Treść głównego artykułu

Słowa kluczowe

supporting research dissemination of knowledge socialization popieranie badań upowszechnianie wiedzy uspołecznienie

Szczegóły artykułu

Biogram autora

Joanna Rutkowiak - Emerytowana Profesor Uniwersytetu Gdańskiego

Strukturę eseju tworzy pytanie o realizację statutowych celów działania PTP, analogicznych wobec celów innych towarzystw naukowych. Dotyczą one upra- wiania i popierania badań naukowych przez udział członków w rozwoju odpowied- nich dyscyplin oraz propagowania uzyskiwanych wyników i społecznego populary- zowania osiągnięć poznawczych. Przegląd wybranych elementów 35 lat działalności Towarzystwa daje podstawę do konstatacji, że uzyskano sukcesy w zakresie badań naukowych i publikacji, natomiast niewystarczająco realizowano cel społecznego obiegu myśli pedagogicznej sprzyjającej zmianie edukacji pojmowanej jako ruch i dzieło społeczne. Perspektywy rozwoju Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego dostrzega autorka w uprawianiu „alfabetyzacji edukacyjnej”.

Jak cytować
Rutkowiak, J. (2025). Towarzystwo naukowe w czasach trudnych. : Esej na 35-lecie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Forum Oświatowe, 37(2 (72), 17–40. https://doi.org/10.34862/fo.2024.2.2

