia zabawa czy poważna Sprawa. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
- Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Zilbergeld, B. (2000). Wychowanie zalęknionych bohaterów. W: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi (s. 319–331). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D. (2002). Date violence and date rape among adolescents: associations with disordered eating behaviors and psychological health. Child Violence and Neglect, 26, 455–473.
Ackerman, R. J., Pickering, S. E. (2002). Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Archer, J. (1991). The influence of testosterone on human aggression. British Journal of Psychology, 8, 1–28.
Archer, J., Birring, S., Wu, F. C. W. (1998). The association between testosterone and aggression among young men: empirical findings and a meta-analysis. Aggressive Behavior, 21, 411–420.
Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Arriaga, X. B., Foshee, V. A. (2004). Adolescent dating violence. Do adolescents follow in their friends’ or their parents’ footsteps. Journal of Interpersonal Violence, 19(2), 162–184.
Askew, S., Ross, C. (1988). Boys don’t cry: boys and sexism in education. Milton Keynes: Open University Press.
Badinter, E. (1993). XY. Tożsamość mężczyzny. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
Barter, C. (2009). In the Name of Love: Partner Abuse and Violence in Teenage Relationships. British Journal of Social Work, 39(2), 211–233.
Bem, S. L. (2000). Męskość. Kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Benbenishty, R., Astor, R. A. (2008). School violence in an international context: a call for global collaboration in research and prevention. International Journal of School
Violence, 7. Pobrane z: http://www.ijvs.org/files/Revue-07/04.-Benbenishty-Ijvs-7.pdf
Bernstein, J. Y. , Watson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying. Journal of Interpersonal Violence, 12, 483–498.
Biddulph, S. (2004). Męskość. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Biel, K. (2009). Przestępczość dziewcząt. Rodzaje i uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Blair, M., Holland, J., Sheldon, S. (1995). Identity and Diversity: Gender and the Experience of Education, Multilingual Matters in association with the Open University Clevedon, Clevedon.
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Braun-Gałkowska, M., Ulfik, I. (2000). Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka.
Brzezińska, A., Hornowska, E. (2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Budrewicz, I. (1997). Środowiskowe uwarunkowania zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Buss, M. (1996). Ewolucja pożądania. Strategie doboru seksualnego ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chmura-Rutkowska, I. (2004). Getto nauczycielek – w pułapce stereotypu. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i Rodzaj w Edukacji (s. 109–121). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Chmura-Rutkowska, I. (2010). „Poznaj swego wroga” – reprezentacje kobiecości i męskości w wybranych „luksusowych” popularnych czasopismach wydawanych w Polsce po 1989 roku. W: M. Frąckowiak-Sochańska, S. Królikowska (red.), Kobiety w polskiej transformacji 1989–2009. Podsumowania, interpretacje, prognozy (s. 378–422). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Connell, R. W. (1987). Gender and power. Society, the person, and sexual politics. Cambridge: Polity Press.
Connell, R. W. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.
Connell R.W. (1989). Cool guys, swots and wimps: the interplay of masculinity and Education. Oxford Review of Education, 15(3), 291–303.
Connell, R. W., Messerschmidt, J. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender and Society, 19(6), 829–859.
Cudak, S. (2007). Rozmiary i przejawy przestępczości dziewcząt. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 71–78). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czapczyńska, A. (2009). Przemoc w związkach nastolatków. Niebieska Linia, 5, 32–34.
Czapiński, J. (2009). Diagnoza szkolna 2009. Przemoc i inne problemy w polskiej Szkole. W: Fundacja „Szkoła bez przemocy”, Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy” (s. 22–117). Warszawa, s. 22–117.
Dąbrowska-Bąk, M. (1995). Przemoc w szkole. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych.
Deaux, K., Kite, M. (2002). Stereotypy płci. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 354–382). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Desperak, I. (2007). Złe dziewczynki i potworne kobiety – dlaczego media lubią je tak przedstawiać? W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 45–56). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Duncan, N. (1999). Sexual Bullying: Gender Conflict and Pupil Culture in Secondary Schools. London: Routledge.
Dzieduszyński, P. (2007). Nasilenie skłonności agresywnych i lęku oraz obraz własnej osoby u młodzieży z doświadczeniem przemocy w rodzinie. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 99–113). Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Earp, J., Katz, J. (2009). Maska twardziela. Przemoc, media i kryzys męskości. Kraków: Media Education Foundation, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia.
