Treść głównego artykułu

Abstrakt




Teksty Zbigniewa Kwiecińskiego i Roberta Kwaśnicy oraz fragmenty – wypisy z recenzji Ryszarda Bo- rowicza, Zbyszko Melosika, Bogusławy Doroty Gołębniak – są przedrukami z okolicznościowej pub- likacji: Zbigniew Kwieciński: Doktor Honoris Causa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław: Wydawni- ctwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2011.




Szczegóły artykułu

Biogram autora

Zbigniew Kwieciński - Uniwerystet Dolnośląski DSW we Wrocławiu

Profesor Zbigniew Kwieciński (1941–2024)

Jak cytować
Kwieciński, Z. (2025). Nierówno pod sufitem. Forum Oświatowe, 37(2 (72), 105–116. https://doi.org/10.34862/fo.2024.2.10

Referencje

  1. Bauman Z.: Życie na przemiał, przekład T. Kunz. Kraków 2007; Wydawnictwo Literackie.
  2. Borowicz R.: Równość i sprawiedliwość społeczna. Studium na przykładzie oświaty. Warszawa 1988; PWN.
  3. Boudon R.: Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych. Warszawa 2008; Oficyna Naukowa.
  4. Boudon R.: Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej. Kraków 2009; Zakład Wydawniczy NOMOS.
  5. Bourdieu P.: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005; Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.
  6. Bourdieu P.: Homo academicus. Paris 1985; Polity Press.
  7. Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2010; Scholar.
  8. Doda A.: Pośpiech i cynizm. Wokół teorii dyskursu Jacques’a Lacana. Poznań 2002; Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  9. Dolata R.: Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa 2008; Wydawnictwo UW.
  10. Domalewski J., Mikiewicz P.: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. Warszawa 2004; IRWiR PAN.
  11. Dougherty K., Hammack F. M.: Druga strona uczelni: nieakademickie efekty edukacji wyższej. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 13, 1997.
  12. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.): Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
  13. Giroux H. A.: Ideology, culture and the process of schooling. Philadelphia 1981.
  14. Gewitz S., Cribb A.: Recent readings of social reproduction. Four fundamental problematics. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 3.
  15. Gołębniak B. D.: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań 1998; „Edytor”.
  16. Gordon D.: Hidden curriculum, w: International Encyclopedia of the Sociology of Education, red. L. J. Saha, Oxford 1997; Pergamon.
  17. Grochalska M.: Transgresyjne trajektorie. Zmiany statusu społecznego w perspektywie biograficznej. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
  18. Gromkowska-Melosik A.: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamik postępu. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza Impuls.
  19. Hadjar A., Becker R.: Educational expansion. Expected and unexpected consequences, w: Expected and unexpected consequences of the educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker, Bern 2009; Haupt Verlag.
  20. Jacobs J. A.: Revolving doors. Sex segregation and women careers. Stanford 1995; Stanford University Press.
  21. Jonathan R.: State education service or prisoner’s dilemma. The hidden hand as source of educational policy. “British Journal of Educational Studies” 1990 nr 1.
  22. Kopciewicz L.: Matematyka w ideologiach, ideologie w matematyce – badanie szkolnego funkcjonowania matematyki jako pola wytwarzania kultury. „Forum Oświatowe” 2010 nr 1.
  23. Kwaśnica R.: Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydanie 2. Wrocław 2007; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
  24. Kwiecińska E. F., Kwieciński Z.: Kształcenie a plany życiowe młodzieży. Analiza badań radzieckich. Toruń 1979; Wydawnictwo UMK.
  25. Kwieciński Z.: Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa 1982; LSW.
  26. Kwieciński Z.: Nowe nierówności w szkolnictwie wyższym, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil socjety. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewicz Winnickiemu na 65. rocznicę urodzin, red. E. Syrek. Katowice 2010; Wydawnictwo UŚ.
  27. Kwieciński Z.: Selekcje społeczne w szkolnictwie ponadpodstawowym. Trzy studia szczegółowe. Warszawa 1975; IRWiR PAN.
  28. Kwieciński Z.: Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. „Socjologia Wychowania AUNC”, t. 9, 1990.
  29. Kwieciński Z.: Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości. Toruń 2002b; Wydawnictwo UMK.
  30. Kwieciński Z.: Wykluczanie. Toruń 2002a; Wydawnictwo UMK. Lem S.: Dialogi. Kraków 1957; Wydawnictwo Literackie.
  31. Magala S.: De-skilling of academic proffessionals. Hiding actors and ideological factors, w: The European Sociological Associoation Conference Rethinking Inequalities. Abstracts. Toruń 2005; Wydawnictwo UMK.
  32. Mayer K. U., Schnettler S., Aisenbrey S.: The process and impact of educational expansion. Findings from the German life history study, w: Expected and unexpected con- sequences of rhe educational expansion in Europe and US. Theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective, red. A. Hadjar, R. Becker. Bern 2009; Haupt Verlag.
  33. McLaren P.: Life in schols. An introduction to critical pedagogy in the foundations of pedagogy. New York 1989; Longman.
  34. Melosik Z.: Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, w: Edukacja i stratyfikacja społeczna, red. T. Gmerek. Poznań 2003, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  35. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009; Oficyna Wydawnicza Impuls.
  36. Mikiewicz P.: Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław 2005; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
  37. Nowak-Dziemianowicz M.: Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń. Wrocław 2002; Wydawnictwo Naukowe DSWE.
  38. Nixon J.: Professional reneval as a condition of institutional change. Rethinking academic work. “International Studies in Sociology of Education” 2003 nr 1.
  39. Oleś P.: Kryzys „połowy życia” u mężczyzn. Psychologiczne badania empiryczne. Lub- lin 1995; Redakcja Wydawnicza KUL.
  40. Ostrouch-Kamińska J.: Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Kraków 2011; Oficyna Wydawnicza Impuls.
  41. Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2010; Oficyna Wydawnicza Impuls.
  42. Sadownik A.: Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży. Wrocław 2011; Wydawnictwo Naukowe DSW.
  43. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, red. M. Federowicz, M. Sitek. Warszawa 2011; IBE.
  44. Sekaran U.: Dual-career families. San Francisco – London 1986. Slaugher S., Leslie L. L.: Academic capitalism. Polities and enterpreneuprial university. London 1997; John Hopkins University Press.
  45. Szafraniec K.: Młode pokolenie a nowy ustrój. Warszawa 2010; IRWiR PAN.
  46. Theborn G. (red.): Inequalities of the world. London – New York 2006; Verso. Tomplinson S.: Sociological perspectives of failing schools. “International Studies in Sociology of Education” 1997 nr 1.
  47. Zandecki A.: Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkól średnich. Toruń – Poznań 1999; „Edytor”. Zimbardo Ph.: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? Warszawa 2008; Wydawnictwo Naukowe PWN.