Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę programu matury międzynarodowej i jego obecności w polskich szkołach. W artykule zaprezentowano autorskie badania, w których wykorzystano dane publikowane przez International Baccalaureate Organization. Zebrane dane pozwoliły na prześledzenie zasięgu oraz dostępności programów matury międzynarodowej zarówno pod względem kryterium finansowego, jak i rozmieszczenia szkół realizujących program IB DP. Dane o rosnącej liczbie szkół przystępujących do realizowania programów IB DP oraz zwiększającej się liczby uczniów przystępujących do matury międzynarodowej pozwoliły wyciągnąć wnioski na temat wzrastającej dostępności oferty edukacyjnej związanej z międzynarodowymi programami edukacyjnymi, a zwłaszcza programem matury międzynarodowej w Polsce.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Bobiatyńska, M. (2008). Efektywność nauczania geografii w szkołach ponadgimnazjalnych, realizujących program matury międzynarodowej. W: R. Wiśniewski, & W. Gierańczyk (Red.), Geografia we współczesnym systemie kształcenia (Dokumentacja Geograficzna; 38) (s. 67–71). Warszawa: Polskie Towarzystwo Geograficzne.
- Bunnell, T. (2013). The role of the pioneer International Schools and the growth of the International Baccalaureate. In R. Pearce (Ed.), International education and schools: Moving beyond the first 40 years (s. 167–189). London: Bloomsbury Publishing.
- Belal, S. (2017). Participating in the International Baccalaureate Diploma Program-me: Developing international mindedness and engagement with local communities. Journal of Research in International Education, 16(1), 18–35. https://doi.org/10.1177/1475240917702789.
- Cambridge, J., & Thompson, J. (2004). Internationalism and globalization as contexts for international education. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 34(2), 161–175. https://doi.org/10.1080/0305792042000213994.
- Delors, J. (1998). Learning: The treasure within. Paris: Unesco.
- Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D., & Hornowska, E. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
- Gardner-McTaggart, A. (2016). International elite, or global citizens? Equity, distinction and power: the International Baccalaureate and the rise of the South. Globalisation, Societies and Education,14(1), 1–29. https://doi.org/10.1080/14767724.2014.959475
- Hayden, M. (2011). Transnational spaces of education: The growth of the international school sector. Globalisation, Societies and Education, 9(2), 211–224. https://doi.org/10.1080/14767724.2011.577203
- Hayden, M., & Thompson, J. (1995). International education: the crossing of frontiers. The International Schools Journal, 15(1), 13.
- Hayden, M., Thompson, J., & Walker, G. (Eds.). (2003). International education in practice: Dimensions for schools and international schools. London-New York: Routledge.
- Hayden, M. C., & Wong, C. S. (1997). The International Baccalaureate: International education and cultural preservation. Educational Studies, 23(3), 349–361. https://doi.org/10.1080/0305569970230302
- Hill, I. (2007a). International education as developed by the International Baccalaureate Organization. W: M. Hayden, J. Thompson, & J. Levy (Eds.), The SAGE handbook of research in international education (s. 25–37). London: Sage.
- Hill, I. (2007b). Multicultural and international education: Never the twain shall meet? International Review of Education, 53(3), 245–264. https://doi.org/10.1007/s11159-007-9048-x
- Hill, I. (2012). Evolution of education for international-mindedness. Journal of Research in International Education, 11(3), 245–261. https://doi.org/10.1177%2F1475240912461990.
- Hill, I. (2014). Internationally minded schools as cultural artefacts: Implications for school leadership. Journal of Research in International Education, 13(3), 175–189. DOI: https://doi.org/10.1177%2F1475240914556199
- Jaworska, E. (2010). Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne a przygotowanie ucznia do egzaminu maturalnego z geografii w programie matury międzynarodowej IB. W: XVI Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej (s. 576–588). Toruń: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
- Leach, R. J. (1969). International schools and their role in the field of international education. Oxford: Pergamon Press.
