Treść głównego artykułu

Słowa kluczowe

Child with a disability dziecko z niepełnosprawnością

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Pachowicz, M. (2024). Wstęp. Forum Oświatowe, 37(nr 1(71), 75–76. https://doi.org/10.34862/fo.2024.1.4

Referencje

  1. Banasiak, A. (2014). Wsparcie społeczne a poziom doświadczanego stresu rodzicielskiego u ojców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Pedagogika rodziny. Family Peda- gogy, 4(4), 177–188. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pedagogika_Rodziny/ Pedagogika_Rodziny-r2014-t4-n4/Pedagogika_Rodziny-r2014-t4-n4-s177-188/ Pedagogika_Rodziny-r2014-t4-n4-s177-188.pdf
  2. Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Bremner, J.D., Vermetten, E. (2004). Neuroanatomical changes associated with phar-
  4. macotherapy in possttraumatic stress disorder. Annals of the New York Academy of
  5. Sciences, 1032, 154–157. https://doi.org/10.1196/annals.1314.012
  6. Cebella, A., Łucka, I. (2007). Zespół stresu pourazowego – rozumienie i leczenie. Via
  7. Medica.
  8. Czajkowska-Kisil, M., Łacheta, J. (2016). System wsparcia rodziny dziecka głuchego
  9. w Polsce. Stan obecny i rekomendowane zmiany. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/System_wsparcia_rodziny_dzie- cka_gluchego_w_Polsce_stan_obecny_i_rekomendowane_zmiany.pdf
  10. Czapliński, J. (2020a). Osobowość szczęśliwego człowieka. W: J. Czapliński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (Nowe Tendencje w Psychologii , t. 10, s. 395–379). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  11. Czapliński, J. (red.). (2020b). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Ćwirynkało, K., Żywanowska, A. (2004). Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne. W: G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych (s. 75–82). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  13. Fischer, J. (2015). Terapia osób, które przetrwały traumy złożone. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  14. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Giese-Szczap, K. (2022). Niecodzienne dzieci, niecodzienni rodzice. Diagnoza – wsparcie – codzienność. Wydawnictwo Impuls.
  15. Gołębniak, B.D., Pachowicz, M. (red.). (2018). Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej. Collegium Da Vinci; Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  16. Grabarz, A., Szluz, B., Urbańska, M., Walc, W. (red.). (2011). Rodzina w środowisku lokalnym. Pomoc – wsparcie – opieka. Wydawnictwo „Koraw” Dorota Kocząb. Jadczak-Szumiło, T. (2024), Terapia dzieci ze spektrum zaburzeń poalkoholowych
  17. i wsparcie rodziców w procesie opieki i wychowania. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 23(1), 12–32. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/ DK/article/view/906/750#
  18. Janocha, W. (2009). Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia. Wydawnictwo Jedność.
  19. Jarmużek, J. (2019). Wsparcie informacyjne rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Perspektywa salutogenetyczna. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja, Rodzina, Społeczeństwo, 4, 245–262. https://bibliotekanauki.pl/artic- les/1833693
  20. Jazłowska, A., Przybyła-Basista, H. (2019). Doświadczenie stresu i odnajdywanie pozytywnych aspektów rodzicielstwa w kontekście wychowywania dziecka z nie- pełnosprawnością intelektualną. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 18(2). https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/713
  21. Kirenko, J. (2022). Aspiracje rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Struk- tura i uwarunkowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  22. Kolk van der, B. (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Czarna Owca.
  23. Kordaczuk-Wąs, M., Wiktorowicz-Sosnowska, M. (red.). (2018). Rodzina zastępcza. Pomiędzy prawem, teorią i praktyką. Exante Wydawnictwo Naukowe dr Klaudia Pujer.
  24. Kossowska, A. (2022). Nie jesteśmy bogami – o poczuciu winy rodziców dzieci z nie- pełnosprawnościami. Charaktery. Magazyn psychologiczny, (6), 43–45.
  25. Kwaśniewska, G., Wojnarska, A. (red.). (2004). Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  26. Liberska, H. (red.). (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju. Difin.
  27. Liberska H., Matuszewska M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (s. 41–66). Difin.
  28. Lis-Turlejska, M. (1998). Traumatyczny stres. Koncepcje i badania. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  29. Łakomy, D., Trojańska, M. (2002). Wczesna pomoc dziecku głębiej upośledzonemu. umysłowo i jego rodzinie. W: J. Pilecki (red.), Usprawnianie, wychowywanie i na- uczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym (Wyd. 2 zm., s. 33–63). Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  30. Masulani-Mwale, C., Kauye, F., Gladstone, M., Mathanga, D. (2018). Prevalence of psychological distress among parents of children with intellectual disabilities in Malawi. BMC Psychiatry, 18(1), 146. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1731-x
  31. McMackin, R., Newman, E., Fogler, J., Keane, T. (2015). Terapia traumy. Teoria i praktyka terapii oparta na dowodach. Wydawnictwo Harmonia Universalis.
  32. Mikołajczyk-Lerman, G. (2011). Kobiety i ich niepełnosprawne dzieci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 39, 73–90. http://hdl.handle.net/11089/865