Eder, D., Evans, C., Parker, S. (1995). School talk. Gender and adolescent culture. New Brunswick: Rutgers University Press.
Fluderska, G., Sajkowska, M. (2001). Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia dorosłych Polaków. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
Frączek, A., Kirwil, L. (1993). Życie rodzinne a agresja dzieci: badania nad niektórymi warunkami socjalizacji sprzyjającymi rozwojowi agresji. W: A. Frączek, H. Zumkley (red.), Socjalizacja a agresja (s. 173–190). Warszawa: Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Wyższa Szkoła Pedagogiki Społecznej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Frosh, S., Pheonix, A., Pattman, R. (2002). Young masculinities. Understanding boys in contemporary socjety. New York, NY: Palgrave.
Fundacja Dzieci Niczyje. (2008). Zagrożenia wobec dzieci w internecie”. Raport na potrzeby II Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”. Warszawa: Gemius.
Furnham, A., Mak, T. (1999). Sex-role stereotyping in television commercials: A review and comparisons of 14 studies done on five continents over 25 years. Sex Roles, 40, 413–431.
Gallagher, M. (2005). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. Report. London: Association for Christian Communication (WACC ).
Garbula, J. M. (2009). Dzieci wobec stereotypów płci. Forum Oświatowe, 1, 53–69.
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzyńska, T., Szaszkiewicz, M., Wach, E., Cyboran, M. (2009). Modele przestępczego zachowania nieletnich dziewcząt i chłopców. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 51–68). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gilbert, R., Gilbert, P. (1998). Masculinity goes to school. London: Routledge.
Gilligan, J. (2001). Wstyd i przemoc. Refleksje nad śmiertelną epidemią. Poznań: Media Rodzina.
Goldberg, H. (2000). Wrażliwy macho. Mężczyzna 2000. Warszawa: Diogenes.
Gromkowska, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej: rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
Gruszczyńska, B. (2007). Przemoc wobec kobiet w Polsce: aspekty prawno-kryminologiczne. Warszawa: Wolters Kulwer Polska.
Gruszczyńska, B. (2008). Przestępczość nieletnich w Polsce w świetle statystyk. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole: diagnoza i profilaktyka (s. 29–44). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Guerin, S., Hennessy, E. (2004). Przemoc i prześladowania w szkole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gulla, B., Majchrzyk, Z. (2007). Atrybucje przyczynowe zachowań dewiacyjnych kobiet w środkach masowego przekazu. W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 155–164). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
GUS. (2007). Kobiety w Polsce. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Halpern, C. T., Oslak, S. G, Young, M. L., Martin, S. L., Kupper, L. L. (2001). Partner violence among adolescents in opposite-sex romantic relationships: findings from the National Longitudinal Study of Adolescent Health. American Journal of Public Health, 10, 1679–1685.
Haug-Schnabel, G. (2003). Agresja w przedszkolu. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Herbert, C. M. H. (1989). Talking of Silence: The Sexual Harassment of Schoolgirls. London: The Falmer Press.
Huesmann, L. R., Eron, L. D., Lefkowitz, M. M., Walder, L. O. (1984). Stability of aggression over time and generations. Developmental Psychology, 29, 1120–1134.
Huesmannn, L. R. (2001). Przemoc na ekranie a przemoc w życiu. Nowiny Psychologiczne, 4, 5–33.
Jachym, M. (1998). Przejawy zachowań agresywnych dzieci w środowisku szkolnym – przyczyny i następstwa ich występowania. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 291–300). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jackson, S. (1999). Heterosexuality in Questions. London: Sage Publications.
Jasielska, A. (2009). Analiza wpływu stereotypu płci w obszarze emocji na edukację emocjonalną. Forum Oświatowe, 1, 70–87.
Jones, C. (1985). Sexual tyranny: Male violence in a mixed secondary school. W: G. Weiner (red.), Just a bunch of girls (s. 26–39). Milton Keynes: Open University Press.
Jundziłł, J. (1993). Dziecko – ofiara przemocy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Jones, C. (1985). Sexual tyranny in mixed-sex schools. W: G. Weiner (red.), Just a Bunch of Girls (s. 26–40). Milton Keynes: Open University Press.
Kaschack, E. (1996). Nowa psychologia kobiety. Gdańsk: GWP.
