Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule, analizujemy postrzeganie teorii Wygotskiego w literaturze pedagogicznej w norweskim kształceniu nauczycieli. Artykuł analizuje trzy szeroko stosowane podręczniki dla nauczycieli przedszkolnych w ramach pięcioletniego zintegrowanego programu studiów magisterskich pod kątem sposobu prezentacji i rozpowszechniania w literaturze prac Wygotskiego. Pomimo że idee Wygotskiego stanowią ważne ramy odniesienia dla myśli pedagogicznych w podręcznikach, badania wskazują, że teoria Wygotskiego jest przedstawiona tam w sposób fragmentaryczny i jest w znacznym stopniu oderwana od kontekstu społecznego i naukowego w którym powstawała. W artykule argumentowano, że tendencja do interpretowania teorii Wygotskiego w próżni kulturowej i historycznej stanowi ukryty potencjał zastosowania idei Vygotsky'ego w obecnej debacie edukacyjnej. W artykule argumentowano, że tendencja do interpretowania teorii Wygotskiego w próżni kulturowej i historycznej stanowi ukryty potencjał do wykorzystania idei Wygotskiego w aktualnej debacie edukacyjnej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Baker, C. & Wright, W. E. (2017). Foundations of bilingual education and bilingualism (6th ed.). Blue Ridge Summit, PA, USA: Multilingual Matters.
- Biesta, G. (2007). Why “what works” won’t work: Evidence-based practice and the democratic deficit in educational research. Educational Theory, 57(1), 1–22.
- Biesta, G. (2010). Why “what works” still won’t work: From evidence-based education to value-based education. Studies in Philosophy and Education, 29, 491–503.
- Biesta, G. (2013). The beautiful risk of education. London: Paradigm Publishers.
- Blanck, G. (1990). The man and his cause. In L. C. Moll (Ed.), Vygotsky and education (pp. 31–58). Cambridge: Cambridge University Press.
- Bruner, J. (1987). Prologue to the English edition. In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L. S. Vygotsky. Volume 1: Problems of general psychology, including the volume ‘Thinking and speech’ (pp. 1–16). New York: Plenum.
- Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches. London: SAGE Publications.
- Dafermos, M. (2016). Critical reflection on the reception of Vygotsky’s theory in the international academic communities. Cultural-Historical Psychology, 12(3), 27–46.
- De León, L. (2012). Models of models: Preservice teachers in a Vygotskian scaffold. The Educational Forum, 76(2), 144–157.
- Gadamer, H.-G. (2003). Om forståelsens sirkel. In I. H. Jordheim (Ed.), Utvalgte her-meneutiske skrifter (pp. 33–44). Oslo: Cappelen.
- Heidegger, M. (1996). Being and time. Albany, N.Y.: State University of New York Press. Imsen, G. (2020). Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. (6th ed.). Oslo: Universitetsforlaget.
- Kitchens, J. (2009). Situated pedagogy and the situationist international: Countering a pedagogy of placelessness. Educational Studies, 45(3), 240–261.
- Kjørup, S. (2009). Menneskevidenskaberne. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag.
- Kozulin, A. (2004). Vygotsky’s theory in the classroom: Introduction. European Journal of Psychology of Education, XIX(1), 3–7.
- Kvernbekk, T. (2018). Evidensbasert praksis: Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 4, 136–153.
- Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitime peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
- Lima, E. S. (1995). Vygotsky in the international scene: A brief overview. Anthropology and Education Quarterly, 26(4), 490–499.
- Manger, T., Lillejord, S., Nordahl, T. & Helland, T. (2013). Livet i skolen 1. Bergen: Fagbokforlaget.
- Oates, T. (2014). Why textbooks count. Cambridge: Cambridge Assessment.
- OECD. (2007). Evidence in education: Linking research and policy. Paris: OECD.
- Postholm, M. B. & Tiller, T. (Eds.). (2014). Profesjonsrettet pedagogikk 8–13. Oslo: Cappelen Damm.
- Said, E. W. (1983). The world, the text, and the critic. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
- Slavin, R. E. (2008). Perspectives on evidence-based research in education: What works? Issues in synthesizing educational program evaluations. Educational Researcher, 37(1), 5–14.
