Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badań jakościowych w nurcie interpretatywnym przeprowadzonych w czasie pandemii COVID-19 wiosną 2021 roku na grupie 10 rodziców dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej oraz nastolatków kończących szkołę podstawową. Badanie miało na celu sprawdzenie jak wyglądało codzienne funkcjonowanie rodzin podczas pierwszej fali Covid-19 w Polsce (marzec-czerwiec 2020). W badaniach zastosowano wywiad częściowo ustrukturyzowany. W przedstawionym fragmencie badań opracowano wyniki odnoszące się do trzech głównych kategorii: nawyki żywieniowe i higieniczne, zdrowie psychiczne rodziców (emocje i stres) oraz relacje rodzic-dziecko i dziecko-rówieśnicy. Najważniejsze zagadnienia, na które należy zwrócić uwagę to zjawisko wspólnego bycia i wspólnego czasu, czego większości badanym rodzicom brakowało w okresie przed pandemicznym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2023 Forum Oświatowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bąk-Sosnowska M., Kołodziej S., Gojdź K., Skrzypulec-Plinta V. (2015). Podmiotowe czynniki ryzyka zachowań antyzdrowotnych w grupie lekarzy medycyny, Medycyna Środowiskowa - Environmental Medicine, 18(3), 18.
- Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. ASTRUM.
- Bobrowski K., Czabała J., Brykczyńska C. (2005). Zachowania ryzykowne jako wymiar oceny stanu zdrowia psychicznego młodzieży, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 14 (4), 286.
- Brzezińska A.I. (Red.). (2019). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP.
- CBOS, Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków 2016. Pobrano: 19.04.2021, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDF
- Dzielska A. (2017). Zachowania ryzykowne, Instytut Matki i Dziecka, Narodowy Program Zdrowia, 5-7.
- Gniazdowski A. (1995). Promocja zdrowia w miejscu pracy. Teoria i zagadnienia praktyczne. IMR.
- Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.
- Hanh T., Weare K. (2018). Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Mamania.
- Heszen, I., Sęk, I. (2008). Psychologia zdrowia. PWN.
- Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia, PWN.
- Heszen I., Sęk H. (2010). Zdrowie i stres. In J. Strelau, D. Doliński (Red.), Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 2, 682-733. GWP.
- Hildt-Ciupińska K., Bugajska J. (2011). Rola zachowań prozdrowotnych w promocji zdrowia pracowników, Bezpieczeństwo pracy – nauka i praktyka, 9(480), 11.
- Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walanciak A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20, 2(78), 80.
- Krzych L. (2004). Analiza stylu życia studentów Śląskiej Akademii Medycznej, Zdrowie Publiczne, 114, 67–70.
- Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. GWP.
- Makarowski R., Lipowski M., Marszałł M., Czarnowski W. (2008). Zachowanie antyzdrowotne jako forma poszukiwania ryzyka – próba konstrukcji modelu, Medycyna Sportowa, 24(6), 398.
- Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (Red.). (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka, 87-165.
- Miller, N. E. (1984). Learning: Some facts and needed research relevant to maintaining health. In J. D. Matarazzo, S. M. Weiss, J. A. Herd, N. E. Miller, & S. M. Weiss (Red.), Behavioral health: A handbook of health enhancement and disease prevention. Wiley Interscience.
- Norrish J. (2015). Positive Education. The Geelong Grammar School Journey, Oxford University.
- Ogińska-Bulik, N. (2017). Czynniki warunkujące zdrowie. In B. Woynarowska (Red.). Edukacja zdrowotna. PWN.
- Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, 35.
- Penick, S. B., Filion, R., Fox, S., & Stunkard, A. J. (1971). Behavior modification in the treatment of obesity. Psychosomatic Medicine, 33(1), 49–55. https://doi.org/10.1097/00006842-197101000-00003
- Różycka, J. (2020). Wybrane zagadnienia psychodietetyki. Narzędzia i metody pracy z osobami z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi. Wydawnictwo Difin.
- Rotter I., Stachura P., Mroczek B., Żułtak-Bączkowska K., Kemicer-Chmielewska E., Jurczak A., Jasińska M. (2012). Zachowania antyzdrowotne młodzieży w wieku gimnazjalnym, Family Medicine & Primary Care Review, 14(2), 210.
- Słońska Z. A. (2016). Promocja zdrowia i jej rola w zmniejszaniu społecznych nierówności w zdrowiu, Postępy Nauk Medycznych, 5, 353.
- Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia akademicka, tom 2. GWP, 681- 733.
- Woynarowska B., (2008). Edukacja zdrowotna. PWN, pp. 51-52.
- Woynarowska B., Oblacińska A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne, Studia BAS, 2.
- Woynarowska-Sołdan M., Tabak I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły, Medycyna Pracy, 64 (5), 660.
