Treść głównego artykułu
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2024 Forum Oświatowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Arendt A., 2000, Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa: Fundacja Aletheia. Bartosik P., 2013, Kulturotwórcza rola Towarzystw Naukowych Ogólnych w XIX wieku na przykładach: Towarzystwa Naukowego Krakowskiego, Towarzystwa Naukowe- go Płockiego, Towarzystwa Naukowego Krakowskiego oraz Towarzystwa Naukowego w Toruniu, „Studia Sieradzana” nr 3, bazhum.muzhp.pl/media [dostęp: 12.05.2016].
- Bauman Z., 1998, Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
- Bihr A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, tłum. A. Łukomska, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
- Cierzniewska R., 2011, Wokół przemian akademickiego środowiska pedagogów w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Crouch C., 2015, Osobliwa nie-śmierć neoliberalizmu, tłum. Ł. Dominiak, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
- Czerepaniak-Walczak M. (red.), 2013, Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków: Impuls. Dobrołowicz J., 2013, Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Impuls.
- Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), 2013, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Kraków: Impuls.
- Folkierska A., 1990, Pytanie o pedagogikę, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Hejnicka-Bezwińska T., 1997, Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji do heterogeniczności, Warszawa: Wydawnictwo’69.
- Hejnicka-Bezwińska T., 2011, Podobieństwa i różnice w ujawnianiu i przezwyciężaniu kryzysów polskiej pedagogiki XX wieku [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Hornowska E., 2003, O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji [w:] Ocena wewnętrzna i zewnętrzna jakości kształcenia w szkołach wyższych, red. J. Brzeziński, A. Eliasz, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z., 2011, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Impuls.
- Kącki M., 2015, Białystok. Biała siła, czarna pamięć, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. Klus-Stańska D., 2006, Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową [w:] Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu, red. J. Michalski, Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
- Kopciewicz L., 2012, Pedagogika krytyczna dziś?, „Ars Educandi” t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
- Koralewicz J., Ziółkowski M., 2003, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR/Collegium Civitas Press.
- Kruszelnicki M., 2011, Uniwersytet jako wspólnota audytowanych [w:] Przeszkody dla rozwoju humanistyki w szkołach wyższych (z pedagogiką w tle). W perspektywie troski o uniwersytet, kulturę humanistyczną i podręczniki, red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Kwaśnica R., 1990, Ukryte założenia trzech krytyk. Przyczynek do samowiedzy pedagogii przejścia i pogranicza [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK.
- Kwieciński Z., 1982, Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne, „Socjologia Wychowania” t. 4.
- Kwieciński Z., 1990, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK. Kwieciński Z., 1994, „Mimikra czy sternik? Dramat pedagogi- ki w sytuacji przesilenia formacyjnego [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Warszawa: PTP.
- Kwieciński Z., 1996, Konflikt uspołecznienia i etatyzacji w wychowaniu (w warunkach przesilenia i zmiany społecznej) [w:] Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków: Impuls.
- Kwieciński Z., 1997, Pedagogika i edukacja na przedprożu nowego wieku [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
- Kwieciński Z., 2011, Pedagogika po przejściach – aspekty pozytywne [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Kwiek M., 2015a, Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2.
- Kwiek K., 2015b, Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
- Leder A., 2013, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Lewowicki T., 1997, O dorobku pedagogiki po roku 1989 [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: Edytor.
- Markowski R., 2016, Czas obywatela, „Gazeta Wyborcza”, 25–26.06. 38
- Towarzystwo naukowe w czasach rudnych. Esej na 35-lecie Polskiego Towarzystwa...
- Mendel M., Szkudlarek T., 2013, Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne, „Forum Oświatowe” nr 3.
- Ossowska M., 1992, Wzór demokraty, Lublin: Daimonion Instytut Wydawniczy.
- Piketty T., 2015, Kapitał w XXI wieku, tłum. A. Bilik, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
- Pilch T., 2004, Bezradność czy zaniechanie – usprawiedliwieni czy winni? Pedagogowie w czasach potrzeby? [w:] Nauki pedagogiczne w Polsce. Dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy, red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, przy współpracy R. Kwiecińskiej, S. Kowala, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Potulicka E., 2012a, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt jednostkowy [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
- Potulicka E., 2012b, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt społeczny [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
- Potulicka E., Rutkowiak J., 2012, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls. Rancière J., 1991, The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation, California: Stanford University Press.