Referencje

  1. Arendt A., 2000, Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa: Fundacja Aletheia. Bartosik P., 2013, Kulturotwórcza rola Towarzystw Naukowych Ogólnych w XIX wieku na przykładach: Towarzystwa Naukowego Krakowskiego, Towarzystwa Naukowe- go Płockiego, Towarzystwa Naukowego Krakowskiego oraz Towarzystwa Naukowego w Toruniu, „Studia Sieradzana” nr 3, bazhum.muzhp.pl/media [dostęp: 12.05.2016].
  2. Bauman Z., 1998, Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  3. Bihr A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, tłum. A. Łukomska, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
  4. Cierzniewska R., 2011, Wokół przemian akademickiego środowiska pedagogów w Polsce, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  5. Crouch C., 2015, Osobliwa nie-śmierć neoliberalizmu, tłum. Ł. Dominiak, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  6. Czerepaniak-Walczak M. (red.), 2013, Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków: Impuls. Dobrołowicz J., 2013, Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Impuls.
  7. Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), 2013, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Kraków: Impuls.
  8. Folkierska A., 1990, Pytanie o pedagogikę, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  9. Hejnicka-Bezwińska T., 1997, Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji do heterogeniczności, Warszawa: Wydawnictwo’69.
  10. Hejnicka-Bezwińska T., 2011, Podobieństwa i różnice w ujawnianiu i przezwyciężaniu kryzysów polskiej pedagogiki XX wieku [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  11. Hornowska E., 2003, O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji [w:] Ocena wewnętrzna i zewnętrzna jakości kształcenia w szkołach wyższych, red. J. Brzeziński, A. Eliasz, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  12. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z., 2011, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Impuls.
  13. Kącki M., 2015, Białystok. Biała siła, czarna pamięć, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. Klus-Stańska D., 2006, Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową [w:] Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu, red. J. Michalski, Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
  14. Kopciewicz L., 2012, Pedagogika krytyczna dziś?, „Ars Educandi” t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
  15. Koralewicz J., Ziółkowski M., 2003, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR/Collegium Civitas Press.
  16. Kruszelnicki M., 2011, Uniwersytet jako wspólnota audytowanych [w:] Przeszkody dla rozwoju humanistyki w szkołach wyższych (z pedagogiką w tle). W perspektywie troski o uniwersytet, kulturę humanistyczną i podręczniki, red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  17. Kwaśnica R., 1990, Ukryte założenia trzech krytyk. Przyczynek do samowiedzy pedagogii przejścia i pogranicza [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK.
  18. Kwieciński Z., 1982, Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne, „Socjologia Wychowania” t. 4.
  19. Kwieciński Z., 1990, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK. Kwieciński Z., 1994, „Mimikra czy sternik? Dramat pedagogi- ki w sytuacji przesilenia formacyjnego [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Warszawa: PTP.
  20. Kwieciński Z., 1996, Konflikt uspołecznienia i etatyzacji w wychowaniu (w warunkach przesilenia i zmiany społecznej) [w:] Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków: Impuls.
  21. Kwieciński Z., 1997, Pedagogika i edukacja na przedprożu nowego wieku [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
  22. Kwieciński Z., 2011, Pedagogika po przejściach – aspekty pozytywne [w:] Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, red. M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  23. Kwiek M., 2015a, Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2.
  24. Kwiek K., 2015b, Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
  25. Leder A., 2013, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  26. Lewowicki T., 1997, O dorobku pedagogiki po roku 1989 [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: Edytor.
  27. Markowski R., 2016, Czas obywatela, „Gazeta Wyborcza”, 25–26.06. 38
  28. Towarzystwo naukowe w czasach rudnych. Esej na 35-lecie Polskiego Towarzystwa...
  29. Mendel M., Szkudlarek T., 2013, Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne, „Forum Oświatowe” nr 3.
  30. Ossowska M., 1992, Wzór demokraty, Lublin: Daimonion Instytut Wydawniczy.
  31. Piketty T., 2015, Kapitał w XXI wieku, tłum. A. Bilik, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  32. Pilch T., 2004, Bezradność czy zaniechanie – usprawiedliwieni czy winni? Pedagogowie w czasach potrzeby? [w:] Nauki pedagogiczne w Polsce. Dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy, red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, przy współpracy R. Kwiecińskiej, S. Kowala, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  33. Potulicka E., 2012a, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt jednostkowy [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
  34. Potulicka E., 2012b, Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt społeczny [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
  35. Potulicka E., Rutkowiak J., 2012, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls. Rancière J., 1991, The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation, California: Stanford University Press.
  36. Raport: „Polska 2050”, 2011, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”.
  37. Ricoeur P., 1990, Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne [w:] O kryzysie, przygotował i przedmową opatrzył K. Michalski, Warszawa: Res Publica.
  38. Rodziewicz E., 2008, Ku demokracji w sferze publicznej i dyskursie edukacyjnym. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Oddział w Gdańsku wobec zmiany społecznej, „Ars Educandi” t. 5, red. E. Rodziewicz.
  39. Rutkowiak J., 1997, Między upaństwowieniem, prywatyzacją i uspołecznianiem się pedagogiki [w:] Wybrane problemy pedagogiki polskiej po roku 1989, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Toruń: PTP.
  40. Rutkowiak J., 2012, Nauczyciel interpretatorem edukacyjnej rzeczywistości neoliberalnej [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Impuls.
  41. Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M. (red.), 2007, Edukacja – moralność – sfera
  42. publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
  43. Skarga B., 2007, O obywatelstwie. Wykład wygłoszony z okazji inauguracji roku akademickiego 2005/2006 w Uniwersytecie w Białymstoku [w:] B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, „Znak” nr 1.
  44. Sowa J., 2011, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas.
  45. Stankiewicz Ł., 2012, Pozycja studentów w uniwersytecie przyszłości – analiza wybranych dokumentów z debaty nad reformą szkolnictwa wyższego, „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika krytyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
  46. Statut Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego z 11 maja 2016 roku ze zmianami z 6 czerwca 2017 roku.
  47. Szkudlarek T., 2012, Wstęp [w:] M. Cackowska et al., Dyskursywna konstrukcja pod- miotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  48. Szwabowski O., 2014, Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Książka i Wiedza”.
  49. Walicki A., 2013, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii, Kraków: Universitas Polska Akademia Nauk.
  50. Witkowski L., 2010, Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
  51. Witkowski L., 2012, Wokół pedagogiki krytycznej (retrospekcja i projekcja na tle problemów i doświadczeń w pedagogice polskiej), „Ars Educandi”, t. 9: Pedagogika kry- tyczna dziś. Podstawy, dylematy i wybrane problemy.
  52. Zamojski P., 2010, Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  53. Zamojski P., 2011, Pomyśleć szkołę inaczej. Edukacja matematyczno-przyrodnicza w toku debat publicznych, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  54. IX Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny „Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki”, 9zjazd.ptp.uwb.edu.pl