Treść głównego artykułu
Abstrakt
Pandemia COVID-19 z dnia na dzień wyznaczyła nowy ład edukacyjny. Zgodnie z rozporządzeniem MEN zamknięto szkoły, a nauczycieli zobligowano do realizacji procesu kształcenia w formie zdalnej przy zastosowaniu nowych technologii, co dla wielu z nich stanowiło novum. Jak nauczyciele poradzili sobie z nową
sytuacją, z jakich technologii korzystali, jakie wady i zalety dostrzegli w edukacji na odległość? Na te oraz inne pytania poszukiwano odpowiedzi, prowadząc badania wśród nauczycieli w czasie, gdy niemal cały glob funkcjonował zdalnie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Prawa autorskie (c) 2021 Forum Oświatowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Belfry Bazgrolą. (2020.08.29) Wrzesień 2020. [Grafika]. Facebook. https://www.facebook.com/BelfryBazgrola/photos/a.856724631172041/1621934307984399/
- Dutkiewicz, W. (2001). Podstawy metodologii badań: Do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki (wyd. 5 popr.). Wydawnictwo Stachurski.
- Juszczyk, S. (2003). Edukacja na odległość: Kilka refleksji konstruktywistycznych i kognitywistycznych. Chowanna, 1, 150–168. https://rebus.us.edu.pl/handle/20.500.12128/17156
- Kubiak, M. J. (2000). Wirtualna edukacja. MIKOM.
- Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji. Wydawnictwo Szkolne PWN; ParkEdukacja.
- Ministerstwo Edukacji i Nauki (2020). Kształcenie na odległość - poradnik dla szkół. https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol
- Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: Strategie ilościowe i jakościowe (wyd. 2 popr. i rozsz.). Wydawnictwo Akademickie Żak.
- Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. In J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19: Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37–42). EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl
- Plebańska, M., Szyller, A., & Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19: Raport z badania. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,941,edukacja-zdalna-w-czasach-covid-19-raport-z-badania
- Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
- Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf
- Rogozińska, K., & Winiarczyk, A. (2019). Multimedialne przedszkolne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U., poz. 492. (2020). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000492
- Warzocha, T. (2019). Wykorzystanie TIK w kształceniu akademickim. In E. Asmakovets & S. Koziej (Red.), Człowiek w środowisku edukacyjnym (s. 83–90). Stamp Partner.
- Warzocha, T., & Winiarczyk, A. (2019). Jeszcze wybór czy już konieczność wykorzystywania przez nauczycieli TIK w edukacji? – opinie studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 33, 125–151. https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/33.pdf
- Winiarczyk, A., & Warzocha, T. (2020). Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji – w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 35, 199–220. https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/35.pdf
- Zakład Edukacji Medialnej WSE UAM. (2020.04.27). Analizując rozmaite teksty naukowe i popularnonaukowe oraz wypowiedzi nauczycieli, uczniów i rodziców, doszliśmy do wniosku, że warto zebrać najważniejsze wytyczne (i wskazówki), które mogą stać się przydatne w kontekście edukacji zdalnej. [Infografika]. Facebook. https://www.facebook.com/ztkwseuam/photos/pb.721509574596462.-2207520000../2880301452050586/?type=3&theater
Referencje
Belfry Bazgrolą. (2020.08.29) Wrzesień 2020. [Grafika]. Facebook. https://www.facebook.com/BelfryBazgrola/photos/a.856724631172041/1621934307984399/
Dutkiewicz, W. (2001). Podstawy metodologii badań: Do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki (wyd. 5 popr.). Wydawnictwo Stachurski.
Juszczyk, S. (2003). Edukacja na odległość: Kilka refleksji konstruktywistycznych i kognitywistycznych. Chowanna, 1, 150–168. https://rebus.us.edu.pl/handle/20.500.12128/17156
Kubiak, M. J. (2000). Wirtualna edukacja. MIKOM.
Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji. Wydawnictwo Szkolne PWN; ParkEdukacja.
Ministerstwo Edukacji i Nauki (2020). Kształcenie na odległość - poradnik dla szkół. https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: Strategie ilościowe i jakościowe (wyd. 2 popr. i rozsz.). Wydawnictwo Akademickie Żak.
Plebańska, M. (2020). Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. In J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19: Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37–42). EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl
Plebańska, M., Szyller, A., & Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19: Raport z badania. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,941,edukacja-zdalna-w-czasach-covid-19-raport-z-badania
Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf
Rogozińska, K., & Winiarczyk, A. (2019). Multimedialne przedszkolne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U., poz. 492. (2020). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000492
Warzocha, T. (2019). Wykorzystanie TIK w kształceniu akademickim. In E. Asmakovets & S. Koziej (Red.), Człowiek w środowisku edukacyjnym (s. 83–90). Stamp Partner.
Warzocha, T., & Winiarczyk, A. (2019). Jeszcze wybór czy już konieczność wykorzystywania przez nauczycieli TIK w edukacji? – opinie studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 33, 125–151. https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/33.pdf
Winiarczyk, A., & Warzocha, T. (2020). Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji – w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 35, 199–220. https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/35.pdf
Zakład Edukacji Medialnej WSE UAM. (2020.04.27). Analizując rozmaite teksty naukowe i popularnonaukowe oraz wypowiedzi nauczycieli, uczniów i rodziców, doszliśmy do wniosku, że warto zebrać najważniejsze wytyczne (i wskazówki), które mogą stać się przydatne w kontekście edukacji zdalnej. [Infografika]. Facebook. https://www.facebook.com/ztkwseuam/photos/pb.721509574596462.-2207520000../2880301452050586/?type=3&theater