Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie efektów rozwoju kursu, które zaowocowały zmianami w zakresie krytycznej umiejętności korzystania z mediów. W pierwszej części artykułu przedstawione zostały źródła naukowe wspierające rozwój kursu medioznawstwa w kontekście nauczania międzykulturowego. Po tej części dostępne są szczegóły dotyczące badania percepcyjnego sprzężenia zwrotnego i jego mieszanej metodologii. Zgodnie z wynikami, krytyczna umiejętność korzystania z mediów przez studentów została poprawiona dzięki naukowym źródłom mediów społecznościowych w analizie, regionalnym studiom przypadków w kontekście międzykulturowym, oraz technikom sprawdzania faktów w konsumpcji wiadomości. Ostatecznym rezultatem było głębsze zrozumienie wartości stojących za wolnością mediów. Ponadto, poziom wiedzy w dziedzinie historii i polityki wzrósł, a etnocentryczna perspektywa załamała się w międzykulturowym środowisku. W końcowej części artykułu podsumowano kluczowe ustalenia oraz wkład w rozwój kursu wraz z rekomendacjami. Głównym przesłaniem badania jest znaczenie studium przypadku opartego na międzykulturowym i historycznym podejściu w studiach nad mediami dla poprawy krytycznej umiejętności korzystania z mediów w szkolnictwie wyższym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Aalberg, T., van Aelst, P.,& Curran, J. (2010). Media systems and the political information environment: A cross-national comparison,Media, Culture and Society, 15(3), 255–271. https://doi.org/10.1177%2F1940161210367422
- Alvermann, D. E., Moon, J. S., & Hagood, M. C. (1999).Popular culture in the classroom: Taching and researching critical media literacy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315059327
- Banaji, S.,& Cammaerts, B. (2014). Citizens of nowhere land Youth and news consumption in Europe. Journalism Studies, 16(1), 115–132. https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.890340
- Benson, R., Blach-Ørsten, M., Powers, M., Willig, I.,& Zambrano, S. V. (2012). Media systems online and off: Comparing the form of news in the United States, Denmark, and France.Journal of Communication, 62(1),21–38. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01625.x
- Bulger, M., & Davison, P. (2018). The promises, challenges, and futures of media literacy. Data & Society. https://datasociety.net/pubs/oh/DataAndSociety_Media_Literacy_2018.pdf
- Castro-Herrera, L., Humprecht, F., Engesser, S., Brüggemann, M. L., &Büchel, F. (2017). Rethinking Hallin and Mancini beyond the West: An analysis of media systems in Central and Eastern Europe. International Journal of Communication, 11, 4797–4823. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6035/2196
- Clayton, K., Blair, S. Busam, J. A., Forstner, S., Glance, J., Green, G., Kawata, A., Kovvuri, A., Martin, J., Morgan, E., Sandhu, M., Sang, R., Scholz-Bright, R., Welch, A. T., Wolff, A. G., Zhou, A., & Nyhan, B. (2019). Real solutions for fake news? Measuring the effectiveness of general warnings and fact-check tags in reducing belief in false stories on social media. Political Behavior, 42, 1073–1095. https://doi.org/10.1007/s11109-019-09533-0
- Craft, S., Ashley S.,& Maksl, A. (2017). News media literacy and conspiracy theory endorsement. Communication and the Public,2(4), 388–401. https://doi.org/10.1177%2F2057047317725539
- Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE.
- Dobek-Ostrowska, B.( 2012). Italianization (or Mediterraneanization) of the Polish media sys-tem. In D. C Hallin.& P. Man-cini(Eds.), Comparing media systems beyond the Western world, Cambridge: Cambridge University Press,
- Dobek-Ostrowska, B. (2015). 25 years after communism: Four models of media and politics in Central and Eastern Europe. In B. Dobek-Ostrowska &M. Glowacki (Eds.), Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 years (pp. 11–45). Peter Lang, https://doi.org/10.3726/978-3-653-04452-2
- Esser, F., de Vreese , C. H., Strömbäck, J., van Aelst, P., Aalberg, T., Stanyer, J., Lengauer, G., Berganza, R., Legnante, G., Papathanassopoulos, C., Salgado, S., Sheafer, T., & Reinemann, C. (2012). Political information opportunities in Europe. The International Journal of Press/Politics, 17(3),247–274. https://doi.org/10.1177%2F1940161212442956
- Fletcher, R., Cornia, A., Graves, L., & Nielsen, R. K. (2018). Measuring the reach of “fake news” and online disinformation in Europe. Factsheet. Reuters Institute; Oxmeasuring-reach-fake-news-and-online-disinformation-europe
- Friszke, A. (2011, August 20).The Solidarity movement – freedom for Europe. ENRS. Retrieved from https://enrs.eu/article/the-solidarity-movement-freedom-for-europe
- Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. Cambridge University Press.
