Treść głównego artykułu
Abstrakt
Teksty Zbigniewa Kwiecińskiego i Roberta Kwaśnicy oraz fragmenty – wypisy z recenzji Ryszarda Bo- rowicza, Zbyszko Melosika, Bogusławy Doroty Gołębniak – są przedrukami z okolicznościowej pub- likacji: Zbigniew Kwieciński: Doktor Honoris Causa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław: Wydawni- ctwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2011.
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2024 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bauman Z.: Życie na przemiał, przekład T. Kunz. Kraków 2007; Wydawnictwo Literackie.
- Borowicz R.: Równość i sprawiedliwość społeczna. Studium na przykładzie oświaty. Warszawa 1988; PWN.
- Boudon R.: Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych. Warszawa 2008; Oficyna Naukowa.
- Boudon R.: Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej. Kraków 2009; Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Bourdieu P.: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005; Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
- Bourdieu P.: Homo academicus. Paris 1985; Polity Press.
- Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2010; Scholar.
- Doda A.: Pośpiech i cynizm. Wokół teorii dyskursu Jacques’a Lacana. Poznań 2002; Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Dolata R.: Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa 2008; Wydawnictwo UW.
- Domalewski J., Mikiewicz P.: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. Warszawa 2004; IRWiR PAN.
- Dougherty K., Hammack F. M.: Druga strona uczelni: nieakademickie efekty edukacji wyższej. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 13, 1997.
- Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.): Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Giroux H. A.: Ideology, culture and the process of schooling. Philadelphia 1981.
- Gewitz S., Cribb A.: Recent readings of social reproduction. Four fundamental problematics. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 3.
- Gołębniak B. D.: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań 1998; „Edytor”.
- Gordon D.: Hidden curriculum, w: International Encyclopedia of the Sociology of Education, red. L. J. Saha, Oxford 1997; Pergamon.
- Grochalska M.: Transgresyjne trajektorie. Zmiany statusu społecznego w perspektywie biograficznej. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Gromkowska-Melosik A.: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamik postępu. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Hadjar A., Becker R.: Educational expansion. Expected and unexpected consequences, w: Expected and unexpected consequences of the educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker, Bern 2009; Haupt Verlag.
- Jacobs J. A.: Revolving doors. Sex segregation and women careers. Stanford 1995; Stanford University Press.
- Jonathan R.: State education service or prisoner’s dilemma. The hidden hand as source of educational policy. “British Journal of Educational Studies” 1990 nr 1.
- Kopciewicz L.: Matematyka w ideologiach, ideologie w matematyce – badanie szkolnego funkcjonowania matematyki jako pola wytwarzania kultury. „Forum Oświatowe” 2010 nr 1.
- Kwaśnica R.: Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydanie 2. Wrocław 2007; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Kwiecińska E. F., Kwieciński Z.: Kształcenie a plany życiowe młodzieży. Analiza badań radzieckich. Toruń 1979; Wydawnictwo UMK.
- Kwieciński Z.: Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa 1982; LSW.
- Kwieciński Z.: Nowe nierówności w szkolnictwie wyższym, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil socjety. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewicz Winnickiemu na 65. rocznicę urodzin, red. E. Syrek. Katowice 2010; Wydawnictwo UŚ.
- Kwieciński Z.: Selekcje społeczne w szkolnictwie ponadpodstawowym. Trzy studia szczegółowe. Warszawa 1975; IRWiR PAN.
- Kwieciński Z.: Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 9, 1990.
- Kwieciński Z.: Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości. Toruń 2002b; Wydawnictwo UMK.
- Kwieciński Z.: Wykluczanie. Toruń 2002a; Wydawnictwo UMK. Lem S.: Dialogi. Kraków 1957; Wydawnictwo Literackie.
- Magala S.: De-skilling of academic proffessionals. Hiding actors and ideological factors, w: The European Sociological Associoation Conference Rethinking Inequalities. Abstracts. Toruń 2005; Wydawnictwo UMK.
- Mayer K. U., Schnettler S., Aisenbrey S.: The process and impact of educational expansion. Findings from the German life history study, w: Expected and unexpected con- sequences of rhe educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker. Bern 2009; Haupt Verlag.
- McLaren P.: Life in schols. An introduction to critical pedagogy in the foundations of pedagogy. New York 1989; Longman.
- Melosik Z.: Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, w: Edukacja i stratyfikacja społeczna, red. T. Gmerek. Poznań 2003, Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009; Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Mikiewicz P.: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław 2005; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Nowak-Dziemianowicz M.: Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń. Wrocław 2002; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
- Nixon J.: Professional reneval as a condition of institutional change. Rethinking academic work. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 1.
- Oleś P.: Kryzys „połowy życia” u mężczyzn. Psychologiczne badania empiryczne. Lub- lin 1995; Redakcja Wydawnicza KUL.
- Ostrouch-Kamińska J.: Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Sadownik A.: Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży. Wrocław 2011; Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, red. M. Federowicz, M. Sitek. Warszawa 2011; IBE.
- Sekaran U.: Dual-career families. San Francisco – London 1986. Slaugher S., Leslie L. L.: Academic capitalism. Polities and enterpreneuprial university. London 1997; John Hopkins University Press.
- Szafraniec K.: Młode pokolenie a nowy ustrój. Warszawa 2010; IRWiR PAN.
- Theborn G. (red.): Inequalities of the world. London – New York 2006; Verso. Tomplinson S.: Sociological perspectives of failing schools. “International Studies in Sociology of Education” 1997 nr 1.