- Raport: „Polska 2050”, 2011, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”.
- Ricoeur P., 1990, Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne [w:] O kryzysie, przygotował i przedmową opatrzył K. Michalski, Warszawa: Res Publica.
- Rodziewicz E., 2008, Ku demokracji w sferze publicznej i dyskursie edukacyjnym. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Oddział w Gdańsku wobec zmiany społecznej, „Ars Educandi” t. 5, red. E. Rodziewicz.
- Rutkowiak J., 1997, Między upaństwowieniem, prywatyzacją i uspołecznianiem się pedagogiki [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
- Rutkowiak J., 2012, Nauczyciel interpretatorem edukacyjnej rzeczywistości neoliberalnej [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
- Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M. (red.), 2007, Edukacja – moralność – sfera
- publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
- Skarga B., 2007, O obywatelstwie. Wykład wygłoszony z okazji inauguracji roku akademickiego 2005/2006 w Uniwersytecie w Białymstoku [w:] B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, „Znak” nr 1.
- Sowa J., 2011, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas.
- Stankiewicz Ł., 2012, Pozycja studentów w uniwersytecie przyszłości – analiza wybranych dokumentów z debaty nad reformą szkolnictwa wyższego, „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
- Statut Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego z 11 maja 2016 roku ze zmianami z 6 czerwca 2017 roku.
- Szkudlarek T., 2012, Wstęp [w:] M. Cackowska et al., Dyskursywna konstrukcja pod- miotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Szwabowski O., 2014, Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Wiedza”.
- Walicki A., 2013, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii, Kraków: Universitas Polska Akademia Nauk.
- Witkowski L., 2010, Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Witkowski L., 2012, Wokół pedagogiki krytycznej (retrospekcja i projekcja na tle problemów i doświadczeń w pedagogice polskiej), „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika kry- tyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
- Zamojski P., 2010, Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Zamojski P., 2011, Pomyśleć szkołę inaczej. Edukacja matematyczno-przyrodnicza w toku debat publicznych, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
- IX Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny „Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki”, 9zjazd.ptp.uwb.edu.pl
Referencje
Arendt A., 2000, Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa: Fundacja Aletheia. Bartosik P., 2013, Kulturotwórcza rola Towarzystw Naukowych Ogólnych w XIX wieku na przykładach: Towarzystwa Naukowego Krakowskiego, Towarzystwa Naukowe- go Płockiego, Towarzystwa Naukowego Krakowskiego oraz Towarzystwa Naukowego w Toruniu, „Studia Sieradzana” nr 3, bazhum.muzhp.pl/media [dostęp: 12.05.2016].
Bauman Z., 1998, Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Bihr A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, tłum. A. Łukomska, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Cierzniewska R., 2011, Wokół przemian akademickiego środowiska pedagogów w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Crouch C., 2015, Osobliwa nie-śmierć neoliberalizmu, tłum. Ł. Dominiak, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Czerepaniak-Walczak M. (red.), 2013, Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków: Impuls. Dobrołowicz J., 2013, Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Impuls.
Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), 2013, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Kraków: Impuls.
Folkierska A., 1990, Pytanie o pedagogikę, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Hejnicka-Bezwińska T., 1997, Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji do heterogeniczności, Warszawa: Wydawnictwo’69.
Hejnicka-Bezwińska T., 2011, Podobieństwa i różnice w ujawnianiu i przezwyciężaniu kryzysów polskiej pedagogiki XX wieku [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Hornowska E., 2003, O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji [w:] Ocena wewnętrzna i zewnętrzna jakości kształcenia w szkołach wyższych, red. J. Brzeziński, A. Eliasz, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z., 2011, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Impuls.
Kącki M., 2015, Białystok. Biała siła, czarna pamięć, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. Klus-Stańska D., 2006, Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową [w:] Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu, red. J. Michalski, Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Kopciewicz L., 2012, Pedagogika krytyczna dziś?, „Ars Educandi” t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
Koralewicz J., Ziółkowski M., 2003, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR/Collegium Civitas Press.
