Fenomenologiczna perspektywa na nauczanie i uczenie się ujmujące całościowe zjawiska. Niedawna reforma programowa w Finlandii

Vasileios Symeonidis, Johanna F. Schwarz

Abstrakt


Niniejszy artykuł omawia ujmujący całościowe zjawiska model uczenia się i nauczania (phenomenon-based approach) z pedagogicznej perspektywy fenomenologii, czyli filozofii tego, co bezpośrednio dane. Prezentowane podejście stało się fundamentem nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych w Finlandii, która oficjalnie wprowadza multidyscyplinarne moduły kształcenia przewidujące okresy realizacji projektów poświęconych całościowym zjawiskom. W artykule pokazujemy, jak to konkretne podejście wbudowane zostało w program nauczania, jakie jest jego teoretyczne zakotwiczenie i jak powiązane jest ono z konstruktywizmem. Zgłębiamy również jego implikacje dla nauczania i uczenia się w optyce fenomenologicznej. Na zakończenie przedstawiamy wniosek, że kluczowym czynnikiem w osiąganiu celów edukacyjnych jest właściwe sprzężenie między nauczaniem a uczeniem się. Uczniowie stanowią czynnik procesu uczenia się, ale niekoniecznie sami proces ten inicjują; nauczyciele, podobnie, nie mogą go w pełni samodzielnie przeprowadzić. A zatem aby przywrócić uczenie się pedagogice, musimy zrozumieć przestrzeń między nauczaniem a uczeniem się.


Słowa kluczowe


zjawiska; fenomenologia; konstruktywizm; wielodyscyplinarne moduły kształcenia; reforma programu nauczania; Finlandia

Bibliografia


Agostini, E. (2015). Zur produktiven Vieldeutigkeit der Dinge in der Erfahrung des Lernens. In M. Brinkmann, R. Kubac, & S. S. Rödel (Eds.), Pädagogische Erfahrung: Theoretische und empirische Perspektiven (pp. 143–158). Springer Fachmedien Wiesbaden.

Biesta, G. J. (2009). What is at stake in a pedagogy of interruption? In T. E. Lewis, J. G. A. Grinberg, & M. Laverty (Eds.), Philosophy of Education: Modern and Contemporary Ideas at Play (pp. 785–807). Dubuque, IA: Kendall/Hunt.

Biesta, G. J. (2012). Giving Teaching Back to Education: Responding to the Disappearance of the Teacher. Phenomenology & Practice, 6(2), 35–49.

Eurydice (2015). Finland: Ongoing Reforms and Policy Developments. Retrieved October 4, 2016, from https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Finland: Ongoing_Reforms_and_Policy_Developments.

Finnish National Board of Education (FNBE). (2004). National Core Curriculum for Basic Education 2004. Helsinki: Finnish National Board of Education.

Finnish National Board of Education (FNBE). (2016). National Core Curriculum for Basic Education 2014. Helsinki: Finnish National Board of Education.

Hakkarainen, K. (2003). Emergence of progressive-inquiry culture in computer-supported collaborative learning. Learning Environments Research, 6, 199–220.

Halinen, I. (2014, June 13). General Aspects of Basic Education Curriculum Reform 2016 Finland. Retrieved October 4, 2016, from http://www.oph.fi/english/education_development/current_reforms/curriculum_reform_2016.

Heidegger, M. (2006). Sein und Zeit. Unveränd. Nachdruch der 15., an Hand der Gesamtausg. durchges. Aufl. m. d. Randbemerkungen aus d. Handexemplar d. Autors im Anhang (19. Aufl.). Tübingen: Niemeyer.

Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266.

International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). (2012, December 11). TIMSS and PIRLS 2011 Achievement Results in Reading, Mathematics, and Science. Retrieved October 3, 2016, from http://timssandpirls.bc.edu/data-release-2011/pdf/Overview-TIMSS-and-PIRLS-2011-Achievement.pdf.

Khan, M. (2015, November 13). Finland emerges as the ‘new sick man of Europe’ as euro’s worst performing economy. The Telegraph. Retrieved October 4, 2016, from http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11993040/Finland-emerges-as-the-new-sick-man-of-Europe-as-euros-worst-performing-economy.html.

Kilroy, D. A. (2004). Problem based learning. Emergency Medical Journal, 21, 411-413. http://dx.doi.org/10.1136/emj.2003.012435.