- Zandecki A.: Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkól średnich. Toruń – Poznań 1999; „Edytor”. Zimbardo Ph.: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? Warszawa 2008; Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Bauman Z.: Życie na przemiał, przekład T. Kunz. Kraków 2007; Wydawnictwo Literackie.
Borowicz R.: Równość i sprawiedliwość społeczna. Studium na przykładzie oświaty. Warszawa 1988; PWN.
Boudon R.: Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych. Warszawa 2008; Oficyna Naukowa.
Boudon R.: Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej. Kraków 2009; Zakład Wydawniczy NOMOS.
Bourdieu P.: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005; Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
Bourdieu P.: Homo academicus. Paris 1985; Polity Press.
Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2010; Scholar.
Doda A.: Pośpiech i cynizm. Wokół teorii dyskursu Jacques’a Lacana. Poznań 2002; Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Dolata R.: Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa 2008; Wydawnictwo UW.
Domalewski J., Mikiewicz P.: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. Warszawa 2004; IRWiR PAN.
Dougherty K., Hammack F. M.: Druga strona uczelni: nieakademickie efekty edukacji wyższej. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 13, 1997.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.): Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
Giroux H. A.: Ideology, culture and the process of schooling. Philadelphia 1981.
Gewitz S., Cribb A.: Recent readings of social reproduction. Four fundamental problematics. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 3.
Gołębniak B. D.: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań 1998; „Edytor”.
Gordon D.: Hidden curriculum, w: International Encyclopedia of the Sociology of Education, red. L. J. Saha, Oxford 1997; Pergamon.
Grochalska M.: Transgresyjne trajektorie. Zmiany statusu społecznego w perspektywie biograficznej. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gromkowska-Melosik A.: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamik postępu. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hadjar A., Becker R.: Educational expansion. Expected and unexpected consequences, w: Expected and unexpected consequences of the educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker, Bern 2009; Haupt Verlag.
Jacobs J. A.: Revolving doors. Sex segregation and women careers. Stanford 1995; Stanford University Press.
Jonathan R.: State education service or prisoner’s dilemma. The hidden hand as source of educational policy. “British Journal of Educational Studies” 1990 nr 1.
Kopciewicz L.: Matematyka w ideologiach, ideologie w matematyce – badanie szkolnego funkcjonowania matematyki jako pola wytwarzania kultury. „Forum Oświatowe” 2010 nr 1.
Kwaśnica R.: Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydanie 2. Wrocław 2007; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Kwiecińska E. F., Kwieciński Z.: Kształcenie a plany życiowe młodzieży. Analiza badań radzieckich. Toruń 1979; Wydawnictwo UMK.
Kwieciński Z.: Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa 1982; LSW.
Kwieciński Z.: Nowe nierówności w szkolnictwie wyższym, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil socjety. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewicz Winnickiemu na 65. rocznicę urodzin, red. E. Syrek. Katowice 2010; Wydawnictwo UŚ.
Kwieciński Z.: Selekcje społeczne w szkolnictwie ponadpodstawowym. Trzy studia szczegółowe. Warszawa 1975; IRWiR PAN.
Kwieciński Z.: Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 9, 1990.
Kwieciński Z.: Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości. Toruń 2002b; Wydawnictwo UMK.
Kwieciński Z.: Wykluczanie. Toruń 2002a; Wydawnictwo UMK. Lem S.: Dialogi. Kraków 1957; Wydawnictwo Literackie.
Magala S.: De-skilling of academic proffessionals. Hiding actors and ideological factors, w: The European Sociological Associoation Conference Rethinking Inequalities. Abstracts. Toruń 2005; Wydawnictwo UMK.
Mayer K. U., Schnettler S., Aisenbrey S.: The process and impact of educational expansion. Findings from the German life history study, w: Expected and unexpected con- sequences of rhe educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker. Bern 2009; Haupt Verlag.
McLaren P.: Life in schols. An introduction to critical pedagogy in the foundations of pedagogy. New York 1989; Longman.
Melosik Z.: Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, w: Edukacja i stratyfikacja społeczna, red. T. Gmerek. Poznań 2003, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009; Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mikiewicz P.: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław 2005; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Nowak-Dziemianowicz M.: Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń. Wrocław 2002; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
Nixon J.: Professional reneval as a condition of institutional change. Rethinking academic work. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 1.
Oleś P.: Kryzys „połowy życia” u mężczyzn. Psychologiczne badania empiryczne. Lub- lin 1995; Redakcja Wydawnicza KUL.
Ostrouch-Kamińska J.: Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sadownik A.: Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży. Wrocław 2011; Wydawnictwo Naukowe DSW.
Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, red. M. Federowicz, M. Sitek. Warszawa 2011; IBE.
Sekaran U.: Dual-career families. San Francisco – London 1986. Slaugher S., Leslie L. L.: Academic capitalism. Polities and enterpreneuprial university. London 1997; John Hopkins University Press.
Szafraniec K.: Młode pokolenie a nowy ustrój. Warszawa 2010; IRWiR PAN.
Theborn G. (red.): Inequalities of the world. London – New York 2006; Verso. Tomplinson S.: Sociological perspectives of failing schools. “International Studies in Sociology of Education” 1997 nr 1.
Zandecki A.: Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkól średnich. Toruń – Poznań 1999; „Edytor”. Zimbardo Ph.: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? Warszawa 2008; Wydawnictwo Naukowe PWN.