Treść głównego artykułu

Abstrakt




W tekście przedstawiona jest historia Ogólnopolskich Zjazdów Pedagogicznych jako forum debat nad kluczowymi wyzwaniami pedagogiki jako dyscypliny naukowej oraz edukacji i oświaty. Zjazdy te organizowane z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP) wpisane są w tradycję środowiska pedagogów – akademików i praktyków. Kluczową postacią zaangażowaną w tę tradycję jest współtwórca i wieloletni przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego prof. Zbigniew Kwieciński. Tekst powstał w wyniku analizy zawartości treściowej dokumentacji zjazdów z wykorzystaniem metody desk research. Zgromadzony materiał umożliwił wydobycie specyfiki tej formy działania Towarzystwa, kluczowych wyzwań polskiej pedagogiki w ciągu ostatnich 4 dekad oraz efektów debat zjazdowych w postaci publikacji.




Słowa kluczowe

Polish Educational Research Association National Polish Pedagogical Congress education, schooling pedagogical sciences Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny edukacja oświata pedagogika

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Czerepaniak-Walczak, M. (2025). O Ogólnopolskich Zjazdach Pedagogicznych i o tym, który im przewodził. Forum Oświatowe, 37(2 (72), 41–50. https://doi.org/10.34862/fo.2024.2.3

Referencje

  1. Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Edytor.
  2. Kwieciński, Z. (2012). Pedagogie postu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  3. Kwieciński, Z. (2015). Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów –
  4. w stronę pedagogiki pozytywnej. W: A. Komorowska-Zielony, T. Szkudlarek (red.), Różnice. Edukacja. Inkluzja (s. 23–28). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  5. Kwieciński, Z. (2018). Pedagogiczne emergencje w 1993 roku. Cienie przeszłości czy szanse teraźniejszości? Studia Edukacyjne, 48, 81–96. https://doi.org/10.14746/se.2018.48.6
  6. Lewowicki, T. (2007). Pedagogika – od wiedzy potocznej ku synergii doświadczenia, refleksji i wiedzy. Nauka, (4), 43–60. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/ar-ticle/view/461
  7. Schofield, R.E. (1963). Histories of Scientific Societies: Needs and Opportunities for Research. History of Science, 2(1), 70–83. https://doi.org/10.1177/007327536300200104