Treść głównego artykułu
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Benner, D. (2017). John Dewey. A modern thinker: On education (as Bildung and Erziehung) and democracy (as a political system and a mode of associated living). In L. J. Waks & A. R. English (Ed.), John Dewey’s democracy and education: A centennial handbook (s. 262–278). Cambridge University Press.
- Benner, D., & Brüggen, F. (2004). Bildung/Bildsamkeit. In D. Benner & J. Oelkers (Ed.), Historisches Wörterbuch der Pädagogik (s. 174–215). Beltz Verlag.
- Espagne, M. (2014). Bildung, Kultur, Zivilisation. In B. Cassin (Ed.), Dictionary of untranslatables. A philosophical lexicon (s. 538–580). Princeton University Press (epub).
- Horlacher, R. (2016). The educated Subject and the German concept of Bildung: A comparative cultural history. Routledge.
- Komar, Z. (2019). The idea of continental Pädagogik. In B. Kudláčová & A. Rajsky (Eds.), Education and “Pädagogik” – philosophical and historical reflection (Central, Southern and South-Eastern Europe) (s. 41–55). Peter Lang.
- Koselleck, R. (2009). O antropologicznej i semantycznej strukturze pojęcia kształcenia (W. Kunicki, Tł.). In R. Koselleck, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego (s. 111–170). Oficyna Naukowa.
- Kultaieva, M. (2017). Recepcja idei pedagogicznych klasycznego niemieckiego idealizmu w ukraińskiej i polskiej tradycji filozofii eduacji. In S. Sztobryn & D. Stępkowski (Red.), Uniwersalizm i regionalizm pedagogiki filozoficznej (s. 247–264). Wydawnictwo Naukowe „Chowanna”.
- Maliszewski, K., Stępkowski, D., & Śliwerski, B. (2019). Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Masschelein, J., & Ricken, N. (2003). Do we (still) need the Concept of Bildung?. Eduational Philosophy and Theory, 2(35), 139–154.
- Masschelein, J., & Ricken, N. (2010). Bildung. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (t. 6, s. 127–132). Academic Press.
- Męczkowska, A. (2006). Pomiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Rucker, T. (2020). Teaching and the claim of Bildung: The view from general didactics. Studies in Philosophy and Education, 39(1), 51–69. https://doi.org/10.1007/s11217-019-09673-0
- Sosnowska, P. (2015). Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii. Universitas.
- Stępkowski, D. (2019). Integralna czy komplementarna? „Archeologia” transformacji polskiej pedagogiki ogólnej w XX wieku. Teraźniejszość–Człowiek –Edukacja, 3(87), 7–26. https://doi.org/10.34862/tce.2019.3.1.