  33. Nawojski, R., Kowalska, B. (2022). „Kiedy państwo mnie nie chroni...” – oddolne mobilizacje na rzecz praw reprodukcyjnych a doświadczanie obywatelstwa. Stu- dia Socjologiczne, (1), 81–103. https://doi.org./10.24425/sts.2022.140597
  34. Nowak, B.M. (2012). Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  35. Olsson, M.B., Hwang, C.P. (2008). Socioeconomic and psychological variables as risk and protective factors for parental well-being in families of children with intellectual disabilities. Journal of intellectual disability research : JIDR, 52(12), 1102–1113. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2008.01081.x
  36. Pachowicz, M. (2018a). Inny czyli kto? Obszary i podmioty inkluzji. W: B.D. Gołęb- niak, M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej (s. 45–60). Collegium Da Vinci; Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  37. Pachowicz, M. (2018b). Mechanizmy ekskluzywne ukryte w procesie inkluzji. W: B.D. Gołębniak, M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej (s. 97–121). Collegium Da Vinci; Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  38. Pachowicz, M. (2020). Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego. Parezja, (2), 106–120. https://doi.org/10.15290/parezja.2020.14.09
  39. Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.). (2010). Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  40. Parchomiuk, M., Szabała, B. (2011). Wsparcie społeczne matek dzieci niepełnosprawnych a ich postawy rodzicielskie. W: A. Grabarz, B. Szluz, M. Urbańska, W. Walc (red.), Rodzina w środowisku lokalnym. Pomoc – wsparcie – opieka (s. 73–90). Wydawnictwo „Koraw” Dorota Kocząb. https://repozytorium.ur.edu.pl/items/ f5afcd8e-4134-45a8-ae74-fb083d651322
  41. Piekacz, A. (2020). Wielowymiarowość diagnozy i terapii FASD. Difin.
  42. Pilecki, J. (red.). (2002). Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
  43. Piotrowicz, R. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program. Ośrodek Rozwoju Edu- kacji MEN. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/ piotrowicz_wczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka.pdf.
  44. Ruppert, F. (2012). Symbioza i autonomia. Trauma symbiotyczna i miłość bez uwikłań. Czarna Owca.
  45. Ruppert, F. (2015). Wczesna trauma. Rozpoznawanie i uwalnianie. Wydawnictwo Virgo.
  46. Schiraldi, G.R. (2022). Traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  47. Sekułowicz, M. (2010). Problemy funkcjonowania matek i ojców dzieci z niepełno- sprawnością. W: Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak (red.), Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia (s. 47–67). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  48. Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  49. Sikorska, I. (2014). Dziecięca trauma: psychologiczne konsekwencje dla dalszego rozwoju. Sztuka Leczenia, (3–4), 55–70. https://www.sztukaleczenia.pl/pub/2014/3-4/ sztuka_leczenia_55-70.pdf
  50. Stelter, Ż. (2011). Realizacja ról rodzicielskich w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (s. 67–94). Difin. http://hdl.handle.net/10593/9697
  51. Stelter, Ż. (2013). Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Difin.
  52. Netografia:
  53. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. (2022, 20 kwietnia). Dane dotyczące zakładów pracy chronionej. www.niepelnosprawni.gov. pl/p,84,dane-dotyczace-zakladow-pracy-chronionej
  54. Eksperci: Niepełnosprawni nie pracują m.in. z powodu ukrytej dyskryminacji. (2017, 6 października). Dziennik Gazeta Prawna. https://serwisy.gazetaprawna.pl/pra- ca-i-kariera/artykuly/1076238,aktywnosc-zawodowa-niepelnosprawnych.html
  55. Fundacja EY. (b.d.). Dzieci i Młodzież – edukacja i wsparcie. https://www.ey.com/ pl_pl/fundacja/dzieci-i-mlodziez
  56. GUS. (2022, 1 grudnia). Osoby niepełnosprawne w 2021 r. https://stat.gov.pl/ files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_ niepelnosprawne_w_2021_r.pdf
  57. GUS. (2023, 11 maja). Piecza zastępcza w 2022 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematycz- ne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html
  58. Matłacz, A. (2023, 17 kwietnia). NIK o asystencji dla niepełnosprawnych: program jest, ale potrzebujący wciąż bez wsparcia. Prawo.pl. https://www.prawo.pl/samo- rzad/program-asystent-osoby-niepelnosprawnej-kontrola-nik-2023,520827.html
  59. Opolski Urząd Wojewódzki. (2023). Opieka wytchnieniowa – edycja 2023. https:// www.gov.pl/web/uw-opolski/opieka-wytchnieniowa---edycja-2023
  60. Rozwój technologii i praca zdalna pomagają aktywizować osoby z niepełnosprawnościami. Dziś 80 proc. z nich nie pracuje i nie szuka pracy. (2022, 2 marca). Newseria. www.biznes.newseria.pl/news/rozwoj-technologii-i,p631779669
  61. Różański, M. (2021, 5 marca). Usługi asystenckie w całym kraju. Lista organizacji pozarządowych z dodatkowego naboru. nipelnosprawni.pl. https://www.niepel- nosprawni.pl/ledge/x/1765590
  62. Uchwała w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą Strategia rozwoju usług społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035r.). Kan- celaria Prezesa Rady Ministrów. (2022, 7 czerwca). https://www.gov.pl/web/ premier/uchwala-w-sprawie-przyjecia-polityki-publicznej-pod-nazwa-strate- gia-rozwoju-uslug-spolecznych-polityka-publiczna-do-roku-2030-z-perspekty- wa-do-2035-r