Treść głównego artykułu

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono proces rozwoju myślenia teoretycznego poprzez pracę w szkole w odniesieniu do podstaw teoretycznych i metodologicznych teorii kulturowo-historycznej. Analiza działania pedagogicznego przeprowadzonego w oparciu o grupę dzieci w wieku przedszkolnym, zorganizowanego zgodnie z propozycją działań dydaktyczno-orientacyjnych (Teaching-Orienteering Activity), miała na celu zwrócenie uwagi na mediacje pedagogiczne, które są uważane za niezbędne do umieszczenia koncepcji teoretycznych jako centralnej treści działalności dydaktycznej nauczyciela. Badania miały na celu wykazanie i obronę tezy, że myślenie teoretyczne można wprowadzać już od edukacji wczesnoszkolnej, gdy w dydaktyce prowadzone są działania, w których wiedza teoretyczna, będąca wyrazem jedności między produktem a procesem logiczno-historycznego ruchu wypracowywania pojęć, jest umieszczana jako centralny element aktywności podmiotów.

Słowa kluczowe

Myślenie teoretyczne Działalność pedagogiczna Edukacja dziecka

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Munhoz, A. P. G., Longarezi, A. M., Nascimento, C. P., Piotto, D. C., Araújo, E. S., & de Marco, F. F. (2021). Kształtowanie myślenia teoretycznego u dzieci przedszkolnych w perspektywie kulturalno-historycznej. Forum Oświatowe, 33(1(65), 11-29. https://doi.org/10.34862/fo.2021.1.1

Referencje

  1. Caraça, B. J. (2010). Conceitos fundamentais da matemática (Paulo Almeida, Rev.) Lisboa: Gradiva.
  2. Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psiquico (Marta Shuare, Trad.). Moscú: Progreso.
  3. Davydov, V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
  4. Elkonin, D. B. (1987). Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In V. Davidov, & M. Shuare (Orgs.), La psicologia evolutiva e pedagógica en la URSS (pp. 104-124). URSS: Progreso.
  5. Galperin, P. Y. (2001). Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de conceptos. In L. Q. Rojas (Comp.), La formación de las funciones psicológica durante el desarrollo del niño (pp. 27-40). Tlaxcala: Editora Universidad Autónoma de Tlaxcala.
  6. Gladcheff, A. P. (2015). Ações de estudo em atividade de formação de professores que ensinam matemática nos an Universidade de São Paulo, São Paulo. doi:10.11606/T.48.2016.tde-09032016-103554. Recuperado em 2021-04-21, de www.teses.usp.br
  7. Ifrah, G. (2005). Os números: a história de uma grande invenção (Stella M. de Freitas Senra, Trad.). São Paulo: Globo.
  8. Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento (Paulo Bezerra, Trad.). São Paulo: Solivro.
  9. Leontiev, A. N. (1983). Actividad, consciencia, personalidad. Habana: Pueblo y Educación, 1983. 2ª reimpressão.
  10. Marco, F. F. (2009). Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de matemática. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
  11. Moretti, V. D., & Moura, M. O. (2011). Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência e Educação, 17(2), 435-450.
  12. Moura, M. O. (1996). A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, 12, 29-43.
  13. Moura, M. O. (2012). A atividade de ensino como ação formadora. In A. D. CASTRO, & A. M. P. CARVALHO (Orgs.), Ensinar a ensinar: didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Cengage, Learning.
  14. Moura, M. O., Araujo, E. S., Ribeiro, F. D., Panossian, M. L., & Moretti, V. D. (2010).
  15. A Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In M. O. Moura. (Org.), A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural (pp. 81-110). Brasília: Liber Livro.
  16. Nascimento, C. P. (2014). A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo. doi:10.11606/T.48.2014.tde-01102014-105809. Recuperado em 2021-04-21, de www.teses.usp.br
  17. Rubinstein, S. L. (1979). El desarrolo de la psicologia. Princípios e métodos. Augusto Vidal Roget, Trad.). Habana: Pueblo Y Educación.
  18. Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
  19. Vygotski, L. S. (1991). Obras escogidas (Tomo I). Madrid: Antonio Machado Libros.
  20. Vygotski, L. S. (1996). Obras escogidas (Tomo IV). Madrid: Visor.
  21. Vygotski, L. S. (2001). Obras escogidas (Tomo II). Madrid: Antonio Machado Libros