Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badań nad związkiem kompetencji językowej dziecka w wieku przedszkolnym a przetrwaniem odruchów pierwotnych. Jest to próba odpowiedzi na pytanie, czy istnieje związek między rozwojem motorycznym a rozwojem języka. Badanie trzech odruchów pierwotnych: asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego (ATOS), symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego (STOS), tonicznego odruchu błędnikowego(TOB), oraz wybranych elementów kompetencji języka, takich jak: narracja, autonarracja, dyskurs, artykulacja, przeprowadzono na liczbie 81 dzieci w wieku 4-7 lat w środowisku przedszkoli publicznych. Badanie zidentyfikowało stan odruchów oraz jego związki z kompetencją językową dziecka w wieku przedszkolnym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Licencja
Osoba publikująca wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Dolnośląską Szkołę Wyższą na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Osoba zgłaszająca upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (autor korespondencyjny) zgłoszonego „utworu” oświadcza, że przysługują mu/jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
Utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.
Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie.
Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Forum Oświatowe” i tym samym potwierdza, że:
- Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie.
- Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
- Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja podejmie decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu utworu do publikacji.
- Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
- Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie za zgodę na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
Osoba zgłaszająca udziela Dolnośląskiej Szkole Wyższej nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Forum Oświatowe”, na następujących polach eksploatacji:
- Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego.
- Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.
- Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.
- Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.
Publikujemy zgodnie z zaleceniami The Committee on Publication Ethics (COPE), w wolnym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Alibakhshi, H., Salmani, M., Ahmadizadeh, Z., & Siminghalam, M. (2018). Relationship between primitive reflexes and fine motor skills in children with specific learning disorders. Koomesh, 20(3), 478–483. Pobrano z: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3874-en.html.
- Blythe, S. G. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Rozwojowe Testy Przesiewowe INPP oraz Program Ćwiczeń Integrujących INPP dla szkół (wyd. 2 popr.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Bokus, B., & Shugar, G. W. (2007). Psychologia języka dziecka.Osiągnięciainowe per-spektywy. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Cieszyńska, J., & Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka: od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Gieysztor, E. Z., Choińska A., & Paprocka-Borowicz, M. (2018). Persistence of primitive reflexes and associated motor problems in healthy preschool children. Archives of Medical Science14(1), 167–173. https://doi.org/10.5114/aoms.2016.60503
- Jodzis, D. (2009). Zdolność posługiwania się teorią umysłu a poziom sprawności językowej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(47), 127–141.
- Jordan‐Black, J. A. (2005). The effects of the Primary Movement programme on the academic performance of children attending ordinary primary school. JORSEN, 5(3), 101–111. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2005.00049.x
- Kaczmarek, L. (1953). Kształtowanie się mowy dziecka. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
- Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
- Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy (wyd. 5). Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
- Korendo, M. (2009). Dysleksja – problem wciąż nieznany. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18, 231–241.
- Krasowicz-Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Kruk-Lasocka, J., Krajewski, J., & Bartosik, B. (2011). Wspieranie rozwoju dziecka przedszkolnego w świetle koncepcji psychomotoryki. In J. Bałachowicz & Z. Zbróg (Red.), Edukacja (dla) dziecka. Od trzylatka do sześciolatka (169–183). Kraków: Wydawnictwo Libron Filip Lohner.
- Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (Red.). (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Mazgutowa, S., & Giczewska A. (2004). Kinezjologia edukacyjna w pracy z dziećmi nienadążającymi w nauce szkolnej i z dysleksją. In Patkiewicz J. (Red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się (s. 15-30). Wrocław: Typoscript: Polskie Towarzystwo do Walki z Kalectwem Oddział Wojewódzki.
- Mazgutowa, S., & Regner, A. (2009). Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
- Majewska, J., Majewski, A., Parakiewicz, A., & Zaorska, M. (2016). Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką. Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch. Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.