Kehily, M. J. (2002). Sexuality, Gender and Schooling: shifting agendas in social learning. London: Routledge Falmer.
Kenway, J., Fitzclarence, L. (1997). Masculinity, violence and schooling: challenging poisonous pedagogies. Gender & Education, 9(1), 117–133.
Kindlon, D., Thompson, M. (2000). Raising Cain: Protecting the emotional life of boys. New York, NY: Ballantine Books.
Kmiecik-Baran, K. (1993). Przemoc wobec dzieci – diagnoza i interwencja. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 363–385). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kmiecik-Baran K. (2000). Młodzież i przemoc: mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kofta, M., Jasińska-Kania, A. (2001). Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Kogan, S. M. (2004). Ujawnianie niechcianych doświadczeń seksualnych – wyniki otrzymane w reprezentatywnej próbie amerykańskich dziewcząt w wieku dorastania. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 9. Pobrane z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik9/kw9_Kogan%20S.pdf
Komenda Głównej Policji. (2009). Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych w 2008 roku na terenie szkoły. Pobrano z: http://www.policja.pl/portal/pol/4/4259/Przestepczosc_w_szkole.html
Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja: studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Kowalczyk, I., Piotrowska, J., Zierkiewicz, E. (2007). Środki masowego przekazu. W: B. Chołuj (red.), Polityka równości płci: Polska 2007: Raport. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) (s. 108–119). Warszawa.
Kowalczyk, I. (2002). Uwięziona w ciele – ideały ciała w pismach kobiecych. W: E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk (red.), Kobiety w kulturze popularnej (s. 17–30). Poznań: Stowarzyszenie Kobiet Konsola.
Krahe, B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP.
Kwieciński, Z. (1995). Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji (s. 123–145). Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Wydawnictwo Trans Humana.
Lefkowitz, M. M., Eron, L. D., Walder, L. O., Huesmann, L. R. (1977). Growing up to be violent: A longitudinal study of the development of aggression. New York, NY: Pregamon Press.
Lisowska, E. (2005). Przemoc wobec dzieci: rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Mac An Ghaill, M. (1994). The Making of Men: Masculinities, Sexualities and Schooling. Milton Keynes: Open University Press.
Mahony, P. (1985). Schools for the Boys? Co-education Reassessed. London: Hutchinson.
Mahony, P. (1998). Girls will be Girls and Boys will be First. W: D. Epstein, J. Elwood, V. Hey, J. Maw (red.), Failing Boys? Issues in Gender and Achievement (s. 37–55). Buckingham: Open University Press.
Mahony, P., Frith, R. (1994). Promoting Quality and Equality in Schools: Empowering Teachers through Change. London: David Fulton Publishers.
Mandal, E. (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Martino, W., Pallotta-Chiarolli, M. (2005). Being normal is the only way to be: adolescent perspectives on gender and school. Sydney: University of New South Wales Press.
Mazur, J. (2002). Przemoc w rodzinie: teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
McWhirter, J. J., McWhirter, B. T., McWhirter, A. M., McWhirter, E. H. (2001). Zagrożona Młodzież. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
Międzyresortowy Zespół ds. Opracowania Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. (2003). Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Warszawa: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ministerstwo Sprawiedliwości RP. (2007). Informacja statystyczna o ewidencji spraw i orzecznictwie w sądach powszechnych oraz o więziennictwie w 2006 roku. Warszawa: Wydział Statystyki w Departamencie Organizacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości.
Mufson, S., Kranz, R. (1996). Gwałt na randce. Warszawa: Wydawnictwo Elma Books.
Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niesiobędzka, M. (2003). Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieżowych. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 5. Pobrane z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik5/Kw5_Niesiobedzka.pdf
OBOP. (2005). Polacy o stosowaniu kar cielesnych wobec dzieci – wyniki badania TNS OBOP dla Fundacji Dzieci Niczyje, Warszawa.
Ohsako, T. D. (red.). (1997). Violence at School: Global Issues and Interventions. Paris: UNESCO International Bureau of Education.
Olweus, D. (2007). Mobbing: fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Ostrowska, K., Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole: badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Centrum metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pawłowska, R. (1993). Dysfunkcja rodziny a przemoc. W: J. Papież, A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 395–404). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pipher, M. (1998). Ocalić Ofelię. Poznań: Media Rodzina.
Pollack, W.(1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood. New York, NY: Henry Holt&Company.