- Mayer, M. (1968). Diploma: International schools and university entrance. New York: Twentieth Century Fund.
- Madalińska-Michalak, J. (2013). Oferta edukacyjna i jakość kształcenia w publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Peterson, A. D. C. (2003). Schools across frontiers: The story of the International Baccalaureate and the United World Colleges. Chicago: Open Court Publishing.
- Szelągowska, K. (2004). Matura Międzynarodowa: program nauczania historii w ramach międzynarodowego systemu wymagań (International Baccalaureate). Wiadomości Historyczne: czasopismo dla nauczycieli, 47(3), 141–147.
- Waligóra, A. (2016) Funkcjonowanie edukacji międzynarodowej realizowanej na przykładzie International Baccalaureate Primary Years Programme [praca magisterska]. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Pobrane z: https://www.academia.edu/30978001/Funkcjonowanie_edukacji_mi%C4%99dzynarodowej_na_przyk%C5%82adzie_International_Baccalaureate_Primary_Years_Program-
- me_Functioning_of_international_education_exemplified_by_International_Baccalaureate_Primary_Years_Programme_PL.
- Materiały źródłowe
- International Baccalaureate Organization. (2019). The IB Diploma Programme Final Statistical Bulletin: May 2019 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-sta-tistical-bulletin-may-2019.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2018). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2018 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2018-en.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2017). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2017 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2017-en.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2016). The IB Diploma Programme Stati-stical Bulletin: May 2016 Examination Session,. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2016-en.pdf.International Baccalaureate Organization. (2015). The IB Diploma Programme Sta-tistical Bulletin: May 2015 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-2015-may--stats-bulletin.pdf.International Baccalaureate Organization. (2014). The IB Diploma Statistical Bulletin: May 2014 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may-2014-stats-bulletin.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2013). The IB Diploma Statistical Bulletin: May 2013 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/2013-maydpstatisticalbulle-tin.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2012). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2012 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may_2012_sta-tistical_bulletin.pdf.
- International Baccalaureate Organization. (2011). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2011 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/statistical_bul-letin_may_2011.pdf
- International Baccalaureate Organization. (2010). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2010 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may2010stati-sticalbulletin.pdf
- International Baccalaureate Organization, strona internetowa organizacji. Dostęp: 24 maja 2020, www.ibo.org
Referencje
Bobiatyńska, M. (2008). Efektywność nauczania geografii w szkołach ponadgimnazjalnych, realizujących program matury międzynarodowej. W: R. Wiśniewski, & W. Gierańczyk (Red.), Geografia we współczesnym systemie kształcenia (Dokumentacja Geograficzna; 38) (s. 67–71). Warszawa: Polskie Towarzystwo Geograficzne.
Bunnell, T. (2013). The role of the pioneer International Schools and the growth of the International Baccalaureate. In R. Pearce (Ed.), International education and schools: Moving beyond the first 40 years (s. 167–189). London: Bloomsbury Publishing.
Belal, S. (2017). Participating in the International Baccalaureate Diploma Program-me: Developing international mindedness and engagement with local communities. Journal of Research in International Education, 16(1), 18–35. https://doi.org/10.1177/1475240917702789.
Cambridge, J., & Thompson, J. (2004). Internationalism and globalization as contexts for international education. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 34(2), 161–175. https://doi.org/10.1080/0305792042000213994.
Delors, J. (1998). Learning: The treasure within. Paris: Unesco.
Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D., & Hornowska, E. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Gardner-McTaggart, A. (2016). International elite, or global citizens? Equity, distinction and power: the International Baccalaureate and the rise of the South. Globalisation, Societies and Education,14(1), 1–29. https://doi.org/10.1080/14767724.2014.959475
Hayden, M. (2011). Transnational spaces of education: The growth of the international school sector. Globalisation, Societies and Education, 9(2), 211–224. https://doi.org/10.1080/14767724.2011.577203
Hayden, M., & Thompson, J. (1995). International education: the crossing of frontiers. The International Schools Journal, 15(1), 13.