Kruszelnicki M., 2011, Uniwersytet jako wspólnota audytowanych [w:] Przeszkody dla rozwoju humanistyki w szkołach wyższych (z pedagogiką w tle). W perspektywie troski o uniwersytet, kulturę humanistyczną i podręczniki, red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwaśnica R., 1990, Ukryte założenia trzech krytyk. Przyczynek do samowiedzy pedagogii przejścia i pogranicza [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK.
Kwieciński Z., 1982, Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne, „Socjologia Wychowania” t. 4.
Kwieciński Z., 1990, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK. Kwieciński Z., 1994, „Mimikra czy sternik? Dramat pedagogi- ki w sytuacji przesilenia formacyjnego [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Warszawa: PTP.
Kwieciński Z., 1996, Konflikt uspołecznienia i etatyzacji w wychowaniu (w warunkach przesilenia i zmiany społecznej) [w:] Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków: Impuls.
Kwieciński Z., 1997, Pedagogika i edukacja na przedprożu nowego wieku [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
Kwieciński Z., 2011, Pedagogika po przejściach – aspekty pozytywne [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kwiek M., 2015a, Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2.
Kwiek K., 2015b, Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Leder A., 2013, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Lewowicki T., 1997, O dorobku pedagogiki po roku 1989 [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: Edytor.
Markowski R., 2016, Czas obywatela, „Gazeta Wyborcza”, 25–26.06. 38
Towarzystwo naukowe w czasach rudnych. Esej na 35-lecie Polskiego Towarzystwa...
Mendel M., Szkudlarek T., 2013, Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne, „Forum Oświatowe” nr 3.
Ossowska M., 1992, Wzór demokraty, Lublin: Daimonion Instytut Wydawniczy.
Piketty T., 2015, Kapitał w XXI wieku, tłum. A. Bilik, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Pilch T., 2004, Bezradność czy zaniechanie – usprawiedliwieni czy winni? Pedagogowie w czasach potrzeby? [w:] Nauki pedagogiczne w Polsce. Dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy, red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, przy współpracy R. Kwiecińskiej, S. Kowala, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Potulicka E., 2012a, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt jednostkowy [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
Potulicka E., 2012b, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt społeczny [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
Potulicka E., Rutkowiak J., 2012, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls. Rancière J., 1991, The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation, California: Stanford University Press.
Raport: „Polska 2050”, 2011, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”.
Ricoeur P., 1990, Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne [w:] O kryzysie, przygotował i przedmową opatrzył K. Michalski, Warszawa: Res Publica.
Rodziewicz E., 2008, Ku demokracji w sferze publicznej i dyskursie edukacyjnym. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Oddział w Gdańsku wobec zmiany społecznej, „Ars Educandi” t. 5, red. E. Rodziewicz.
Rutkowiak J., 1997, Między upaństwowieniem, prywatyzacją i uspołecznianiem się pedagogiki [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
Rutkowiak J., 2012, Nauczyciel interpretatorem edukacyjnej rzeczywistości neoliberalnej [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M. (red.), 2007, Edukacja – moralność – sfera
publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Skarga B., 2007, O obywatelstwie. Wykład wygłoszony z okazji inauguracji roku akademickiego 2005/2006 w Uniwersytecie w Białymstoku [w:] B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, „Znak” nr 1.
Sowa J., 2011, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas.
Stankiewicz Ł., 2012, Pozycja studentów w uniwersytecie przyszłości – analiza wybranych dokumentów z debaty nad reformą szkolnictwa wyższego, „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
Statut Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego z 11 maja 2016 roku ze zmianami z 6 czerwca 2017 roku.
Szkudlarek T., 2012, Wstęp [w:] M. Cackowska et al., Dyskursywna konstrukcja pod- miotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Szwabowski O., 2014, Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Wiedza”.
Walicki A., 2013, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii, Kraków: Universitas Polska Akademia Nauk.
Witkowski L., 2010, Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Witkowski L., 2012, Wokół pedagogiki krytycznej (retrospekcja i projekcja na tle problemów i doświadczeń w pedagogice polskiej), „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika kry- tyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
Zamojski P., 2010, Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Zamojski P., 2011, Pomyśleć szkołę inaczej. Edukacja matematyczno-przyrodnicza w toku debat publicznych, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
IX Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny „Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki”, 9zjazd.ptp.uwb.edu.pl