Mattila, P. & Silander, P. (Eds.). (2014). How to create the school of the future: Revolutionary thinking and design from Finland. Oulu: University of Oulu, Center for Internet Excellence.

Meyer-Drawe, K. (1987). Die Belehrbarkeit des Lehrenden durch den Lernenden. Fragen an den Primat des Pädagogischen Bezugs. In W. Lippitz & K. Meyer-Drawe (Eds.), Kind und Welt (2nd ed., pp. 63–73). Frankfurt am Main.

Meyer-Drawe, K. (2008). Diskurse des Lernens. München: Fink.

Meyer-Drawe, K. (2012). Gefangen in der Alltagswelt. In B. Schäffer, M. Schemmann, & O. Dörner (Eds.), Erwachsenenbildung im Kontext. Theoretische Rahmungen, empirische Spielräume und praktische Regulative. Festschrift zum 60. Geburtstag von Jürgen Wittpoth (pp. 31–41). Bielefeld.

Meyer-Drawe, K. (2015). Lernen und Bildung als Erfahrung. Zur Rolle der Herkunft in Subjektivationsvollzügen. In E. Christof & E. Ribolits (Eds.), Bildung und Macht. Eine kritische Bestandsaufnahme (pp. 115–132). Wien: Löcker.

Meyer-Drawe, K., & Rumpf, H. (2011, May 8). Werkstattgespräch mit Horst Rumpf, Innsbruck.

Muukkonen, H., Hakkarainen, K. & Lakkala, M. (1999). Collaborative Technology for Facilitating Progressive Inquiry: the Future Learning Environment Tools. In C. Hoadley & J. Roschelle (Eds.), The proceedings of the CSCL ’99 conference. Retrieved October 7, 2016, from http://www.helsinki.fi/science/networkedlearning/texts/muukkonenetal1999.pdf.

Prime Minister’s Office Finland. (2015, May 29). Finland, a land of solutions. Strategic Programme of Prime Minister Juha Sipilä’s Government. Retrieved October 5, 2016, from http://vnk.fi/en/publication?pubid=6407.

Sahlberg, P. (2011). Finnish Lessons: What can the world learn from educational reform in Finland? New York: Teachers College Press.

Sahlberg, P. (2015, March 25). Finland’s school reforms won’t scrap subjects altogether. The Conversation. Retrieved October 4, 2016, from https://theconversation.com/finlands-school-reforms-wont-scrap-subjects-altogether-39328.

Schmidt, H. G. (1983). Problem-based learning: rationale and description. Medical Education, 17, 11-16. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.1983.tb01086.x.

Silander, P. (2015a). Digital Pedagogy. In P. Mattila, & P. Silander (Eds.), How to create the school of the future: Revolutionary thinking and design from Finland (pp. 9-26). Oulu: University of Oulu, Center for Internet Excellence.

Silander, P. (2015b). Rubric for Phenomenon Based Learning. Retrieved October 5, 2016, from http://www.phenomenaleducation.info/phenomenon-based-learning.html.

Taber, K. S. (2011). Constructivism as educational theory: Contingency in learning, and optimally guided instruction. In J. Hassaskhah (Ed.), Educational Theory (pp. 39–61). New York, NY: Nova Science Publishers.

Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R.W. Rieber, & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L.S. Vygotsky, 1, Problems of general psychology (pp. 39–285). New York, NY: Plenum Press.

Waldenfels, B. (2009). Lehren und Lernen im Wirkungsfeld der Aufmerksamkeit. In N. Ricken, H. Röhr, J. Ruhloff, & K. Schaller (Eds.), Umlernen. Festschrift für Käte Meyer-Drawe (pp. 23–33). Paderborn: Fink.

Walker, A. (2016, February 29). Finland: the sick man of Europe? BBC News. Retrieved October 4, 2016, from http://www.bbc.com/news/business-35656150.

Westphal, K. (2015). Kulturelle Bildung als Antwortgeschehen: Zum Stellenwert der Phänomenologie für die kulturelle und ästhetische Bildung. In M. Brinkmann, R. Kubac, & S. S. Rödel (Eds.), Phänomenologische Erziehungswissenschaft. Pädagogische Erfahrung. Theoretische und empirische Perspektiven (pp. 89–106). Wiesbaden: Springer.


Pełny tekst: PDF (English)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licencja Creative Commons
Forum Oświatowe jest wydawane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

ISSN 0867-0323 ISSN (online) 2450-3452