Treść głównego artykułu
Abstrakt
W niniejszym artykule podejmowany jest problem edukacji zdalnej, a zwłaszcza przygotowania nauczycieli do tego rodzaju edukacji i wsparcia, jakie otrzymują nauczyciele na rzecz realizacji edukacji w tej formie, oraz innowacyjnych zachowań nauczycieli w pierwszych miesiącach pandemii COVID-19 (marzec-czerwiec 2020). Waga podejmowanego tematu jest ściśle powiązana z sytuacją, z jaką przyszło się nam zmierzyć w czasie pandemii COVID-19 i z zapotrzebowaniem na nowe rozwiązania w edukacji realizowanej z zasady poza murami szkół i uczelni za pomocą rozmaitych from organizacyjnych oraz nowatorskich metod i technicznych środków przekazu informacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Atroszko, B. (2020). Miejsce innowacyjności w standardach kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, Vol. 32 , No 1(63), 113-126.
- Bunce, D., & West, M. (1994). Changing work environments: Innovating coping responses to occupation stress. Work and Stress, 8, 319–331.
- Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education, London & New York: Routledge.
- Creswell, J. W. (2007). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Wydanie 3, Thousand Oaks: CA Sage Publication.
- GUS. (2019a). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Warszawa – Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny i Urząd Statystyczny w Gdańsku.
- GUS. (2019b). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019. Warszawa: GUS.
- Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort–reward fairness and innovative work behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology (2000), 73, 287– 302.
- Katz, D. (1964). The motivational basis of organizational behavior. Behavioral Science, 9 (2), 131–146.
- Madalińska-Michalak, J. (2015). Dyrektor szkoły liderem. Inspiracje i perspektywy. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Madalińska-Michalak, J. (2017). School Principal Leadership and Learning through Practitioner Research: Towards Innovations in Education. Labor et Educatio, 5, 137-154.
- Madalińska-Michalak, J. (2019a). Innowacje społeczne w obszarze edukacji. W: FRSE (red.), Projekty z POWERem. Innowacje społeczne i mobilności ponadnarodowe. Podsumowanie projektów PO WER (s. 15-16). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
- Madalińska-Michalak J. (2019b). School-Based Professional Development Programs for Beginning Teachers. W: The Oxford Encyclopedia of Global Perspectives on Teacher Education, red. J. Lampert, Oxford: Oxford University Press, oxfordre.com/education, DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.575 [dostęp: 15.08.2020].
- Madalińska-Michalak, J. (2017). Przywództwo edukacyjne – wyzwania teorii i praktyki. W: J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo nauczycieli (s. …) Przywództwo nauczycieli. Warszawa: FRSE.
- Madalińska-Michalak, J. (2015). Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Madalińska-Michalak, J. (2013). Przywództwo edukacyjne: rola dyrektora w kreowaniu kultury organizacyjnej szkoły. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji (s. 23-45). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Madalińska-Michalak, J., Raykov, M. (2020). The changing nature of the employment and the need for teacher preparation for involvement in innovative work during and in post-pandemic period. Labor et Educatio, nr 8, w druku.
- McGeown, V. (1980). Dimensions of Teacher Innovativeness. British Educational Research Journal, 6(2), 147-163.
- OECD. (2013). Leadership for 21st Century Learning. Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing.
- OECD. (2014). Measuring Innovation in Education. Paris: OECD Publishing.
- OECD. (2017). Measuring Innovation in Education: A Journey to the Future. Paris: OECD Publishing.
- Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Schleicher, A. (2015). Schools for 21st-Century Learners: Strong Leaders, Confident Teachers, Innovative Approaches. International Summit on the Teaching Profession. Paris: OECD Publishing.
- Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37, 580–607.
- Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie. Wstęp do teorii innowacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- UNESCO. (2020). Teachers Task Force, Response to the COVID-19 Outbreak - Call for Action on Teachers, UNESC0 2020, https://teachertaskforce.org/knowledge-hub/response-covid-19-outbreak-call-action-teachers-0[dostęp: 15.08.2020]
- Van de Ven, A. (1986). Central problems in the management of innovation. Management Science, 32, 590–607.
