Treść głównego artykułu

Abstrakt




Rozwój ery cyfrowej i nowych mediów sprawia, że otaczający nas świat staje się bardziej funkcjonalny. Ułatwia i uatrakcyjnia wykonywanie wielu codziennych czynności, pełni rolę informacyjną i stanowi nieograniczone źródło wiedzy o świecie. Zmieniły również dotychczasowy model komunikacji masowej. Szeroki dostęp do Internetu, jego globalny zasięg oraz przenoszenie coraz większej liczby aktywności do przestrzeni cyfrowej - zwłaszcza przez najmłodszych użytkowników - może jednak nieść ze sobą wiele zagrożeń.  Niniejszy artykuł prezentuje wypowiedzi uczniów na temat współczesnych mediów. Przeprowadzone badanie dotyczyło doświadczeń młodych uczestników w zakresie mediów i ich wieloaspektowego oddziaływania, a także roli rodziców w budowaniu kompetencji cyfrowych. Interesującym zagadnieniem były również narracje uczniów dotyczące pozytywnych i negatywnych aspektów korzystania z mediów cyfrowych. Jak pokazują wyniki ankiety, dzieci najczęściej utożsamiają media z portalami społecznościowymi i Internetem, ponieważ są to platformy, z których zwykle korzystają. Potrafią skutecznie poruszać się po cyfrowym świecie i dostrzegać związane z nim korzyści i zagrożenia. Rozumieją zasady korzystania z mediów elektronicznych, ale nie zawsze ich przestrzegają. Przyznają, że ich aktywność w sieci jest często ograni- czana i monitorowana przez rodziców, jednak zazwyczaj dotyczy to ilości czasu spę- dzanego przed ekranem smartfona lub komputera, a nie bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych.




Szczegóły artykułu

Jak cytować
Dankowska- Kosman, M., & Golińska-Konecko, M. (2024). Uczniowie klas trzecich w świecie współczesnych mediów. Forum Oświatowe, 37(nr 1(71), 37–50. https://doi.org/10.34862/fo.2024.1.2

Referencje

  1. Andrzejewska, A. (2014). Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Wydawnictwo Difin.
  2. Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. Niezbędnik badacza. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Barlińska, J. (2009). Edukacja na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. In Ł. Wojtasik (Ed.), Jak reagować na cyberprzemoc? Poradnik dla szkół (pp. 35–43). Fundacja Dzieci Niczyje.
  4. Bąk, A. (2015). Jak małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych? Raport na podstawie danych zebranych od rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 14(3), 55–82. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/ view/469
  5. Czerski, P. (2012). My, dzieci sieci. In M. Skotnicka (Ed.), My, dzieci sieci: wokół mani- festu (pp. 149–156). Fundacja Nowoczesna Polska. https://prawokultury.pl/media/ entry/attach/my-dzieci-sieci-wok%C3%B3%C5%82-manifestu.pdf
  6. Gibbs, G.R. (2007). Analyzing Qualitative Data. SAGE Publications.
  7. Groenewald, T. (2004). A Phenomenological Research Design Illustra- ted. International Journal of Qualitative Methods, 3(1), 42–55. https://doi.org/10.1177/160940690400300104
  8. Hacek, J. (2012). Rola rodziców w edukacji medialnej dzieci. In A. Baczyński, M. Drożdż (Ed.), Dobro w mediach – z cienia do światła (pp. 375–382). Wydawnictwo Biblos.
  9. Izdebska, J. (2005). Dzieciństwo przed szklanym ekranem telewizora i komputera nowe jego oblicze. In J. Izdebska, T. Sosnowski (Ed.), Dziecko i media elektronicz- ne – nowy wymiar dzieciństwa. Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa (pp. 198–209). Wydawnictwo Trans Humana.
  10. Izdebska, J. (2004). Rodzinna edukacja medialna dziecka. In W. Strykowski, W. Skrzydlewski (Ed.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy (pp. 380–385). Wydawnictwo Empi2.
  11. Juszczyk, S. (2000). Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia (o problemach tworzącego się społeczeństwa informacyjnego). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  12. Kacprzak, K. (2016). Interpretacyjna analiza fenomenologiczna. Charakterystyka podejścia i możliwości zastosowania w pedagogice/andragogice. Rocznik Andragogiczny, 23, 293–309. https://doi.org/10.12775/RA.2016.015
  13. Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Wydawnictwo Naukowe UAM.
  14. Konecki, K.T. (2015). Anselm L. Strauss – pragmatyczne korzenie, pragmatyczne konsekwencje. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(1), 12–39. https://dspace.uni. lodz.pl/xmlui/handle/11089/7511
  15. Kowaluk-Romanek, M. (2019). Cyfrowe dzieciństwo. Nowe technologie a roz- wój dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 27(1), 194–201. https://doi. org/10.15584/eti.2019.1.25
  16. Kozłowska, A. (2016). Wpływ mass mediów na życie społeczne. In E. Firlit, J. Gładys- -Jakóbik (Ed.), Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej (pp. 195–215). Oficyna Wydawnicza SGH.
  17. McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka (N. Szczucka, Transl.). Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  18. Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 42, 32–60. http://hdl.handle.net/11089/5451
  19. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On The Horizon, 9(5), 1–6. http://doi.org/10.1108/10748120110424816
  20. Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. https://nck.pl/upload/attachments/302470/mlodzi_2011.pdf
  21. Tanaś, M., Galanciak, S. (2015). Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja: Vol. 1. Cyfrowa przestrzeń kształcenia. Oficyna Wydawnicza Impuls.
  22. Tanaś, M., Galanciak, S. (2019). Dziecko w sieci zagrożeń – ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji. In A. Wrońska, R. Lew-Starowicz, A. Rywczyńska (Ed.), Edukacja – relacja – zabawa. Wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży (pp. 40–67). Wydawnictwo FRSE. https://cyberprofilaktyka.pl/publikacje/edukacja-relacja-zabawa.pdf
  23. Tomczyk, Ł. (2018). Fomo (fear of missing out) – wyzwanie diagnostyczne i edu-
  24. kacyjne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(3), 139–150. https://doi.org/10.17951/ lrp.2018.37.3.139-150