Hayden, M., Thompson, J., & Walker, G. (Eds.). (2003). International education in practice: Dimensions for schools and international schools. London-New York: Routledge.
Hayden, M. C., & Wong, C. S. (1997). The International Baccalaureate: International education and cultural preservation. Educational Studies, 23(3), 349–361. https://doi.org/10.1080/0305569970230302
Hill, I. (2007a). International education as developed by the International Baccalaureate Organization. W: M. Hayden, J. Thompson, & J. Levy (Eds.), The SAGE handbook of research in international education (s. 25–37). London: Sage.
Hill, I. (2007b). Multicultural and international education: Never the twain shall meet? International Review of Education, 53(3), 245–264. https://doi.org/10.1007/s11159-007-9048-x
Hill, I. (2012). Evolution of education for international-mindedness. Journal of Research in International Education, 11(3), 245–261. https://doi.org/10.1177%2F1475240912461990.
Hill, I. (2014). Internationally minded schools as cultural artefacts: Implications for school leadership. Journal of Research in International Education, 13(3), 175–189. DOI: https://doi.org/10.1177%2F1475240914556199
Jaworska, E. (2010). Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne a przygotowanie ucznia do egzaminu maturalnego z geografii w programie matury międzynarodowej IB. W: XVI Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej (s. 576–588). Toruń: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
Leach, R. J. (1969). International schools and their role in the field of international education. Oxford: Pergamon Press.
Mayer, M. (1968). Diploma: International schools and university entrance. New York: Twentieth Century Fund.
Madalińska-Michalak, J. (2013). Oferta edukacyjna i jakość kształcenia w publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Peterson, A. D. C. (2003). Schools across frontiers: The story of the International Baccalaureate and the United World Colleges. Chicago: Open Court Publishing.
Szelągowska, K. (2004). Matura Międzynarodowa: program nauczania historii w ramach międzynarodowego systemu wymagań (International Baccalaureate). Wiadomości Historyczne: czasopismo dla nauczycieli, 47(3), 141–147.
Waligóra, A. (2016) Funkcjonowanie edukacji międzynarodowej realizowanej na przykładzie International Baccalaureate Primary Years Programme [praca magisterska]. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Pobrane z: https://www.academia.edu/30978001/Funkcjonowanie_edukacji_mi%C4%99dzynarodowej_na_przyk%C5%82adzie_International_Baccalaureate_Primary_Years_Program-
me_Functioning_of_international_education_exemplified_by_International_Baccalaureate_Primary_Years_Programme_PL.
Materiały źródłowe
International Baccalaureate Organization. (2019). The IB Diploma Programme Final Statistical Bulletin: May 2019 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-sta-tistical-bulletin-may-2019.pdf
International Baccalaureate Organization. (2018). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2018 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2018-en.pdf
International Baccalaureate Organization. (2017). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2017 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2017-en.pdf
International Baccalaureate Organization. (2016). The IB Diploma Programme Stati-stical Bulletin: May 2016 Examination Session,. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical--bulletin-may-2016-en.pdf.International Baccalaureate Organization. (2015). The IB Diploma Programme Sta-tistical Bulletin: May 2015 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-2015-may--stats-bulletin.pdf.International Baccalaureate Organization. (2014). The IB Diploma Statistical Bulletin: May 2014 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may-2014-stats-bulletin.pdf
International Baccalaureate Organization. (2013). The IB Diploma Statistical Bulletin: May 2013 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/2013-maydpstatisticalbulle-tin.pdf
International Baccalaureate Organization. (2012). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2012 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may_2012_sta-tistical_bulletin.pdf.
International Baccalaureate Organization. (2011). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2011 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/statistical_bul-letin_may_2011.pdf
International Baccalaureate Organization. (2010). The IB Diploma Programme Statistical Bulletin: May 2010 Examination Session. Pobrane 24 maja 2020, z: https://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/may2010stati-sticalbulletin.pdf
International Baccalaureate Organization, strona internetowa organizacji. Dostęp: 24 maja 2020, www.ibo.org