Treść głównego artykułu
Abstrakt
W niniejszym artykule omówiono proces rozwoju myślenia teoretycznego poprzez pracę w szkole w odniesieniu do podstaw teoretycznych i metodologicznych teorii kulturowo-historycznej. Analiza działania pedagogicznego przeprowadzonego w oparciu o grupę dzieci w wieku przedszkolnym, zorganizowanego zgodnie z propozycją działań dydaktyczno-orientacyjnych (Teaching-Orienteering Activity), miała na celu zwrócenie uwagi na mediacje pedagogiczne, które są uważane za niezbędne do umieszczenia koncepcji teoretycznych jako centralnej treści działalności dydaktycznej nauczyciela. Badania miały na celu wykazanie i obronę tezy, że myślenie teoretyczne można wprowadzać już od edukacji wczesnoszkolnej, gdy w dydaktyce prowadzone są działania, w których wiedza teoretyczna, będąca wyrazem jedności między produktem a procesem logiczno-historycznego ruchu wypracowywania pojęć, jest umieszczana jako centralny element aktywności podmiotów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Caraça, B. J. (2010). Conceitos fundamentais da matemática (Paulo Almeida, Rev.) Gradiva.
- Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psiquico (Marta Shuare, Trad.). Progreso.
- Davydov, V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza. Pueblo y Educación.
- Elkonin, D. B. (1987). Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In V. Davidov, & M. Shuare (Orgs.), La psicologia evolutiva e pedagógica en la URSS (pp. 104-124). Progreso.
- Galperin, P. Y. (2001). Sobre la formación de las imágenes sensoriales y de conceptos. In L. Q. Rojas (Comp.), La formación de las funciones psicológica durante el desarrollo del niño (pp. 27-40). Editora Universidad Autónoma de Tlaxcala.
- Gladcheff, A. P. (2015). Ações de estudo em atividade de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais [PhD Thesis]. Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.2016.tde-09032016-103554
- Ifrah, G. (2005). Os números: a história de uma grande invenção (Stella M. de Freitas Senra, Trad.). Globo.
- Kopnin, P. V. (1978). A dialética como lógica e teoria do conhecimento (Paulo Bezerra, Trad.). Solivro.
- Leontiev, A. N. (1983). Actividad, consciencia, personalidad (2ª reimpressão). Pueblo y Educación.
- Marco, F. F. (2009). Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de matemática [PhD Thesis]. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
- Moretti, V. D., & Moura, M. O. (2011). Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência e Educação, 17(2), 435-450.
- Moura, M. O. (1996). A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, 12, 29-43.
- Moura, M. O. (2012). A atividade de ensino como ação formadora. In A. D. CASTRO, & A. M. P. CARVALHO (Orgs.), Ensinar a ensinar: didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Cengage, Learning.
- Moura, M. O., Araujo, E. S., Ribeiro, F. D., Panossian, M. L., & Moretti, V. D. (2010).
- A Atividade Orientadora de Ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In M. O. Moura. (Org.), A atividade pedagógica na teoria Histórico-Cultural (pp. 81-110). Liber Livro.
- Nascimento, C. P. (2014). A atividade pedagógica da educação física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal [PhD Thesis]. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.2014.tde-01102014-105809
- Rubinstein, S. L. (1979). El desarrolo de la psicologia. Princípios e métodos. Augusto Vidal Roget, Trad.). Pueblo Y Educación.
- Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes.
- Vygotski, L. S. (1991). Obras escogidas (Tomo I). Antonio Machado Libros.
- Vygotski, L. S. (1996). Obras escogidas (Tomo IV). Visor.
- Vygotski, L. S. (2001). Obras escogidas (Tomo II). Antonio Machado Libros