- Hallin, D. C.,& Mancini, P. (2013). “Comparing media systems” between Easter and Western Europe. In P. Gross & K. Jakubowicz (Eds.),Media transformation in the pos-communists world: Eastern Europe tortured path to change (pp. 15–33). Lexington Books.
- Hallin, D. C., & Mancini, P. (2017). Ten years after comparing media systems: What have we learned?Political Communication, 34(2), 155–171. https://doi.org/10.1080/10584609.2016.1233158
- Jackson, J. (2015). Becoming interculturally competent: Theory to practice in international education. International Journal of Intercultural Relations, 48, 91–107. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2015.03.012
- Kamiński, Ł.(2014), Od kryzysu do kryzysu. In A. Dziurok, M. Gałęzowski, Ł. Kamiński&F. Musiał (Eds), Od niepodległości do niepodległości (pp. 367-408), IPN
- Kuś, M., & Barczyszyn-Madziarz, P.(2020).Fact-checking initiatives as promoters of media and information literacy: The case of Poland.Central European Journal of Communication, 13(2(26)), 249–265. https://doi.org/10.19195/1899-5101.13.2(26).6
- Lakkala, M., Ilomäki, L., Mikkonen, P., Muukkonen, H., & Toom, A. (2018). Evaluating the pedagogical quality of international summer courses in a university program. International Journal of Research Studies in Education, 7(2), 89–104. https://doi.org/10.5861/ijrse.2017.1781
- Leask, B. (2020) Internationalization of the curriculum, teaching and learning. In P. N. Teixeira & J. C. Shin (Eds.), Encyclopedia of international higher education systems and institutions. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8905-9_244
- Lindell, J.,& Sartoretto, P. (2017). Young people, class and the news: Distinction, socialization and moral sentiments. Journalism Studies, 19(14), 2042–2061. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1310628
- Loader, B. D., Vromen, A., & Xenos, M. A. (2014). The networked young citizen: social media, political participation and civic engagement. Information, Communication & Society, 17(2), 143–150. https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.871571
- Marwick, A., & Lewis, R. (2017). Media manipulation and disinformation online. Data& Society. https://datasociety.net/pubs/oh/DataAndSociety_MediaManipulationAndDisinformationOnline.pdf
- Nelson, J. L., & Taneja, H. (2018). The small, disloyal fake news audience: The role of audience availability in fake news consumption. New Media & Society, 20(10), 3720–3737. https://doi.org/10.1177%2F1461444818758715
- Peruško, Z., Vozab,D., & Cuvalo,A. (2013). Audience as a source of agency in media systems: Post-socialist Europe in a comparative perspective. Mediální Studia,2, 137–154. https://bib.irb.hr/datoteka/641366.2_perusko.pdf
- Portera, A. (2017). Intercultural competences in education. In A. Portera & C. A. Grant (Eds.) Intercultural education and competences: Challenges and answers for the global world (pp. 23–46). Cambridge Scholars Publishing.
- Prensky M (2001) Digital natives, digital immigrants. On the Horizon 9(5): 1–6.
- Richardson, N. (2017). Fake News and Journalism Education.Asia Pacific Media Educator, 27(1), 1–9. https://doi.org/10.1177%2F1326365X17702268
- Sloam, J. (2014). “The outraged young”: Young Europeans, civic engagement and the new media in a time of crisis. Information, Communication & Society. 17(2), 217–231. https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.868019
- Spencer-Oatey, H.,& Dauber, D. (2019). Internationalisation and student diversity: How far are the opportunity benefits being perceived and exploited?Higher Education, Journal, 78(6), pp. 1035–1058. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00386-4
- Stachowiak, P. (2016). Polish transformations of 1988–1989: Political authorities, opposition, the Church. In B. Pająk-Patkowska& M.Rachwał (Eds.),Hungary and Poland in times of political transition: Selected issues (pp. 105–118). Faculty of Political Science and Journalism Adam Mickiewicz University.
- Trültzsch-Wijnen, C.W., Murru, M.F., & Papaioannou, T. (2017). Definitions and values of media and information literacy in a historical context. In D. Frau-Meigs, I. Velez,& J.F. Michel (Eds.), Public policies in media and information literacy in Europe: Cross-country comparisons (pp. 95–115). Routledge Taylor & Francis.
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2013). Global media and information literacy assessment framework: Country readiness and competencies. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224655
- Van Biezen, I., Mair, P., & Poguntke, T. (2012). Going, going, . . . gone? The decline of party membership in contemporary Europe. European Journal of Political Research, 51(1), 24–56. https://doi.org/10.1111/j.1475-6765.2011.01995.x
- Voltmer, K. (2013). The media in transitional democracies. Polity.
- Wyka, A. (2007). Berlusconization of the mass media in East Central Europe: The new danger of italianization? Kakanien Revisted, 1, 1–5. http://www.kakanien.ac.at/beitr/emerg/AWyka1.pdf