Treść głównego artykułu
Abstrakt
Tekst dotyczy problematyki innowacji i zmiany w polskich szkołach, ruchu innowatorskiego nauczycieli i szkół (Wiosna Edukacji i jej liderki: Ewa Radanowicz i Oktawia Gorzeńska).Autorka analizuje przypadek swojej nieudanej zmiany, zastanawia się nad problemami, przed którymi stają nauczyciele nowatorzy w swoich szkołach i w środowisku, w którym funkcjonują, pisze o barierach i możliwościach ich pokonywania.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bilińska–Suchanek, E. (2013). Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Brown, B. (2019).Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera. Warszawa: MT Biznes.
- Červinkova, H., Gołębniak, B. D. (2012). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, M. Sztorc, K., & Wróblewska U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.
- Gołębniak, B. D. (2003). Szkoła–Kształcenie–Nauczyciel. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (Red.) Podręcznik akademicki. Pedagogika (t. 2, s. 96–203). Warszawa: PWN.
- Gołębniak, B. D., & Zamorska, B. (2014) Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Publikacja Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Pobrano 03.09.2020 r. z: http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publica-tions/afbc3f25f44abdc2c65d1da83471e033
- Gorzeńska, O. (2018). Dyrektor strateg – jak zarządzać zmianą w szkole? W: Kanarkiewicz,M. & Staniszewska, A., Królowe strategii,(s. 157–162. Wejherowo: Wydawnictwo Szkoła Szachowa – Michał Kanarkiewicz.
- Gorzeńska, O., & Radanowicz, E. (2019). Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Warszawa: ORE.
- Kusiak, K. (2019). Możliwe postacie edukacyjnych innowacji. W: Karpińska, A., Borawska-Kalbarczyk, & K., Kowalczuk, K.(Red.) Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia (s. 89–99). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Krzychała, S. (2007). O rozumieniu szkolnej codzienności – inspiracje dokumentarnej ewaluacji przestrzeni szkoły. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, & M. Nowak (Red.), Edukacja. Moralność. Sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba.
- Krzychała, S., & Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły. W: M. M. Urlińska, A. Uniewska, & J. Horowski (red.), B. D. Gołębniak, H. Kwiat-kowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie. (s. 57–76) Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
- Nowak-Dziemianowicz, M. (2012).W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edu-kacji, nowej szkoły – reminiscencje. W: H. Červinkova, & B. D. Gołębniak (Red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 282–305). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Okoń, W. (1979). Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Pietrasiński, Z. (1971). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.
- Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
- Radanowicz E., (2018, 11 grudnia). ONDU#037: Inteligencja zmiany – rozmowa z Ewą Radanowicz [Podcast]. FundacjaPlanDaltoński.pl. Pobrano 29 sierpnia 2020 r. z: https://www.plandaltonski.pl/podcast/ondu037/
- Schulz, R. (1989). Nauczyciel jako innowator. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
- Schulz R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: Wydawnictwo IBE.
- Śliwerski, B. (2008). Reformowanie oświaty w Polsce. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, (T. 2). (s. 383–396). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Bilińska–Suchanek, E. (2013). Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Brown, B. (2019).Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera. Warszawa: MT Biznes.
Červinkova, H., Gołębniak, B. D. (2012). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, M. Sztorc, K., & Wróblewska U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Białystok: Wydawnictwo Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.
Gołębniak, B. D. (2003). Szkoła–Kształcenie–Nauczyciel. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (Red.) Podręcznik akademicki. Pedagogika (t. 2, s. 96–203). Warszawa: PWN.
Gołębniak, B. D., & Zamorska, B. (2014) Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Publikacja Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Pobrano 03.09.2020 r. z: http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publica-tions/afbc3f25f44abdc2c65d1da83471e033
Gorzeńska, O. (2018). Dyrektor strateg – jak zarządzać zmianą w szkole? W: Kanarkiewicz,M. & Staniszewska, A., Królowe strategii,(s. 157–162. Wejherowo: Wydawnictwo Szkoła Szachowa – Michał Kanarkiewicz.
Gorzeńska, O., & Radanowicz, E. (2019). Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Warszawa: ORE.
Kusiak, K. (2019). Możliwe postacie edukacyjnych innowacji. W: Karpińska, A., Borawska-Kalbarczyk, & K., Kowalczuk, K.(Red.) Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia (s. 89–99). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Krzychała, S. (2007). O rozumieniu szkolnej codzienności – inspiracje dokumentarnej ewaluacji przestrzeni szkoły. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, & M. Nowak (Red.), Edukacja. Moralność. Sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba.
Krzychała, S., & Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte zmiany kultury szkoły. W: M. M. Urlińska, A. Uniewska, & J. Horowski (red.), B. D. Gołębniak, H. Kwiat-kowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie. (s. 57–76) Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2012).W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edu-kacji, nowej szkoły – reminiscencje. W: H. Červinkova, & B. D. Gołębniak (Red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 282–305). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Okoń, W. (1979). Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe. Warszawa: Książka i Wiedza.
Pietrasiński, Z. (1971). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.
Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Radanowicz E., (2018, 11 grudnia). ONDU#037: Inteligencja zmiany – rozmowa z Ewą Radanowicz [Podcast]. FundacjaPlanDaltoński.pl. Pobrano 29 sierpnia 2020 r. z: https://www.plandaltonski.pl/podcast/ondu037/
Schulz, R. (1989). Nauczyciel jako innowator. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Schulz R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: Wydawnictwo IBE.
Śliwerski, B. (2008). Reformowanie oświaty w Polsce. W: Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, (T. 2). (s. 383–396). Wydawnictwo Naukowe PWN.