Treść głównego artykułu

Abstrakt




Konieczność profesjonalizacji kompetencji nauczyciela uniwersyteckiego wydaje się oczywista. Niemniej jednak sami nauczyciele, władze uczelni, jak i urzędnicy centralnego szczebla kładą nacisk głównie na prowadzenie badań i rozwój naukowy. Kompetencje pedagogiczne nauczycieli akademickich postrzegane są jako pochodna kompetencji naukowych, co wynika głównie z kultury i tradycji modelu humboldowskiego, w którym nauczyciel prowadził badania i dzielił się ich wynikami ze studentami. W dobie umasowienia edukacji, ale przed wszystkim świetle najnow- szych wyników badań i koncepcji dotyczących nauczania i uczenia się młodych ludzi, model ten stracił na wartości. W artykule podjęłam zagadnienie profesjonalizacji kompetencji nauczycieli akademickich, dookreślając ich rozumienie i aspekty analizy oraz oceny. Następnie omówiłam wybrane koncepcje: poszerzonej profesjonalności oraz unaukowionego podejścia do akademickiego procesu kształcenia (SoTL), by zilustrować zagadnienie przykładem pochodzącym z praktyki.




Słowa kluczowe

proffesionalization university teacher pedagogical competence extended proffessionality scholarship of teaching and leaarning (SoTL) profesjonalizacja nauczyciel akademicki kompetencje pedagogiczne poszerzona profesjonalność unaukowione podejście do akademickiego procesu kształcenia (SoTL)

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wach, A. (2024). W stronę profesjonalizacji kompetencji nauczyciela akademickiego.: Przykład Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Forum Oświatowe, 37(nr 1(71), 53–71. https://doi.org/10.34862/fo.2024.1.3

Referencje

  1. Apelgren, K., i Giertz, B. (2010). Pedagogical Competence - A Key to Pedagogical Development and Quality in Higher Eduaction. W Å. Ryegård, K. Apelgren, i T. Olsson (red.), A Swedish Perspective on Pedagogical Competence (s. 25-40). Uppsala University, Division for Development of Teaching and Learning
  2. Boyer, E. L. (1990). Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate. Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching
  3. Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovett, M. C., Norman, M. K., i Ambrose, S. A. (2023). How Learning Works: Eight Research-Based Principles for Smart Teaching: Jossey-Bass A Wiley Brand.
  4. Czerepaniak-Walczak, M. (red..) (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  5. Elmgren, M., i Henriksson, A. S. (2015). Academic Teaching. Lund: Studentlitteratur AB.
  6. Frányó, Z. Z., i Sándor, E. (2024). The relationship between HE teachers' mission and teaching approach: Interaction inspiring enthusiasm as the basis for building knowledge and commitment to the profession. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 1-11. doi:https://doi.org/10.1556/2059.2024.00092
  7. Gołębniak, B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza - biegłość - refleksyjność. Wydawnictwo Edytor.
  8. Gołębniak, B. D., i Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia - praktyka - przestrzeń rozwoju. Dolnośląska Szkoła Wyższa.
  9. Healey, M. (2000). Developing the Scholarship of Teaching in Higher Education: A discipline-based approach. Higher Education Research i Development, 19(2), 169-189.
  10. Klus-Stańska, D. (1999). O profesjonalnej samoświadomości nauczycieli. W A. Brzezińska, D. Klus-Stańska, i A. Strzelecka (red.), O nowe podejście w kształceniu nauczycieli (s. 7-18). MEN.
  11. Kreber, C. (2002). Teaching Excellence, Teaching Expertise, and the Scholarship of Teaching. Innovative Higher Education, 27(1), 5-23. doi:10.1023/A:1020464222360
  12. Kreber, C. (2013). The Transformative Potential of the Scholarship of Teaching. Teaching i Learning Inquiry: The ISSOTL Journal, 1(1), 5-18. doi:10.2979/teachlearninqu.1.1.5
  13. Kwaśnica, R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (Tom II). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  14. Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  15. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  16. Lea, J. (Ed.) (2015). Enhancing Learning and Teaching in Higher Education: Engaging with the Dimensions of Practice: McGraw-Hill Education.
  17. Męczkowska, A. (2003). Kompetencja. W T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (Tom. II). Warszawa.
  18. Michalak, R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.
  19. Model for the Recognition of Teaching Qualifications at the Joint Faculties of Humanities and Theology (2023). Pobrane z: www.ht.lu.se
  20. Olsson, T., Mårtensson, K., i Roxå, T. (2010). Pedagogical Competence - A Development Perspective from Lund University. W Å. Ryegård, K. Apelgren, i T. Olsson (red.), A Swedish Perspective on Pedagogical Competence (s. 121-132). Uppsala University, Division for Development of Teaching and Learning.
  21. Olsson, T., i Roxå, T. (2013). Assessing and Rewarding Excellent Academic Teachers for the Benefit of an Organization. European Journal of Higher Education, 3(1), 40-61. doi:10.1080/21568235.2013.778041
  22. Pekkarinen, V., Hirsto, L., i Nevgi, A. (2020). The Ideal and the Experienced: University Teachers’ Perceptions of a Good University Teacher and Their Experienced Pedagogical Competency. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 32(1), 13-30.
  23. Scales, P. (2017). An Introduction to Learning and Teaching in Higher Education. McGraw-Hill Education.
  24. Schön, D. A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. Jossey-Bass.
  25. Seldin, P., Miller, J. E., i Seldin, C. A. (2010). The Teaching Portfolio: A Practical Guide to Improved Performance and Promotion/Tenure Decisions. Jossey-Bass. A Wiley Imprint
  26. Shulman, L. (2001). From Minsk To Pinsk: Why A Scholarship of Teaching and Learning? Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 1(1), 48-53.
  27. Trigwell, K., Martin, E., Benjamin, J., i Prosser, M. (2000). Scholarship of Teaching: A Model. Higher Education Research i Development, 19(2), 155-168. doi:10.1080/072943600445628
  28. Ustawa z 3 lipca 2018 roku Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, (2018).
  29. Wach, A. (2019). Stawanie się nauczycielem akademickim. W kierunku wspierania uczenia się poprzez refleksyjną praktykę. Wydawnictwo Kontekst.
  30. Zarządzenie nr 87/2022 Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu z dnia 19 grudnia 2022 roku w sprawie uruchomienia Kursu pedagogicznego Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, (2022).
  31. Zarządzenie nr 109/2020 Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu z dnia 25 listopada 2020 roku w sprawie wprowadzenia wytycznych do polityki zatrudniania nauczycieli akademickich w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu (2020).