- West, M. A., & Farr, J. L. (1989). Innovation at work: Psychological perspectives. Social Behavior, 4, 15–30.
- West, M. A., & Farr, J. L. (1990). Innovation at work. W: M. A. West & J. L. Farr (red.), Innovation and creativity at work (ss. 1–13). Chichester: Wiley.
- York-Barr, J., & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.
Referencje
Atroszko, B. (2020). Miejsce innowacyjności w standardach kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, Vol. 32 , No 1(63), 113-126.
Bunce, D., & West, M. (1994). Changing work environments: Innovating coping responses to occupation stress. Work and Stress, 8, 319–331.
Cohen L., Manion L., Morrison K. (2007). Research Methods in Education, London & New York: Routledge.
Creswell, J. W. (2007). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Wydanie 3, Thousand Oaks: CA Sage Publication.
GUS. (2019a). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Warszawa – Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny i Urząd Statystyczny w Gdańsku.
GUS. (2019b). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019. Warszawa: GUS.
Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort–reward fairness and innovative work behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology (2000), 73, 287– 302.
Katz, D. (1964). The motivational basis of organizational behavior. Behavioral Science, 9 (2), 131–146.
Madalińska-Michalak, J. (2015). Dyrektor szkoły liderem. Inspiracje i perspektywy. Warszawa: Wolters Kluwer.
Madalińska-Michalak, J. (2017). School Principal Leadership and Learning through Practitioner Research: Towards Innovations in Education. Labor et Educatio, 5, 137-154.
Madalińska-Michalak, J. (2019a). Innowacje społeczne w obszarze edukacji. W: FRSE (red.), Projekty z POWERem. Innowacje społeczne i mobilności ponadnarodowe. Podsumowanie projektów PO WER (s. 15-16). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Madalińska-Michalak J. (2019b). School-Based Professional Development Programs for Beginning Teachers. W: The Oxford Encyclopedia of Global Perspectives on Teacher Education, red. J. Lampert, Oxford: Oxford University Press, oxfordre.com/education, DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.575 [dostęp: 15.08.2020].
Madalińska-Michalak, J. (2017). Przywództwo edukacyjne – wyzwania teorii i praktyki. W: J. Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo nauczycieli (s. …) Przywództwo nauczycieli. Warszawa: FRSE.
Madalińska-Michalak, J. (2015). Dyrektor szkoły liderem – inspiracje i perspektywy. Warszawa: Wolters Kluwer.
Madalińska-Michalak, J. (2013). Przywództwo edukacyjne: rola dyrektora w kreowaniu kultury organizacyjnej szkoły. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji (s. 23-45). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Madalińska-Michalak, J., Raykov, M. (2020). The changing nature of the employment and the need for teacher preparation for involvement in innovative work during and in post-pandemic period. Labor et Educatio, nr 8, w druku.
McGeown, V. (1980). Dimensions of Teacher Innovativeness. British Educational Research Journal, 6(2), 147-163.
OECD. (2013). Leadership for 21st Century Learning. Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2014). Measuring Innovation in Education. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2017). Measuring Innovation in Education: A Journey to the Future. Paris: OECD Publishing.
Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Schleicher, A. (2015). Schools for 21st-Century Learners: Strong Leaders, Confident Teachers, Innovative Approaches. International Summit on the Teaching Profession. Paris: OECD Publishing.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37, 580–607.
Schulz, R. (1980). Procesy zmian i odnowy w oświacie. Wstęp do teorii innowacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
UNESCO. (2020). Teachers Task Force, Response to the COVID-19 Outbreak - Call for Action on Teachers, UNESC0 2020, https://teachertaskforce.org/knowledge-hub/response-covid-19-outbreak-call-action-teachers-0[dostęp: 15.08.2020]
Van de Ven, A. (1986). Central problems in the management of innovation. Management Science, 32, 590–607.
West, M. A., & Farr, J. L. (1989). Innovation at work: Psychological perspectives. Social Behavior, 4, 15–30.
West, M. A., & Farr, J. L. (1990). Innovation at work. W: M. A. West & J. L. Farr (red.), Innovation and creativity at work (ss. 1–13). Chichester: Wiley.
York-Barr, J., & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.