- Zadworna-Cieślak, M. (2010). Zachowania zdrowotne rodziców i ich dorastających dzieci. In N. Ogińska-Bulik (Red.). Zachowania ryzykowane i szkodliwe dla zdrowia. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
- Zajęcka B. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży gimnazjalnej, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 23, 318-319.
- Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych – uwarunkowania psychologiczne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
- Zięba-Kołodziej B. (2012). Na marginesie zdrowia czyli o zachowaniach zdrowotnych młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, Nowiny Lekarskie, 81(4), 330.
Referencje
Bąk-Sosnowska M., Kołodziej S., Gojdź K., Skrzypulec-Plinta V. (2015). Podmiotowe czynniki ryzyka zachowań antyzdrowotnych w grupie lekarzy medycyny, Medycyna Środowiskowa - Environmental Medicine, 18(3), 18.
Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. ASTRUM.
Bobrowski K., Czabała J., Brykczyńska C. (2005). Zachowania ryzykowne jako wymiar oceny stanu zdrowia psychicznego młodzieży, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 14 (4), 286.
Brzezińska A.I. (Red.). (2019). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP.
CBOS, Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków 2016. Pobrano: 19.04.2021, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDF
Dzielska A. (2017). Zachowania ryzykowne, Instytut Matki i Dziecka, Narodowy Program Zdrowia, 5-7.
Gniazdowski A. (1995). Promocja zdrowia w miejscu pracy. Teoria i zagadnienia praktyczne. IMR.
Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.
Hanh T., Weare K. (2018). Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Mamania.
Heszen, I., Sęk, I. (2008). Psychologia zdrowia. PWN.
Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia, PWN.
Heszen I., Sęk H. (2010). Zdrowie i stres. In J. Strelau, D. Doliński (Red.), Psychologia akademicka. Podręcznik. t. 2, 682-733. GWP.
Hildt-Ciupińska K., Bugajska J. (2011). Rola zachowań prozdrowotnych w promocji zdrowia pracowników, Bezpieczeństwo pracy – nauka i praktyka, 9(480), 11.
Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walanciak A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20, 2(78), 80.
Krzych L. (2004). Analiza stylu życia studentów Śląskiej Akademii Medycznej, Zdrowie Publiczne, 114, 67–70.
Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. GWP.
Makarowski R., Lipowski M., Marszałł M., Czarnowski W. (2008). Zachowanie antyzdrowotne jako forma poszukiwania ryzyka – próba konstrukcji modelu, Medycyna Sportowa, 24(6), 398.
Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (Red.). (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka, 87-165.
Miller, N. E. (1984). Learning: Some facts and needed research relevant to maintaining health. In J. D. Matarazzo, S. M. Weiss, J. A. Herd, N. E. Miller, & S. M. Weiss (Red.), Behavioral health: A handbook of health enhancement and disease prevention. Wiley Interscience.
Norrish J. (2015). Positive Education. The Geelong Grammar School Journey, Oxford University.
Ogińska-Bulik, N. (2017). Czynniki warunkujące zdrowie. In B. Woynarowska (Red.). Edukacja zdrowotna. PWN.
Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, 35.
Penick, S. B., Filion, R., Fox, S., & Stunkard, A. J. (1971). Behavior modification in the treatment of obesity. Psychosomatic Medicine, 33(1), 49–55. https://doi.org/10.1097/00006842-197101000-00003
Różycka, J. (2020). Wybrane zagadnienia psychodietetyki. Narzędzia i metody pracy z osobami z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi. Wydawnictwo Difin.
Rotter I., Stachura P., Mroczek B., Żułtak-Bączkowska K., Kemicer-Chmielewska E., Jurczak A., Jasińska M. (2012). Zachowania antyzdrowotne młodzieży w wieku gimnazjalnym, Family Medicine & Primary Care Review, 14(2), 210.
Słońska Z. A. (2016). Promocja zdrowia i jej rola w zmniejszaniu społecznych nierówności w zdrowiu, Postępy Nauk Medycznych, 5, 353.
Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia akademicka, tom 2. GWP, 681- 733.
Woynarowska B., (2008). Edukacja zdrowotna. PWN, pp. 51-52.
Woynarowska B., Oblacińska A. (2014). Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Najważniejsze problemy zdrowotne, Studia BAS, 2.
Woynarowska-Sołdan M., Tabak I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły, Medycyna Pracy, 64 (5), 660.
Zadworna-Cieślak, M. (2010). Zachowania zdrowotne rodziców i ich dorastających dzieci. In N. Ogińska-Bulik (Red.). Zachowania ryzykowane i szkodliwe dla zdrowia. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Zajęcka B. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży gimnazjalnej, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 23, 318-319.
Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych – uwarunkowania psychologiczne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Zięba-Kołodziej B. (2012). Na marginesie zdrowia czyli o zachowaniach zdrowotnych młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, Nowiny Lekarskie, 81(4), 330.