- The Norwegian Directorate for Education and Training. (2020). Læreplanverket for grunnskolen. Oslo: The Norwegian Directorate for Education and Training.
- van der Veer, R. & Yasnitsky, A. (2011). Vygotsky in English: What still needs to be done. Integrative Psychological and Behavioral Science, 45(475), 475–493. https://doi.org/10.1007/s12124-011-9172-9
- Vasileva, O. & Balyasnikova, N. (2019). (Re)Introducing Vygotsky’s thought: From historical overview to contemporary psychology. Frontiers in Psychology, 10(1515). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01515
- Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: Sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- White, M.D., & Marsh, E.E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends55(1), 22–45.
Referencje
Baker, C. & Wright, W. E. (2017). Foundations of bilingual education and bilingualism (6th ed.). Blue Ridge Summit, PA, USA: Multilingual Matters.
Biesta, G. (2007). Why “what works” won’t work: Evidence-based practice and the democratic deficit in educational research. Educational Theory, 57(1), 1–22.
Biesta, G. (2010). Why “what works” still won’t work: From evidence-based education to value-based education. Studies in Philosophy and Education, 29, 491–503.
Biesta, G. (2013). The beautiful risk of education. London: Paradigm Publishers.
Blanck, G. (1990). The man and his cause. In L. C. Moll (Ed.), Vygotsky and education (pp. 31–58). Cambridge: Cambridge University Press.
Bruner, J. (1987). Prologue to the English edition. In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L. S. Vygotsky. Volume 1: Problems of general psychology, including the volume ‘Thinking and speech’ (pp. 1–16). New York: Plenum.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches. London: SAGE Publications.
Dafermos, M. (2016). Critical reflection on the reception of Vygotsky’s theory in the international academic communities. Cultural-Historical Psychology, 12(3), 27–46.
De León, L. (2012). Models of models: Preservice teachers in a Vygotskian scaffold. The Educational Forum, 76(2), 144–157.
Gadamer, H.-G. (2003). Om forståelsens sirkel. In I. H. Jordheim (Ed.), Utvalgte her-meneutiske skrifter (pp. 33–44). Oslo: Cappelen.
Heidegger, M. (1996). Being and time. Albany, N.Y.: State University of New York Press. Imsen, G. (2020). Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. (6th ed.). Oslo: Universitetsforlaget.
Kitchens, J. (2009). Situated pedagogy and the situationist international: Countering a pedagogy of placelessness. Educational Studies, 45(3), 240–261.
Kjørup, S. (2009). Menneskevidenskaberne. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Kozulin, A. (2004). Vygotsky’s theory in the classroom: Introduction. European Journal of Psychology of Education, XIX(1), 3–7.
Kvernbekk, T. (2018). Evidensbasert praksis: Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 4, 136–153.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitime peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
Lima, E. S. (1995). Vygotsky in the international scene: A brief overview. Anthropology and Education Quarterly, 26(4), 490–499.
Manger, T., Lillejord, S., Nordahl, T. & Helland, T. (2013). Livet i skolen 1. Bergen: Fagbokforlaget.
Oates, T. (2014). Why textbooks count. Cambridge: Cambridge Assessment.
OECD. (2007). Evidence in education: Linking research and policy. Paris: OECD.
Postholm, M. B. & Tiller, T. (Eds.). (2014). Profesjonsrettet pedagogikk 8–13. Oslo: Cappelen Damm.
Said, E. W. (1983). The world, the text, and the critic. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Slavin, R. E. (2008). Perspectives on evidence-based research in education: What works? Issues in synthesizing educational program evaluations. Educational Researcher, 37(1), 5–14.
The Norwegian Directorate for Education and Training. (2020). Læreplanverket for grunnskolen. Oslo: The Norwegian Directorate for Education and Training.
van der Veer, R. & Yasnitsky, A. (2011). Vygotsky in English: What still needs to be done. Integrative Psychological and Behavioral Science, 45(475), 475–493. https://doi.org/10.1007/s12124-011-9172-9
Vasileva, O. & Balyasnikova, N. (2019). (Re)Introducing Vygotsky’s thought: From historical overview to contemporary psychology. Frontiers in Psychology, 10(1515). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01515
Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: Sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
White, M.D., & Marsh, E.E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends55(1), 22–45.