- McPhillips, M., & Sheehy, N. (2004). Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties. Dyslexia. An International Journal of Research and Practice, 4(10), 316–338. https://doi.org/10.1002/dys.282
- Polański, K. (Red.). (1993). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
- Smoczyńska, M., Haman, E., Czaplewska, E., Maryniak A., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Volemanová, M., & Květoňová, L. (2017). Links between specific language impairment, motor development, and literacy acquisition in children. Gramotnost, pregramot-nost a vzdělávání, 1(3), 13–30. Pobrano z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/06/Gramotnost_03_Volemanova_Kvetonova.pdf
- Żurek, A. (2006). Model „kompetencji językowej” Noama Chomsky’ego. Rozprawy Komisji Językowej WTN, 32, 49–56.
Referencje
Alibakhshi, H., Salmani, M., Ahmadizadeh, Z., & Siminghalam, M. (2018). Relationship between primitive reflexes and fine motor skills in children with specific learning disorders. Koomesh, 20(3), 478–483. Pobrano z: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3874-en.html.
Blythe, S. G. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Rozwojowe Testy Przesiewowe INPP oraz Program Ćwiczeń Integrujących INPP dla szkół (wyd. 2 popr.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bokus, B., & Shugar, G. W. (2007). Psychologia języka dziecka.Osiągnięciainowe per-spektywy. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cieszyńska, J., & Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka: od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Gieysztor, E. Z., Choińska A., & Paprocka-Borowicz, M. (2018). Persistence of primitive reflexes and associated motor problems in healthy preschool children. Archives of Medical Science14(1), 167–173. https://doi.org/10.5114/aoms.2016.60503
Jodzis, D. (2009). Zdolność posługiwania się teorią umysłu a poziom sprawności językowej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(47), 127–141.
Jordan‐Black, J. A. (2005). The effects of the Primary Movement programme on the academic performance of children attending ordinary primary school. JORSEN, 5(3), 101–111. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2005.00049.x
Kaczmarek, L. (1953). Kształtowanie się mowy dziecka. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy (wyd. 5). Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Korendo, M. (2009). Dysleksja – problem wciąż nieznany. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18, 231–241.
Krasowicz-Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kruk-Lasocka, J., Krajewski, J., & Bartosik, B. (2011). Wspieranie rozwoju dziecka przedszkolnego w świetle koncepcji psychomotoryki. In J. Bałachowicz & Z. Zbróg (Red.), Edukacja (dla) dziecka. Od trzylatka do sześciolatka (169–183). Kraków: Wydawnictwo Libron Filip Lohner.
Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (Red.). (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Mazgutowa, S., & Giczewska A. (2004). Kinezjologia edukacyjna w pracy z dziećmi nienadążającymi w nauce szkolnej i z dysleksją. In Patkiewicz J. (Red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się (s. 15-30). Wrocław: Typoscript: Polskie Towarzystwo do Walki z Kalectwem Oddział Wojewódzki.
Mazgutowa, S., & Regner, A. (2009). Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Majewska, J., Majewski, A., Parakiewicz, A., & Zaorska, M. (2016). Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką. Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch. Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.
McPhillips, M., & Sheehy, N. (2004). Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties. Dyslexia. An International Journal of Research and Practice, 4(10), 316–338. https://doi.org/10.1002/dys.282
Polański, K. (Red.). (1993). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Smoczyńska, M., Haman, E., Czaplewska, E., Maryniak A., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Volemanová, M., & Květoňová, L. (2017). Links between specific language impairment, motor development, and literacy acquisition in children. Gramotnost, pregramot-nost a vzdělávání, 1(3), 13–30. Pobrano z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/06/Gramotnost_03_Volemanova_Kvetonova.pdf
Żurek, A. (2006). Model „kompetencji językowej” Noama Chomsky’ego. Rozprawy Komisji Językowej WTN, 32, 49–56.