Pospiszyl, I. (2009). Patologie społeczne: resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pospiszyl, K. (2009). Przestępstwa seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rajtar, T. (2009). Przejawy i nasilenie nieprzystosowania społecznego nastoletnich dziewcząt. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 69–83). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ranschburg, J. (1993). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Renold, E. (2002). Presumed innocence. (Hetero)sexual, heterosexist and homophobic harassment among primary school girls and boys. Childhood, 9(4), 415–434.
Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rode, D. (2009). Właściwości psychiczne dziewcząt niedostosowanych społecznie. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 85–99). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rumpf, J. (2006). Krzyczeć, bić, niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sajkowska, M. (2002). Wykorzystywanie seksualne dzieci: ustalenia terminologiczne, skala zjawiska, oblicza problemu społecznego. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 1. Pobrano z: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik1/Sajkowska_M.pdf
Salisbury, J. (1996). Challenging Macho Values: Ways of Working with Boys in Secondary Schools. London: Falmer Press.
Sierosławski, J. (2007). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2007 r. w ramach Europejskiego Programu Badań w Szkołach ESPAD. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Silverman, J. G., Raj, A., Mucci, L., Hathaway, J. (2001). Dating violence against adolescent girls and associated substance use, unhealthy weight control, sexual risk behavior, pregnancy, and suicidality. Journal American Medical Association, 5, 572–579.
Smith, P. H., White, J. W., Holland, L. J. (2003). A longitudinal perspective on dating violence among adolescent and college-age women. American Journal of Public Health, 7, 1104–1109.
Smith, P. K. (red.). (2003). Violence in schools: the response in Europe. London: Routledge Farmer.
Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., Slee, P. (1999). The nature of school bullying: A cross national perspective. London: Routledge.
Smuts, B. (2002). Agresja mężczyzn wobec kobiet: perspektywa ewolucyjna. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 195–227). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stein, N. (1995). Sexual harassment in school: the public performance of gendered violence. Harvard Review of Education, 65(2), 145–162.
Stępień, B., Synakiewicz, A. (2008). Przeciwdziałanie przemocy i przemocy seksualnej wobec dziewcząt: poradnik dla nauczycieli i nauczycielek. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Strinatri, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Szczepanik, R. (2007). Kulturowo-społeczna „płeć” agresji. Perspektywa pedagogiczna. W: J. Wawrzyniak (red.), Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy (s. 57–68). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Szlendak, T. (2004). Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Thorne, B. (1993). Gender play. Girls and boys in school. Buckingham: Open University Press.
Toeplitz-Winiewska, M. (2009). Gry komputerowe a agresywność młodzieży. W: B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Przestępczość nieletnich (s. 137–144). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Unger, R., Saundra. (2002). Seksizm: perspektywa zintegrowana. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 261–302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Walkerdine, V. (1990). Schoolgirl fictions. London: Verso.
Watson, S. W. (2007). Boys, masculinity and school violence: reaping what we sow. Gender and Education, 19(6), 729–737.
Wiesman, R. (2005). Świat dorastających dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Williams, J. R., Ghandour, R. M., Kub, J. E. (2008). Female Perpetration of Violence in Heterosexual Intimate Relationships: Adolescence Through Adulthood. Trauma Violence Abuse, 9(4), 227–249.
Wood, R. T. A., Gupta, R., Derevensky, J. L., Griffiths, M. (2004). Video game playing and gambling in adolescents: common risk factors. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 14, 77–100.
Wójtewicz, A. (2009). „Dziwki”, „królowe” i „szare myszki” czyli gimnazjalna codzienność widziana przez pryzmat seksualizacji dziewczyństwa. W: L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji (s. 119–141). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, Warszawa.
Wójtewicz, A. (2007). Seksualizacja dziewcząt. Moda czy aberracja procesu socjalizacji? W: I. Pospiszyl, R. Szczepanik (red.), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet (s. 164–184). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Łódź.
Wołosik, A. (2006). Przemoc seksualna w relacjach rówieśniczych. Kampania na rzecz szkoły wolnej od szykan i napastowania seksualnego. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Stowarzyszenie „W stronę dziewcząt”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Wołosik, A., Majewska, E. (2010). Napastowanie seksualne Głupia zabawa czy poważna Sprawa. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Zilbergeld, B. (2000). Wychowanie zalęknionych bohaterów. W: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi (s. 319–331). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.